Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nietypowy problem z inwerterem solarnym solax X3-4

mapek_sz 28 Apr 2019 12:31 8592 22
Przewód Toplex
  • #1
    mapek_sz
    Level 21  
    Witam. Buduje mała instalacje solarna. Docelowo ma mieć 4,8 Kwp. Na dzień dzisiejszy zainstalowane jest 10 paneli SPI-240 na trakerze jedno-osiowym. Traker postawiony na gruncie i działa dobrze. Panele SPI też nie mam co marudzić, bo w dobrych warunkach do 7 amper spokojnie dają radę. Na dzień dzisiejszy uzyskałem 89Kwh/Kwp. Może szału nie ma, ale jak na panele z demobilu jestem zadowolony. Jest pole do poprawy wyniku. Mianowicie mam problem z inwerterem. Po nocy nie podejmuje mi on pracy automatycznie. Dopiero jak przełącznikiem wyłączę obwód DC (panele) na około 15-30 sekund, zmienia sie napis na inwerterze z waiting na cheking i po odliczeniu 60 s inwerter działa, aż do kolejnej nocy.
    Wymieniłem nawet kable AC na nowe, zrobiłem nówkę uziemienie, mierzyłem napięcia na panelach i na głównym kablu dc. Nie widzę żadnej anomalii. Jedyne co budzi wątpliwości to to że mam zaledwie 2V pomiędzy plusem DC a uziemieniem. Zastanawiam się czy uziemienie paneli w czymś pomoże.
    Wykres pracy wygląda tak:
    Nietypowy problem z inwerterem solarnym solax X3-4
    Patrząc w statystyki szczegółowe widac że inwerter chce wcześnie podjąć pracę, ale przy zbyt niskim napięciu (start inwertera powinien byc od 140V).

    Nietypowy problem z inwerterem solarnym solax X3-4


    Po pojawieniu sie 0,1A na AC Current 1-3 inwerter wchodzi w tryb waiting do momentu rozłączenia na kilkanaście sekund obwodu DC. Jeśli tego nie zrobię, to falownik nie podejmie pracy. Czekałem dla testu kilka godzin w słoneczny dzień.
    Ktoś ma jakiś pomysł jak zdiagnozować przyczynę tego problemu? Sprzedawca falownika chce pomóc, ale widzi obecnie tylko podmianę na inny falownik dla testu. Co jednak jeśli podmiana nic nie da? Gdzie szukać rozwiązania?
    Niestety nie mam opornicy by dokładnie pomierzyć każdy panel SPI z osobna. Może ktoś zna jakiś prosty sposób na taki pomiar?
    Z góry dziękuje za wszystkie sugestie i pozdrawiam
  • Przewód Toplex
  • #2
    witekem
    Level 19  
    Nie ma sensu czekać kilka godzin , na start inwertera i często go resetować. Trzeba wymienić na inny egzemplarz. Tak to jest z chińskimi inwerterami.
    Zwróć się z problemem do sprzedawcy ale poszukaj info u chińskiego producenta na jego www , ale jeśli sprzedawca sugeruje podmianę na inny to warto spróbować.
  • #3
    mapek_sz
    Level 21  
    Dziękuje, taki mam zamiar. Zastanawiam się tylko czy coś mogłem źle zrobić.
  • #4
    prose
    Level 35  
    mapek_sz wrote:
    Zastanawiam się tylko czy coś mogłem źle zrobić.

    Ustawiłeś kraj w konfiguracji inwertera?
  • Przewód Toplex
  • #5
    mapek_sz
    Level 21  
    Niestety nie ma opcji zmiany kraju. Tylko sprzedawca ma możliwość wprowadzania zmian. Jutro zadzwonię do niego i sprawdzimy to (z wykresów wynika mi że godziny się nie zgadzają z czasem miejscowym. Przesuniecie jest o 2h)
    Sprzedawca twierdzi że kraj ustawiony jest poprawnie. Czekam na dostawę drugiego falownika, żeby zrobić test porównawczy. Mam nadzieje że to coś da.
  • #6
    madamsz1
    Level 39  
    Witam, czy coś się wyjaśniło z twoim problemem ?. Mój ma podobnie przy słabym oświetleniu, przy mocnym nasłonecznieniu w pewnym momencie wystartuje ale jest to gdzieś około 800-1000 W
  • #7
    mapek_sz
    Level 21  
    Cześć. Moj sprzedawca wyslał mi druga sztukę na podmiane. Po tygodniowym teście odesłałem ferelną sztukę. Od tego czasu nie miałem problemu. Może ze dwa razy utracił synchronizacje na krótki okres czasu. Pozatym bez uwag.
    W yum samym czasie zrobiłem osobny przewód uziemiający (ma teraz nie zależny od domowej instalacji), i spięte razem z konstrukcja paneli. Juz na tym podłaczeniu testowałem stary i nowy inwerter, wiec to nie to było problemem. Jednak inwerter pracuje bardzo stabilnie po tej zmianie. Pisz jak cos moge pomoc. Pozdrawiam
  • #8
    Kawaiciacho
    Level 2  
    Mam podobny problem z falownikiem Solax X3 6kW. Skonfigurowałem połączenie WiFi wszystko super ,gdy nie wiadomo kiedy coś się w tym cudzie podziało. Pisze cały czas na wyświetlaczu Weiting... Zero danych na wyświetlaczu w dzień jak słońce świeci. Próbowałem odnowa skonfigurować sieć ale nie idzie się z tym czymś od nowa połączyć. Nie miałem wyboru bo takie dostałem z dotacji z Gminy... Co ciekawe sięgając dane na liczniku dwukierunkowym energię oddaje bo przez dwa miesiące luty marzec i teraz początek kwietnia mam oddane do sieci ok 1100kWh a pobór ok. 460 kWh.
    Reasumując nie będę się szczypał tylko reklamuję. Czekam jeszcze na pompie ciepła ciekawe co to to będzie za cudo?

    Dodano po 32 [sekundy]:

    Mam podobny problem z falownikiem Solax X3 6kW. Skonfigurowałem połączenie WiFi wszystko super ,gdy nie wiadomo kiedy coś się w tym podziało. Pisze cały czas na wyświetlaczu Weiting... Zero danych na wyświetlaczu w dzień jak słońce świeci. Próbowałem odnowa skonfigurować sieć ale nie idzie się z tym czymś od nowa połączyć. Nie miałem wyboru bo takie dostałem z dotacji z Gminy... Co ciekawe sięgając dane na liczniku dwukierunkowym energię oddaje bo przez dwa miesiące luty marzec i teraz początek kwietnia mam oddane do sieci ok 1100kWh a pobór ok. 460 kWh.
    Reasumując nie będę się szczypał tylko reklamuję. Czekam jeszcze na pompie ciepła ciekawe co to to będzie za cudo?
  • #9
    madamsz1
    Level 39  
    Spróbuj w dzień wyłączyć DC poczekaj chwile i załącz na nowo. Powinien przejść procedurę startu, jak tego nie zrobi, możesz przywrócić ustawienia fabryczne, skonfigurować wszystko na nowo: region, godzinę, WiFi. Ale moim zdaniem coś się z nim dzieje, jeżeli masz na wyświetlaczu "Waiting...", a jednak pracuje i oddaje do sieci. 1100 to nawet ładnie ja mam teraz Sofara, i luty-kwiecień do teraz 900 (mam 3,78KW instalację ). Po awarii Solaxa, wymienili mi na Sofara, wydaje się że jest wydajniejszy i lepiej chodzi od Solaxa.
  • #10
    Kawaiciacho
    Level 2  
    Spróbowałem jeszcze raz tą procedurę z ponownym uruchomieniem niestety ale nic się nie zmienia.
    Pamiętam jak pokazywał mi instalator procedurę uruchamiania to po załączeniu bezpieczników trzeba było poczekać 60 s. które były odliczane na wyświetlaczu LCD żeby załączyć włącznik falownika. Mam instalację 6,6 kW na dachu a falownik 6,0kW. jedna rzecz mnie nie pokoi ponieważ panowie zamontowali mi falownik na strychu gdzie w lecie będzie ciepło i nie wiem czy się nic z tym nie bezie działo czy się nie będzie wyłączał itp. Dziękuję za zainteresowanie i pomoc. Do serwisu firmy instalacyjnej zgłoszę się po świętach a o wynikach opowiem po interwencji serwisu.
    Pozdrawiam:)
  • #11
    madamsz1
    Level 39  
    Najgorsze co może być to falownik na poddaszu. Brak chłodzenia, szybko się będzie nagrzewał i wyłączał z alarmem przegrzania. Nie polecam takiego rozwiązania. Po włączeniu robi test falownika, a po pojawieniu się odpowiednich warunków z paneli PV odlicza 60s (Checking), albo dłużej do momentu kiedy może zacząć prawidłową prace. Przy braku oświetlenia paneli PV powinno być "Waiting". Jak coś jest źle i nie przechodzi do "Normal" to reklamacja, niech wymieniają.
  • #12
    Kawaiciacho
    Level 2  
    Gadałem już ze znajomym który ma kolegę elektryka powiedzieli mi to samo że strych i poddasze to najgorsza lokalizacja.
    Chciałem żeby mi zmienili lokalizację w innym miejscu firma która to zakładała ale w obecnej sytuacji to wszystko stoi. Gadałem już w Gminie że albo mi to sami przełożą, albo zrobię to sam bo chce mieć dobrze a przede wszystkim bezpiecznie. Wolałbym żeby zrobiła to firma która to zakładała - chodzi o gwarancję itd. a jeżeli zrobię to na własny koszt bo się nie będę mógł doczekać to niech odbiorą instalację jeszcze raz i tyle.
    Pozdrawiam:)
  • #13
    janusz1837
    Level 11  
    Ja mam pytanie z innej beczki. Czy jak kupiłeś nowy Solax dostałeś do niego hasło serwisowe ? Chciałem takie uzyskać od firmy, która mi montowała i powiedzieli, że nie mogą mi przekazać. Czy jak dostałeś mógłbyś się ze mną podzielić ? Z góry dzięki.
  • #14
    madamsz1
    Level 39  
    Nie dostajesz hasła serwisowego, po to aby sobie nie narobić czasami problemów.
    Po czasie i tak te hasła wypływają i jeżeli nie są zmieniane, to :) są identyczne w całej serii falowników.
    Do czego Ci to hasło potrzebne ?
  • #15
    janusz1837
    Level 11  
    Potrzebne żeby zmienić zakres napięci, zgłaszałem do PGE cały czas że mam napięcie w okolicy 250 i nic z tym nie robią, dzisiaj instalacja mi działa może z godzinę przez to, a wszyscy umywają ręce.
  • #16
    madamsz1
    Level 39  
    No i właśnie dlatego nie powinien być ten parametr zmieniany. Jak tak każdy zacznie podnosić napięcie to co wyjdzie na końcu ?
    - Panie , czemu mi pali TV, czemu żarówki się psują, czemu to czemu tamto.
    Jest norma i tak powinno być ustawione.
    Trzeba rozmawiać z zakładem energetycznym - czasami zależnie od dostawcy - walka przez mękę, chociaż ostatnio coraz częściej podchodzą do tego normalnie.
    Nawet przy nowych sieciach, czy modernizacjach i jeżeli jest trochę instalacji PV w okolicy to sami zmniejszają napięcie na odczepie.
  • #17
    janusz1837
    Level 11  
    Dzwonię codziennie od dwóch miesięcy, żeby coś z tym zrobili. Nikt ale to nikt jeszcze nie był nie zadzwonił nawet. Teraz przyszedł mi rachunek na 1000 zł a instalacja nie działa, to jak sobie to wyobrażasz dalej. Sami do tego zmuszają użytkownika. Jestem świadomy tego że może mi się coś popsuć, ale na dzień dzisiejszy nie widzę innego rozwiązania.
  • #18
    madamsz1
    Level 39  
    A na piśmie nie składałeś ? bo dzwonić to można i do "...nej śmierci". Jeżeli tak jest w okolicy, z tego wniosek że jest więcej osób posiadających instalację PV i u nich może być podobnie. Wiem że nie jest to łatwe, ale klika osób składa się na petycję do ZE i muszą odpowiedzieć, albo podjąć jakąś decyzje.
  • #19
    janusz1837
    Level 11  
    Ok spróbuję takiej formy.
  • #20
    ignac80
    Level 19  
    janusz1837 wrote:
    Potrzebne żeby zmienić zakres napięci, zgłaszałem do PGE cały czas że mam napięcie w okolicy 250 i nic z tym nie robią, dzisiaj instalacja mi działa może z godzinę przez to, a wszyscy umywają ręce.

    Może lepiej sprawdzić przy jakim napięciu wyłącza się falownik, czy wszystkie fazy mają zawyżone napięcie , może tylko jedna.
    Może w falowniku nie być załączone opcja 10 minutowego przekroczenia napięcia, wtedy wyłącza się przy impulsie przekraczającym 253 V .
    Pomocne były by wykresy napięć AC .
  • #21
    janusz1837
    Level 11  
    Falownik wyłączał się przy 253 zaraz jak wystąpiło. Czasu na 10 minut jako obsługujący nie mogłem zmienić. Każda fazę miałem mniej więcej porównywalną.
    Ale dodam że po dwóch miesiącach ciągłego zgłaszania, wczoraj wyłączyli prąd i jak włączyli napięcie mam w okolicach 230V, do dzisiaj żadnego błędu. Najwyższe napięcie jakie zauważyłem to 240V.
    Także PGE obniżyło napięcie i jest wszystko ok. Oczywiście znać nie dali że coś zrobili.
  • #22
    madamsz1
    Level 39  
    No widzisz, może się postarali, wiem od kolegi z Mielca (który siedzi trochę w energetyce), że (tak jak pisałem), przy modernizacja, przebudowach, lub robotach na jakimś odcinku sieci zmniejszają na odczepach napięcie jak wiedzą że jest trochę instalacji PV na danej stronie trafa. Być może u Ciebie było i więcej takich zgłoszeń, o których nie wiesz, być może ktoś napisał już kiedyś coś do ZE i teraz zrobili. Poczekaj obserwuj.
  • #23
    janusz1837
    Level 11  
    Powiem tak, koło mnie jest 6 instalacji i jak pytałem tych osób nikt nie wiedział o problemie, także nie wiem czy ktoś zgłaszał coś. Ja mówię, że po ostatnim rachunku tak mnie zdenerwowali, że dzwoniłem codziennie na 991 i zgłoszenie awarii. Może to pomogło może, to co ty piszesz tego nie wiem nikt mnie nie poinformował o ewentualnej naprawie. Najważniejsze że narazie działa jest w normie 230V, no i od razu wczoraj było widać, że instalacja produkuje co ma produkować 😉.