Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje

27 Kwi 2019 22:14 888 28
  • Poziom 10  
    Witam, potrzebuje pomocy/podpowiedzi odnośnie nie działającej klimatyzacji w mojej skodzie. Zacznę od tego, że auto próbowałem zostawić w 3 serwisach, każdy się wykręca i mówi, że może końcem maja :)

    Auto:
    Skoda Fabia Mk1
    Rok 2006
    Silnik 1.4 TDI
    Klima - manualna 6Y0820045
    Sprężarka - Denso sterowana zaworem :(

    Krótki opis usterki:
    Po włączeniu zapala się lampka AC w kabinie i ani klima ani wentylator na chłodnicy nie startuje, nie ma obciążenia na silniku.

    Co zostało zrobione

    W klimatyzacji została sprawdzona szczelność, została nabita (dwukrotnie - za każdym razem w innych punktach, dlatego dwukrotnie ponieważ po drodze został wymieniony zawór sterujący). Wymieniłem wentylator na chłodnicy, ponieważ stary nie miał pierwszego biegu.
    Zmieniłem zawór sterujący na nowy. Poprawiłem kostkę na skrzyni biegów. Zweryfikowałem wiązkę w prawej podłużnicy, jest to autko z 2006 roku więc kable są już podniesione na specjalnej rynience plastikowej. Przelutowałem moduł wentylatorów. Po sprawdzeniu na krótko czujnika w chłodnicy pierwszy i drugi bieg ładnie startuje. Sprawdziłem napięcie dochodzące do zaworu sprężarki.

    Odczytałem bloki pomiarowe, niestety rozumiem tylko część wartości tu liczę na pomoc. Skaner to VAG mini 505 od Viakena.
    Nie pokazywał żadnych błędów dopiero dziś wywalił błąd panelu widoczny na fotkach. W grupie drugiej wartość pierwsza po włączeniu klimy ma około 80% (podejrzewam, że to otwarcie zaworu) natomiast wartość w linii 3 wynosi 0. Czasami jednak otwarcie zaworu ma 0% wtedy wartość w lini 3 wynosi 10 do 12.

    Klima jednak nigdy nie ruszyła. Auto kupiłem na jesień od handlarza klima nigdy nie działała :(

    Mam dwie sprawne ręce multimetr, VAG i zapał :) pomóżcie proszę Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje
    Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje

    Dodano po 4 [godziny] 20 [minuty]:

    Mały update :)

    Tamten błąd zniknął i teraz doszły dwa inne

    Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje

    Ten 65535 wyskakuje teraz za każdym razem.
    Zapomniałem dodać wcześniej, że jak robię test automatyczny Vagiem to podczas jego trwania wentylator chłodnicy na chwile rusza.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 32  
    Sprawdź sprzęgło kompresora lubią się urywać i nie fizycznego napędu sprężarki.
  • Poziom 10  
    sigwa18 napisał:
    Sprawdź sprzęgło kompresora lubią się urywać i nie fizycznego napędu sprężarki.


    No i po zawodach, nadzieja umarła :( kolego miałeś rację.... Sprzęgło zerwane..... po założeniu klucza 17 na śrubę na wałku dopiero drgnął po przyłożeniu sporej siły. Teraz co prawda obraca się lekko, są momenty gdzie trzeba nieco mocniej pociągnąć, ale jednak słyszę jakieś tarcie.
    Pytanie czemu żaden z 2 serwisantów którzy oglądali cały układ podczas nabijania włącznie ze sprężarką nie zauważyli, że sprzęgło jest zerwane? Ehhh........

    Kompresory z gwarancją niby 250zł + nabicie od zera 150zł, koszt do przeżycia ale czytałem, że jeżeli kompresor w układzie był zatarty trzeba układ wypłukać i wymienić połowę instalacji a najlepiej całą :)

    W związku z tym mam klika pytań:

    1. Ile uczciwy serwis może wziąć za taką naprawę kompleksowo? Wymiana kompresora, płukanie nabijanie i wszystko co trzeba?
    2. Czy jest szansa, że gaz uciekł i kompresor skorodował w środku i się zastał, a reszta układu jest czysta?
    3. Jak sprawdzić czy są opiłki w układzie?
    4. Czy zna ktoś uczciwy i solidny serwis w Częstochowie lub Tarnowskich Górach?
    5. Czy jest szansa podmienić tą sprężarkę która była na normalną ze sprzęgłem elektromagnetycznym gdzie całość pracuje tylko wtedy jak działa klima (podobno Fabie w tych latach wychodziły właśnie w 2 wersjach sprężarki)?

    Klimatyzacja Fabia MK1 2006r nie startuje
  • Poziom 10  
    Pacjent przeszedł sekcje zwłok. Po rozebraniu układu okazało się, że osuszacz nie posiadał nawet najmniejszych śladów opiłków metalu. W samej sprężarce była jedynie odrobina metalicznego brokatu, który zapewne powstał kiedy manualnie pokonywałem opór sprężarki kręcąc ją kluczem.

    Podsumowując:
    -wymieniłem sprężarkę, nowo zakupioną zalałem odpowiednim olejem.
    -profilaktycznie wymieniłem skraplacz do tego wiadomo osuszacz

    Auto zostawiłem w trzecim już serwisie klimy do osuszenia układu i nabicia. Po kliku godzinach usłyszałem od pana fachowca "Klimatyzacja jest napełniona ale niesprawna musi pan poszukać elektromechanika, jak pan zrobi to proszę podjechać na ozonowanie"

    Załamałem się :cry:

    Zacząłem szukać dalej i dotarłem do informacji, że Fabie i Golfy 4 miały w podszybiu włącznik termiczny który pilnował, żeby poniżej jakiejś temperatury na zewnątrz klima się nie załączała.

    Wszystko super tylko po rozebraniu podszybia i wycieraczek okazało się, że u mnie takiego nie ma :(

    Koledzy jakieś sugestie lub porady zanim zepchnę to padło ze skały?

    Ostatnia rzecz która nie była obmierzona, przelutowana lub wymieniona to nieszczęsny panel sterujący w którym ponoć jest komputer ale nie chcę wymieniać tego na ślepo.......

    Już mi po głowie chodzi, żeby wziąć sterownik i elektronikę z normalnego auta a nie z VAGa ale taka rzeźba to ostateczność........
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 32  
    Potrzebny ci VCDS i przegląd bloków pomiarowych. Są dwa czujniki odpowiedzialne za załączenie klimy jeden od parownika jest w podszybiu dostęp z tego co pamiętam od zegarów (dokładnie po prawej pod nimi). Drugi jest za zderzakiem po stronie kierowcy w okolicy końca podłużnicy ( w kratce na halogen jest dziura by miał świeże powietrze) odpowiada on za temperaturę zewnętrzna ) jeśli ktokolwiek wskazuje temperaturę poniżej 5 C nie zezwoli na załączenie zaworu sterującego wydajnością sprężarki.
  • Poziom 10  
    Dzięki za podpowiedź. Ale niestety to nie to. Od moich pierwszych postów w tym temacie upłynęło trochę czasu więc zdążyłem rozszyfrować bloki pomiarowe, także spokojnie czytam to już tym VAGiem co mam. Czujnik w zderzaku (G17) pokazuje idealnie temperature jaka jest aktualnie na zewnątrz. Czujnik parownika (G263) pokazuje aktualną temperaturę w kabinie. Żaden inny czujnik temperetury nie pokazuje nic podejrzanego.
    Podczas autotestu poszczególnych elementów klimy nie wywala błędów i nawet wentylator na chwilę startuje więc :(
  • Poziom 42  
    Podmień moduł wentylatorów.
  • Poziom 10  
    Moduł wentylatorów wyciągałem był czysty i suchy. Poprawiłem luty dla pewności. Wtyczki też były ok. Podczas testu klimy VAGiem wentylator kręci.
    Dzisiaj zamówiłem panel sterowania w którym jest komputer od klimy. To dlatego, że wcześniej wywalił jakis błąd sumy kontrolnej 2-3 razy i raz samego już panela. Jest to ostatni element którego nie sprawdzałem do tej pory. Jak to nie pomoże to zamówię od wentylatorów.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Zamówiłem jednak od razu sterownik wentylatorów. Ale tracę nadzieję.....
  • Poziom 27  
    W grupie 2 na pozycji 3 jest warunek wyłączenia sprężarki. Jak jest ok. powinno być 0. Czy wartości 10 do 12 zmieniają się ? Czy w sterowniku silnika nie ma usterek ?
  • Poziom 10  
    jacek074 napisał:
    W grupie 2 na pozycji 3 jest warunek wyłączenia sprężarki. Jak jest ok. powinno być 0. Czy wartości 10 do 12 zmieniają się ? Czy w sterowniku silnika nie ma usterek ?


    Kiedy klima jest wyłączona wartość "Compresor Shut-Off" pojawiała sie 8 , 10 oraz 12. Jak tylko włącze klimę i w grupie drugiej pierwszej lini pojawi się jakaś wartość dla "Compressor load" (Waha się od 40 do 81%) wtedy na pozycji 3 pojawia się zawsze "0".

    Silnik wywala co jakiś czas tylko jeden błąd coś o nieprawidłowości w obciążeniu zacisku alternatora. Muszę to dokładnie odczytać żeby nie namieszać tutaj.... Nie było to dla mnie istotne bo nie wiązałem usterek silnika z klimą wcześniej....
  • Poziom 43  
    A do zaworu na pompie dochodzi napiecie?
  • Poziom 27  
    Jeżeli jest 0 to przynamniej teoretycznie sterowanie jest prawidłowe. Przed wymianą sterownika można jeszcze sprawdzić przejście przewodu sterowania zaworu -przy sterowniku kostka 16 pinowa pin 15 i pin 1 przy sprężarce (przewód czarnozielony), pin 2 przy sprężarce stała masa. Sterowanie zmiennym wypełnieniem.
  • Poziom 10  
    andrzej20001 napisał:
    A do zaworu na pompie dochodzi napiecie?


    Tak, dochodzi 12V

    Dodano po 13 [minuty]:

    jacek074 napisał:
    Jeżeli jest 0 to przynamniej teoretycznie sterowanie jest prawidłowe. Przed wymianą sterownika można jeszcze sprawdzić przejście przewodu sterowania zaworu -przy sterowniku kostka 16 pinowa pin 15 i pin 1 przy sprężarce (przewód czarnozielony), pin 2 przy sprężarce stała masa. Sterowanie zmiennym wypełnieniem.


    Masowy sprawdziłem cały centymetr po centymetrze, drugim dojechałem do grodzi silnika i był w bdb stanie. No chyba , że z całej wiązki gdzieś w podszybiu akurat ten by niedomagał....... ale to musiałby być wyjątkowy pech bo reszta elektroniki w aucie działa bez zarzutu :)
    Oczywiście też go sprawdzę :)
  • Poziom 43  
    Jak wepniesz żaróweczkę 1,2w i ona świeci a pompa się obraca to albo jest uszkodzona albo zawór czynnika nie puszcza. Innej opcji nie ma
  • Poziom 10  
    Zrobię test z żarówką. Sprężarka z zaworem fakt kupiona na szrocie, ale uczciwym :) Wiem że zawór sterowany jest sygnałem ale czy mogę na niego podać na chwilę 12V żeby się na maks otworzył, oczywiście pamiętając o polaryzacji?
  • Poziom 10  
    Według tego artykułu to już mam sprężarkę do wymiany 🙂 Napisane jest że sprężarka bez czynnika nawet zalana olejem ulega uszkodzeniu po 10 minutach 🙂 Ja jechałem ze 45 minut. Jeżeli tak faktycznie jest to jest to najgłupsza najbardziej awaryjna klimatyzacja jaką miałem w swoich autach. Będę oczywiście sprawdzał dalej elektrykę ale jeżeli padła sprężarka to będę szukał normalnej na elektromagnes i przerabiał sterowanie bo to jest żenada 🙂 Teoretyczna sytuacja: jadę trasą strzela mi kamień w skraplacz, robi dziurkę i ..... wzywam lawtę bo sprężarka padnie, to samo w przypadku kiedy czynnik się ulotni z układu mikro nieszczelnością o której nawet nie wiem :D
  • Poziom 27  
    Ta informacja o uszkodzeniu sprężarki bez czynnika to totalna bzdura. Konkretny przykład Ibiza 6J po lifcie typowa usterka tego modelu - nieszczelny skraplacz. Użytkownik jeździ bez gazu kilka miesięcy nawet o tym nie wiedząc (okres zimowy). Auto naprawione i klima działa bez problemu. Takich przypadków miałem kilkanaście. Były lepsze i gorsze serie sprężarek w grupie vw. Jak jest sterowanie na zawór to sprężarka powinna ruszyć. Podanie na chwilę stałego 12V nie uszkodzi sprężarki, najlepiej to zrobić z podłączonymi manometrami , wtedy od razu widać działanie.
  • Poziom 10  
    Zrobiłem kolejne testy. Żarówka 1,2W 12V podłączona w miejsce zaworu świeci. Sam zawór ma rezystancję 12 Ohm.
    Kiedy podłączam go pod aku nie słyszę żadnego tyknięcia jak przy moim starym wyjętym ze starej sprężarki. Podczas testu wczepiłem stary zawór do wiązki, żeby sterownik go widział z odpięta wtyczką klima łapie błąd. Zawór w sprężarce pod AKU, ale niestety nic się nie dzieje. Dalej zimny trup. Jaki jest warunek żeby ruszyły wentylatory?
  • Poziom 43  
    Wzrost ciśnienia w układzie jak ruszy sprężarka. Przełóz zawór ze starej
  • Poziom 10  
    Tak zrobię, tylko muszę jechać do "nabijaczy klimy" na odessanie gazu. Wymienię sobie to na miejscu sam jak stwierdzą że musi to elektromechanik zrobić :) Czyli podsumowując mamy już tylko dwie możliwości sprężarka i zawór. Jeżeli klima nie ruszy po wymianie zaworu to znaczy że ubita sprężarka i nie ma innej opcji?
  • Poziom 10  
    andrzej20001 napisał:
    Przełóz zawór ze starej

    Dziś założyłem fabrycznie nowy zawór niestety dalej bez zmian.

    jacek074 napisał:
    ...... najlepiej to zrobić z podłączonymi manometrami , wtedy od razu widać działanie

    Na podłączonej maszynie po nabiciu odpaliłem silnik i włączyłem klimę. Ciśnienia w układzie LP 5 Bar HP 7 Bar i zero reakcji na włączanie klimy (gość od nabijania sugerował, że nawet padnięta sprężarka powoduje minimalne dragnie wskazówek manometrów) Sprzegło sprawne. Z nowym zaworem tez zrobiłem test z podłączniem pod AKU i drugim sprawnym wpiętym w układ, ale też zero reakcji.

    Boje się, że jak kupię fabrycznie nową sprężarkę to dalej będzie to samo....... Nie wiem już czego się mam przyczepić....... Są jeszcze inne opcję? Czy np zawór rozprężny może się uszkodzić w taki sposób, żeby całkowicie zatkać przepływ czynnika w układzie albo coś takiego?
  • Poziom 42  
    Skąd ty jesteś? Przyjedź do mnie, za free ci to uruchomię. Sprężarka z zaworem na chwilę podłączonym pod 12V ma natychmiast zbudować ciśnienie w układzie. Ale taka mała porada... Te zawory lubią się zacinać. Mimo że pobiera prąd to iglica nie pracuje. Młotkoterapia. Małym młoteczkiem opukaj delikatnie obudowę sprężarki w okolicy zaworu.
  • Poziom 10  
    Jestem z Częstochowy. Ja naprawdę chciałem uczciwie za to zapłacić ale nikt albo nie chcę zarobić albo nie potrafi tego naprawić dlatego sam to męczę :( Zawór jest fabrycznie nowy więc chyba nie powinien się zacinać od razu?

    Zawór wyjęty ze sprężarki jest uszkodzony, pomimo iż cewka ma rezyatancję 12 Ohm to nie reaguje na aku. Obecnie założony (ten nowy) ładnie tyka po przyłożeniu napięcia. Zdjąłem pasek alternatora i sprężarkę jestem w stanie obracać jednym palcem (praktycznie bez oporów, sprzęgło ponownie sprawdzone) po podłączeniu zaworu pod aku zero zmian, koło kręci się z takim samym oporem. Teraz ostatnie pytanie czy to raczej sprężarka do śmieci czy może być gdzieś tak zatkany układ żeby nie dało się wytworzyć żadnego ciśnienia i zegary stały w miejscu? Bo tak też myślę że jak auto od handlarza to ktoś mógł coś rzeźbić i nawet coś mechanicznego wepchnąć do węża chcąc go zatkać podczas sprawdzania kompresora.....

    Dodano po 12 [godziny] 16 [minuty]:

    kortyleski napisał:
    Młotkoterapia. Małym młoteczkiem opukaj delikatnie obudowę sprężarki w okolicy zaworu.

    Młotkoterapia niestety też nie pomogła
  • Poziom 10  
    Panowie tak informacyjnie. Albo zatkany układ fizycznie albo walnięty kompresor, nie ma innej opcji :( w przyszłym tygodniu jadę do innego miasta na wymianę do firmy która specjalizuje się w regeneracji sprężarek, wymiana i cały serwis będzie u nich. Oczywiście, żeby temat dla potomnych doprowadzić do końca opiszę wszystko co i jak. Dziękuję wszystkim za chęć pomocy i wpisy :)
  • Poziom 43  
    rektor84 napisał:
    Auto kupiłem na jesień od handlarza klima nigdy nie działała
    to może byc naprawdę juz wszystko mozliwe. Polska. JUz widziałem wsadzone palele z guzikiem od klimy której fizycznie pod maska nie było nigdy. I jelenie sie znalazły.
  • Poziom 42  
    rektor84 napisał:
    za to zapłacić ale nikt albo nie chcę zarobić albo nie potrafi tego naprawić dlatego sam to męczę

    Zacznij od zakupu zegarów. I nauki posługiwania się nimi. Bo pierwsze pytanie czy sprężarka wogóle nie buduje ciśnienia czy jakieś tam nawet znikome robi. Równie dobrze może być ukręcony wałek w pompie jak i układ zatkany na amen.
  • Poziom 10  
    Tak jak obiecałem małe podsumowanie na zakończenie.

    Kompresor który kupiłem na szrocie był uszkodzony. Jak dokładnie tego się nie dowiemy bo musiałem zostawić go w rozliczeniu. Po założeniu regenerowanego LP=2, HP=13. Klima działa.

    Statystyki :)
    Koszt całkowity reanimacji 1800zł
    Czas trwania operacji 2 miesiące
    Ilość serwisów biorących udział w naprawie 4
    Ilość wizyt łącznie 6
    Kilometry zrobione do serwisów 400 :)

    Dzięki jeszcze raz wszystkim którzy chcieli pomóc!
  • Poziom 10  
    Klima dalej chłodzi, temat do zamknięcia :)