Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Peugeot 206 / 1.1/ HFX - Niewłaściwa praca silnika

16 Maj 2019 11:02 315 9
  • Moderator Samochody
    Powracam do tematu, który niedawno przewinął się przez moje ręce, jednak nie został do końca usprawniony i jeździ, bo jeździ. Pierwszy raz mam tak głupią i tajemniczą zagadkę w pojeździe z tej rodziny.

    Pacjent: Peugeot 206 1.1 HFX 2002r.

    Objawy:
    1. nie ma trudności z uruchomieniem zimnego silnika, jednak w pierwszej chwili po starcie potrafi on zgasnąć. Jeżeli nie zdławi się i nie zgaśnie, to po kilku sekundach obroty zostaną wyrównane na 1000+ i pracuje normalnie. Jeżeli podczas uruchamiania naciśniemy lekko pedał gazu, to od razu wchodzi na obroty, jednak po puszczeniu pedału potrafi znów zejść do ok. 500rpm, aby po chwili się wyrównać. Aby zapewnić w miarę komfortowe uruchamianie zimnego silnika, przepustnice należy ustawić na wyższą wartość (TPS ok. 900mV, gdzie dane wskazują na poprawny zakres od 450 do 510mV), ale skutkuje to zbyt szybkim biegiem jałowym nagrzanego silnika - powyżej 1100rpm, bo krokowy schodzi do minimum (5 kroków, gdzie prawidłowo dla jałowego powinno być 35-50 przy 800-900rpm).
    Silnik prawdopodobnie jest zalewany, ponieważ czas wtrysku dla biegu jałowego wynosi 5,5 do 6,8ms, aby po całkowitym rozgrzaniu spaść do min 4,8ms. Prawidłowa wartość w/g PP2000, to pomiędzy 2,5, a 3,4ms lub coś w podobnych granicach, jednak zdecydowanie niżej, niż to co mam.
    Kąt wyprzedzenia zapłonu również odbiega zdecydowanie od parametrów prawidłowych, ponieważ sterownik manewruje nim tak, by utrzymać jakiś bieg jałowy.

    2. Objawy podczas jazdy: ruszamy z miejsca i chcemy przyspieszyć. Po wciśnięciu gazu silnik lekko się przydławia, po czym zaczyna przyspieszać. Taki objaw mamy przy każdym popuszczeniu i wciśnięciu gazu, czyli szarpnięcie z przydławieniem i dopiero jazda. Dodatkowy objaw, odczuwalny najbardziej na wyższych biegach (głównie 4) i głównie lekko powyżej 2000rpm, to szarpanie. Wciskamy gaz, mamy wczesniej wspomniane szarpnięcie, po czym zaczyna sie regularne i równomierne telepanie, jakby regularnie wypadały zapłony.
    Dodatkowy objaw, to lekka mułowatość podczas przyspieszania. Lekkie odpuszczenie pedału gazu powoduje zwiększenie momentu.

    Diagnostyka:
    - skontrolowany TPS - płynna regulacja napięcia w całym zakresie.
    - skontrolowany MAP - poprawne (nie wzbudzające podejrzeń) i płynne odczyty.
    - skontrolowane ciśnienie paliwa: stała wartość 3,5 bar podczas różnych obciążeń silnika.
    - sprawdzone wtryskiwacze - nie ciekną i raczej nie przywieszają, bo objawy byłyby inne. Tutaj kalkulator dyktuje zbyt duży czas wtrysku, a nie wydłuża go niesprawny wtryskiwacz.
    - wymienione świece i podstawiona inna cewka zapłonowa (testowa Johnson Controls, używana, ale była sprawna).
    - skontrolowana i przemierzona wiązka - bez zastrzeżeń.
    - podstawione dwa różne inne kalkulatory wtrysku, na różnych dump 29f400 (parowałem dwa różne virgin, także immo_off z innych, analogicznych pojazdów).
    - sonda (pierwsza, bo druga jest nieistotna) nie była podmieniana, ponieważ kluczy poprawnie, a jej odłączenie niczego nie zmienia w pracy silnika. Z resztą po uruchomieniu zimnego silnika sonda nie ma od razu wpływu na jego pracę.

    O luzach zaworowych, kompresji, czujnikach temp. i takich tam nawet nie wspominam, bo to standard.
    Na oryg. wsadzie 29f400 mamy zaraz po włączeniu zapłonu błędy knocka (przerwa w obwodzie), tps(zwarcie do masy) i jakiś niezidentyfikowany ogólny, ale są one przejściowe, a nie stałe, a odczyty są OK. Pewnie to jakiś babol w pamięci, bo na przyuczonych virgin tego nie ma, ale nie zmienia się też praca silnika.

    Porady, pomysły?
  • Poziom 29  
    Każdy wtrysk ma na wlocie paliwa sitko , zobacz czy jest czyste , według mnie jest to problem z ilością paliwa .
  • Poziom 34  
    Filtr paliwa był wymieniany?
    Czym czytane te błędy?
  • Poziom 14  
    miałem podobny przypadek ,okazało sie po kilku dniach grzebania że słabo dokręcone było koło na wale i wyrobiło klin i rowek na kole rozrządu .błędów na testerze nie było a chodził jak chciał.
  • Moderator Samochody
    Daro122 napisał:
    Każdy wtrysk ma na wlocie paliwa sitko , zobacz czy jest czyste , według mnie jest to problem z ilością paliwa .

    Dla mnie też jest problem z ilością paliwa i podałeś dobrą sugestię. Sprawdzimy.

    pepe150 napisał:
    Filtr paliwa był wymieniany?
    Czym czytane te błędy?

    Filtr paliwa jest OK, brak spadków ciśnienia na listwie - mierzone dynamicznie. Diagnostyka przeprowadzana na DS150E oraz dedykowanym PP2000, tak więc nie w diagnoskopie problem.

    motyl7104 napisał:
    miałem podobny przypadek ,okazało sie po kilku dniach grzebania że słabo dokręcone było koło na wale i wyrobiło klin i rowek na kole rozrządu .błędów na testerze nie było a chodził jak chciał.

    Tu jest wszystko w porządku, rozrząd nowy, siedzi na blokadach.
  • Poziom 29  
    "brak spadków ciśnienia na listwie - mierzone dynamicznie" rozumiem że jechałeś autem z podłączonym do układu paliwa manometrem .
  • Moderator Samochody
    Daro122 napisał:
    "brak spadków ciśnienia na listwie - mierzone dynamicznie" rozumiem że jechałeś autem z podłączonym do układu paliwa manometrem .


    Dokładnie, w tych pojazdach zdarzają się problemy z pompą paliwa i takie badanie jest obligatoryjne. To, że pomiar dynamiczny ciśnienia wyszedł dobrze, nie wyklucza Twojej teorii z zapchanymi filtrami wtryskiwaczy.
  • Poziom 21  
    O ile się nie myle to w regulatorze ciśnienia też jest sitko. Warto sprawdzić jak tam z czystością.
    3.5 atm. to nie za dużo Panowie ? Ja bym dogiął jeszcze piny w kostce do przepustnicy mimo
    że lubią być pozłacane.

  • Poziom 33  
    dziurawe serwo , ewentualnie inny "wyciek" "podciśnienia" ?
  • Moderator Samochody
    Układ paliwowy jest OK. Problem rozwiązany - przyczyna tkwiła w niewłaściwym wykonaniu naprawy uszkodzonej wiązki elektrycznej silnika i BSM przez poprzedni serwis.
    Dziękuję wszystkim, temat zamykam.