Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku

Silwest 17 Apr 2019 20:12 2649 18
  • #1
    Silwest
    Level 9  
    Witam serdecznie,
    Mając chwilę czasu postanowiłem wczoraj wymienić stare ogniwa Ni-cd we wkrętarce na Li-ion z baterii komputera.
    Ogniwa Li-ion sprawdzone - po naladowaniu do 4.2 trzymaja prad w zakresie 4.1-4.2V przez okolo 2 tyg.
    Kazde z ogniw posiadało około 2300 mAh.
    Połączenie 4S1P - 4 baterie szeregowo + BMS:
    Nie mogę zamieszczac linków, ale chodzi o takiego BMSa: (np abc-rc.pl)
    Modul-BMS-PCM-PCB-ladowania-ogniw-18650-30A-4S-do-16-8V-do-ogniw-LI-ion-18650
    Po podłączeniu baterii niestety po szybkim wciśnieciu przycisku wkrętarka nie reaguje (ledwo się ruszy) . Naciskajac przycisk startu spokojnie wkrętarka osiąga normalną moc. Dokładnie tak jak na tym filmiku:
    YouTube: Wkrętarka Bosch Za Grosze - Regeneracja Przy Użyciu BMS + Ogniwa Wysokoprądowe
    Minuta: 11:53
    1) Mój BMS ma ograniczenie dopiero przy 30 A, więc to o czym mowa w filmiku chyba nie jest zasadne.
    2) Zmierzyłem opór na starcie wketarki i wynosi okolo 0.5 Ohma
    Widziałem gdzieś filmik, że gość, aby uruchomić taką wkrętarke wrzucił rezystor około 0.25 Ohma i zaczęła działać.
    Dwa pytania:
    1) Dlaczego się tak dzieje?
    2) Czy wrzucenie takiego rezystora do środka aku rozwiąże problem?
    Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku


    Pozdrawiam serdecznie
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    wojtek 9007
    Level 39  
    Witam - ogniwa muszą być o dużej wydajności prądowej ( wysokoprądowe ) ,
    przykładowo INR 18650 25R . Takie od laptopa podczas obciążenia siadają i zabezpieczenie
    wyłącza .
  • #3
    Silwest
    Level 9  
    wojtek 9007 wrote:
    Witam - ogniwa muszą być o dużej wydajności prądowej ( wysokoprądowe ) ,
    przykładowo INR 18650 25R . Takie od laptopa podczas obciążenia siadają i zabezpieczenie
    wyłącza .


    Nie jestem specjalista to prawda, nie mniej jednak jeśli tak by bylo to czy przy probie zatrzymania wkrętarki np. ręką nie powinno dziać się to samo?

    Wywiercilem na tym aku parenascie dziur w metalu i rzeczywiscie moc jest duzo wieksza od Ni-cd ... Tylko nie wiem jak ten start ogarnąć ...
  • #4
    wojtek 9007
    Level 39  
    Witam - można do próby podłączyć jeszcze cztery akumulatorki ( laptopowe ) żeby uzyskać
    układ 4S2P i wtedy sprawdzić gwałtowne załączanie ?
  • #5
    E8600
    Level 39  
    Silwest wrote:
    Modul-BMS-PCM-PCB-ladowania-ogniw-18650-30A-4S-do-16-8V-do-ogniw-LI-ion-18650

    Tutaj jest problem. Zapewne w PIKu jest ponad 30A i BMS odcina (aby się przekonać zrób krótki test z pominięciem BMS).
    Ogniwa laptopowe w tak skromnym pakiecie odradzam.

    Silwest wrote:
    YouTube: Wkrętarka Bosch Za Grosze

    Odpuścił bym sobie oglądanie gdyż autor jest niedouczony.
  • #6
    Silwest
    Level 9  
    E8600 wrote:
    Silwest wrote:
    Modul-BMS-PCM-PCB-ladowania-ogniw-18650-30A-4S-do-16-8V-do-ogniw-LI-ion-18650

    Tutaj jest problem. Zapewne w PIKu jest ponad 30A i BMS odcina (aby się przekonać zrób krótki test z pominięciem BMS).
    Ogniwa laptopowe w tak skromnym pakiecie odradzam.

    Silwest wrote:
    YouTube: Wkrętarka Bosch Za Grosze

    Odpuścił bym sobie oglądanie gdyż autor jest niedouczony.


    Niestety 4S2P się nie mieści w obudowie.

    Czyli powinienem BMSa silniejszego kupić ponad 30A? Nie ma innego sposobu?
  • Multimetr Fluke
  • #7
    E8600
    Level 39  
    Prawdopodobnie tak pewność będziesz mieć gdy podepniesz ten pakiet z pominięciem BMS czy będzie się normalnie zachowywać.
    Ogniwa z laptopa w takiej konfiguracji długo nie pociągną gdyż maj zbyt mały prąd max.
  • #8
    Silwest
    Level 9  
    Ok w poniedziałek sprawdzę i dam znać.

    Jak to mają za mały prąd? Chodzi o to że ich pojemność jest dość słaba? Oczywiście 2p byłoby lepsze ale nie da rady wcisnąć tylu baterii w obudowe...
  • #9
    E8600
    Level 39  
    Silwest wrote:
    Jak to mają za mały prąd?

    Chodzi o prąd ciągły bezpieczny dla ogniwa przykładowo ogniwa dedykowane do wkrętarek mają prąd max na poziomie 25-35 A natomiast ogniwa 18650 z laptopa mają ten sam prąd na poziomie 5-8 A.
  • #10
    Silwest
    Level 9  
    E8600 wrote:
    Silwest wrote:
    Jak to mają za mały prąd?

    Chodzi o prąd ciągły bezpieczny dla ogniwa przykładowo ogniwa dedykowane do wkrętarek mają prąd max na poziomie 25-35 A natomiast ogniwa 18650 z laptopa mają ten sam prąd na poziomie 5-8 A.



    To prawda ale wydaje mi się że 5 A powinno wystarczyć do wkrecania i wkrecania srubek 😀
  • #11
    rozen1
    Level 15  
    Realnie pomierzony sprawny silnik od 18 woltowj wkrętarki bierze przy rozruchu nawet i 9-10A (przez bardzo krótki czas), potem jest już 1,2 - 1,5A, oczywiście pomiary dotyczą samego silniczka na jałowo bez obciążenia przekładnią. Ogniwa, które mają prąd max 5A bardzo szybko ulegną uszkodzeniu bo będą działąć na granicy dopuszczalnych parametrów.
    Jeżeli zamierzasz łączyć ogniwa równolegle to zwróć uwagę, że powinny być to ogniwa o jednakowych parametrach - rezystancja wewnętrzna, napięcie - jeżeli będzie nierówne to przez moment popłynie z ogniwa do ogniwa nieograniczony niczym prąd, który może uszkodzić ogniwa.
  • #12
    Silwest
    Level 9  
    Update:
    1) Wszystko dziala jak nalezy jesli ominiemy BMSa to znaczy podepniemy sie bezposrednio do 4 szeregowo podlaczonych baterii,
    2) Niestety moj BMS przestal chyba dzialac - ogniwa pokazuja 16 V natomiast BMS na wyjsciu 10 V :( przez co nie moge przeprowadzic kolejnego testu,
    3) Na necie znalazlem propozycje roziwazania problemu poprzez wpiecie rownolegle do kabli zasilania kondenasatora - niektorzy pisali o 1000 uF inni o 2.5 uF - nie dam rady tego zweryfikowac ze wzgledu na prawdopodobnie zepsuty BMS :(
  • #13
    E8600
    Level 39  
    Czyli już wiesz, że BMS odcinał.
    Kondensator równolegle oraz dławik szeregowo może troszkę pomóc. Tutaj masz podobne podobny problem.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17922736#17922736
  • #14
    rozen1
    Level 15  
    Ten dławik w obwodzie to nie żadne czary-mary. W obwodzie prądu stałego stanowi minimalny opór za to w obwodzie prądu zmiennego stanowi duży opór czyli im większe zmiany tym większy opór dla obwodu (wytłumienie dużego krótkotrwałego prądu przy starcie). Z braku laku stosowano dławiki do tłumienia tętnień w bardzo starych zasilaczach. Wadą jego jest to, że zawsze w obwodzie jest minimalny opór ( po mądremu rezystancja)
    Kondensator podpięty równolegle w obwodzie prądu stałego zachowuje się jak akumulator jedna z okładzin się naładuje potencjał się wyrówna i nic się nie dzieje. Przy naszym udarze prądowym w obwodzie zachowuje się jak rezystor (reaktancja), zamyka przez siebie obwód, im większa zmiana tym mniejszy opór w obwodzie.
    I jedno i drugie rozwiązanie stanowi ingerencje w działanie BMS-a.
    Musi coś być nie tak z tymi BMS-ami, że jesteśmy zmuszeni do wzbogacania ich układów.
  • #15
    Zenek-Show
    Level 10  
    Panowie, przerobiłem akumulator wkrętarki 12V Ni-Cd na 4s1p Li-ion (wysokopradowe) oczywiście z BMSem również pod duże prądy. Problem jest identyczny jak w temacie. Jak włączam wkrętrkę płynnie to przyspiesza prawidłowo i jak się już rozpędzi to ma naprawdę dużą moc - w rękach nie idzie zatrzymać. Jednak jak naciskam dość szybko to BMS błyskawicznie odcina. Próbowałem dolutowywać do pól P+ i P- równolegle różne kondensatorki (np.: 10nF ceramiczny, 100uF i większe elektrolity) w celu eliminacji ewentualnych szpilek, ale niestety bez efektów - podobno u innych działają jakieś duże elektrolity. U mnie na małych ceramikach nie było praktycznie żadnej zmiany, a na elektrolitach odcinało za każdym razem a potem napięcie na P+ i P- wracało bardzo powoli (pewnie tak jak ładował się kondensator). Wkrętarka to Dewalt XRP 12V z udarem. Dodaję zdjęcia efektów pracy:

    Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście cały pakiet z powyższych zdjęć zamknięty jest oryginalną obudowę :)
  • #16
    Zenek-Show
    Level 10  
    Ktoś może naprowdzi, jaki dławik zastosować, albo jaki kondensator ?
  • #17
    Zenek-Show
    Level 10  
    Zamówiłem większy zestaw kondensatorów. Trochę je potestowałem, liczyłem zwłaszcza na tantalowe 47uF i 4,7uF.
    Kondensatory dolutowywane do pól P+ i P- równolegle w celu eliminacji ewentualnych szpilek.
    Niestety efekt identyczny jak z poprzednimi elektrolitami - BMS odcina za każdym razem a potem napięcie na P+ i P- wraca tak jak ładował się kondensator. Naprawdę kończą mi się pomysły na rozwiązanie tego problemu.

    Czy naprawdę nikt nie stosował takiego BMSa do wkrętarki i nie miał z nim problemu na starcie?
  • #18
    Zenek-Show
    Level 10  
    Na rosyjskiej stronie ( https://mysku.ru/blog/aliexpress/58000.html ) udało się znaleźć rozwiązanie problemu. Chociaż nie jestem obeznany w języku rosyjskim (nie to pokolenie) to z pomocą google translatora udało się zrozumieć o co chodzi. Pokrótce opiszę na czym polegała przeróbka - może komuś na przyszłość to pomoże. Otóż problem dotyczy BMSa o oznaczeniu: CF-4S30A-A. Należy do dwóch pól lutowniczych w pobliżu kontaktu B1 wlutować kondensator (jego wartość nie jest krytyczna, autor postu ze strony rosyjskiej zastosował 0.47uF, ja zaś 4.7uF). Nie wiem czy elektrolit by się sprawdził. Ja zastosowałem tantalowy. Pewnie lepiej i ładniej by było użyć kondenatora w technologii SMD, ale ani takiego nie miałem, ani nie mam sprzętu do tego typy elementow. Poniżej zdjęcia po przeróbce:

    Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku Wkrętarka akumulator - Li-ion- nie startuje przy szybkim naciśnięciu przycisku

    Oprócz kondensatora przydadzą się wąski termokurcz na nóżki, taśma izolacyjna na elementy płytki pod kondensatorem i na to dwustronna taśma klejąca, aby element trzymał się płytki.

    Teraz BMS nie odcina nawet przy bardzo szybkim wciśnięciu spustu wkrętarki.