Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł gazowy dwufunkcyjny ecocondens silver 25

Alex3210 13 May 2019 20:52 1860 12
  • #1
    Alex3210
    Level 5  
    Witam.
    Zwracam się do Was z problemem odnośnie kotła gazowego termet ecocondens silver 25.
    Jestem niezbyt długim użytkownikiem tego kotła i zastanawiam się czy tylko ja mam taki problem z ustawieniem.
    Otóż główny problem polega na tym, że temperaturę ustawiona mam na 21 stopni. Teoretycznie grzanie powinno się załączyć przy 20.6
    Załączy się, pstryknie, "pochodzi" jakieś 40 s. I się wyłącza.
    Grzejniki nie zdążą się nagrzać, temperatura oczywiście też nie wzrasta.
    Nadmienię że mój "systemem sterowania" to SALUS 091FLRF (niestety) gdzie po wyłączeniu się palnika na kotle wiatraczek na salusie nadal się kręci.

    Ktoś ma jakieś cenne uwagi ? Jakieś parametry ? Porady ?
    Aha!
    Dzwoniłem do serwisu, ale powiedzieli ze to nie jest błąd który okazuje się jakimkolwiek kodem.

    Pozdrawiam
  • #2
    ls_77
    Level 35  
    Ten twój Salus jest termostatem pokojowym, który daje sygnał do kotła na zapotrzebowanie grzania gdy jest za niska temperatura w pomieszczeniu. On dopiero zablokuje pracę kotła jak się pomieszczenie nagrzeje.
    Piszesz że kocioł pochodzi jakieś 40 sek. i się wyłącza. Widocznie daje za dużo ciepła w porównaniu z tym co może odebrać układ grzewczy, czyli za duża moc kotła w stosunku do mocy układu grzewczego.
    Jak masz ustawiony kocioł? Jaka powierzchnia do ogrzania? Jaka nastawa temperatury na kotle? Za mało informacji.
  • #3
    Alex3210
    Level 5  
    Nie bardzo rozumiem o co konkretnie pytasz, jak mam ustawiony kocioł. Powierzchnia do grzania do 70 m2, mieszkanie jednopoziomowe, podłogówka w łazience (bez pompy) reszta grzejniki w każdym pomieszczeniu w sumie 5 grzejników + jeden łazienkowy (drabinka).
    Mogę Ci podać wszystkie parametry jakie udało mi się odczytać na kotle.
    C.W.U - 60 stopni
    C.O - 50 stopni
  • #4
    bro2004
    Level 29  
    Czy słychać pracującą pompę obiegową? Czego taka wysoka temperatura na CWU? Czy zawory pod kotłem nie są zamknięte? Czy filtr na powrocie z CO jest czysty? Czy CWU pracuje prawidłowo? Czy słychać przełączanie siłownika zaworu trójdrożnego między CWU, a CO? Czy głowice/zawory są otwarte na grzejnikach?
  • #5
    Alex3210
    Level 5  
    Pompę słychać, CWU pracuje ok jak na moje. Zawory na grzejnikach wszędzie otwarte na max.
    Czemu takie wysokie CWU - ustawiał serwisant (a było ich paru :)) więc nic nie było kombinowane.
    Dotychczas piec działał bez zarzutu (powiedzmy, pomijając wybuchowe zapłony, ale to już po prostu olaliśmy - brzydko mówiąc), nie jest stary, bo założony w 2016r. a dom zamieszkany od grudnia 2018. Ostatnio coś mu się pomieszało, kiedy było cieplej i po prostu nie musiał grzać.
  • #6
    ls_77
    Level 35  
    To się nazywa taktowanie kotła. Termostat Salus daje sygnał do grzania bo w pomieszczeniu jest zimno (wiatraczek na ekranie się kręci). Kocioł załącza palnik, startuje z mocą "startową", a że ma wtedy za dużą moc w stosunku do zapotrzebowania i odebrania przez układ hydrauliczny to szybko osiąga ustawioną na kotle temp. na CO = 50°C i się wyłącza (zadziała tzw. termostat wewnętrzny kotła), potem czeka aż woda w układzie się ochłodzi i znów zapala palnik i znów to samo do momentu aż w pomieszczeniu zrobi się ciepło i Salus wyłączy kocioł.
    Masz 70m2 powierzchni do ogrzania, co dale zapotrzebowanie na ciepło ~3,5kW i to przy mrozach -20°C na zewnątrz. Średnio przy 0°C na zewnątrz potrzeba połowę tego, czyli nie całe 2 kW. Przy takich temp. na zewnątrz jak teraz to jeszcze mniej. Kocioł Silver według producenta ma najniższą moc na CO 3,0 kW (przy temp 50/30°C), czyli i tak za dużo. Albo serwisant albo ty musisz wejść w ustawienia kotła i obniżyć moc max tak by nie "męczyć" kotła. Do tego są ustawienia pracy pompy itp. Niestety nie znam dokładnie ustawień Termeta więc się więcej nie wypowiem. Szukaj podobnych tematów na forum bo o Termetach trochę tego jest.
  • #7
    Alex3210
    Level 5  
    Obniżyć moc maksymalną CO już się nie da. Przedział od 100 - 300. Mam ustawione na 100 :/
  • #8
    Wojewoda82
    Level 28  
    To dalej jest coś nie tak. Mam kocioł o mocy minimalnej 5,2KW dla 50-30 przy ciut mniejszym metrażu i nie nastawiam na CO więcej niż 48 stopni (kocioł nie wyłączy palnika podczas grzania CO). U ciebie coś jest grubo nie tak.

    Nie masz odbioru mocy z kotła na grzejnikach (zbyt małe grzejniki?), zatkane sitko na powrocie CO (do czyszczenia) lub jakiś mały grzejnik np w łazience, mając najmniejszy opór hydrauliczny, zbyt szybko "zatruwa" ci powróz z CO ciepłą wodą (grzejniki do kryzowania). Ostatni wariant łatwo sprawdzić. Jak kocioł odpali, przejedź się po grzejnikach, który jest cały ciepły, tego zdław.

    Ewentualnie niekumaty serwisant oprócz skręcenia w dół mocy maksymalnej, zwiększył ci moc minimalną, więc kocioł nie zmoduluje poniżej przykładowo 7kW (Termety mają problemy z zapłonem i serwisanci podnoszą moc minimum powyżej katalogowej, może się pomylił i dał za dużo).
  • #9
    Alex3210
    Level 5  
    Może coś z tym sitkiem, bo min obroty dla CO mam ustawione na 33, Max na 100
    CWU min - 40, max- 190
    Może jeszcze zmniejszyć ten max? Przedział zaczyna się od 100
    Nie wiem. Histereze przedstawiliśmy na 10 z 5 stopni.
    Temp cwu i co ustawilismy na równe 45 stopni.

    Wygląda mi to na mniej techniczne sprawy A bardziej do grzebania w piecu czego nie bardzo umiem się podjąć.
  • #10
    Waldemar z Kaszub
    Level 29  
    Użytkuję od jesieni także gazowy kocioł z tym, że Vaillanta sterowanym też Salusem. Początkowo miałem podobny problem do Twojego ( szybkie wyłączanie pracy kotła). Okazało się, że kocioł był wtedy ustawiony na 50* i gdy tylko woda "wychodząca" osiągnęła tę temperaturę to się wyłączał. Sprawę "załatwiło" podniesienie temperatury do początkowo 55* a gdy były mrozy do 57* na kotle (pokrętłem). Pewnie też takie masz ?
  • #11
    Alex3210
    Level 5  
    Właśnie na innych forach napisano żeby nie podkrecac A wręcz obniżyć :) mieliśmy nawet na 60 i było to samo
  • #12
    BUCKS
    Level 39  
    Alex3210 wrote:
    Właśnie na innych forach napisano żeby nie podkrecac A wręcz obniżyć :) mieliśmy nawet na 60 i było to samo

    Co do temperatury to jest to sprawa indywidualna, więc nie ma co sugerować się forami ale sam musisz stwierdzić, czy dana temperatura jest u Ciebie OK.
    Ale w tym celu trzeba obserwować kocioł i monitorować temperatury jakie osiąga.

    Nie pamiętam jak to było w Silverze ale kojarzę, że któryś z Termetów miał histerezę 5 stopni, czyli jeśli na kotle ustawisz 50 stopni dla c.o. to palnik będzie grzał do momentu osiągnięcia 55 stopni na zasilaniu albo do momentu, gdy regulator pokojowy Salus wyłączy grzanie, w zależności co nastąpi prędzej.
    Zakładając, że kocioł jest sprawny i regulator również.

    Ograniczony przepływ wody może powodować, że przyrost temperatury na kotle będzie zbyt duży, a przez pierwsze kilkadziesiąt sekund kocioł pracuje na mocy startowej, która zwykle jest wyższa niż moc minimalna i to może być przyczyną szybkiego wyłączenia kotła o czym pisał Waldemar z Kaszub.
    Dal testu możesz ustawić na kotle maksymalną temperaturę dla c.o. i wtedy zobacz jak długo będzie pracował palnik oraz jaką osiągnie temperaturę zasilania w chwili wyłączenia palnika, jeśli do tego dojdzie po ok. 40 sekundach.

    Skoro masz Salusa to musisz wykluczyć awarię odbiornika jak i nadajnika.
    Jak kojarzę to odbiornik od 091FLRF ma diody pokazujące tryb pracy, czyli masz sygnał świetlny, czy grzanie jest włączone, czy wyłączone, wtedy trzeba się upewnić, że faktycznie odbiornik zamyka obwód oraz czy nie jest to problem kabelka, czyli, czy na stykach w kotle jest zamknięty obwód. Nie wiem jak w Termecie ale w moim Vaillancie sterowanie kotłem odbywa się za pomocą napięcia 230V.
    Mój Vaillant ma styki 3-4 do podłączenia regulatora typu Salus i 3 generuje 230V, jeśli na pinie 4 pojawi się 230V to kocioł traktuje to jako żądanie grzania.
    Czyli inaczej mówiąc regulator pokojowy podłączany pod styki 3-4 zamyka lub otwiera obwód, czyli daje 230V na styk nr 4 lub go blokuje.
    Z tego powodu, że operuje się z napięciem 230V to trzeba wiedzieć co się robi, aby czegoś nie spieprzyć.

    Gdybyś był kumaty to zakładam, że byś sam to sprawdził w jeden wieczór ale jak sądzę, nie bardzo wiesz co i jak zrobić to teraz jest gdybanie i szukanie po omacku w czym tkwi problem.
    Gdyby wyłączenie kotła było losowe to można by podejrzewać, że sąsiad ma też Salusa z tą samą kombinacją przełączników i steruje Twoim odbiornikiem ale jak piszesz kocioł zawsze wyłącza palnik po ok. 40 sekundach, więc opcja sterowania kotłem przez sąsiada jest raczej mało prawdopodobna.

    Musisz metodycznie podejść do zadania.
    Znając możliwe przyczyny, systematycznie każdą z nich wykluczasz, aż zostanie ta jedna właściwa ;-)
    Albo wzywasz serwis i pokazujesz, że palnik chodzi tylko 40 sekund i niech Ci zweryfikuje co jest powodem.

    60 stopni dla c.w.u. przy kotle 2-funkcyjnym to dużo i w efekcie musisz mieszać ciepłą wodę z zimną, aby woda nie była zbyt gorąca.
    Powoduje to też szybsze odkładanie się kamienia, więc na dłuższą metę uważam to za złe rozwiązanie.
    Ustaw lepiej sobie temperaturę na niższym poziomie, zacznij od ok. 40 stopni i potem koryguj na taką jaka będzie Ci odpowiadała, tak, abyś korzystał wyłącznie z ciepłej wody, bez mieszania z zimną.
    Przy kotle 2-funkcyjnym temperatura wody zależy też od przepływu wody w kranie, więc warto zawsze mieć podobny przepływ.
    Dlatego ja u siebie mam perlatory i wtedy odkręcam kran na maksa, więc przy każdej kąpieli mam podobny przepływ wody.
    Po testuj ustawienia temperatur, bo one mają być odpowiednie dla Ciebie, a serwisant zwykle ustawia to na oko, według szablonu, aby pasowało większości i aby klient dupy nie zawracał, że jest za zimno ;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jak kojarzę to po osiągnięciu zadanej temperatury to kocioł przechodzi z stan blokady L3. Najlepiej ściągnij instrukcję serwisową z netu i ją przeczytaj od deski do deski to też część spraw może Ci się rozjaśni. Jeśli nie ma stanu blokady L3 to ja bym szukał problemu po stronie regulatora.
  • #13
    Alex3210
    Level 5  
    Dzięki wszystkim Ale chyba to będzie hydrauliczny błąd bo zastosowalismy wszystkie możliwe rady i nic.