Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wózek transportowy z profili stalowych, aluminiowych (?)-1,0 t udźwigu

amzet 29 Kwi 2019 20:36 399 6
  • #1
    amzet
    Poziom 7  
    Witam.
    Proszę o pomoc -chcę zrobić wózek transportowy ,wykorzystywany nie na jakieś duże odległości, raczej kwestia 2-5 m przejazdu .
    Problem udżwig około 1 tony, najpewniej to będzie koło 300 kg ale dla bezpieczeństwa 1 tona - ,wykonany z profili stalowych , wysokość regulowana,rozstaw regulowny powiedzmy że maksymalnie 150 cm
    Wymyśliłem sobie że dwie wielkości profili jedna wchodząca w drugą -podnosimy, i regulujemy rozstaw
    Kompletnie nie mam pojęcia jaka jest wtrzymałość takich profili- czy ktoś może ma w "paluszku" potrzebne wzory i może wspomóc obliczeniami ?
    Załącznik Wózek2- wzór jakim się sugerowałem.
    Załącznik Wózek - mój pomysł

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2
    Marek_Skalski
    Poziom 35  
    Ładna szubienica. :)
    Nie wiadomo jakie profile (cechy geometryczne), nie wiadomo jaka stal (cechy materiałowe), ale skoro stal, to przynajmniej moduł Younga już znamy.
    Wytrzymałość belki na zginanie zależy od:
    - wskaźnika przekroju (dostępne w tablicach dla gotowych wyrobów hutnicznych)
    - sposobu podparcia (tutaj 2 podpory punktowe)
    Naprężenia zginające zależą od:
    - długości belki (odległości między podporami)
    - rodzaju obciążenia (tutaj można przyjąć punktowe Q=10 kN)
    - punktu obciążenia (najgorszy przypadek to obciążenie w połowie długości).
    Dalej to już łatwo będzie. Musisz tylko podstawić do wzorów dane, których nie podałeś i obliczyć naprężenia.
    Dla tego typu konstrukcji przyjmuje się wskaźnik bezpieczeństwa minimum 3, czyli obliczone naprężenia (z uwzględnieniem zginania, skręcania i karbów) nie mogą być większe niż 33% wartości umownej granicy plastyczności materiału.
    Po wykonaniu konstrukcji, przed dopuszczeniem do użytku, obciąża się ją masą testową. Tego typu urządzenia powinny być zgodne z dyrektywą maszynową i posiadać świadectwo testu. Jeżeli ich nie ma, a dojdzie do wypadku, trzeba się przygotować na dotkliwe konsekwencje. Niestety, tutaj żartów nie ma. 1000 kg nikt na klatę nie weźmie jak coś pęknie.
  • #3
    amzet
    Poziom 7  
    tak, BHP podstawa. Nie oczekuje by ktoś mi to obliczał -całość i projektował Tona to tak na wyrost , gdzieś 300-500 kg . Widziałem u znajomego coś podobnego zrobione z profili tak na oko 70mmx70mm nie wiem tylko jakie ścianki . Muszę opierać się na tym co mam dostępne w hurtowni stali .
    Inaczej profil 70mm x 70 mm grubość ścianki 4 mm, 5 mm - jaka może być wytrzymałość. Ile utrzyma przy długości 1500 mm ? jaki zastosowac wzór ? Ale dla mnie to czarna magia.
  • #4
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Największe naprężenie będzie w górnej belce i tam zastosował bym H 15cm wysokości i wzmocnił kratownica od góry.
    Reszta spokojnie profil 7x7 wytrzyma.
    Zrobił bym koło pod pionową belką co by belki dolne nie były niepotrzebnie gięte ciężarem.
  • #5
    amzet
    Poziom 7  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Największe naprężenie będzie w górnej belce i tam zastosował bym H 15cm wysokości i wzmocnił kratownica od góry.
    Reszta spokojnie profil 7x7 wytrzyma.
    Zrobił bym koło pod pionową belką co by belki dolne nie były niepotrzebnie gięte ciężarem.


    co to H 15 cm wysokości ?
  • #6
    agawoj11
    Poziom 10  
    Jesli moge cos dodac to dalbym jeszcze zastrzaly pomiedz belkami pionowymi a poprzeczna dla zwiekszenia wytrzymalosci przy rozsunieciu do max.
    ps. nie mam polskich znakow
  • #7
    amzet
    Poziom 7  
    z braku czasu wszystko nadal w planach .
    ale nie będzie chodziło o 1 t raczej maksymalnie 500 kg .