
Witam, chciałbym zaprezentować wam Skidder SAM, który na przestrzeni ponad dwóch lat wybudowałem z ojcem. Zaczynając tak od początku to pomysłodawcą projektu był mój ojciec, który postanowił zbudować ciągnik do roboty w lesie, który pomoże nam w wyrabianiu opału na własne potrzeby, z racji, że drzewo było dostępne w coraz cięższych terenach i nie dało się robić ręcznie postanowił rozpocząć prace nad ciągnikiem, z początku myśleliśmy o czymś małym na szybko... ale po szybkim czasie ta robota stała się takim naszym hobby.
Nie będę przedłużał i opiszę nasz ciągnik

Jeśli chodzi o wymiary to jego długość to lekko ponad 3m, szerokość to ok 1,4m, co do wagi to liczymy ok 1,5t ale na wadze nim nie byliśmy.
Rama - Rama powstała głownie z ceownika 100, do tego kątowniki i płaskowniki + troszkę profila.
Silnik - Silnik jest włożony od VW 1.6 TD, który naprawdę daje sobie spokojnie radę z uciągnięciem tego sprzętu, w dodatku jest bezawaryjny i mega oszczędny ok 6-8l dniówka.
Napęd - Jeśli chodzi o napęd to zastosowaliśmy mosty od BMW e46, oczywiście ciągnik posiada stały napęd na 4 koła bo bez tego nie ma szans w prawdziwych górach. Tylny most jest zespawany na stałe, przedni seria i wystarcza. Półosie dorabialiśmy sami w swoim zakładzie, są zrobione z pełnego HS'u i są hartowane. Co do mostów są zamocowane w ten sposób że są ponad ramą co daje nam gładki spód. Napęd z przedniego mostu na tylny jest rozwiązany za pomocą przekładni zębatej znajdującej się po środku ciągnika,
Skrzynie biegów - Skrzynia główna, na której zmieniam biegi w czasie jazdy jest od VW 5biegowa, jest również druga skrzynia używana jako reduktor, ta jest od bmw 5 biegowa [ modelu nie pamiętam ].
Hamulce - Piasty, tarcze i zaciski są tarczowe hydrauliczne od bwm, są zrobione dwuobwodowe dla bezpieczeństwa.
Skręt - Skręt jest rozwiązany za pomocą siłownika hydraulicznego, który zasila zębata pompa hydrauliczna oraz orbitrol. Moc na skręcie to ok 3t.
Wciągarka - bęben oraz zębatka jest wyciągnięta ze Stara, duży bęben daje nam dociążenie do tyłu bo sam bęben + zębatka to waga 200kg, dodatkowo ma dużą średnicę i nie niszczy się tak lina, obecnie mam na nią założoną line 8mm ok 45m. Moc wciągarki przy 100bar ok 1.5tony i ok 40m/min zwijania/rozwijania liny.
Tylna płyta - oczywiście nie mogło zabraknąć opuszczanej płyty, ponieważ to jest niezbędne przy mocnej wciągarce, wykonana bodajże z płyty 10mm, opuszczana za pomocą jednego siłownika hydraulicznego. Siła ok 5 ton.
Mygłownica - Jest to jeszcze bardziej potrzebny element niż płyta w ciągniku zrywkowym pracującym w ciężkim terenie, sama nazwa mówi, że służy do mygłowania drewna na stosy jednak w ciężkim terenie używa ją się głównie do podpierania dla bezpieczeństwa przy zjeździe oraz wykonywaniu szlaku zrywkowego.
Ramiona wykonane są z ceownika bodajże 80mm oraz zaspawanego w profil płaskownikiem, są wspawane tuleje, na których pracują sworznie. Mygłownica sterowana jest za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych, są w stanie unieść przód ciągnika do góry więc jest okej.
Mygłownica, wciągarka oraz płyta zasilana jest pompą tłoczkową - zdj niżej.
Zbiorniki - Wyspawaliśmy dwa zbiorniki. 1 na ropę 12l oraz 2 na olej hydrauliczny 12l.
Opony - opony obecnie założona jodła 10.0/75-15.3', które robią naprawdę dobrą robotę, a w razie potrzeby zakładam łańcuchy.
Osprzęt dodatkowy :
Żuraw, który jest zakładany na wieże od wciągarki, służy do układania, ładowania na przyczepę ciężkich klocy.
W tamtym roku wyspawaliśmy również przyczepę do zrywki, zbudowana została z ceownika 80mm, cała rama ocynkowana.
Wymiary :
długość całkowita 3.5m
długość skrzyni ładunkowej 2.7m
szerokość skrzyni ładunkowej 1/1.25m
Wysokość nie pamiętam.
Zawieszenie - Własnej roboty wahliwe wahacze, piasty 4x bmw i koła 15' również bmw.
Hamulce - Przyczepa posiada hamulce tarczowe hydrauliczne na 4 koła. Sterowane są pneumatyką za pomocą tzw 4 pedału obok sprzęgła, wciskając pedał obok sprzęgła otwieram zawór pneumatyczny, który wysyła na przyczepę ciśnienie, które steruje siłownikiem pneumatycznym, który wciska pompę hydrauliczną od bmw, a ta steruje hamulcami, które również mają dwa obwody dla bezpieczeństwa.
Zbiornik na powietrze zrobiliśmy ze starej gaśnicy, a kompresor jest założony samochodowy pod zapalniczkę. Ciśnienie na czujniku to 5bar. Wystarcza nam to w 100%, koła blokuje na dotyk pedału i ciągnik stoi z każdej góry.
Z początkowego założenia miał to być ciągniczek, który uciągnie garstkę gałęzi ale wybudowaliśmy sprzęt prawdziwego zdarzenia, który wyciąga dłużyce z miejsc, w których LKT ma problemy z jazdą oraz jestem w stanie wyrobić dniówkę nie odbiegającą od dużych ciągników.
Jestem świeżym użytkownikiem tego forum, jeżeli takie posty nie są dozwolone to proszę o usunięcie tego tematu.
Jeżeli o czymś zapomniałem to proszę pytać w komentarzach. Poniżej wrzucę parę fotek oraz film. Pozdrawiam i z miła chęcią posłucham waszych opini, co do tego, że nie ma klatek bezpieczeństwa takowa klata dla wyrobu osobistego nie jest wymagana, oraz w razie "w" Robię krok w lewą lub w prawą i wyskakuje więc nie ma prawa się nic stać
Projekt ciągnika oraz wykonawstwo należy w 100% do nas.




Cool? Ranking DIY