Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa ciepła Buderus logatherm WPT200. Obniża temperaturę wody w bojlerze.

DamianBol127a 20 Apr 2019 20:59 3837 8
  • #1
    DamianBol127a
    Level 1  
    Witam. Mam pompę ciepła Buderus logatherm WPT200. Serwisant sprawdził moje ustawienia i wszystko działało przez rok jak potrzeba. Bez jakichkolwiek zmian pompa po spadku zadanej (53stopnie) temperatury o 5 stopni uruchamia się. I tu zaczyna się problem. Z temperatury 48 stopni najpierw obniża ją do 35 i dopiero później zaczyna podgrzewać do zadanych 53-ech. Trwa to około 6 godzin. Miał ktoś podobny problem??? Nie zmieniałem żadnych nastaw.
  • #2
    Pierre86
    Level 2  
    Dzień dobry,

    Czy udało się rozwiązać zagadkę spadającej temperatury po załączeniu pompy? Ja mam tą samą sytuację tylko, że z pompą Buderus WPT 270. Sprawę zauważyłem od momentu uruchomienia (2 miesiące temu) i zastanawiam się czy ten typ tak ma, czy jest jakiś problem.
  • #3
    remi88
    Level 2  
    Mam pompę wpt 200 buderus. Też zauważyłem identyczny efekt. Od kilku tygodni mnie krew zalewa. Włącza się pompa bo temperatura spadła z zadanych 55 do 49,9 i ta ją jeszcze chłodzi do 45 i dopiero po 5 godzinach dogrzane jest do 55. Pierwsze dwie godziny to właściwie tylko chłodzenie. W zeszłym sezonie chyba wszystko było normalnie. Już sam nie wiem, jest może tu ekspert od pomp i wie może, czy to normalne?
  • #4
    Wlodek22
    Level 30  
    Proces grzania powoduje naturalny ruch wody w zasobniku i jej częściowe wymieszanie.
  • #5
    remi88
    Level 2  
    Ok., po kilku dniach spędzonych w kotłowni, notatkach w zeszycie, rozgryzłem o co chodzi w tej pompie. Od razu piszę, że z Waszymi urządzeniami wszystko jest najprawdopodobniej ok, a zaraz podam jak to sprawdzić.

    Czasowy spadek temperatury na czujniku, wynika z konstrukcji pompy i zasady, że ciepło idzie do góry. Konstrukcja naszych pomp (Buderus Logatherm) wygląda tak, że wężownica grzejna znajduje się na dole zbiornika, a czujnik temperatury podstawowy przy wyrzucie wody, czyli u samej góry zbiornika. Z tego czujnika wyświetlana jest temperatura na wyświetlaczu – jest ona +/- taka, jak temperatura w kranie. Natomiast zbiornik zasilany jest wodą od dołu, więc temperatura na dole zbiornika znacznie się różni.

    W angielskiej wersji instrukcji znalazłem coś, czego nie było w polskiej wersji – wejście do menu serwisowego – aby je aktywować, wciskamy przycisk MENU i przycisk OK razem na 3 sekundy, wyświetli się napis „0d” – Plusem i minusem przeskakujemy do kolejnych opcji - OK. wchodzimy w daną funkcję. Teraz z tego co sam wywnioskowałem:

    0d – odczyt temperatury zadanej,
    1d – odczyt temperatury z czujnika podstawowego (tego u góry)
    2d – odczyt temperatury z czujnika przy nagrzewnicy (na dole)
    3d – temperatura powietrza zasilającego
    4d – temperatura pomieszczenia

    Skąd wiem, że 2d to czujnik przy nagrzewnicy? Ponieważ przy uruchomieniu się funkcji Aboost, temperatura gwałtownie rośnie – załącza się grzałka elektryczna.
    Teraz do sedna. Jak napisano w poście powyżej, woda w trakcie ogrzewania miesza się, dodatkowo nasze pompy posiadają wewnątrz obudowy małą pompkę cyrkulacyjną (w moim przypadku marki WILO). Po załączeniu agregatu zaczytywana jest temperatura z czujnika dolnego i załącza się pompa cyrkulacyjna. Rozpoczyna się ogrzewanie wody pompą ciepła, ale woda ogrzewana jest OD DOŁU i jednocześnie mieszana. Skutek jest taki, że temperatura na czujniku górnym spada, a na dolnym rośnie. Możemy to na bieżąco obserwować przełączając między opcjami 1d oraz 2d w menu serwisowym.

    Teraz czekamy, aż nastąpi moment zwany przeze mnie „punktem przełamania” – zależnie od temperatury na zewnątrz – szybciej lub wolniej – dziś np. przy temperaturze powietrza zasilającego 14°C było to 120minut. Charakteryzuje się on tym, że w ciągu kilkudziesięciu sekund temperatura wody na czujniku górnym gwałtownie spada o ok. 2°C. Od tej pory temperatura na obu czujnikach będzie tylko rosła, przy czym na dolnym będzie zawsze o 2-3stopnie wyższa. Cykl kończy się w momencie osiągnięcia zadanej temperatury na górnym czujniku.

    Zauważyłem jeszcze jedną rzecz, mianowicie, gdy bieg pompki cyrkulacyjnej jest ustawiony na III, a nie na I, jak w instrukcji, temperatura na górnym czujniku nie spada tak drastycznie. Dla porównania, na biegu I od rozpoczęcia, do punktu przełamania spadła z 35,9°C do 25,5°C. Natomiast na biegu III z 35°C tylko do 30,1°C. Dlatego ja zostawiłem sobie na III biegu. Bieg pompki nie wypływa na ogólną szybkość ogrzewania wody.

    Wniosek jest taki, że jeśli po wejściu w opcję 2d w menu serwisowym temperatura rośnie, to pompa działa i jest wszystko OK. W razie pytań, piszcie.
  • #6
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Bieg pompy wpływa na grzanie wody.
    Woda jest podgrzewana w wymienniku płytowym zaraz obok pompy cyrkulacyjnej.

    Mniejsze obyty pompy to większa temperatura na wyjsciu z wymiennika i szybciej mozna uzyskać wodę zdatną do użytku.

    Pompa zabiera wodę z dna zbiornika i tłoczy ją przez wymiennik na górę zbiornika.
    Zbyt duża moc pompy rozwarstwia ułożenie ciepłej wody w zasobniku.
  • #7
    Prorok78
    Level 12  
    Witajcie - nie ma sensu zakładać nowego tematu - mam od kilku dni tą samą pompę, w wersji 250 IS.
    3 szybkie pytania - pompa ma wbudowaną pompkę curkulacyjną, w instrukcji są nawet wskazówki że pompka powinna być sterowana przez czasówkę itd, a w menu pompy można tyko ją włączyć / wyłączyć - bez możliwości programowania... Czy ja czegoś nie znalazłem jeszcze? Da się tą wbudowaną pompkę jakoś ustawić? Bo dołożenie zewnętrznej raczej będzie się kłucić z tą wbudowaną?
    - do pompy (wężownicy) podłączyem kociołek witodens 100 jako dodatkowe żródło.. Tyle że okrutnie chlupie woda w wężownicy... kocioł odpowietrzany (palnik,pompka) kilka razy... pozagrzaniu wody chlupie i bulgocze...
    - przy pierwszym włączeniu na wyświetlaczu było pytanie 'duct'? - dałem że nie, ponieważ nie mam jeszze zamontowanych kanałów powietrza... Ale niedługo będę mieć - jak ponownie wywołać to ustawienie ? Włączenie/wyłączenie nie pomogło:)

    Dzięki
    S.
  • #8
    maxpoll
    Level 2  
    Witam.
    Po przeczytaniu powyższych postów i związany z tym typem pompy ciepła bolączki podmieszywania wody w górnej warstwie podgrzewacza i jak zrozumiałem przez ostatnie posty o często zmieniającej się temperaturze wody wylotowej, wpadłem na prosty i genialny pomysł jak mogę temu zaradzić.

    Najpierw pomyślałem że skoro temperatura wylotowa jest nie stabilna to zamontuję jakiś mały podgrzewacz elektryczny ciepłej wody użytkowej, jakiś taki ze 3 kw aby w momencie gdy temperatura na wylocie nie będzie w danej chwili dogrzana np do 45 stopni to tenże podgrzewacz włączy się i ją dogrzeje.
    Oczywiście system ten musiałby działać tak, że cała woda wychodząca z pompy ciepła płynie w całości przez ten dogrzewacz.

    Ale niestety jak wiemy te podgrzewacze elektryczne nie mają płynnej możliwości regulacji temperatury , bo albo włączają się na swoją moc i dają w palnik 3 kw albo wyłączają się i kupa. no chyba że są 3 fazowe to wtedy są 3 możliwości mocy grzania , ale takiego 3 fazowego nie szukam.

    I nagle olśnienie, przypomniałem sobie ze szkoleń, że kotły dwufunkcyjne gazowe np Vaillant mają funkcję tzw solar , którą można włączyć i ona idealnie działa na zasadzie: Kocioł mierzy temperaturę wlotową c.w.u. i jeżeli będzie ona poniżej wartości ustawionej na kotle gazowym to kocioł się włącza i np w przypadku dobrego kotła jak np Vaillant CS który na 2 czujniki temp c.w.u. jeden na samym wejściu który mierzy temp wlotową i drugi za wymiennikiem płytowym który idealnie wyreguluje temp wody co do 1 stopnia.
    Ponieważ ja jestem dopiero w trakcie zamawiania sprzętu , dopiero jadą do mnie pompa taka sama jak WPT200 tylko pod znaczkiem Bosch Compress 4000DW CFI, która ma co prawda dodatkową wężownicę którą można podłączyć np. do kotła 1 funkcyjnego, ale wydaje mi się, że lepiej dogrzać wodę wypływającą do kranów i mieć nad nią dokładną kontrolę, niż bawić się w ustawianie kiedy np kocioł 1 funkcyjny podający ciepło do tej wężownicy ma się załączać i dogrzewać gazem cały zasobnik bez wpływu czy w danej chwili korzystam z wody, czy będzie ona nie wykorzystywana przez np 12 godzin.

    Dodam że pompę ciepła właśnie zakupiłem gdyż mam nadprodukcję z paneli fotowoltaicznych ponad 1.5 Mwh rocznie i zamiast ogrzewać ciepłą wodę gazem jak dotychczas przełożę te obciążenie na energię elektryczną. A kocioł gazowy mam już 20 letni i właśnie mędrkuję czy zamiast nowego 1 funkcyjnego nie kupię właśnie 2 funkcyjnego i włączę w ten system jak wyżej opisałem.
  • #9
    piracik
    Moderator of Heating systems
    maxpoll wrote:
    który mierzy temp wlotową i drugi za wymiennikiem płytowym który idealnie wyreguluje temp wody co do 1 stopnia


    Myślisz, że da radę podgrzać wodę z 42 na 45 nie przegrzewając więcej niż do 46*C?
    Moim zdaniem jest to ślepa uliczka.
    Ani komfortu wody ani oszczędności w eksploatacji kotła.

    Najlepiej kocioł 1F i grzanie wężownicą.
    Wężownica grzeje tylko górę zasobnika, a przynajmniej można zamontować czujkę wysoko i nie będzie ładować całego.