Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MotoVario T63B4 - Silnik trójfazowy - brak rezystancji między UV

21 Kwi 2019 12:07 201 12
  • Poziom 9  
    Witajcie.

    W maszynie mam 3 silniki i chciałbym sprawdzić ich działanie.
    Rozłączyłem podłączenie w gwiazdę.

    Na pierwszy silniku mam rezystancję:
    UU - 50 Ohm (pomiędzy VV/WW jest bardzo zbliżona rezystancja)
    UV - 95 Ohm (pomiędzy UW itd jest bardzo zbliżona rezystancja)
    Pomiędzy uzwojeniami: 145 Ohm
    Model silnika to MotoVario T63B4

    Na drugim silniku mam rezystancję:
    UU - 66 Ohm (pomiędzy VV/WW jest bardzo zbliżona rezystancja)
    UV (itd) - 0 Ohm (pomiędzy UW itd jest też 0 Ohm)
    Pomiędzy uzwojeniami: 0 Ohm
    Tutaj modelu niestety nie znam

    Który z silników jest uszkodzony?
  • Poziom 42  
    Jakiej mocy te silniki?
  • Poziom 9  
    Załączam zdjęcia tabliczek oraz jeszcze raz pomiary :)

    Pierwszy silnik - Motoravio
    UU - 50 Ohm (pomiędzy VV/WW jest bardzo zbliżona rezystancja)
    UV - 95 Ohm (pomiędzy UW itd jest bardzo zbliżona rezystancja)
    Pomiędzy uzwojeniami: 145 Ohm
    Jest pełne połączenie między UU/WW/VV (miernik piszczy ciągłym dźwiękiem)

    Drugi silnik - ICME
    UU - 66 Ohm (pomiędzy VV/WW jest bardzo zbliżona rezystancja)
    UV (itd) - 0 Ohm (pomiędzy UW itd jest też 0 Ohm)
    Pomiędzy uzwojeniami: 0 Ohm
    Tutaj między UU/WW/VV miernik wykrywa połączenie, jednak jak piszczy to delikatnie "przerywa" dźwięk


    MotoVario T63B4 - Silnik trójfazowy - brak rezystancji między UV MotoVario T63B4 - Silnik trójfazowy - brak rezystancji między UV
  • Poziom 1  
  • Poziom 42  
    Mierząc UU w moim rozumieniu mierzysz przykładając końcówki miernika na tej samej śrubie. Uzwojenia w silniku trójfazowym mają oznaczenia, dla przykładu, żeby nie pisać dużo U- U1, lub U1- U2, lub U- X. Spróbuj opisać to właściwie.
  • Poziom 9  
    Miernik firmy NEO, amatorski.
    Przewody od uzwojeń i zasilania były przykręcone do tablicy, oczywiście silnik odłączony od prądu.
    Przykładałem końcówki miernika do przewodów przykręconych do tablicy. Nie rozbierałem silnika.

    Czyli rozumiem, że powinno być tak:
    UU - rezystancja niska
    UV - rezystancja wysoka, na tyle, że amatorski sprzęt nic nie pokaże.

    Oczywiście mówię ciągle o pomiarach na przewodach z tablicy gdzie łączy się zasilanie 400V z uzwojeniem - bez rozbierania silnika.

    Pozdrawiam
    Marcin

    Dodano po 2 [minuty]:

    stanislaw1954 napisał:
    Mierząc UU w moim rozumieniu mierzysz przykładając końcówki miernika na tej samej śrubie. Uzwojenia w silniku trójfazowym mają oznaczenia, dla przykładu, żeby nie pisać dużo U- U1, lub U1- U2, lub U- X. Spróbuj opisać to właściwie.
    |

    Tak, pisząc UU mam namyśli U1-U2.

    Czyli pomiary wg prawidłowego zapisu:
    Pierwszy silnik - Motoravio
    U1-U2 - 50 Ohm (pomiędzy V1-V2/W1-W2 jest bardzo zbliżona rezystancja)
    U1-V2 - 95 Ohm (pomiędzy U1-W2 itd jest bardzo zbliżona rezystancja)
    Pomiędzy uzwojeniami: 145 Ohm
    Jest pełne połączenie między U1-U2/W1-W2/V1-V2 (miernik piszczy ciągłym dźwiękiem)

    Drugi silnik - ICME
    U1-U2 - 66 Ohm (pomiędzy V1-V2/W1-W2 jest bardzo zbliżona rezystancja)
    U1-V2 (itd) - 0 Ohm (pomiędzy U1-W2 itd jest też 0 Ohm)
    Pomiędzy uzwojeniami: 0 Ohm
    Tutaj między U1-U2/W1-W2/V1-V2 miernik wykrywa połączenie, jednak jak piszczy to delikatnie "przerywa" dźwięk
  • Poziom 42  
    [quote="NetJaro"]U1-V2 - 95 Ohm (pomiędzy U1-W2 itd jest bardzo zbliżona rezystancja)
    [quote="NetJaro"] Uzwojenie U1 -U2 w silniku 3 fazowym,nie ma połączenia z uzwojeniem V1-V2 czy z W1-W2, wiec albo źle wykonujesz pomiar, albo silnik spalony.
    NetJaro napisał:
    Pomiędzy uzwojeniami: 145 Ohm
    A tu to już nie wiem o co Ci chodzi.
  • Moderator Elektrotechnika
    A czy do obudowy silników coś pokazuje , jakieś wartości.
    NetJaro napisał:
    Przewody od uzwojeń i zasilania były przykręcone do tablicy, oczywiście silnik odłączony od prądu.

    A mostki na tabliczce założone?
  • Poziom 9  
    @stanislaw1954
    @Krzysztof Reszka
    @Kraniec_Internetów

    Dziękuje Wam za świąteczną interwencję. Popełniłem błąd przy pomiarach - nie odłączyłem przewodów od zasilania i one zakłócały pomiary rezystancji.
    Umieszczam poniżej pomiary z rozkręconymi przewodami zasilania oraz bez blaszek.

    Silnik nr 1
    U1-U2 - 50 [Ohm]
    U1-V2 - 0 ("0L" na wyświetlaczu, czyli pomiar zbyt duży dla miernika)
    U1-W2 - 0

    W1-W2 - 50
    W1-U2 - 0
    W1-V2 - 0

    V1-V2 - 50
    V1-W2 - 0
    V1-U2 - 0

    W2-U2 - 0
    W2-V2 - 0
    U2-V2 - 0

    W1-U1 - 0
    W1-V1 - 0
    U1-V1 - 0

    Ciągłość jest na U1-U2, W1-W2, V1-V2

    Silnik nr 2
    U1-U2 - 63 [Ohm]
    U1-V2 - 0 ("0L" na wyświetlaczu)
    U1-W2 - 0

    W1-W2 - 63
    W1-U2 - 0
    W1-V2 - 0

    V1-V2 - 63
    V1-W2 - 0
    V1-U2 - 0

    W2-U2 - 0
    W2-V2 - 0
    U2-V2 - 0

    W1-U1 - 0
    W1-V1 - 0
    U1-V1 - 0

    Tutaj, niestety ciągłości miernik mi nie pokazuje - chociaż pokazuje rezystancje między U1-U2, W1-W2, V1-V2. Czyżby był uszkodzony?

    Czy potrzebne sa jeszcze jakieś pomiary np. z założonymi blaszkami? Blaszki były założone "na gwiazdę".
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 9  
    @Kraniec_Internetów, dziękuję za odpowiedź. Ja mogę co najwyżej zmierzyć jego temperaturę podczas pracy :) Jaka powinna byc temperatura takiego silnika? Mierzyć ją przy obudowie?
    Ogólnie w maszynie są 3 silniki, 3 są wg pomiarów sprawne, ale od jakiegoś czasu jeden z nich wyrzuca bezpieczniki..
  • Poziom 1  
  • Poziom 42  
    NetJaro napisał:
    Ogólnie w maszynie są 3 silniki, 3 są wg pomiarów sprawne, ale od jakiegoś czasu jeden z nich wyrzuca bezpieczniki..
    Czy jest możliwość zdiagnozowania w trakcie pracy, który to silnik< co napędzają, kiedy następuje wyłączenie maszyny?