Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Agregat prądotwórczy PAB-2 - za wysokie obroty

bitels01 16 Apr 2019 20:57 1893 7
  • #1
    bitels01
    Level 9  
    Witam wszystkich.
    Zakupiłem nie dawno agregat jak w tytule. Ładnie zapalał, niestety problem w tym, że miał za duże obroty przez co dawał napięcie ok 280-290V. (wskazania na mierniku, na woltomierzu w agregacie 220V) Zacząłem więc delikatnie regulować śrubką od powietrza i przepustnicy, no i jest jeszcze gorzej 300v nawet ponad 300V. Także pewnie i gaźnik będę musiał od nowa regulować Może któryś z kolegów posiada taki agregat przerabiał tą regulację i podpowie jak się z tym uporać? Dodam jeszcze,że częstotliwość też była poza skalą, teraz natomiast tak jakby "wędruje" sobie po wskaźniku
  • #2
    kot mirmur
    Level 33  
    Kolego zle się do tego zabrałeś. Za max. obroty silnika odpowiada > odśrodkowy regulator obrotów. Poza tym, te silniki były zasilane niskooktanowym paliwem. Dtr do tego agregatu znajdziesz na naszym forum w dziale -instrukcje, schematy- powodzenia.
  • #3
    hevet2
    Level 32  
    Jak "częstotliwość tak jakby "wędruje" sobie po wskaźniku" to obroty są bliskie prawidłowych a za wysokie napięcie wynika z czego innego (napięcie reguluje się jakby potencjometrem). Druga sprawa te oryginalne mierniki rzadko kłamały aż tyle jesteś pewny wskazań Twojego miernika?
  • #4
    kot mirmur
    Level 33  
    Obroty, a częstotliwość- w tych agregatach ma to to duże znaczenie . Kto ich nie zna, niech za dużo nie pisze. Napisałem wcześniej> regulator odśrodkowy obrotów- on za pośrednictwem krzywek i dzwigni reguluje ustawienie przepustnicy gaznika. Wskazniki częstotliwości pokazują czasami dziwne wskazania- drgania samego silnika powodują rezonans tego wskaznika.
  • #5
    hevet2
    Level 32  
    kot mirmur wrote:
    Obroty, a częstotliwość- w tych agregatach ma to to duże znaczenie . Kto ich nie zna, niech za dużo nie pisze. Napisałem wcześniej> regulator odśrodkowy obrotów- on za pośrednictwem krzywek i dzwigni reguluje ustawienie przepustnicy gaznika. Wskazniki częstotliwości pokazują czasami dziwne wskazania- drgania samego silnika powodują rezonans tego wskaznika.

    Jeżeli częstotliwość (skoro wędruje po wskaźniku to mieści się między 48 a 52 Hz) jest ok to obroty też (wtedy napięcie za wysokie jest z innego powodu) i nic nie drga od silnika. Przypuszczam, że miernik autora przekłamuje. Regulator obrotów raczej nie rozregulowuje się bez czyjejś ingerencji.
  • #6
    bitels01
    Level 9  
    Na razie walczę z regulacją gaźnika. Parę motorków się przez ręce przewinęło , gaźników też trochę ustawiło, ale z tym idzie opornie. Co do częstotliwościomierz a to odpinając reg. obrotów i ręcznie trzymając przepustnicę ładnie "migają" trzy kwadraciki przy 50Hz. Jeśli chodzi o miernik do w domowym gniazdku pokazuje 235V. Poprzedni właściciel podobno walczył z za niskimi obrotami i pewnie coś grzebał. Rozebrałem też regulator obrotów, myślałem,że tam coś się wypieło. W regulatorze wszystko na swoim miejscu. Powiedzcie mi czy regulator powinien domykać całkowicie przepustnicę,jeśli obroty są wysokie ? Bo u mnie pracuje tak z 0.5cm przed końcem, nie mówię oczywiście o całkowitym zamknięciu, tylko do jałowych. Walczę oczywiście z dtr-ką w ręce. Okazało się,że sprężyny regulatora były tak ściśnięte,że nie mógł on pracować w całym swoim zakresie. Od razu mniejsze obroty,aż milej posłuchać. Co prawda jeszcze 250V ale już wszystko na dobrej drodze. Będę prawdopodobnie w posiadaniu obrotomierza do agregatów, więc będę mógł ustawić obroty jak trzeba. Za kilka dni dam znać czy się udało.
  • Helpful post
    #7
    kot mirmur
    Level 33  
    Jeśli sprężyny w reglerze odśrodkowym są sprawne , to -trzeba zalać jego komorę odpowiednią ilością odpowiedniego oleju, lub jakiegoś jego odpowiednika/ oryginały są raczej niedostępne/. Po odpaleniu sprawdzić sprawność ruchową cięgien reglera-via przepustnica / wszystko musi płynnie chodzić , bez zacięć/. Po drodze , na jednej z prowadnic cięgna do przepustnicy, jest regulator jego długości- jeśli regler odśrodkowy jest sprawny, to tylko jego- zła regulacja powoduje zbyt duże otwarcie przepustnicy. Brak oleju czasami powodował rozerwanie pierścienia regulatora- wszystko trzeba dokładnie sprawdzić.
  • #8
    bitels01
    Level 9  
    Z tego co patrzyłem to przez regulator zalewa się olej do silnika. Sam regulator jest smarowany jakoś rozbryzgowo. Czy się mylę? Poprzedni właściciel chyba za bardzo skręcił te sprężyny regulatora. Po poluzowaniu ich o jakieś 6 obrotów (każdą oczywiście) obroty znacznie spadły, a co za tym idzie spadło też napięcie do 240V. Na tarczy częstotliwości drga jeden kwadracik na 52Hz. Tak chyba zostawię. Ciekawi mnie tylko, czy poprzedni właściciel równomiernie dokręcał te sprężyny, bo na oko widać było,że z jednej wystaje minimalnie więcej gwintu. Czy jest jakiś sposób, żeby sprawdzić?