Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ST stawia na węglik krzemu

ghost666 16 Kwi 2019 17:06 705 0
  • ST stawia na węglik krzemu
    Firma STMicroelectronics stawia na węglik krzemu (SiC) jako kluczowy element swojej strategii i struktury przychodów dla swojej nowej fabryki w Katanii we Włoszech. We wszystkich ostatnich kwartalnych i rocznych sprawozdaniach z wyników firmy, dyrektor generalny Jean-Marc Chery konsekwentnie deklaruje zamiar pozyskania 30% rynku urządzeń SiC, który według prognoz wart ma być do 2025 roku aż 3,7 miliarda dolarów.

    SiC jest jedną z nowych technologii, które są coraz częściej stosowane przez producentów w celu rozwiązania problemów dużej mocy i wysokiej wydajności potrzebnej do elektryfikacji samochodów. Ale w związku z wyzwaniami związanymi z rosnącą podażą i globalnym niedoborem podłóż SiC, ST podejmował strategiczne kroki w celu kontrolowania całego łańcucha dostaw. Obejmuje to niedawną umowę o wartości 250 milionów dolarów z Cree, aby zapewnić dostawę 150-milimetrowych wafli SiC oraz nabycie 55% udziałów w szwedzkim dostawcy podłóż SiC Norstel, z zamiarem ostatecznego wykupienia pozostałej części.

    W zakładzie w Katanii Marco Monti, prezes grupy elementów motoryzacyjnych i dyskretnych w ST, powiedział, że wierzy, iż 50% rynku półprzewodników mocy w ciągu 30 lat będzie oparte na SiC. Podczas gdy firma obecnie podzleca dostawy substratów (z epitaksją i obróbką płytek już w Katanii), to ST chce mieć większą kontrolę nad łańcuchem dostaw i realizować go wewnętrznie.

    Monti powiedział, że podczas gdy ST ma plany dalszej integracji z Norstel, firma nie jest gotowa do ich ujawnienia. Więcej na ten temat dowiemy się w maju. Dodał też, że umowa z Cree jest ważna, a ambicją jest bardziej zintegrowana pionowo struktura. Podczas gdy SiC jest obecnie dostępny na 6" waflach, firma zamierza wykorzystać Norstel i przejść na podłoża 8" do 2025 roku.

    Przychody ST z sektora SiC wniosły w 2018 roku 100 milionów dolarów, a w 2019 wynieść mają dwa razy tyle, aby do 2025 r. osiągnąć miliard. Oznacza to, że ??ST musi naprawdę przejąć kontrolę nad całym łańcuchem dostaw, aby zaspokoić popyt i zrealizować swoje ambicje. Chery powiedział: ?Koncentrujemy się na Internecie rzeczy (IoT) i inteligentnych pojazdach, ale zarządzanie energią będzie kluczowym czynnikiem wzrostu w przyszłości. Dlatego zajmujemy się opracowywaniem nowego materiału. ST chce zająć pozycję lidera na tym rynku".

    Co zatem widzi Chery jako wyzwanie w osiągnięciu tego celu? Jak mówił, istnieją dwa kluczowe wyzwania, które należy rozwiązać: jednym z nich jest łańcuch dostaw, a drugim koszty.

    Dostawcy surowców i dostawcy urządzeń muszą dostosować łańcuch dostaw pod względem wielkości do nowych realiów. Chery mówi, że trzeba będzie dążyć do wykazania, że ??samochody elektryczne są energooszczędne, a węglik krzemu jest kluczowym rozwiązaniem tej kwestii. "Jedynym sposobem, aby być bardzo energooszczędnym w samochodzie elektrycznym, jest użycie MOSFETów z SiC" komentuje.

    Drugim wyzwaniem jest zatem zmniejszenie kosztów zwiększenia produkcji. "Dlatego będziemy musieli zmniejszyć urządzenie, zwiększyć rozmiar płytki, obniżyć koszty materiałów, a także zoptymalizować projekt modułu" podsumowuje Chery.

    W Katanii firma produkuje zarówno same struktury jak i moduły pakowane. Monti przedstawił plan działania dla SiC MOSFET, wskazując na rozwój technologii trench równolegle z planarną technologią trzeciej generacji, co zaplanowano na rok 2020.

    ST stawia na węglik krzemu


    Węglik krzemu stawia poważne wyzwania produkcyjne w porównaniu z krzemem, co jest jednym z powodów, dla których koszty rosną. To z kolei problem dla szerszej adopcji materiału. Podłoża z SiC produkuje się trudniej, z uwagi na większy problem z defektami. Jest to również twardszy materiał i dlatego wymaga bardziej zaawansowanego procesu produkcyjnego przy kluczowych etapach dyfuzji.

    Urządzenia SiC będą zatem znacznie bardziej kosztowne, ale ST kładzie nacisk na jak najwyższe oszczędności. Na przykład w pojeździe elektrycznym urządzenia SiC mogą przynieść dodatkowy koszt początkowy w wysokości 300 USD, ale ogólnie może to pozwolić oszczędzić do 2000 dolarów, dzięki niższemu kosztowi baterii, redukcji wielkości systemu elektronicznego i zespołu chłodzenia elektroniki.


    ST pracuje nad technologią SiC od 1996 roku, a pierwsze komercyjne diody z tego materiału wyprodukowano w 2004 roku. W 2009 roku wyprodukowano pierwsze MOSFETy z SiC. Dostępne one były w wersjach na 1200 V i na 650 V. Teraz firma skupia się nad elementami dla przemysłu motoryzacyjnego. W 2017 roku zaczęto produkcję wykorzystując podłoża 6", produkując układy na rynek inwerterów solarnych, sterowników silników elektrycznych itp.

    Źródło: https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1334505

    Fajne! Ranking DIY
  • Zasilacze UPS