Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Wideomofon NICE WB - zewnętrzne odblokowanie zaczepu furtki.

13 Kwi 2019 20:11 390 14
  • Poziom 15  
    Witam, posiadam wideodomofon NICE WB. Wszystko jest skonfigurowane i działa prawidłowo ale chciałem dorobić ukryty przycisk do odblokowania zaczepu w furtce tak żebym nie musiał latać do domu czy mieć przy sobie klucze.

    Jak mierzyłem napięcie przy ryglu to jest około 15V. Jakbym nie przykładał przewodów miernika do zacisków rygla to napięcie zawsze pokazuje +15V. Teraz moje pytanie dlaczego tak się dzieje? Skąd mam wiedzieć który przewód jest minusowy?

    Bo jak puszcze z zasilacza od wideodomofonu 15V to chciałbym zabezpieczyć układ przed nieprawidłowym podłączeniem aby nie było takiej sytuacji, że pomylę przewody i będzie konflikt z mojego przycisku puszczę "+" i "-" natomiast z wideodomofonu przychodzi "-" i "+" wtedy w momencie zadziałania przycisku i wideodomofonu dochodzi do konfliktu i bum.

    Można to zabezpieczyć dwoma diodami i wpiąć je w przewody od wideodomofonu w kierunku przewodzenia? Dobrze kombinuję czy jest to głupi pomysł?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 39  
    Jeśli zawsze jest 15V to może to napięcie przemienne?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 15  
    kindlar napisał:
    Jeśli zawsze jest 15V to może to napięcie przemienne?


    Możliwe, w sumie nie wpadłem na to. Jutro zobaczę co faktycznie jest na zasilaczu. Ale są zaczepy przy furtkach na napięcie przemienne?

    Sprawdziłem, zasilacz jest na 15V DC
  • Poziom 39  
    Ok. więc miernik też ustaw na DC i zmierz dwa razy zmieniając miejscami końcówki pomiarowe. Powinno być 15 i -15. Jak pokazuje 15 to czerwony wskazuje + a czarny -.
  • Poziom 39  
    Zwierasz przyciskiem wyjścia PWR i LOCK - czyli równolegle wewnętrzny styk przekaźnika w panelu bramowym. i masz otwieranie zaczepu.
  • Poziom 15  
    andrzej lukaszewicz napisał:
    Zwierasz przyciskiem wyjścia PWR i LOCK - czyli równolegle wewnętrzny styk przekaźnika w panelu bramowym. i masz otwieranie zaczepu.


    Kolego też tak chciałem zrobić i niestety porażka. Dlaczego? Dlatego że na wyjściu PWR jest tylko 5V.

    Wezmę GND i 15V z zasilacza od wideodomofonu i tak to rozwiążę.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Ogólnie masz 2 opcje podpięcia rygla - wg twojego schematu z rys 1 albo z rys 3.
    Wg rys 3 (czyli bez osobnego zasilania elektrozamka) lepiej w ogóle nie próbuj - pomyłka biegunowości poskutkuje uszkodzeniem wyjścia Data/Key.

    Wg rysunku 1 koniecznie potrzebujesz zewnętrznego zasilania rygla (te obecne 5 V to jakaś resztka wyjścia sterownika) i jeśli takie będzie - poskutkuje rada lukaszewicza czyli podpięcie przycisku równolegle do wyjść sterujących ryglem (czyli zwieranie PWR z COM)

    Pomysł zasilenia rygla z zasilacza całości może wypali (dla sterowania ryglem nie powinno mieć znaczenia czy zasilanie jest z zupełnie osobnego zasilacza czy z zasilacza monitora) ale jeśli masz dłużą odległość z domu do bramy - zasilcz monitora może nie wyrobić - sugerowałbym jednak trzymać się schematu i dać dodatkowy zasilacz blisko bramy, umieszczony np w obudowie napędu bramowego i pędzony z jego 230V.

    Trzymaj się ściśle polaryzacji podłączeń rygla - tzn (-) do PWR, (+) do plusa zamka, minus zamka do LOCK. Skoro instrukcja to precyzuje (a poza tym masz jakieś napięcia między PWR i LOCK) to sterowanie ryglem jest przez element elektroniczny ( jakiś driver lub klucz tranzystorowy) a nie przekaźnik i kierunek przepływu prądu jest istotny.

    Dla świętego spokoju możesz kompletnie odizolować przycisk od wyjścia kasety bramowej i dać po drodze przekaźnik z dwiema parami styków zwierno - rozwiernych. W spoczynku (bez użycia przycisku) zamek z zasilaczem byłby podpięty przez styki NC przekaźnika do wyjścia kasety wg fabrycznego schematu. Po użyciu przycisku który tylko zasili cewkę przekaźnika, zamek będzie zasilony TYLKO z zasilacza przez styki NO przekaźnika a kompletnie odpięty od wyjścia kasety.

    PS. Rygle na prąd zmienny jak najbardziej są - i łatwo poznać takowy zamontowany bo brzęczy przy działaniu.
  • Poziom 15  
    Kolego dziękuję za odpowiedź. Na obecną chwilę mam to podpięte w ten sposób, że GND leci z wideodomofonu do zaczepu a sterowanie jest za pomocą KEY/DATA też z wideodomofonu. Czyli schemat nr 3.

    Cytat:
    (czyli zwieranie PWR z COM)

    O jaki COM dokładnie chodzi? Bo nie bardzo rozumiem.

    W moim przypadku PWR i LOCK w panelu zewnętrznym są niewykorzystane.
    Tylko mogłem popełnić błąd bo ja się wpinałem pod PWR ale na zasilaniu panela zewnętrznego. PWR zasilania i ten PWR od sterowania to dwa różne zasilania czy powinno być to samo?

    Czyli najlepszym rozwiązaniem będzie przerobienie mojego sterowania i zrobienia tego według schematu nr 1? Będzie to najbezpieczniej?
    W momencie odblokowania furtki z wideodomofonu PRZEKAŹNIK zwiera PWR i LOCK w panelu zewnętrznym? Dobrze rozumuję?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Tak, ze schematu 1 (jak napisałem - kombinowanie ze schematem 3 bez dodatkowego zasilania i wyjściem DATA/KEY to proszenie się o guza). Tak czy inaczej nie masz specjalnego wyjścia bo do sterowania domofonem z dodatkowego przycisku I TAK potrzebujesz dodatkowego zasilania.

    Cytat:
    O jaki COM dokładnie chodzi? Bo nie bardzo rozumiem.

    Pomyłka - nie COM tylko LOCK

    Od razu uprzedzę następne pytanie - zasilanie elektrozamka z zasilania kasety (czyli GND i PWR1) to średni pomysł - po pierwsze kaseta pewnie ma osobny zasilacz (wbudowany w monitor) który niekoniecznie musi wydawać 12V o odpowiednim natężeniu, po drugie w takich domofonach tylko opisy są proste, a po PWR mogą być przesyłane tez informacje do kasety.

    Czyli albo tak (jeśli zadziała):

    Wideomofon NICE WB - zewnętrzne odblokowanie zaczepu furtki.

    A tak może nieco przekombinowane ale absolutnie bezpieczne dla domofonu:

    Wideomofon NICE WB - zewnętrzne odblokowanie zaczepu furtki.
  • Poziom 15  
    Dzięki za odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie. Czyli w momencie wyzwolenia odblokowania z wideodomofonu, jest zwierany styk PWR i LOCK w panelu zewnętrznym tak? Wiem, że mogę to sprawdzić ale dzisiaj nie będę grzebał przy bramie :)
  • Poziom 15  
    kotbury napisał:
    Właściwie tak, ale może to być realizowane nie przekaźnikiem ale układem elektronicznym (czyli czymś wrażliwym na kombinacje, a zupełnie nieodpornym na przypadkowe zwarcie i duże prądy)


    Kolego zrobiłem to według Twojego schematu. No i niestety porażka. W sumie to działać działa wszystko prawidłowo z tym zewnętrznym zasilaczem ale jest porażka z głosem. Nie słychać przerywa różne cuda się dzieją. Czego może tak się dziać? Zasilacz dałem w skrzynce przy bramie.

    Wcześniej miałem zrobione według schematu 3 i od wideodomofonu do panelu zewnętrznego szło po jednym przewodzie, a po dwa szło do rygla na plus i minus.

    Teraz to przerobiłem w ten sposób że od wideodomofonu dałem po dwie żyły i rygiel z zasilacza też dwie żyły.

    W takim układzie jest porażka z głosem. Nie słychać przerywa itp itd.
    Czemu tak się dzieje? Może być problemem fakt, że na rygiel daję cały czas plusa a przewody idą tą samą trasą i robią się jakieś zakłócenia? Bo już mi ręce opadają co z tym zrobić


    Wywaliłem ten zasilacz i efekt ten sam. Czyli to nie wina zasilacza. Może to być spowodowane tym, że sparowałem te przewody? Wcześniej było to puszczone po jednej żyle. Chciałem polepszyć sytuację ale niestety się pogorszyła. Chciałem dołożyć dodatkową masę i niestety efekt bez zmian.

    Wyciąłem to wszystko i poskładałem w domu na 10 metrowym przewodzie i działa prawidłowo. Podpiąłem to tak jak było pierwotnie czyli po jednej żyle. Jutro spróbuję to połączyć po jednej żyle i zobaczę czy będzie tak samo.
  • specjalista -automatyka bramowa
    No nie mojego tylko schematu producenta (wkład własny to tylko dodanie przycisku lub układu przekaźnikowego)
    Moment , piszesz
    Cytat:
    Teraz to przerobiłem w ten sposób że od wideodomofonu dałem po dwie żyły i rygiel z zasilacza też dwie żyły.

    oraz
    Cytat:
    Może być problemem fakt, że na rygiel daję cały czas plusa a przewody idą tą samą trasą i robią się jakieś zakłócenia
    i coś nie rozumien - do rygla w układzie 1 idą przewody wyłącznie z zasilacza przy bramie, przycisku (też przy bramie) i wszystko jest podłączone do kasety bramowej, żaden przewód od rygla nie idzie do domu?....

    Jeśli z domu masz skrętkę, to najlogiczniej byłoby puścić wszystkie sygnały każdy po jednym przewodzie a pozostałymi puścić GND. Tylko w obwodzie rygla (przy bramie: zasilacz - rygiel- kaseta domofonu) dać po dwa.
    Może jeśli puściłeś jakieś dwa sygnały jedną skrętką to się zakłócają....

    W sumie jeśli poprzednio wszystko działało to możesz powrócić do swojego układu przewodów ze schematu 3 nie używając tylko przewodu Key/Data (przecież podpięcie samej kasety bramowej w układzie 1 i 3 jest identyczne i właściwie poza odpięciem rygla od monitora nie musiałeś nic zmieniać....) a układ rygla ponownie podpiąć do kasety bramowej.
  • Poziom 15  
    Chodziło mi o to, że od domu do panelu zewnętrznego idzie po dwie żyły skrętki. I po podpięciu tego w ten sposób efekt jest taki, że mikrofon słabo działa i przerywa.

    Jeżeli chodzi o rygiel to jest podpięty z zasilacza przy bramie. Ale po wywaleniu zasilacza efekt jest taki sam. Nic się nie zmieniło.
    Myślałem, że jak puszczę po dwa przewody to się obraz poprawi i wszystko będzie lepiej działało. Niestety poszło w drugą stronę.

    Dzisiaj jak będzie możliwość to podepnę to w ten sposób jak było pierwotnie. Czyli po jednym przewodzie od domu do kasety. I zobaczę jaki będzie efekt.
  • Poziom 15  
    Witam, problem został rozwiązany. Wszystko działa tak jak chciałem. Dziękuję za pomoc.