Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Astra G X18XE1 - JAK INTERPRETOWAC ODCZYT SONDY

14 Maj 2019 12:02 132 8
  • Poziom 16  
    Mam pytanie - Astra G 1,8 z gazem,
    Mam kabelek do sterownika gazu, oraz kabelek do Op-coma
    Czasami zaświecał mi się blad 0130 -wysokie napięcie O2 sensora.
    przeprowadziłem regulacje gazu na podstawie odczytu czasów wtrysku benzyny przy pracy na benzynie i na gazie - ustawiłem korekty tak ze czasy się zgadzają (obydwa na wolnych obrotach ok 3,44ms), Błąd silnika na razie się nie pojawia, ale wyczytałem ze powinno się jeszcze sprawdzić czy silnik nie pracuje a zbyt bogatej, lub zbyt ubogiej mieszance. Można to sprawdzić analizatorem, ale takiego nie mam, albo podobno na podstawie odczytów z sondy lambda?
    Pytanie jakie powinny być odczyty w Opcomie dla O2 sensora, lub może w jakimś innym programie można to łatwiej sprawdzić? Może jest jakiś program pod ten kabel aby rysował wykres i jak powinien wyglądać taki wykres dla prawidłowego ustawienia mieszanki?
  • Poziom 38  
    Wykres Ci nic nie powie, zobacz na adaptację krótko i długoterminową sondy. Według OBD ma oscylować koło zera. Starsze sterowniki Opla miały adaptację od 0 do 255, przy sprawnym silniku ma być około 128, jednakowo na LPG i benzynie.
  • Poziom 39  
    Czas wtrysku gazu powinien być większy niż benzyny!
    Inaczej idziesz w mieszankę ubogą, co jest szkodliwe dla silnika...

    Strojenie LPG na podstawie napięć sondy powinno wyglądać mniej więcej tak, że idziemy na bogato.
    Napięcie sondy przestaje oscylować, wykazuje mieszankę bogatą.
    Schodzimy z dawką gazu (mapą, ciśnieniem, czym możesz...) aż napięcie na sondzie znów zacznie oscylować między bogatą a ubogą.
    Ono MA skakać między wartosciami granicznymi.
  • Poziom 16  
    Właśnie 02 integrator wyświetla 128 - czy o to chodzi? wskazania sondy oscylują - jak dodawałem gazu to spadały chyba cos koło jedynki - 1,2 ale co chwile się zmieniały, na wolnych obrotach O2 sensor wyświetla 4,7 V - chodzi mi o to jak wychwycić czy jest OK? OP-com wydaje mi się mało intuicyjny jeśli chodzi o te odczyty? może jest inny program który pójdzie na tym kablu?
    Wtrysk gazu jest oczywiście dłuższy niż benzyny ok 80%- instalacje ustawiam na "wtrysk benzyny przy pracy na gazie do wtrysku benzyny przy pracy na benzynie" aby te czasy były jednakowe...
  • Poziom 39  
    Skoro masz integrator na 128, a napięcia oscylują, to mieszanka jest poprawna.
    Silnik już sam zadba sobie o dokładne korekty.
    Lepiej już raczej nie wystroisz opierając się tylko o odczyty z sond.
  • Poziom 16  
    A jeszcze dopytam - jaka zmiana parametrów sondy wskazywałaby ze cos jest nie tak? (Instalując gaz prosiłem aby podpięli mi sondę do instalacji, aby moc w programie od gazu widzieć jak zmienia się praca sondy, ale teraz widzę ze sonda nie jest podpięta...)
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Dużo tego ;)
    Może powolnie oscylować, choć tego możesz programem nie wychwycić. Takie zachowanie na ogół świadczy że swoje km już przejeździła.
    Nie pracująca w pełnym zakresie napięć przewidzianych przez producenta...
    Wykazywać na gazie głównie mieszankę ubogą, lub bogatą, gdy na benzynie pracuje prawidłowo...
    Dawać 5v zamiast realnych wartości - na ogół zwarcie wewnętrzne z grzałką.

    Jako że to element "sprzężenia zwrotnego" nie da się w prosty sposób na podstawie jej napięć wyrokować. Najwyżej dać jakiś trop.
    Błędna praca silnika da błędne odczyty, błędne odczyty powodują błędną pracę silnika. I kółko się zamyka.

    Jeśli masz instalację LPG podpiętą do OBD, to sonda nie musi, a czasem nawet nie powinna być fizycznie spięta ze sterownikiem LPG. Sterownik gazowy wtedy pobiera te informacje z ECU silnika poprzez komunikację OBD.