Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania

masterpascaler 10 May 2019 16:28 1539 28
  • #1
    masterpascaler
    Level 11  
    Płyta indukcyjna Mastercook I4D622S - 2 palniki indukcyjne, 2 grzałki. Objaw - po braku prądu cykliczne cykanie przekaźnika palnika grzałkowego, brak możliwości włączenia, po kilku godzinach zaczynała działać. W końcu zaczęła się sama wyłączać i znowu cykanie i kilka godzin zanim zacznie działać. Napięcie na złączu J12 - do klawiatury - około 10V. Po odłączeniu przekaźników od grzałek układ startuje i można gotować na indukcji, napięcie po odłączeniu przekaźników - około 11V. Uznałem że niesprawny jest któryś z elementów układu zasilania, wymieniłem kondensatory zaznaczone na zielono, niestety napięcie jest teraz jeszcze niższe i dalej "falujące" - od około 6,5 do 9V, nie ma możliwości załączenia a głośnik piezo na klawiaturze cyka cicho, jakby całość cały czas się restartowała. Napięcie mierzone przy podłączeniu do prądu na wyjściu z tego małego trafa - falujące około 3,5V na jednym wyjściu, i falujące około 9V na drugim. Nie wiem jakie mają być te napięcia, ale czy nie 5 i 12 V? Nie znam się na płytach indukcyjnych w ogóle i dlatego proszę o pomoc gdzie jeszcze można szukać przyczyny falującego i prawdopodobnie zbyt niskiego napięcia?
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
  • #2
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    Po odłączeniu przekaźników od grzałek układ startuje
    Jakie odłączenie masz na myśli? W którym miejscu odłączasz?
    masterpascaler wrote:
    falujące około 3,5V na jednym wyjściu, i falujące około 9V na drugim. Nie wiem jakie mają być te napięcia, ale czy nie 5 i 12 V?
    Nie wiem w którym miejscu mierzysz ale to prawdopodobne. Do wysterowania przekaźników potrzebne jest 12V, a do mikroprocesora 5V.
    masterpascaler wrote:
    gdzie jeszcze można szukać przyczyny falującego i prawdopodobnie zbyt niskiego napięcia
    To "falujące" napięcie prawdopodobnie jest objawem przeciążenia układu zasilania, albo jakiś układ zbytnio obciąża zasilacz, który zmniejsza napięcie na wyjściu aby nie dopuścić do uszkodzenia albo uszkodzony jest zasilacz. Pod małym transformatorem jest układ scalony, czy nie jest to układ zasilacza? Zmierz napięcie na dużym kondensatorze 5µF (obok przekaźnika).
  • #3
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    Jakie odłączenie masz na myśli? W którym miejscu odłączasz?
    Ten kabel, który idzie z płytki sterującej w prawo jest podłączony do płytki na której są 3 przekaźniki - nie posiadam zdjęcia ponieważ została ona z resztą płyty indukcyjnej u znajomych. Trzy przekaźniki załączają 3 obiegi grzałek na 2 prawych palnikach i uznałem, że nie ma potrzeby jej brać.
    alekt77 wrote:
    To "falujące" napięcie prawdopodobnie jest objawem przeciążenia układu zasilania, albo jakiś układ zbytnio obciąża zasilacz, który zmniejsza napięcie na wyjściu aby nie dopuścić do uszkodzenia albo uszkodzony jest zasilacz. Pod małym transformatorem jest układ scalony, czy nie jest to układ zasilacza?
    Faktycznie, jest to TNY276GN. Według noty katalogowej posiada funkcję autorestartu co 2,5 sekundy, a z tą częstotliwością cyka głośnik. Nie wiem tylko gdzie szukać przyczyny?
    alekt77 wrote:
    Zmierz napięcie na dużym kondensatorze 5µF (obok przekaźnika).
    Jest 95V DC, spadające w momencie restartu układu.
  • #4
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    Jest 95V DC, spadające w momencie restartu układu.

    Zmierz pojemność tego kondensatora (do pomiaru wylutuj jedną nogę).
    Zmierz też napięcie (AC) na środkowych wyprowadzeniach mostka prostowniczego (jak na zdjęciu).
    Czy obok tego małego transformatorka któryś z kondensatorów elektrolitycznych jest na napięcie 400V, jeśli tak to zmierz też napięcie na nim.
    masterpascaler wrote:
    Napięcie mierzone przy podłączeniu do prądu na wyjściu z tego małego trafa - falujące około 3,5V na jednym wyjściu, i falujące około 9V na drugim

    Mierzyłeś na kondensatorach elektrolitycznych, napięcie DC?


    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
  • #5
    abuhamza
    Home appliances specialist
    Pomiar wszystkiego powie Ci co jest przyczyną. Podpowiem tyle, że musisz większość elementów wylutowac i zmierzyć. Te które odbiegają w pomiarze wymienić i po sprawie. I napewno układ tny jest dobry.
    Pozdrawiam
  • #6
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    Zmierz pojemność tego kondensatora (do pomiaru wylutuj jedną nogę).
    5,17µF.
    alekt77 wrote:
    Zmierz też napięcie (AC) na środkowych wyprowadzeniach mostka prostowniczego (jak na zdjęciu).
    57,5V.
    alekt77 wrote:
    Czy obok tego małego transformatorka któryś z kondensatorów elektrolitycznych jest na napięcie 400V, jeśli tak to zmierz też napięcie na nim.


    Tak, ten, 10µF/400V, ten wymieniłem na nowy przy okazji wymiany pozostałych 4 obok transformatora, a napięcie na nim to 11V.
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
    alekt77 wrote:
    Mierzyłeś na kondensatorach elektrolitycznych, napięcie DC?
    Nie jestem pewien czy się dobrze rozumiemy, ale jeśli mówisz o tych 4 obok transformatora to tak, mierzyłem na nich i jest to na tą chwilę to napięcie falujące.
  • #7
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    Tak, ten, 10µF/400V, ten wymieniłem na nowy przy okazji wymiany pozostałych 4 obok transformatora, a napięcie na nim to 11V

    To wydaje mi się zdecydowanie za mało jak na wejście przetwornicy TNY276. Sprawdź kondensatory (pojemność) które na zdjęciu oznaczyłem żółtą kropką i wszystkie elementy w torze zasilania przetwornicy TNY276 poczynając od zacisków sieciowych na płycie aż do kondensatora 10µF/400V.

    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania












    Dodano po 6 [godziny] 43 [minuty]:

    Zobacz materiał z załącznika i tą stronę: Link
    Trochę problem że po francusku ale możesz skorzystać z tłumacza.
    Dotyczy to co prawda kuchenek indukcyjnych ale w części zasilającej płyta jest identyczna (to ta sama grupa Fagor-Brandt).
  • #8
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    Sprawdź kondensatory (pojemność) które na zdjęciu oznaczyłem żółtą kropką
    Sprawdziłem, wylutowałem i zmierzyłem 4 kondensatory MKT na wejściu płytki i niestety 3 z nich odeszły do krainy wiecznych kondensatorów. Zdjęcie:
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
    Numer kondensatora - wartość zmierzona i wartość znamionowa:
    Quote:
    1 - 225 nF / 0,47 uF
    2 - 0,62 uF/ 0,68 uF
    3 - 2,5 nF / 0,47 uF
    4 - 10 nF / 0,47 uF

    Jutro zakupię i wymienię 3 z powyższych, dam znać jaki efekt.
    alekt77 wrote:

    Zobacz materiał z załącznika i tą stronę: Link
    No pięknie. Czyli wszyscy o tej przypadłości wiedzą, a nikt z tym nie robi bo po co. Jak zwykle zaprogramowana śmierć. Także ta płyta indukcyjna i tak wytrzymała długo - około 9 lat. Będę wiedział jakich producentów unikać ale to temat na inny wątek.

    Tak czy inaczej alekt77 - bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc i prowadzenie takiego amatora jak ja za rękę. Znowu będę o coś mądrzejszy.
  • #9
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    zakupię i wymienię 3 z powyższych

    Wymień WSZYSTKIE CZTERY! To że C7 ma prawie znamionową pojemność nic nie znaczy, wszystkie pracowały w tych samych warunkach termicznych, przy tym samym napięciu. Skoro masz tą płytę na stole i zdjęty radiator to lepiej wymienić je wszystkie niż za parę tygodni robić powtórkę.
    masterpascaler wrote:
    kondensatory MKT

    Kup kondensatory polipropylenowe MKP X2, na napięcie 305V AC (lepiej na 310V AC) i tolerancją pojemności ±10%. Jeśli w Cieszynie nie dostaniesz to zobacz tu (0,68µF): Link i tu (0,47µF) : Link

    Sprawdź wg danych rozmiary kondensatorów czy wejdą na płytę i pod radiator.
  • #10
    masterpascaler
    Level 11  
    Wymieniłem kondensatory, były na 310V, ten 0,67µF jest trochę dłuższy, ale wysokość ta sama, więc zastosowałem. Niestety układ dalej nie wstaje, jedyne co się zmieniło to dużo szybsze cykanie głośniczka na panelu - co pół sekundy zamiast co 2,5. Czy są jeszcze jakieś sugestie? Płyta po wymianie kondensatorów:
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
  • #11
    alekt77
    Level 38  
    Sprawdziłeś tak jak wcześniej pisałem: "wszystkie elementy w torze zasilania przetwornicy TNY276GN poczynając od zacisków sieciowych na płycie aż do kondensatora 10µF/400V. " Jakie jest teraz napięcie na kondensatorze 10µF/400V?
  • #12
    Krzysztof Druś
    Level 21  
    Wydaje się, że któryś z elektrolitów jest suchy, a SMD elektrolit nie jest ciepły?
  • #13
    alekt77
    Level 38  
    Krzysztof Druś wrote:
    Wydaje się że któryś z elektrolitów jest suchy?

    ale w poscie #1
    masterpascaler wrote:
    wymieniłem kondensatory zaznaczone na zielono

    a w poscie #6
    masterpascaler wrote:
    10µF/400V, ten wymieniłem na nowy przy okazji wymiany pozostałych 4 obok transformatora, a napięcie na nim to 11V

    Ten kondensator jest najprawdopodobniej na napięciu wejściowym na TNY276
  • #14
    Krzysztof Druś
    Level 21  
    Tak by wyglądało że obwód wejściowy ale zostały jeszcze dwa elektrolity polimerowe.
    Lub ma nie kontakt może trzeba prze lutować złącza ? Kasza powstała i lut nie przewodzi z pina do druku.
  • #15
    alekt77
    Level 38  
    Krzysztof Druś wrote:
    zostały jeszcze dwa elektrolity polimerowe

    Które?
    Krzysztof Druś wrote:
    lut nie przewodzi z pina do druku

    Z których pinów?
  • #16
    Krzysztof Druś
    Level 21  
    Listwa sterowania i na płycie głównej koło dwóch procesorów.Cyna się starzeje więc watro przejrzeć luty może któryś jest matowy w koło połączenia.W szczególności że kolega napisał że czasem się włącza i wyłącza sama .Wiadomo że jak nie ma pojemności dobrych na wejściu to filtracja siada i głupieje elektronika.
  • #17
    alekt77
    Level 38  
    Krzysztof Druś wrote:
    Listwa sterowania

    Chodzi Ci o przewód taśmowy w górnym, prawym rogu?
    masterpascaler wrote:
    Ten kabel, który idzie z płytki sterującej w prawo jest podłączony do płytki na której są 3 przekaźniki - nie posiadam zdjęcia ponieważ została ona z resztą płyty indukcyjnej u znajomych. Trzy przekaźniki załączają 3 obiegi grzałek na 2 prawych palnikach i uznałem, że nie ma potrzeby jej brać.

    A więc w tej chwili do niczego nie jest połączony. A na płycie nad procesorami ja widzę jeden kondensator elektrolityczny (C57) ale nie wiem czy jest to kondensator polimerowy czy aluminiowy bo nie widzę symbolu serii z jakiej on jest.
  • #18
    Krzysztof Druś
    Level 21  
    Sam wiesz ze takie gdybanie to wróżenie z fusów Trzeba przejrzeć i dla pewności powymieniać to co już wiadomo że nie trzyma pojemności i luty polutować bo może być zimny lut .
  • #19
    masterpascaler
    Level 11  
    @alekt77
    Stabilne 122V DC. Nie bardzo wiem które jeszcze elementy mam sprawdzić?
  • #20
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    Stabilne 122V DC

    No to już lepiej niż kiedy było 11V!
    A jakie są napięcia na elektrolitach które poprzednio wymieniłeś (na wszystkich pozostałych czterech).?
    Jak zlokalizujesz elektrolit na którym powinno występować napięcie 12V to wyłącz zasilanie, rozładuj go i zmierz na nim oporność. Powtórz to samo w przypadku elektrolitu na 5V.
    I zrób jeszcze dwa zdjęcia, jedno od strony elementów (prostopadle do płyty, środek zdjęcia nad U9, dobra ostrość i bez odblasków), drugie od przeciwnej strony płyty (uwagi jak do poprzedniego).
  • #21
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    No to już lepiej niż kiedy było 11V! A jakie są napięcia na elektrolitach które poprzednio wymieniłeś (na wszystkich pozostałych czterech)?
    Na tych od 5V - 4,96 V, na 12V - 14,80 V - oba stabilne.
    alekt77 wrote:
    Jak zlokalizujesz elektrolit na którym powinno występować napięcie 12V to wyłącz zasilanie, rozładuj go i zmierz na nim oporność. Powtórz to samo w przypadku elektrolitu na 5V.

    12V - 5,4 Mo
    5V - 1,76K o
    alekt77 wrote:
    I zrób jeszcze dwa zdjęcia, jedno od strony elementów (prostopadle do płyty, środek zdjęcia nad U9, dobra ostrość i bez odblasków), drugie od przeciwnej strony płyty (uwagi jak do poprzedniego).
    Zdjęcia poniżej, te 2 brzydko przylutowane diody to moja sprawka - sprawdzałem czy są sprawne i nie umiałem już ich przylutować od góry (sprawne są):
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania
  • #22
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    2 brzydko przylutowane diody to moja sprawka - sprawdzałem czy są sprawne i nie umiałem już ich przylutować od góry

    Bierzesz igłę iniekcyjną jednorazową "8" (0,8mm, zielona nasadka), lutownicą podgrzewasz cynę na punkcie lutowniczym i igłą udrażniasz otwór. Wkładasz wylutowane elementy w oczyszczone otwory i lutujesz. Dobrze jest miec pod ręką również igłę "10" (1,0mm) jeśli otwory montażowe są większej średnicy.
    masterpascaler wrote:
    Na tych od 5V - 4,96 V, na 12V - 14,80 V - oba stabilne

    Wygląda więc że jest OK. Czy podane napięcia są przy podłączonym panelu sterującym (tym z wyświetlaczami)?
  • #23
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    Czy podane napięcia są przy podłączonym panelu sterującym (tym z wyświetlaczami)?
    Poprzedni wpis to pomiar bez panelu. Teraz podłączyłem panel i niestety ale miernik na napięciach głupnie totalnie - nie jestem w stanie zmierzyć żadnego z poprzednich, za szybka destabilizacja napięć, rozrzut od 3 do 30V na kondensatorze 12V, podobnie na tym od 5V. Czyli wygląda, że problem jest gdzieś w panelu?
  • #24
    alekt77
    Level 38  
    masterpascaler wrote:
    Czyli wygląda że problem jest gdzieś w panelu?
    Pomierz rezystancje na stykach 5V i 12V na odłączonym panelu sterującym. Moduł z przekaźnikami nie jest dołączony? Czy po dołączeniu panelu sterującego napięcie na kondensatorze 10µF/400V jest nadal stabilne i wynosi ok. 120V, a zmiany dotyczą tylko napięć 12V i 5V?
  • #25
    masterpascaler
    Level 11  
    alekt77 wrote:
    Pomierz rezystancje na stykach 5V i 12V na odłączonym panelu sterującym.
    Jest 5V dalej 1,76 kΩ, 12V - 300 kΩ
    alekt77 wrote:
    Moduł z przekaźnikami nie jest dołączony?
    Nie
    alekt77 wrote:
    Czy po dołączeniu panelu sterującego napięcie na kondensatorze 10µF/400V jest nadal stabilne i wynosi ok. 120V, a zmiany dotyczą tylko napięć 12V i 5V?
    Nie, zmierzyłem jeszcze raz - przed dołączeniem panelu 122V, po dołączeniu niestabilne - wariuje od 2V do 22V.
  • #26
    alekt77
    Level 38  
    Wygląda że jest problem z zasilaniem przetwornicy TNY276. Obciążenie jej wyjścia powoduje spadek napięcia na kondensatorze wejściowym. Po rezystancjach panelu sterującego które podałeś nie wygląda mi aby było na nim jakieś zwarcie. Sprawdź multimetrem na funkcji test złącza: mostek prostowniczy na wejściu, diody D13, D14 i tą która jest na miejscu R32 oraz diodę D2. Sprawdź rezystor R1.
    Popróbowałbym przy odłączonym panelu sterującym obciążyć zasilacz 12V (tylko ten) rezystorem np. 100Ω/3W i zmierzyć napięcie na nim oraz na kondensatorze 10µF/400V.
    Niestety przy braku schematu poruszamy się na ślepo i wystarczy że uszkodzona jest któraś przelotka z jednej strony płyty na drugą to diagnozować usterkę można do końca świata i jeden dzień... :cry:
    Dobrze byłoby np. wiedzieć w jakich warunkach następuje załączenie przekaźnika K1 (RELPOL).
  • #27
    machnicki.krzysztof
    Level 12  
    Witam.
    Mam problem z identycznym sterownikiem. Z tym, że u mnie po burzy wyświetlacz zaczął migać tak jakby płyta się ciągle resetowała. Na kondensatorze 10µF było bardzo niskie napięcie. Zmierzyłem po wylutowaniu wszystkie kondensatory i trzymały wartości. Mimo wszystko je wymieniłem włącznie z elektrolitami przy TNY276GN. Po wymianie panel również się resetuje (miga) ale w dużo większych odstępach czasowych. TNY276GN również wymieniony. Na kondensatorze 10µF pojawiło się stabilne napięcie 310V DC z odpiętym panelem. Przy zapiętym panelu napięcie skacze od 100 do 250V. Na kondensatorze SMD (przy wtyczce od panelu) jest tylko Ok 1,2V. Serdecznie proszę o wskazówki.
  • Helpful post
    #28
    pawel5870
    Level 11  
    Hej,

    Też się podzielę doświadczeniem, może komuś się przyda. Miałem podobny przypadek po wymianie kondensatorów PP metalizowanych 3 sztuk (prostokątne - zaznaczone czerwoną kropą) nic się nie zmieniło. Napięcie AC falowało po obniżeniu, potem dosłyszałem cykanie czyli układu TNY276GN, więc pomyślałem, że może elektrolity poleciały, posprawdzałem pojemność była trochę mniejsza niż deklarowana (chyba w granicach tolerancji), ale na wszelki wypadek wymieniłem, bo miałem pod ręką (zaznaczone czerwoną kropką).

    Nic nie pomogło, więc pokusiłem się o zrobienie próby zwarciowej. Podpiąłem się pod kondensator zaznaczony na rysunku i puściłem 14,8V, pobór prądu był mały 50mA, ale po dłuższym szukaniu, bo MOSFETY były przygięte okazało się, że U4 bardzo się grzeje. Po wylutowaniu i podłączeniu zasilania cykanie i falowanie napięcia ustało, podłączyłem panel i działało. Po 2 dniach przyszedł nowy układ IRS21844S wlutowałem i wszystko śmiga.
    Mastercook I4D622S - niesprawny układ zasilania

    Słowa kluczowe:
    Płyta: 7341-3001G
    Power switch: TNY276GN
    Driver: IRS21844S
    Praise from the moderator TONI_2003:

  • #29
    tomassek
    Level 15  
    Informacyjnie dla poszukujących:
    Ten sam zasilacz ma:

    płyta indukcyjna TEKA GKST 60 FI4 High
    TYP FGKST 60 FI4-09 Made in Germany
    oznaczenie z laminatu 7341-3001G

    Są dwa identyczne moduły zasilacza do dwóch pól grzejnych każdy.

    Wymiana kondensatorów pomogła na:
    Nie chce się włączyć, nie reaguje na dotyk.
    Samoczynne włączanie się płyty i piszczenie bez zapalonych kontrolek LED
    Oraz chwilowa praca po restarcie zasilania.

    Dla chcących zaoszczędzić podwójnego rozbierania, zestaw kondensatorków do zakupu:

    Jedna strona zawiera (zdecydowanie najlepiej kupić od razu na obie):

    polipropylenowe/foliowe:
    MKT 3x 0,47uF 305AC
    MKT 1x 0,68uF 305 AC

    elektrolity:
    2x 220uF 16V
    2x 470uF 25V
    1x 10uF 350V