Przez rok uczyłem się budowy samochodu autonomicznego w projekcie budowy autonomicznej Hondy Acura
Acura ma tak zbudowany CAN BUS , że umożliwia zdalne podłączenie autopilota, który potrafi skręcać kierownicą, startować silnik, zatrzymywać, zwiększać, zmniejszać prędkośc ( skrzynia automatyczna), włączać światła, kierunkowskazy, czyli zastępuje kierowcę
i te Acury z autopilotem były testowane na Florydzie i sa filmiki z przejazdów drogami, przez skrzyżowania itd (kierowca trzyma ręce nad kierownicą)
Nie mam Acury (a szkoda) dlatego nie kupiłem autopilota aby przeprowadzić testy.
W dużym ruchu, w warunkach zimowych, sa podstawowe problemy z trzymaniem pasa ruchu i rozpoznawaniem pasa ruchu, przysypanego śniegiem.
Na Florydzie testy były prowadzone latem , nie w deszczu ( tam snieg nie pada) a drogi mają wymalowany żółty pas na poboczu, który kamera może śledzić.
Problemem zatem nie jest jazda samochodów autonomicznych po drogach pozamiejskich, ale przejazd przez skrzyżowania czyli ruch kolizyjny.
I niezależnie od liczby czujników, kamer, to każde skrzyzowanie to ryzyko kolizji.
I kierowca zdobywa doświadczenie przez lata ale sa w Polsce setki skrzyżowan , przy których miesiącami czatuja lawety, bo wiedzą, że codziennie zarobią na rozwożeniu uczestników kolizji do warsztatów (samochodów).
I ministerstwo powinno zbudować system monitoringu zagrożen na drogach, oparty na danych z trackingu każdej lawety, miejsca kolizji,
aby mapa zagrożeń była aktualizowana on-line, bo tam gdzie parkują lawety, zagrożeń jest najwięcej.
Ale ponieważ ministerstwo nie ma planów budowy takiego systemu, to wpuszczenie na drogi samochodów autonomicznych stanowi zagrożenie
dla bezpiecześntwa ruc hu innych uczestników, ale także pieszych, rowerzystów, matek z wózkami itd.
Ale jest system samochodów autonomicznych, który chciałbym promowac i wdrożyć
System autonomicznych tirów, rozwożących setki tysięcy kontenerów z 4 włoskich portów, które mają stac się portami nowego szlaku jedwabnego Chiny Europa, po wizycie prezydenta Chin w Europie i we Włoszech.
Miesięcznie będzie do portów docierać ponad 100.000 kontenerów, wymagających rozładowania, przeładowania i rozwiezienia po Europie.
I mój system składa się z autonomicznych tirów, prowadzonych po drogach w trybie follow-up
Czyli 1. tir kierowany przez kierowcę, prowadzi za soba kolumnę 5 tirów autonomicznych w systemie follow-up, czyli gęsiego.
Do przejazdu po autostradach, drogach szybkiego ruchu użytkowany jest awaryjny pas ruchu, jako Tir pas (Tirpass )
Ponieważ rozpoznawanie pasa ruchu może być błędne, środek pasa ruchu jest kołkowany, tworząc szynę identyfikacyjną i centrująca dla pojazdów, wyposażonych w czujniki magnetometryczne.
Gdy będzie potrzeba instalowaniua bardziej zaawansowanych czujników radiowych, to mogą one być naklejane na asfalt i zasilane solarnie ( znana technologia).
I kolumna tirów będzie się składała z tzw. pociągu drogowego
1. tir z kierowcą + 5 tirów autonomicznych prowadzonych jako follow-up + samochód osobowy jako pilot, z przodu i z tyłu ( w okresie wstępnym)
odstęp
i kolejne 6 tirów
większy odstęp
i 5 x (6 + 6) tirów, czyli łącznie kolumna tirów będzie się składała z 60 pojazdów ciężarowych + pojazd serwisowy ( wymiana ogumienia na drodze) + samochody serwisowe pilotów + samochody monitorujące, że tir pas jest wolny, przed przejazdem kolumny.
Czyli znana technologia przejazdu kolumn samochodów wojskowych.
Wraz z odstępami czasowymi, 60 tirów na godzinę, w okresie testowych, w godzinach wieczornych i nocnych, gdy ruch jest ograniczony.
Czyli do 500 tirów na dobę, co da 15.000 tirów miesięcznie, odliczając świeta i niedziele i awarie systemuy, ta liczba zmniejszy się do 10.000
w jednym kierunku wyjazdowym trasy szybkiego ruchu z 1 portu.
Skalując i testując projekt, dojdziemy do 100.000 tirów autonomicznych, prowadzonych w systemie
1. + 5 follow-up
x 2
odstęp
x 5
Kolumna 60 tirów co godzinę
Po okresie testopwym, gęstośc ruchu i przejazdów może się zwiększyć 2 krotnie.
Na skrzyzowaniach, pojazdy w kolumnie uzyskują status pojazdów uprzywilejowanych, z pierwszeństwem przejazdu
(tylko sygnały świetlne, bez akustycznych, z uwagi na porę nocną)
Dodatkowo wyposażenie wszystkich tirów w ogumienie cichobieżne, guma bez krzemu, aby zmniejszyć uciążliwośc.
Celem jest szybkie rozwożenie kontenwerów z portów do punktów, magazynów spedycyjnych w Europie, położonych poza miastami, czyli z bezpiecznym dojazdem.
A lokalnie, tiry mogą być kierowane przez miejscowych kierowców, w gęstym ruchu miejskim, pozamiejskim, gdzie ryzyklo autonomiczności jest zagrożone.
Oczywiście centrala monitoruje wszystkie tiry, kolumny tirów, monitoruje zagrożenia, używając gpsów z dokładnością geodezyjną RTK, z korekta radiową.
Autonomiczne tiry generują największe zyski a ich trasy będą z góry znane i mogą być dokładnie opomiarowane i monitorowane.
Rozwiezienie 100.000 kontenerów z 4 portów miesięcznie jest trudną operacja logistyczną, z uwagi na brak kierowców z uprawnieniami, prace wielozmianową i limitoweany czas [pracy.
Prezydent Chin wybrał włoskie porty dla szlaku jedwabnego z przyczyn logistycznych.
Statki przypłyna do tych portów o 2 tygodnie szybciej niz do Hamburga, Bremenhaven, czy do Gdyni,
a rozwiezienie kontenerów potrwa 1-2 dni, czyli tyle samo co z Hamburga.
Są zagrożenia, ale są już prowadzone testy.
Próby z tirami elektrycznymi , zasilanymi z nadziemnej trakcji ( typu trolejbus) są nieudane z uwagi na koszt budowy trakcji i ryzyko jej zerwania na dużym odcinku wielu kilometrów i wyłączeniu drogi z ruchu, na czas naprawy trakcji.
System follow-up doskonale się sprawdził w wprzypadku wóżków golfpowych elektrycznych, podążających za graczem po polu golfowym, w bezpiecznej odległości i zebrane doświadczenia mogą być przeniesione i przeskalowane.
Tir autonomiczny z silnikiem spalinowym Diesla a potem elektryczny, to przyszłość i kolej nie zastąpi ruchu door-2-door
Poza tym przewiezienie miesięcznie 100.000 kontenerów linią kolejową nie jest fizycznie możliwe, a dodatkowo doprowadzi do uszkodzenia główek szyn, wymagających corocznej ich wymiany.
Odległości pomiędzy tirami w systemie follow-up zostaną wybrane doświadczalnie i zgopdnie z zachowaniem zasad bezpieczenstwa w ruchu drogowym.
Ruch kolumn pojazdów wojskowych jest praktykowany i dobrze znany od kilkudziesięciu lat i doiświadczenia mogą zostać przeniesione do przewozu ladunków kontenerowych.
Dodatkowo, magazyny wysokiego składowania, mogą łatwo wprowadzić system szybkiego rozładowywania kontenerów i tirów
jako roll-to-roll, czyli cała podłoga z paletami zostanie rolkowo przesunięta na platformę wózka magazynowego o rozmiarach płyty ładunkowej, odpowiadającej rozmiarom ładunkowym naczepy ( 1 minuta na całkowite rozładowanie tira)
Systemy power-steering do kombajnów sa już dostępne i możliwa jest przebudowa kombajnu zbożowego na pojazd autonomiczny, sterowany ze smartfona, przeprowadzający dziennie żniwa na obszarze 100 hektarów, bez obecności operatora/ kierowcy, zrzucający zboże na podstawiane przyczepy.