Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak się zwie zasada działania mojego prostownika? asymetryczne-rewersyjne?

12 Apr 2019 14:44 2724 44
NDN
  • #1
    Anonymous
    Anonymous  
  • NDN
  • #2
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolego, pkorol! Napisałeś - ładowanie asymetryczne - rewersyjne, a należy pisać - ładowanie asymetryczne ( rewersyjne ) . Nie mało materiałów na ten temat znajdują się na rosyjskich stronach internetowych - wystarczy wpisać do rządka poszukiwania Google - Зарядка аккумуляторов асимметричным ( реверсивным ) током .
  • #3
    tzok
    Moderator of Cars
    ...a wszystko musi się jakoś nazywać? W większości przypadków, są to określenia marketingowe. Można to nazwać ładowaniem pulsacyjnym lub odświeżającym (odsiarczającym).
  • #4
    aksakal
    Tube devices specialist
    Ty myślisz poprawnie - prąd ładowania więcej prądu rozladowania i , w większości znanych mi schematów prostowników, ich stosunek jest w proporcji 10 : 1.
  • #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • NDN
  • #6
    CYRUS2
    Level 43  
    To metoda ładowania akumulatora.
    Metoda ma podobno odsiarczać akumulator.
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Quote:
    Pamiętaj baranie! Prąd to Ampery a napięcie to Volty

    Może byś tak zaczął używać tych określeń poprawnie? Prąd to ampery, a napięcie to wolty.
  • #9
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pkorol wrote:
    gdzie popełniłem błąd? Chodzi o "dąży do zwrócenia prądu do ładowarki"?i.

    Zacytowałem gdzie. W podpisie.
  • #11
    Anonymous
    Anonymous  
  • #12
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pkorol wrote:
    napisałem je świadomie z dużej literki a gdybym mógł to jeszcze bym je pogrubił i na czerwono dla pewności :)

    Więc się zastanów, bo propagujesz błędy językowe. Zresztą, inne również, chociaż w różnych miejscach. A okazywanie radości z powodu czynienia zła, pozostawię bez komentarza.
  • #13
    Anonymous
    Anonymous  
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    ...czyli działa Ci to jak regulator ze źle dobranymi parametrami i wpada w oscylacje. Wyszedł Ci z tego właśnie (świadomie lub nie) balanser ogniw.
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #16
    tzok
    Moderator of Cars
    Skoro 48kHz to 48 tys. razy na sekundę, a nie "co sekundę", idzie od 0 do max prądu... konstruujesz coś i nie rozumiesz jak to działa - dziwne :/
    Co innego jest częstotliwość przetwornicy (48kHz) a co innego szybkość (częstotliwość) regulacji. Te 48kHz to przebieg PWM - jakby "nośna", regulator zmienia jego wypełnienie (moduluje tę "nośną") i to ono (wypełnienie) decyduje o tym jakie napięcie widzisz na woltomierzu/prąd na amperomierzu. Regulator też ma jakąś szybkość reakcji/bezwładność z którą reaguje na zmiany napięcia akumulatora i zmienia wypełnienie przebiegu. Źle dobrane parametry regulatora powodują zauważalne "pływanie" wypełnienia przebiegu PWM w pewnych zakresach obciążeń i jest to zjawisko niepożądane.

    MPPT sugeruje ładowarkę do instalacji fotowoltaicznej? Sugeruje też regulator PID, a jego właściwa konfiguracja to "wyższa szkoła".
  • #17
    Anonymous
    Anonymous  
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    pkorol wrote:
    Warto też podkreślić, to że prąd z paneli jest miękkim prądem a akumulatorów twardym.
    No za takie określenia na forum technicznym to się nie dziwię, że Cię blokowali ;) Ten miękki prąd to jest taki bardziej futrzany czy galaretowaty ;) Panele mają po prostu większą rezystancję szeregową niż zasilacze impulsowe, a regulator MPPT z definicji przystosowany jest do współpracy ze źródłami napięcia do wysokiej (i do tego zmiennej w czasie) rezystancji wewnętrznej.

    Dochodzi Ci do rezonansu między źródłami zasilania i akumulatorami - masz źle dobrane parametry regulatora MPPT albo w ogóle źle podłączony cały układ. MPPT służy wyłącznie do ładowania akumulatorów - źródłem dla niego są panele, a odbiornikiem akumulatory. Ty dodatkowo doładowujesz akumulatory z sieci (przerobionymi zasilaczami ATX)? W takim układzie powinieneś używać osobnego MPPT i osobnej przetwornicy. Piszesz, tak chaotycznie i nietechnicznie, że ciężko zrozumieć jak to masz połączone. Z opisu wnioskuję, że masz zintegrowany MPPT z przetwornicą, czyli jest to układ który zarówno ładuje akumulatory (i to jest właśnie część MPPT), jak i inwerter, który zamienia te 62V DC na 230VAC. MPPT to regulator mocy (właściwie to prądu) zapewniający optymalne wykorzystanie możliwości paneli FV przy danym oświetleniu. Potrzeba jego stosowania wynika z faktu, że rezystancja wewnętrzna (szeregowa) paneli FV zależy od ich chwilowego oświetlenia, a co za tym idzie przeciążenie (próba odbioru zbyt dużego prądu) panelu powoduje gwałtowny spadek jego sprawności.

    pkorol wrote:
    Gdy MPPT puszcza to fala elektronów odbija się od optymizatora (akumulatorów i ładowarki) i uderza w panele
    MPPT niczego nie "puszcza" i żadna "fala elektronów" nie wraca do paneli... znów zastępujesz wiedzę wyobraźnią.

    Tak to powinno być podłączone:
    Jak się zwie zasada działania mojego prostownika? asymetryczne-rewersyjne?
  • #19
    Anonymous
    Anonymous  
  • #20
    tzok
    Moderator of Cars
    Wiem do czego służy MPPT i jak działa - Ty najwyraźniej tego nie rozumiesz, stąd owe "cudowne" zjawiska jakie obserwujesz. Ja już rozumiem co zrobiłeś źle, ale Ty wiesz lepiej, więc zostawię Cię w nieświadomości ;) W każdym razie przy Twoim podłączeniu takie zachowanie układu jest zrozumiałe i... niepożądane. Przygotuj się też na inne ciekawe zjawiska w miarę starzenia się akumulatorów i paneli FV (wzrostu ich rezystancji wewnętrznej).

    P.S.
    Panele FV nie "przepadają" za prądem wstecznym.
  • #21
    Anonymous
    Anonymous  
  • #22
    tzok
    Moderator of Cars
    Z czego są zasilane te ATXy?

    W nieopłacalności off-grid nie chodzi o sprawność, lecz o żywotność akumulatorów i koszty ich utylizacji. Energię masz ze słońca, za darmo, więc sprawność nie odgrywa tu żadnej roli.

    https://www.hindawi.com/journals/ijp/2012/357218/
    https://www.solar-electric.com/learning-center/general-solar-information/solar-power-technical-tips.html
  • #23
    Anonymous
    Anonymous  
  • #24
    tzok
    Moderator of Cars
    pkorol wrote:
    Z gniazdka, które w 50% zasilam FV :)
    Czyli tak jak podejrzewałem i stąd masz obserwowany rezonans - i jak pisałem, będzie ciekawiej w miarę degradacji akumulatorów (głównie) i paneli.

    pkorol wrote:
    Instalacja jest poligonem doświadczalnym, więc w cale się nie zdziwię, że w końcu coś padnie.
    ...ale regulatory kupujesz w sklepie, a to właśnie one padną.
  • #25
    Anonymous
    Anonymous  
  • #26
    tzok
    Moderator of Cars
    Jak już Ci pisałem kompletnie nie rozumiesz zasady działania regulatora MPPT ani w ogólności PID... dlatego nie rozumiesz zjawiska które obserwujesz. Próby wytłumaczenia Ci go też są daremne. Rezonans jest tylko w regulacji wypełnienia/obciążenia i nie ma żadnego związku ani z wartością/częstotliwością napięcia w gniazdku, ani z częstotliwością działania przetwornicy ładującej akumulatory (no, tu - prawie żadnego) ani ATXów.

    pkorol wrote:
    Gdy prądu starcza to idzie zasilanie domu z PV a jak braknie ZE.
    Zatem jaki to off-grid?!? Nie dość, że on-grid (powiedzmy quasi-on-grid bo nie zwracasz prądu do sieci) to jeszcze nielegalny.
  • #27
    Anonymous
    Anonymous  
  • #28
    tzok
    Moderator of Cars
    Miękki i twardy prąd to potoczne określenia dla źródła napięcia o wysokiej lub niskiej rezystancji wewnętrznej.

    Tak masz to podłączone, prawda?
    Jak się zwie zasada działania mojego prostownika? asymetryczne-rewersyjne?
  • #29
    Anonymous
    Anonymous  
  • #30
    Anonymous
    Anonymous