Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilanie awaryjne BFT Phobos

rustin 29 Apr 2019 13:00 1119 17
Ochrona Domu
  • #1
    rustin
    Level 15  
    Czy mogę wpiąć UPS w domu na odcinku rozdzielnicy elektrycznej a napędem ?
    W garażu mam łączenie na kostkę wago i tam mógłbym wpiąć UPS. Do zasilenia podczas zaniku prądu były by dwie bramy rozwierane z napędami BFT Phobos BT A25. Jakiej wydajności powinien być UPS ?
    Myślę o czymś takim
    https://allegro.pl/oferta/ups-armac-home-650e-led-2-polskie-gniazdka-230v-6912595108
    Moc pozorna: 650 VA
    Napięcie baterii: 12 V
    Moc: 390 W
    Napięcie wejściowe: 230 VAC
    Zakres napięcia wejściowego: 145 - 290 VAC
    Zakres częstotliwości wejściowej: 50 - 50 Hz
    Napięcie wyjściowe: 230 V
    Regulacja napięcia wyjściowego: +/- 1 %
    Częstotliwość wyjściowa: 50 Hz
    Regulacja częstotliwości wyjściowej: +/- 0,5 Hz
    Gniazda wyjściowe: 230V PL (10A)x2
    Postać fali: Modyfikowana sinusoida
    Liczba baterii: 1
    Waga baterii: 1.95 kg
    Czas ładowania baterii: 6 H
    Gniazdo rozszerzeń: Nie
    Liczba gniazd rozszerzeń: 0
    Awaryjne wyłączenie (EPO): Nie
    Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe: Tak
    Kontrola wentylacji: Nie
    Zalecana temperatura otoczenia: 0 - 45 °C
    Zalecana wilgotność otoczenia: 10 - 90 %
    Maksymalny czas przełączania: 10 ms
    Czas transferu: 2 - 6 ms

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-awaryjny-ups-600va-360w-7ah-aku-230v-pico-7721483904
    Moc pozorna: 600VA
    Moc skuteczna: 360W
    Zakres napięcia wejściowego: 162 – 290 VAC
    Częstotliwość wejściowa: 50/60Hz
    Częstotliwość wyjśćiowa: 50/60Hz +- 1Hz
    Przebieg napięcia: sinusoida aproksymowana
    Sprawność: ~ 90%
    Akumulator: AGM 1x 7Ah 12V
    Czas ładowania akumulatora: 6-8 godzin do 90%
    Czas przełączania: ~ 3 ms
    Wskaźniki: tryb AC (sieciowy), tryb DC (akumulatorowy), tryb awarii
  • Ochrona Domu
  • #2
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Jeżeli już to raczej zastosowałbym nie UPS-a lecz przetwornicę i nie z modyfikowaną ("aproxymowaną") lecz z pełną sinusoidą. Ww UPS-y służą do awaryjnego zasilania komputerów na kilka, kilkanaście minut aby zapisać prace i zamknąć bezpiecznie system. Podłączone do systemu automatyki bramowej będą działały przez kilkanaście /kilkadziesiąt minut i to bez żadnego cyklu bramy.
    Poza tym po co wyważać otwarte drzwi... Nie lepiej zastosować zestaw BBT BAT (lub taniej samą płytkę BBT i dokupić tańsze akumulatory z obudową?
  • #3
    rustin
    Level 15  
    Myślałem że taki ups da radę a jego koszt to 150 zł, zasilacz BBT BAT to koszt ok 500zl za sztukę czyli 1tys zł, a komplet.

    A ta przetwornica jaki koszt i jakby działała?
  • Ochrona Domu
  • #4
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Dobierasz przetwornicę o odpowiedniej mocy do dwóch zestawów Phobos, oraz osobno akumulator/akumulatory o odpowiedniej pojemności (w zależności jak długi czas czuwania i działania chcesz uzyskać- są w necie kalkulatory). Są przetwornice które są już wyposażone w ładowarkę i układ przełączający oraz "proste" i tańsze do których musisz dorobić układ przełączania i ładowania akumulatorów. Poszukaj w sieci. Jednak wydaje mi się, że BBT wyjdzie taniej kupując płytkę jako część zamienną, obudowę i akumulatory osobno, a jeszcze taniej jak sam wykonasz układ (ostatecznie to jest Elektroda.pl ...). Nie wydaje mi się to to skomplikowane.
  • #5
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Dodam trochę szczegółów.

    Siłowniki są na 24V więc właściwie zwykły komputerowy UPS powinien dać radę (czyli nawet taki z aproksymacją sinusoidy - taki jak opisałeś, całe zasilanie i tak idzie przez trafo i prostownik i tylko tyle, że trafo z racji zniekształconej sinusoidy będzie miało większe straty na biegu jałowym; moc - a tak naprawdę pojemność akku - im większa tym lepiej).

    Ale z zastrzeżeniem tego co napisał przedmówca - czas podtrzymania nawet bez działających siłowników to góra 2 godziny - taki UPS pobiera swój prąd też na własne potrzeby (i nie jest specjalnie energooszczędny) a i centralka i peryferia nawet na biegu jałowym swoje 20W wezmą. U mnie taniutki UPS 600 (jakiś Ster-Tronic) podtrzymuje gazowy piec CO i pompę. Na jałowym trzyma właśnie 2 godziny, przy pracy pompy (180W) jakieś 15-20 min.

    Oczywiście lepiej użyć porządnej przetwornicy z osobnym akku (np Volt Sinus PRO 600E) ale to już koszt ok 350 zł za przetwornicę i kilkadziesiąt/set na akumulator (w zależności - jak długi czas bez sieci przewidujesz). Ale masz zasilanie praktycznie całą dobę a i trafo centrali się nie męczy.

    Pomysł przedmówcy z poskładaniem firmowego podtrzymania wydaje się niezły - fabryczna płytka sterowania - pewnie jakieś 100 zł (albo więcej, podejrzewam mimo że jest ubożuchna - jednak serwisy mają swoje ceny ale nie będziesz musiał rozkminiać fabrycznego systemu podtrzymania), do tego 2 akku ze 4,5 Ah 12V - jakieś 50 zł (oryginalne mają ledwie 1,2Ah) i obudowa... . Schemat podpięcia zawiły nie jest: https://manuals.easygates.co.uk/PDF/bft/BATUniversal02-02.pdf

    PS. Nie trzeba 2 zasilaczy - wystarczy jeden (podpina się go do centralki między trafo a płytkę) czyli 500 zł w najgorszym razie czyli użycia firmówki. Samodziełka będzie 3x tańsza.
  • #6
    rustin
    Level 15  
    Znowu odkopię swój temat :) dodam że nie zależy mi na stałym podpięciu awaryjnego zasilania tylko chwilowego gdy nie będzie mnie w domu a żona będzie musiała otworzyć bramę. Wymyśliłem coś takiego.
    W garażu jak pisałem jest puszka a w niej przewód od rozdzielni połączony kostkami wago z kablem do napędów.
    Czy mogę wpiac w to miejsce gdzie są wago czyli na odcinku rozdzielnia a napędy zwykle gniazdo 220v? Kupuje jakiś tani ups, ładuje go i sobie leży a jak nie ma prądu, żona bierze go i podłącza go w wyprowadzone gniazdko, otwiera bramę, zamyka i odłącza ups. Zda to egzamin?
    Pierwsze, nie znam się czy jeżeli nie ma prądu w domu to można wpiac ups w takie gniazdo i wtedy prąd pójdzie tylko na napędy?
    Drugie, jak długo taki naładowany ups będzie trzymał napięcie bez żadnego używania?
  • #7
    kotbury
    Gantry automation specialist
    1. Nie próbuj w ten sposób - w momencie zasilania napędu z UPS zestaw musi być CAŁKOWICIE odpięty od sieci miejskiej. Jeśli nie odłączysz, odcinek sieci miejskiej (nie wchodząc w szczegóły impedancji, reaktancji itp) zje ci lwią czwśc mocy UPSa , a nie daj boże w trakcie pracy UPS włączą prąd... . Sugerowałbym dorzucenie od strony miasta odłącznika na obie żyły i dopiero po odpięciu fazy miejskiej zasilania napędu z UPS. Mam coś podobnego (część domu mam zasilane awaryjnie z agregatu spalinowego) i użyłem stycznika. Jego cewka jest podpięta pod zasilanie z agregatu i włączenie agregatu powoduje automatyczne odpięcie całego obwodu czyli fazy i zera od sieci miejskiej.
    2. Zależy od UPS, jeśli będzie to prościutki UPS z fizycznym odłączeniem zasilania od akku i sieci (mam taki starożytny) to akku będzie trzymał miesiącami, nowocześniejszy - trzeba poczytać ile bierze prądu na czuwaniu, ale to też będzie pewnie ponad miesiąc (aby nie trzymać w zimnie - akumulator....)
  • #8
    karwo
    Level 26  
    Po schemacie podanym powyżej w pdfie można wywnioskować że jest to prosty układ - zasilanie napięciem zmiennym z trafo centralki, układ ładowania akumulatorów i układ przełączania sieć/akumulatory.
    Jeśli masz wolne 3 żyły w kablu dom-napęd bramy można zastosować układ rezerwowego zasilania który będzie czuwał 24h/dobę z podtrzymaniem akumulatorowym 24V.
    Wszelkie kombinacje z UPSami wpinanymi ręcznie wg mnie odpadają (trzeba pilnować naładowania akumulatorów, przepinać ręcznie) a przecież może to pracować w automacie.
  • #9
    rustin
    Level 15  
    Zgadza się ale to dla mnie było proste co napisałem aby zrobić a to co wy czarna magia.

    A wierzcie czy nie, dzwoniłem do 3 firm w okolicy i na pytanie o zasialnie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da.
  • #10
    karwo
    Level 26  
    Czy masz 3 wolne żyły w kablu dom-centralka napędu?
    Czy jest możliwość dołożenia nowego kabla na odcinku dom-centralka napędu?
    Zobacz np to: wydajność 5A wydajność 3A
    Warunek to właśnie te 3 żyły dom-centralka napędu, zasilacz jw + akumulator i sprawa załatwiona.
    Można jeszcze zasilacz i akumulatory umieścić przy centralce napędu ale trzeba mieć na uwadze warunki atmosferyczne.
    rustin wrote:
    na pytanie o zasilanie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da

    W moim uznaniu nie ma pojęcia "nie da się" - albo jeszcze nie wiem jak to zrobić albo jeszcze mnie nie stać aby to zrobić;)
  • #11
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Jak wygląda zasilacz po stronie wtórnej ?
  • #12
    rustin
    Level 15  
    karwo wrote:
    Czy masz 3 wolne żyły w kablu dom-centralka napędu?
    Czy jest możliwość dołożenia nowego kabla na odcinku dom-centralka napędu?
    Zobacz np to: wydajność 5A wydajność 3A
    Warunek to właśnie te 3 żyły dom-centralka napędu, zasilacz jw + akumulator i sprawa załatwiona.
    Można jeszcze zasilacz i akumulatory umieścić przy centralce napędu ale trzeba mieć na uwadze warunki atmosferyczne.
    rustin wrote:
    na pytanie o zasilanie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da

    W moim uznaniu nie ma pojęcia "nie da się" - albo jeszcze nie wiem jak to zrobić albo jeszcze mnie nie stać aby to zrobić;)


    Mam puszczony wolny, zapasowy kabel od domu do centrali na ogrodzeniu. Nie jest wpięty w instalację domu i nie wepnę go w nią, puściłem go awaryjnie razem z tym co teraz zasila napędy.
  • #13
    karwo
    Level 26  
    rustin wrote:
    Mam puszczony wolny, zapasowy kabel od domu do centrali na ogrodzeniu.

    Jaki jest ten kabel?
    Ile żył, jakie przekroje?
  • #14
    rustin
    Level 15  
    3x2,5mm jeżeli dobrze pamiętam
  • #15
    karwo
    Level 26  
    Jeśli to 3x2,5mm^2 to można to wykorzystać do zasilania awaryjnego.

    Z schematu podanego przez @kotbury
    Zasilanie awaryjne BFT Phobos
    wyprowadzasz tym 3x2,5mm^2 do domu zaciski 33, 44, 55. W domu dajesz moduł zasilacza buforowego z linku(+akumulatory) i przekaźnik na 24V AC podłączony cewka do zacisków 33 i 44. Styk wspólny przekaźnika łączysz z zaciskiem 55, styk przekaźnika normalnie otwarty łączysz z zaciskiem 44, a styk normalnie zwarty z wyjściem + zasilacza buforowanego. Wyjście - zasilacza buforowanego łączysz z zaciskiem 33. Zasilacz buforowy zasilasz 230V z gniazdka w domu.
    Musisz kupić: zasilacz buforowy, akumulatory i przekaźnik z cewką 24V AC.
    Zasilacz buforowy pilnuje stanu akumulatorów - zabezpiecza przed nadmiernym rozładowaniem i naładowaniem akumulatorów w automatyce, a przekaźnik 24V AC przełącza zasilanie centralki napędów gdy nie będzie miała zasilania sieciowego.
  • Helpful post
    #16
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Jak już chcesz "po taniości" (chociaż nie jestem zwolennikiem "druciarstwa") to kup sobie UPS-a z zimnym startem wyposażonego w wtyk sieciowy i normalne gniazdo.
    Wyłącz zasilanie, rozłącz kostki wago i podłącz zwykłe gniazdo 230v~(z odpowiednim do twoich potrzeb przewodem przedłużającym) do przewodów zasilających. Do przewodów od bram podłącz wtyczkę sieciową (też z odpowiedniej długości przedłużeniem). Podczas "normalnej" pracy wtyczka jest włączona do gniazda (tak jak wcześniej z połączeniami wago. Gdy nie ma prądu włączasz UPS-a (zimny start), rozłączasz wtyczkę zasilającą automat od gniazda i w szereg wpinasz UPS-a. Wyłączony UPS nie "zżera" własnego akumulatora więc należy go doładować raz na jakiś czas ...
  • #17
    rustin
    Level 15  
    Bardzo podoba mi się ten pomysł z racji zd bez problemu sam go ogarnę i nie będzie drogo. Nie chcę robić nie wiadomo czego bo przyda się to może dwa razy do roku i chce ułatwić to żonie, to zrobi bez problemu w takiej awaryjnej sytuacji.

    Czy mógłbyś jeszcze wrzucić jaki najtanszy ups mogę kupić który się nada? Dzięki