Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Akai X-201D - Niezgodności pomiarów z dokumentacją, a wszystko działa

kris669 06 May 2019 20:16 378 2
  • #1
    kris669
    Level 19  
    Witam, podczas przeróbek magnetofonu szpulowego Akai X-201D wykonywałem w nim wiele pomiarów oscyloskopem, szczególnie napięcie na głowicy kasującej i głowicy BIAS. Mam instrukcję serwisową do tego sprzętu, gdzie podano wartości jak na zdjęciu poniżej. Na tym fragmencie instrukcji znajduje się kilka błędów, więc prawdopodobnie błędnie są też podane napięcia. Proszę zwrócić uwagę na transformator, więcej zwojów przypada na zasilanie głowicy kasującej (EH) niż na głowicę BIAS (BH), natomiast napięcia są podane dokładnie odwrotnie. Z pomiarów różnymi (całkowicie sprawnymi) oscyloskopami (Atten cyfrowy, Philips cyfrowo-analogowy, Hameg cyfrowo-analogowy, Voltcraft analogowy), przy użyciu różnych sond pomiarowych, napięcie mierzone na głowicy BIAS wynosi ok. 16 V wartości skutecznej, a częstotliwość ok. 76 kHz (za mało, do regulacji).
    W magnetofonie usunąłem wszystkie niepotrzebne funkcje "domowe", wykonałem nawet próbę dołożenia prędkości 15 ips - udaną, głowica uniwersalna jest teraz podłączona bezpośrednio do płyty przedwzmacniacza / wzmacniacza zapisu - bez zbędnych przełączników i wielu przewodów. Wszystkie kondensatory elektrolityczne nowe. Magnetofon nagrywa idealnie, nie ma różnicy względem źródła sygnału.
    Po zakupie magnetofonu przez pewien czas na nim nagrywałem, zdając sobie sprawę z (jak się później potwierdziło) wyschniętych kondensatorów elektrolitycznych i też było dobrze. Przed naprawami przebieg napięcia na głowicy BIAS wyglądał jak mocno zmodulowana (amplitudowo) sinusoida o częstotliwości 76 kHz przebiegiem 50 Hz - teraz jest stabilny przebieg 76 kHz.
    W planach jest wykonanie wózka montażowego jak w magnetofonach Studer, a nawet dołożenie napędu falownikowego dla przesuwu taśmy oraz wykonanie oddzielnego generatora prądu kasowania i zastosowanie głowic dwuścieżkowych, być może także balanserów sygnałów we/wy., dla tego zastanawiam się co z dokumentacją jest nie tak. Co o tym sądzicie?
    Akai X-201D - Niezgodności pomiarów z dokumentacją, a wszystko działa Akai X-201D - Niezgodności pomiarów z dokumentacją, a wszystko działa
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    Włodzimierz Wojtiuk
    Level 32  
    Co do napięć, BIAS i kasowanie, zajrzałem do serwisówki innego modelu Akai i proporcje są podobne.
    Rysunek transformatora na schemacie, a rzeczywista ilość zwojów to mogą być dwie różne rzeczy.

    Co do przeróbek, to moim zdaniem (bez względu na ich jakość wykonania) drastycznie obniżą wartość rynkową sprzętu.
  • #3
    kris669
    Level 19  
    Na pokazanym wcześniej fragmencie dokumentacji są na pewno błędy, pierwszy widać już w pierwszym zdaniu (słowo BLAS zamiast BIAS), następnie podano odchyłkę napięcia 105 V ± 2 V (poprawnie) oraz 90 V ± 5 dB - wyrażono w dB.
    Wszystko staje się jasne analizując inny schemat magnetofonu Akai (inna konstrukcja, ale oscylator BIAS działa podobnie).
    Podano napięcia bezpośrednio na wyjściach transformatora (a więc tam należy mierzyć) przed kondensatorami regulacyjnymi. Jest też zmiana napięć (dla różnych prędkości przesuwu taśmy) poprzez zwieranie łącznikiem SW3 rezystora 3,3 kΩ - poprzez zmianę obciążenia transformatora. Głowica kasująca wpięta jest pomiędzy wyjścia 7-8, sygnał BIAS wyprowadzany jest pomiędzy 9-7. Widać, że zmiany są bardzo duże, więc te transformatory mają zapewne mocno opadającą charakterystykę, a dodatkowo po stronie pierwotnej są rezystory.
    Kondensatory regulacyjne w pokazanym tu układzie powodują, że na głowicy jest napięcie sygnału BIAS co najwyżej kilkanaście V. Akai X-201D - Niezgodności pomiarów z dokumentacją, a wszystko działa