Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora

12 Kwi 2019 15:20 909 32
  • Poziom 8  
    Od jakiegoś czasu mam problem z komunikatem "Usterka ładowania akumulatora". Elektryk (ponoć najlepszy w Zielonej Górze) wymontował i sprawdził alternator oraz regulator, są sprawne ale z usterką sobie nie poradził - poddał się. Dla pewności zamontowany w aucie został jeszcze inny na 100% sprawny alternator - sprawdzone zostały również wszystkie przewody. Akumulator też jest zamontowany nowy. Czujnik prądu na klemie minusowej akumulatora również wymieniony. Błąd cały czas pojawia się parę chwil po uruchomieniu samochodu. Ładowanie akumulatora jest (około 14 V) jeżdżę już drugi miesiąc z tym komunikatem bez problemów ze strony rozładowującego się akumulatora. Nie działa natomiast tempomat, system "Start/Stop" i klimatyzacja (ale to może być inna przyczyna). W diagnostyce wychodzi błąd "B120F-81 alternator linia UPC". Czy ktoś miał podobny problem i jak go rozwiązał ?
  • Tektronix
  • Poziom 32  
    Nowy akumulator przypisany do sterownika?
  • Tektronix
  • Moderator Samochody
    Do sprawdzenia magistrala LIN do alternatora. Alternator przełożyli cały kompletny?
  • Poziom 31  
    żałosna udręka napisał:
    Nowy akumulator przypisany do sterownika?

    Bez związku - w CLIO IV NIE MA czegoś takiego. :D
    Możliwości nie ma zbyt wiele . :|
    Jak napisał szymitsu21 najpierw sprawdzenie magistrali LIN - jeśli na przewodzie LIN jest po włączeniu zapłonu 5v-10v względem masy to LIN teoretycznie sprawny . :D
    Pozostaje do sprawdzenia masa nadwozia,
    później jeszcze alternator - który podobno został już wymieniony na sprawny .
    I na samym końcu moduł sterujący alternatorem - UPC . :cry:
    Jak to nie pomoże to czarnoksiężnik, wiedźma z kotem , tudzież inna wróżka :D
  • Poziom 8  
    Alternator wymieniony w całości ponoć 100 % sprawny ale powoli zaczynam mieć wątpliwości. Może ktoś wie gdzie w Zielonej Górze rzetelnie sprawdzą mi regulator ?
    Pomierzyłem na razie woltomierzem od strony alternatora na magistrali LIN nam około 12 V od strony sterownika UPC tylko około 3 V. Nie mam niestety oscyloskopu żeby coś więcej sprawdzić a analizator stanów (podróbka Saleae) może nie wytrzymać powyżej 5 V. Zamówiłem sobie "Usb LIN converter", będę mógł wtedy coś więcej sprawdzić.
  • Moderator Samochody
    Robiłem 3 podobne przypadki. W trzech był uszkodzony regulator.

    W grę wchodzi tylko oryginał.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    axmarek napisał:
    od strony alternatora na magistrali LIN nam około 12 V od strony sterownika UPC tylko około 3 V

    Nie mam teraz pewności ( mierzyłem może ze dwa razy) ale wydaje mi się że napięcie na LIN powinno być 5-10V na zapiętych podzespołach
  • Poziom 8  
    genek1000 napisał:
    axmarek napisał:
    od strony alternatora na magistrali LIN nam około 12 V od strony sterownika UPC tylko około 3 V

    Nie mam teraz pewności ( mierzyłem może ze dwa razy) ale wydaje mi się że napięcie na LIN powinno być 5-10V na zapiętych podzespołach

    w/g wikipedii magistrala LIN jest 12 V
  • Poziom 8  
    Witam ponownie.

    Ciąg dalszy walki. Dziś w jednym z warsztatów sprawdzili mi alternator - jest sprawny komunikacja po LIN działa prawidłowo, Alternatorem można sterować za pomocą testera.

    Samodzielnie wziąłem się za sprawdzenie przewodu alternator - UPC i okazało się że już ktoś kiedyś przy nim grzebał (był cięty i lutowany przy wtyczce do UPC) ale mimo tego jest sprawny - jest przejście. Samo UPC też było już przez kogoś rozkręcane była zerwana plomba i pin od przewodu alternatora ktoś oznaczył sobie markerem. Żaden z elektryków który grzebał przy aucie na moje zlecenie tego nie robił. Więc problem musiał występować już wcześniej, ale komuś udało się to ogarnąć. Wzrokowo za płycie UPC nie widać żadnych uszkodzeń.

    Jedyne co mi teraz przychodzi do głowy to uszkodzony moduł UPC. Może ktoś podpowiedzieć jaka jest procedura wymiany ???

    Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Szukaj modułu EMM T4 oznaczonego tak samo jak twój - czyli wersja wyposażenia ( oznaczenie od L1 do L3) i numer referencyjny podany po wyrazie RENAULT a jest dużą szansa że nie będzie żadnych problemów .
    Idealnie było by gdyby ktoś przepisał ci zawartośc ze starego modułu.
    axmarek napisał:
    w/g wikipedii magistrala LIN jest 12 V

    Potencjał sygnału jest 12v a sygnał jest kwadratowy i zmienny w zalezności od przesyłu danych - miernik mierzy wartośc uśrednioną tego sygnału stąd informacja że napięcie mierzone miernikiem zawierające sie w przedziale 5-10V jest prawidłowe.
  • Poziom 8  
    genek1000 napisał:
    Szukaj modułu EMM T4 oznaczonego tak samo jak twój - czyli wersja wyposażenia ( oznaczenie od L1 do L3) i numer referencyjny podany po wyrazie RENAULT a jest dużą szansa że nie będzie żadnych problemów .
    Idealnie było by gdyby ktoś przepisał ci zawartośc ze starego modułu.
    \

    Dzięki za informację.
    Moduł już kupiony czekam na przesyłkę. Jeżeli przełożę moduł bez przepisania zawartości i coś pójdzie nie tak to nie narobię sobie problemów w innych modułach i unieruchomię samochód ??? Czy później będę mógł włożyć stary moduł żeby wrócić do poprzedniego stanu ??? Jaki sprzęt jest potrzebny do przepisania zawartości ?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Cytat:
    Czy później będę mógł włożyć stary moduł żeby wrócić do poprzedniego stanu ???


    Tak, nic się nie stanie.
    Na czym jest ten UPC ?
  • Poziom 8  
    Witam.

    Dziś wymieniłem UPC na zakupione na znanym portalu aukcyjnym. I nadal jest to samo :( - błąd ładowania akumulatora i sprawdź system start/stop. Teraz to już mi pozostaje czarnoksiężnik, wiedźma z kotem (kota mam ale żona nie chce robić za wiedźmę) , tudzież inna wróżka :D. Jutro podjadę żeby sprawdzić co mądrego powie diagnostyka komputerowa.

    UPC jest na SPC560P54L3 mogłem źle odczytać bo płyta jest oblana jakąś żywicą i kiepsko czytelne są oznaczenia.

    Jeszcze jedno pytanie, ale to już inna sprawa - w skrzynce bezpieczników pod maską jest coś oznaczone symbolem diody - patrz zdjęcie - u mnie włożone jest tak jak na zdjęciu a wydaje mi się że w necie widziałem gdzieś zdjęcia gdzie ten element włożony jest odwrotnie. Może ktoś potwierdzić jak to ma być wciśnięte. Dodam jeszcze że mierząc miernikiem nie wygląda mi to na diodę no chyba że jest uszkodzone.

    Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora
  • Poziom 13  
    czy ktoś sprawdził ładowanie na wypiętej wtyczki alternatora ?
  • Poziom 8  
    enricofatal napisał:
    czy ktoś sprawdził ładowanie na wypiętej wtyczki alternatora ?


    Bez różnicy wpięta/wypięta jest około 14V z obciążeniem (światła, nawiew, podgrzewanie tylnej szyby) czy też bez obciążenia trzyma ładowanie równo.
  • Poziom 13  
    sprawa dziwna alternator sterowany na lin nie powinien sie sam wzbudzić
    bynajmniej ja sie jeszcze z tym nie spotkałem

    Dodano po 7 [minuty]:

    zresztą jutro sprawdzę mam kilka alternatorów z reno to zobaczę jak sie zachowują
  • Moderator Samochody
    Cytat:
    sprawa dziwna alternator sterowany na lin nie powinien sie sam wzbudzić
    bynajmniej ja sie jeszcze z tym nie spotkałem



    To normalne.
  • Poziom 13  
    dzisiaj sprawdziłem alternatory z jakiegoś reno maja protokół BSS jednak i tak się sam nie wzbudzi
    sprawdziłem inne na lin i lin1 tez sie nie wzbudza
    mam jeszcze z reno alter. valeo nie wiem z jakiego auta ale pisze na obudowie przy pinie wtyczki regulatora com.
    jednak nic mi nie wykrywa zwykły sygnał + czyli L
    ale wysterowałem go przez PWM zmieniałem wartość napięcia spotkałem sie w ( citroen peugeot )
    oczywiście sam sie wzbudził
  • Poziom 8  
    Dziś niestety nie dotarłem na diagnostykę :cry:

    Alternator jaki mam zamontowany to Valeo TG12C124 sterowany LIN 2.1.
    Tak sobie pomyślałem że może przewód sygnałowy od alternatora do UPC jest przetarty i zwiera z innym z wiązki. Jak sprawdzałem ciągłość przewodu to robiłem to przy odłączonym akumulatorze i nie pomyślałem o takiej możliwości. Jutro dokładniej pomierzę ten przewód.
    Może mi ktoś potwierdzić czy niedziałanie klimatyzacji może być spowodowane usterką ładowania akumulatora ? Bo w diagnostyce niema problemów z klimatyzacją a ta niestety nie działa. Nie chcę jechać do fachowców od klimatyzacji jak nie mam pewności bo skasują mnie "za nic".
  • Poziom 13  
    raczej klima nic nie ma wspólnego
    mnie dziwi dlaczego sie sam wzbudzi na wypiętej wtyczce
    rozumie ze ten alternator jest od nowości w aucie i dawniej było wszystko oki ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    właśnie taki z wygl. sprawdzałem jutro porównam numery jakie ja mam
  • Poziom 8  
    enricofatal napisał:
    raczej klima nic nie ma wspólnego
    mnie dziwi dlaczego sie sam wzbudzi na wypiętej wtyczce
    rozumie ze ten alternator jest od nowości w aucie i dawniej było wszystko oki ?

    Pisałem już wcześniej że alternator był wymieniany. Stary też jest sprawny. Auto kupiłem 6 miesięcy temu i przez cztery miesiące wszystko było ok. Historii samochodu nie znam bo kupione od handlarza który sprowadził go z Belgii . Wcześniej o tym nie pisałem. Rok produkcji to 2013
  • Poziom 13  
    fizycznie jak panu sprawdzali ten alternator to byl pan przy tym widział ze wykryło protokół z alternatora
    miał ktoś przystawkę do alternatorów na com ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    istotny przewód od alternatora do pcm jednak na protokole lin możne tez byc podpięte co inne do sterowania w aucie
    nap. inny sterownik jak nawala cos na takim przewodzie to rożnie sie dzieje ze sterowaniem
  • Poziom 8  
    enricofatal napisał:
    fizycznie jak panu sprawdzali ten alternator to byl pan przy tym widział ze wykryło protokół z alternatora
    miał ktoś przystawkę do alternatorów na com ?

    Tak byłem osobiście przy sprawdzaniu. Tester pokazuje jaki jest protokół połączenia. W przypadku mojego alternatora gniazdo oznaczone jest jako COM ale transmisja to LIN2.1. Przy pomocy testera można zadać jakie ma być napięcie wyjściowe.
  • Poziom 13  
    oki raczej lin1 proszę jako ten przewód obadać
  • Poziom 42  
    Miałem podobny problem w Qashqai 1.2 turbo benzyna J11 ....dali radę w serwisie robiąc reflash ECU i opisali to jako przywrócenie sterownika do stanu fabrycznego...a problem pojawił się po remoncie silnika...
  • Poziom 8  
    Problem rozwiązany !!!!

    Na przewodzie alternator-UPC pojawia się nie wiadomo skąd 12V przy włączonym zapłonie. Odłączyłem fabryczny przewód i pociągnąłem prowizoryczny no i problem zniknął, niema błędu ładowania akumulatora, start-stop i tempomat działa. Klimatyzacja nie bardzo (dziś jest dość chłodno żeby to ocenić) ale to już zapewne inny problem.

    Podsumowując na sprawnej magistrali miernik pokazuje około 10 V.
    USB Lin converter który zakupiłem na potrzeby diagnozowania magistrali działa i można podsłuchiwać co się dzieje na magistrali.
    Renault Clio 4 - Błąd ładowania akumulatora
    Widać że na magistrali lecą wiadomości z dwoma ID, dane zmieniają sie po zwiększeniu obrotów. Wnioskuje że raczej na tym samym przewodzie nie jest nic więcej podłączone w samochodzie. Zresztą zrobiłem dziś już kilkadziesiąt kilometrów i wszystko działa.

    Niepotrzebnie wymieniałem akumulator - stary jest sprawny
    Niepotrzebnie kupowałem i wymieniałem alternator oraz czujnik prądu który znajduje się przy akumulatorze. Prawdopodobnie UPC kupiłem też niepotrzebnie.
  • Poziom 13  
    i wszystko jasne to tylko przewód a taki bałagan możne zrobić, komputeryzacja
    nie było jak dawniej
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    axmarek napisał:
    Na przewodzie alternator-UPC pojawia się nie wiadomo skąd 12V przy włączonym zapłonie. Odłączyłem fabryczny przewód i pociągnąłem prowizoryczny no i problem zniknął,
    axmarek napisał:
    Podsumowując na sprawnej magistrali miernik pokazuje około 10 V

    A teraz napiszę " a nie mówiłem " :D
    Trzeba było słuchac wujka genka jak pisał że na magistrali LIN napięcie nie powinno byc wyższe niż 10V a tak na serio to sprawdziłbym instalację .
    Zwarcie do +12V nie bierze się samo z siebie .
    Przewód LIN alternatora nie ma nigdzie innego połączenia - tylko do UPC. Przewód od alternatora przechodzi przez złącze w skrzynce pod maska - to z niebieskim zapięciem - do kabiny , do białego złącza na ścianie grodziowej obok mocowania pedału sprzęgła .
    axmarek napisał:
    w skrzynce bezpieczników pod maską jest coś oznaczone symbolem diody - patrz zdjęcie - u mnie włożone jest tak jak na zdjęciu a wydaje mi się że w necie widziałem gdzieś zdjęcia gdzie ten element włożony jest odwrotnie. Może ktoś potwierdzić jak to ma być wciśnięte. Dodam jeszcze że mierząc miernikiem nie wygląda mi to na diodę no chyba że jest uszkodzone.

    Jak masz włozoną diodę tak jak na zdjęciu to masz ją na zwarciu - pewnie temu już nie jest diodą :D
    Ta dioda służy do "gaszenia" cewki elektromagnesu sprzęgła spręzarki klimatyzacji i jest wpięta równolegle do sprzegła .
    Wsadzona odwrotnie robi zwarcie zasilania sprzegła z przekaźnika do masy , więc sprawdziłbym jeszcze bezpiecznik spręzarki 15A obok śruby głównego plusa.
  • Poziom 8  
    genek1000 napisał:

    A teraz napiszę " a nie mówiłem " :D
    Trzeba było słuchac wujka genka jak pisał że na magistrali LIN napięcie nie powinno byc wyższe niż 10V a tak na serio to sprawdziłbym instalację .
    Zwarcie do +12V nie bierze się samo z siebie .

    Tak instalacja jest na pewno do sprawdzenia i będę to robił. Dzięki za podpowiedzi jak idzie przewód.

    genek1000 napisał:

    Jak masz włozoną diodę tak jak na zdjęciu to masz ją na zwarciu - pewnie temu już nie jest diodą :D
    Ta dioda służy do "gaszenia" cewki elektromagnesu sprzęgła spręzarki klimatyzacji i jest wpięta równolegle do sprzegła .
    Wsadzona odwrotnie robi zwarcie zasilania sprzegła z przekaźnika do masy , więc sprawdziłbym jeszcze bezpiecznik spręzarki 15A obok śruby głównego plusa.

    Aż poszedłem sprawdzić i rzeczywiście bezpiecznik jest spalony (no normalnie jasnowidz jakiś :please:) . Wcześniej sprawdzałem bezpieczniki ale ten musiałem pominąć lub nie zauważyć że jest spalony. Czyżby to miało rozwiązać problem niedziałającej klimatyzacji ??? Genek jesteś wielki !