Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie awaryjne BFT Phobos

29 Kwi 2019 13:00 525 17
  • Poziom 15  
    Czy mogę wpiąć UPS w domu na odcinku rozdzielnicy elektrycznej a napędem ?
    W garażu mam łączenie na kostkę wago i tam mógłbym wpiąć UPS. Do zasilenia podczas zaniku prądu były by dwie bramy rozwierane z napędami BFT Phobos BT A25. Jakiej wydajności powinien być UPS ?
    Myślę o czymś takim
    https://allegro.pl/oferta/ups-armac-home-650e-led-2-polskie-gniazdka-230v-6912595108
    Moc pozorna: 650 VA
    Napięcie baterii: 12 V
    Moc: 390 W
    Napięcie wejściowe: 230 VAC
    Zakres napięcia wejściowego: 145 - 290 VAC
    Zakres częstotliwości wejściowej: 50 - 50 Hz
    Napięcie wyjściowe: 230 V
    Regulacja napięcia wyjściowego: +/- 1 %
    Częstotliwość wyjściowa: 50 Hz
    Regulacja częstotliwości wyjściowej: +/- 0,5 Hz
    Gniazda wyjściowe: 230V PL (10A)x2
    Postać fali: Modyfikowana sinusoida
    Liczba baterii: 1
    Waga baterii: 1.95 kg
    Czas ładowania baterii: 6 H
    Gniazdo rozszerzeń: Nie
    Liczba gniazd rozszerzeń: 0
    Awaryjne wyłączenie (EPO): Nie
    Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe: Tak
    Kontrola wentylacji: Nie
    Zalecana temperatura otoczenia: 0 - 45 °C
    Zalecana wilgotność otoczenia: 10 - 90 %
    Maksymalny czas przełączania: 10 ms
    Czas transferu: 2 - 6 ms

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-awaryjny-ups-600va-360w-7ah-aku-230v-pico-7721483904
    Moc pozorna: 600VA
    Moc skuteczna: 360W
    Zakres napięcia wejściowego: 162 – 290 VAC
    Częstotliwość wejściowa: 50/60Hz
    Częstotliwość wyjśćiowa: 50/60Hz +- 1Hz
    Przebieg napięcia: sinusoida aproksymowana
    Sprawność: ~ 90%
    Akumulator: AGM 1x 7Ah 12V
    Czas ładowania akumulatora: 6-8 godzin do 90%
    Czas przełączania: ~ 3 ms
    Wskaźniki: tryb AC (sieciowy), tryb DC (akumulatorowy), tryb awarii
  • AdexAdex
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Jeżeli już to raczej zastosowałbym nie UPS-a lecz przetwornicę i nie z modyfikowaną ("aproxymowaną") lecz z pełną sinusoidą. Ww UPS-y służą do awaryjnego zasilania komputerów na kilka, kilkanaście minut aby zapisać prace i zamknąć bezpiecznie system. Podłączone do systemu automatyki bramowej będą działały przez kilkanaście /kilkadziesiąt minut i to bez żadnego cyklu bramy.
    Poza tym po co wyważać otwarte drzwi... Nie lepiej zastosować zestaw BBT BAT (lub taniej samą płytkę BBT i dokupić tańsze akumulatory z obudową?
  • Poziom 15  
    Myślałem że taki ups da radę a jego koszt to 150 zł, zasilacz BBT BAT to koszt ok 500zl za sztukę czyli 1tys zł, a komplet.

    A ta przetwornica jaki koszt i jakby działała?
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Dobierasz przetwornicę o odpowiedniej mocy do dwóch zestawów Phobos, oraz osobno akumulator/akumulatory o odpowiedniej pojemności (w zależności jak długi czas czuwania i działania chcesz uzyskać- są w necie kalkulatory). Są przetwornice które są już wyposażone w ładowarkę i układ przełączający oraz "proste" i tańsze do których musisz dorobić układ przełączania i ładowania akumulatorów. Poszukaj w sieci. Jednak wydaje mi się, że BBT wyjdzie taniej kupując płytkę jako część zamienną, obudowę i akumulatory osobno, a jeszcze taniej jak sam wykonasz układ (ostatecznie to jest Elektroda.pl ...). Nie wydaje mi się to to skomplikowane.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Dodam trochę szczegółów.

    Siłowniki są na 24V więc właściwie zwykły komputerowy UPS powinien dać radę (czyli nawet taki z aproksymacją sinusoidy - taki jak opisałeś, całe zasilanie i tak idzie przez trafo i prostownik i tylko tyle, że trafo z racji zniekształconej sinusoidy będzie miało większe straty na biegu jałowym; moc - a tak naprawdę pojemność akku - im większa tym lepiej).

    Ale z zastrzeżeniem tego co napisał przedmówca - czas podtrzymania nawet bez działających siłowników to góra 2 godziny - taki UPS pobiera swój prąd też na własne potrzeby (i nie jest specjalnie energooszczędny) a i centralka i peryferia nawet na biegu jałowym swoje 20W wezmą. U mnie taniutki UPS 600 (jakiś Ster-Tronic) podtrzymuje gazowy piec CO i pompę. Na jałowym trzyma właśnie 2 godziny, przy pracy pompy (180W) jakieś 15-20 min.

    Oczywiście lepiej użyć porządnej przetwornicy z osobnym akku (np Volt Sinus PRO 600E) ale to już koszt ok 350 zł za przetwornicę i kilkadziesiąt/set na akumulator (w zależności - jak długi czas bez sieci przewidujesz). Ale masz zasilanie praktycznie całą dobę a i trafo centrali się nie męczy.

    Pomysł przedmówcy z poskładaniem firmowego podtrzymania wydaje się niezły - fabryczna płytka sterowania - pewnie jakieś 100 zł (albo więcej, podejrzewam mimo że jest ubożuchna - jednak serwisy mają swoje ceny ale nie będziesz musiał rozkminiać fabrycznego systemu podtrzymania), do tego 2 akku ze 4,5 Ah 12V - jakieś 50 zł (oryginalne mają ledwie 1,2Ah) i obudowa... . Schemat podpięcia zawiły nie jest: https://manuals.easygates.co.uk/PDF/bft/BATUniversal02-02.pdf

    PS. Nie trzeba 2 zasilaczy - wystarczy jeden (podpina się go do centralki między trafo a płytkę) czyli 500 zł w najgorszym razie czyli użycia firmówki. Samodziełka będzie 3x tańsza.
  • AdexAdex
  • Poziom 15  
    Znowu odkopię swój temat :) dodam że nie zależy mi na stałym podpięciu awaryjnego zasilania tylko chwilowego gdy nie będzie mnie w domu a żona będzie musiała otworzyć bramę. Wymyśliłem coś takiego.
    W garażu jak pisałem jest puszka a w niej przewód od rozdzielni połączony kostkami wago z kablem do napędów.
    Czy mogę wpiac w to miejsce gdzie są wago czyli na odcinku rozdzielnia a napędy zwykle gniazdo 220v? Kupuje jakiś tani ups, ładuje go i sobie leży a jak nie ma prądu, żona bierze go i podłącza go w wyprowadzone gniazdko, otwiera bramę, zamyka i odłącza ups. Zda to egzamin?
    Pierwsze, nie znam się czy jeżeli nie ma prądu w domu to można wpiac ups w takie gniazdo i wtedy prąd pójdzie tylko na napędy?
    Drugie, jak długo taki naładowany ups będzie trzymał napięcie bez żadnego używania?
  • specjalista -automatyka bramowa
    1. Nie próbuj w ten sposób - w momencie zasilania napędu z UPS zestaw musi być CAŁKOWICIE odpięty od sieci miejskiej. Jeśli nie odłączysz, odcinek sieci miejskiej (nie wchodząc w szczegóły impedancji, reaktancji itp) zje ci lwią czwśc mocy UPSa , a nie daj boże w trakcie pracy UPS włączą prąd... . Sugerowałbym dorzucenie od strony miasta odłącznika na obie żyły i dopiero po odpięciu fazy miejskiej zasilania napędu z UPS. Mam coś podobnego (część domu mam zasilane awaryjnie z agregatu spalinowego) i użyłem stycznika. Jego cewka jest podpięta pod zasilanie z agregatu i włączenie agregatu powoduje automatyczne odpięcie całego obwodu czyli fazy i zera od sieci miejskiej.
    2. Zależy od UPS, jeśli będzie to prościutki UPS z fizycznym odłączeniem zasilania od akku i sieci (mam taki starożytny) to akku będzie trzymał miesiącami, nowocześniejszy - trzeba poczytać ile bierze prądu na czuwaniu, ale to też będzie pewnie ponad miesiąc (aby nie trzymać w zimnie - akumulator....)
  • Poziom 24  
    Po schemacie podanym powyżej w pdfie można wywnioskować że jest to prosty układ - zasilanie napięciem zmiennym z trafo centralki, układ ładowania akumulatorów i układ przełączania sieć/akumulatory.
    Jeśli masz wolne 3 żyły w kablu dom-napęd bramy można zastosować układ rezerwowego zasilania który będzie czuwał 24h/dobę z podtrzymaniem akumulatorowym 24V.
    Wszelkie kombinacje z UPSami wpinanymi ręcznie wg mnie odpadają (trzeba pilnować naładowania akumulatorów, przepinać ręcznie) a przecież może to pracować w automacie.
  • Poziom 15  
    Zgadza się ale to dla mnie było proste co napisałem aby zrobić a to co wy czarna magia.

    A wierzcie czy nie, dzwoniłem do 3 firm w okolicy i na pytanie o zasialnie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da.
  • Poziom 24  
    Czy masz 3 wolne żyły w kablu dom-centralka napędu?
    Czy jest możliwość dołożenia nowego kabla na odcinku dom-centralka napędu?
    Zobacz np to: wydajność 5A wydajność 3A
    Warunek to właśnie te 3 żyły dom-centralka napędu, zasilacz jw + akumulator i sprawa załatwiona.
    Można jeszcze zasilacz i akumulatory umieścić przy centralce napędu ale trzeba mieć na uwadze warunki atmosferyczne.
    rustin napisał:
    na pytanie o zasilanie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da

    W moim uznaniu nie ma pojęcia "nie da się" - albo jeszcze nie wiem jak to zrobić albo jeszcze mnie nie stać aby to zrobić;)
  • Poziom 38  
    Jak wygląda zasilacz po stronie wtórnej ?
  • Poziom 15  
    karwo napisał:
    Czy masz 3 wolne żyły w kablu dom-centralka napędu?
    Czy jest możliwość dołożenia nowego kabla na odcinku dom-centralka napędu?
    Zobacz np to: wydajność 5A wydajność 3A
    Warunek to właśnie te 3 żyły dom-centralka napędu, zasilacz jw + akumulator i sprawa załatwiona.
    Można jeszcze zasilacz i akumulatory umieścić przy centralce napędu ale trzeba mieć na uwadze warunki atmosferyczne.
    rustin napisał:
    na pytanie o zasilanie awaryjne dostałem odpowiedź że się nie da

    W moim uznaniu nie ma pojęcia "nie da się" - albo jeszcze nie wiem jak to zrobić albo jeszcze mnie nie stać aby to zrobić;)


    Mam puszczony wolny, zapasowy kabel od domu do centrali na ogrodzeniu. Nie jest wpięty w instalację domu i nie wepnę go w nią, puściłem go awaryjnie razem z tym co teraz zasila napędy.
  • Poziom 24  
    rustin napisał:
    Mam puszczony wolny, zapasowy kabel od domu do centrali na ogrodzeniu.

    Jaki jest ten kabel?
    Ile żył, jakie przekroje?
  • Poziom 15  
    3x2,5mm jeżeli dobrze pamiętam
  • Poziom 24  
    Jeśli to 3x2,5mm^2 to można to wykorzystać do zasilania awaryjnego.

    Z schematu podanego przez @kotbury
    Zasilanie awaryjne BFT Phobos
    wyprowadzasz tym 3x2,5mm^2 do domu zaciski 33, 44, 55. W domu dajesz moduł zasilacza buforowego z linku(+akumulatory) i przekaźnik na 24V AC podłączony cewka do zacisków 33 i 44. Styk wspólny przekaźnika łączysz z zaciskiem 55, styk przekaźnika normalnie otwarty łączysz z zaciskiem 44, a styk normalnie zwarty z wyjściem + zasilacza buforowanego. Wyjście - zasilacza buforowanego łączysz z zaciskiem 33. Zasilacz buforowy zasilasz 230V z gniazdka w domu.
    Musisz kupić: zasilacz buforowy, akumulatory i przekaźnik z cewką 24V AC.
    Zasilacz buforowy pilnuje stanu akumulatorów - zabezpiecza przed nadmiernym rozładowaniem i naładowaniem akumulatorów w automatyce, a przekaźnik 24V AC przełącza zasilanie centralki napędów gdy nie będzie miała zasilania sieciowego.
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Jak już chcesz "po taniości" (chociaż nie jestem zwolennikiem "druciarstwa") to kup sobie UPS-a z zimnym startem wyposażonego w wtyk sieciowy i normalne gniazdo.
    Wyłącz zasilanie, rozłącz kostki wago i podłącz zwykłe gniazdo 230v~(z odpowiednim do twoich potrzeb przewodem przedłużającym) do przewodów zasilających. Do przewodów od bram podłącz wtyczkę sieciową (też z odpowiedniej długości przedłużeniem). Podczas "normalnej" pracy wtyczka jest włączona do gniazda (tak jak wcześniej z połączeniami wago. Gdy nie ma prądu włączasz UPS-a (zimny start), rozłączasz wtyczkę zasilającą automat od gniazda i w szereg wpinasz UPS-a. Wyłączony UPS nie "zżera" własnego akumulatora więc należy go doładować raz na jakiś czas ...
  • Poziom 15  
    Bardzo podoba mi się ten pomysł z racji zd bez problemu sam go ogarnę i nie będzie drogo. Nie chcę robić nie wiadomo czego bo przyda się to może dwa razy do roku i chce ułatwić to żonie, to zrobi bez problemu w takiej awaryjnej sytuacji.

    Czy mógłbyś jeszcze wrzucić jaki najtanszy ups mogę kupić który się nada? Dzięki
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Może być taki jaki wstawiłeś , może być też taki:
    https://allegro.pl/oferta/ups-armac-home-650e-led-2-polskie-gniazdka-230v-6912595108
    Do wyboru do koloru...