Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Klasa izolacji silnika ind. - Szukam najłatwiejszego sposobu na zwiększenie klas

Chart210 29 Apr 2019 09:23 663 12
  • #1
    Chart210
    Level 9  
    Witam bardziej doświadczonych kolegów, potrzebuję porady z zakresu maszyn elektrycznych. Mianowicie chodzi tutaj o zwiększenie klasy izolacji uzwojenia stojana silnika indukcyjnego. Sam silnik jest sprawny, jest to obiekt badań potrzebny do realizacji mojej pracy dyplomowej. Problem polega na tym że przewiduję wzrost temperatury uzwojeń silnika ponad normę, silnik będzie okresowo przeciążany a nie chce nadmiernie przegrzać krytycznie uzwojeń i przerywać z tego powodu badań. Co do tego o ile, nie jestem tego na razie stwierdzić, zamówiłem termoparę wraz z miernikiem, zamierzam umieścić sondę na połączeniach czołowych uzwojeń do celu roboczego stwierdzenia jak wysoka temperatura zostanie osiągnięta. Silnik jest wykonany obecnie w klasie E, co oznacza maksymalną dopuszczalną temperaturę 120 st. Jeżeli pomiar wskaże nadmierne nagrzewanie podczas obciążania silnika, konieczne będzie zwiększenie klasy izolacji najlepiej do klasy C (220st). I tutaj mam pytanie, czy konieczne jest przezwajanie silnika z drutem nawojowym z lakierem o większej wytrzymałości, czy może da się wzmocnić nowym lakierem obecnie ułożone uzwojenie, bez rozbierania ? Nie wiem czy uzwojenia tworzy się już zalakierowanym drutem, czy lakieruje się już po ułożeniu.

    Z góry dziękuje za wszelkie odpowiedzi.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Helpful post
    #2
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    Chart210 wrote:
    Nie wiem czy uzwojenia tworzy się już zalakierowanym drutem,

    Drut jest fabrycznie pokryty emalią izolacyjną, w przeciwnym byłoby jedno wielkie zwarcie.
    Po uzwojeniu i wiązaniu, całość jest dodatkowo impregnowana lakierem elektroizolacyjnym.
    Musisz jeszcze wziąć pod uwagę przekładki izolacyjne w żłobkach, i przewody przyłączeniowe.
  • Helpful post
    #3
    tob53
    Level 21  
    Nie ma żadnej metody na skróty która da Tobie pewność, że silnik przejdzie próby. Jedyny, ale w najwyższym stopniu bardzo ryzykowny sposób, takie łapanie się brzytwy, to wykonanie impregnacji metodą VPI żeby pozaklejać jakieś istniejące pory, ubytki itp.
    Nic nie wiemy o badaniach jakim będzie poddany silnik więc trudno rozważać jak szybko może ulec uszkodzeniu, ale jeżeli czujesz, że dostanie w kość ( rozważanie o kl. C) to szkoda czasu, stojan do przezwojenia.
  • #4
    Chart210
    Level 9  
    Szacuję że w szczycie prąd w uzwojeniach może osiągnąć dwukrotność znamionowego, a na jak długo tego niestety nie wiem bo zależy to również od tego jak szybko silnik uzyska temperaturę ustaloną . Dokonam wstępnego pomiaru termoparą i liczę że da mi to jakikolwiek pogląd o tym w jaką górną granicę temperatury powinienem celować z klasą izolacji i czy może (w co wątpie) obecny stan rzeczy wystarczy. Jeżeli okaże się że nie wystarczy to zapewne zdecyduję się na przezwojenie.
  • #5
    tob53
    Level 21  
    Jak długo uda się mu przeżyć w badaniach będzie też zależeć ile lat był wcześniej eksploatowany i w jakich warunkach itp. itd. Nie znamy też mocy tej maszyny i napięcia, ale jeżeli jest już z tych większych, to może warto wcześniej profilaktycznie zbadać uzwojenie metodą prof. T. Glinki.
  • Helpful post
    #6
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Prościej kupić taki silnik u producenta np. Besel - SH80-4C specjalnego przeznaczenia (klasa izol. H) .
    Pamiętaj że to nie tylko uzwojenie a też łożyska . Sama miedź zwojowa też jest inaczej wykonana, wspomnę jeszcze o obszyciach uzwojeń i przekładkach pomiędzy uzwojeniami itd.
  • #7
    kortyleski
    Level 42  
    Należy dodać że impregnacja będzie tylko na zewnątrz uzwojeń a te najchętniej grzeją się głęboko w środku.
    Moderated By Topolski Mirosław:

    Kol. chyba nie miał do czynienia z silnikami elektrycznymi.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd.

  • #8
    Chart210
    Level 9  
    Problem polega na tym że pod ten konkretny silnik został już przystosowany hamulec wiroprądowy, wraz ze sprzęgłem, konstrukcją wsporczą itd. Wiem że taniej byłoby zaopatrzyć się w nowy silnik, ale więcej wysiłku byłoby z dorabianiem reszty rzeczy, która obecnie jest już przystosowana w 99% do badań, wbrew pozorom zajmuje to sporo czasu, a dodatkowo pracuje na pełen etat i rzadko mam możliwości "załatwiania" i zlecania usług w normalnych godzinach pracy większości zakładów. Silnik jest bardzo małej mocy, 800 W, na napięcie sieciowe, wewnętrznie połączony w gwiazdę na stałe.
  • #9
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Chart210 wrote:
    I tutaj mam pytanie, czy konieczne jest przezwajanie silnika z drutem nawojowym z lakierem o większej wytrzymałości, czy może da się wzmocnić nowym lakierem obecnie ułożone uzwojenie, bez rozbierania ? Nie wiem czy uzwojenia tworzy się już zalakierowanym drutem, czy lakieruje się już po ułożeniu.

    Konieczne, nie próbuj wycierać d... szkłem, bo nic z tego nie będzie. Elementem krytycznym jest emalia drutu nawojowego, a do uzwajania silników przystosowanych do wysokich temperatur używa się drutów w izolacji z włókna szklanego. Nie pamiętam całego procesu, bo widziałem to tylko na praktyce i to dawno. Przezwajane były silniki napędowe rolek przenośnika na walcowni.
    Lakierowania dokonuje się po przezwojeniu silnika, a następnie całość wypalana jest w piecu. Tym niemniej lakier zapobiega jedynie wnikaniu wilgoci do wnętrza uzwojenia, nie stanowi natomiast izolacji termicznej dla drutów.
  • #10
    Chart210
    Level 9  
    Ostatnio dokonałem wspomnianej wcześniej próby, tzn. pomierzyłem umieszczoną na połączeniach czołowych uzwojeń termoparą przyrost temperatury pod obciążeniem. Okazało się że temperatura sięgnęła ponad 110 st. C i nadal rosła, a moja klasa izolacji przewiduje tylko 120.st.C. Próbę musiałem przerwać, co za tym idzie konieczne będzie przezwojenie i zwiększenie klasy... Czy koledzy orientują się czy zwiększenie klasy izolacji istotnie zwiększy koszty przezwojenia ? Silnika nie zamierzam oddawać do w pełni profesjonalnego zakładu przemysłowego bo zaśpiewali mi za tą usługę 600 zł co byłoby totalnie nieopłacalne, lecz do rzemieślnika który zajmuje się tym na mniejszą skalę i robi to taniej.
  • Helpful post
    #11
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Chart210 wrote:
    Ostatnio dokonałem wspomnianej wcześniej próby, tzn. pomierzyłem umieszczoną na połączeniach czołowych uzwojeń termoparą przyrost temperatury pod obciążeniem.

    Nie jestem pewien dokładności takich pomiarów. W zakładzie takie badania robiono za pomocą termokredek.
  • Helpful post
    #12
    tob53
    Level 21  
    @Chart210 dla tego maleńkiego silnika koszt materiałów nie jest problemem, na cenie usługi będzie ważyć głównie robocizna, najważniejsze dla Ciebie jest to czy wybrany rzemieślnik na co dzień stosuje druty, izolacje, lakiery, żywice w klasach F, H, C, czy jednak opiera się na starych dobrych preszpanach, ceratkach, itp.
  • #13
    Chart210
    Level 9  
    Powiedziawszy szczerze w moim mieście nie było zbyt wielu zakładów które chciały się podjąć przezwojenia na te graniczne 200 st.C., ale finalnie oddałem go do zakładu gdzie się tego podjęli. Dla ciekawskich, przezwojenie w tej klasie + dodatkowo umieszczenie dwóch termopar wewnątrz złobków wyniesie mnie około 300 zł, w innym zakładzie chcieli prawie 700.... Temat zamykam, dzięki wszystkim za pomoc.