Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?

16 Maj 2019 11:13 510 40
  • Poziom 9  
    Mam taki stary niemiecki silnik elektryczny firmy GEORGII KOBOLD typ KGC 207, 14MB XK na 110V z hamulcem na 24V (zdjęcia poniżej).
    Mam pytanie, jak podłączyć taki silnik do zasilania 110V? Rozumiem, że to ma być 110V prąd zmienny? Na jakiej zasadzie w takim silniku działa hamulec? Jak ma się kręcić to aluminiowe śmigło jak blokują go te wystające bolce ? Czy po podłączeniu do hamulca 24V ta blokada jest zwalniana ?

    Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?
  • Poziom 21  
    Panie Kolego, jest to silnik prądu stałego, NIE zmiennego/przemiennego! A hamulec działa na zasadzie elektromagnesu jak się domyślam. Podajesz napięcie na hamulec i tak jak piszesz, bolce się chowają.
  • Poziom 9  
    Tumiwisizm napisał:
    Panie Kolego, jest to silnik prądu stałego, NIE zmiennego/przemiennego! A hamulec działa na zasadzie elektromagnesu jak się domyślam. Podajesz napięcie na hamulec i tak jak piszesz, bolce się chowają.

    A w tabliczce w prawym dolnym rogu LUFTER/FAN jest symbol prądu zmiennego . Hamulec na 100% jest na 24V prądu stałego , bo jest oznaczenie + i - , a czy te 110V zasilania głównego ma być prąd stały ?
  • Poziom 33  
    Bałdyzer napisał:
    A w tabliczce w prawym dolnym roku jest symbol prądu zmiennego .

    Tam jest miejsce na wpisanie parametrów dodatkowego silnika chłodzącego silnik główny.
    Silnik główny jest na prąd stały, co jest zaznaczone w lewym górnym rogu tabliczki pod słowem "Typ".
    Raczej na złom.
  • Poziom 9  
    Niestety 110V prądu stałego nie mam skąd wykombinować więc nie mam szans uruchomić tego silnika. Szkoda bo wygląda na mało użytkowany
  • Poziom 43  
    Tumiwisizm napisał:
    Podajesz napięcie na hamulec i tak jak piszesz, bolce się chowają.
    Bzdura. To sa zabieraki tarczy hamulcowej zintegrowanej z wentylatorem.
    Bałdyzer napisał:
    a czy te 110V zasilania głównego ma być prąd stały ?
    Niekoniecznie, silnik równie dobrze będzie pracował przy prądzie przemiennym. Możesz ten silnik podłączyć jako równoległy, zakupić za parę groszy regulator fazowy na Allegro i uzyskać wspaniały silnik o ,,niskobudżetowej " :D regulacji obrotów, np. do wiertarki, malej tokarki etc.

    czesiu napisał:
    Raczej na złom.
    A to dlaczego, Panie Doradzacz :cry:
  • Poziom 21  
    Kupisz transformator z 230V na 110V i dajesz mostek prostowniczy na 10A i masz silnik sprawny. To jest dopiero bzdura: .
    Krzysztof Kamienski napisał:
    silnik równie dobrze będzie pracował przy prądzie przemiennym

    Jak podłączysz pod prąd przemienny to raz silnik będzie się obracał w prawo, a raz w lewo (może się załączyć kilka razy pod rząd w lewo, a innym razem w prawo).
  • Poziom 43  
    @Bałdyzer Koniecznie zmierz rezystancje stojana ! Wygląda na przezwojony do pracy szeregowej, o ile czarne przewody idą do szczotek..

    @Tumiwisizm Twój nick zdaje się świadczy o znajomości zagadnienia......dowiedz się zatem, co to jest uniwersalny silnik komutatorowy, i jak on pracuje. :D
  • Poziom 9  
    Rezystancję pomiędzy tym dwoma stykami u góry na zdjęciu wynosi 330 omów Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?

    Dodano po 19 [minuty]:

    A rezystancję pomiędzy stykami zaznaczonymi na zdjęciu poniżej wynosi 7,1 omów

    Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?
  • Poziom 33  
    Krzysztof Kamienski napisał:

    czesiu napisał:
    Raczej na złom.
    A to dlaczego, Panie Doradzacz :cry:

    Bo silniki indukcyjne są fajniejsze, a przy tej mocy kosztują grosze.
  • Poziom 43  
    @Bałdyzer Zatem oryginał. Odblokuj hamulec, ręcznie lub 24 woltami DC, połącz równolegle stojan z wirnikiem i do sieci z nim (ostrożnie, najpierw podłączyć PE !. Do krytyków tej opcji - to silnik prądu stałego, komutatorowy, skonfigurowany jako uniwersalny.
    Impedancja uzwojeń dla prądu przemiennego 50 Hz pozwala na to.


    czesiu napisał:
    Bo silniki indukcyjne są fajniejsze, a przy tej mocy kosztują grosze.
    Co w nich fajniejszego ? Stałe obroty bez możliwości ich regulacji, bez zastosowaniem falownika. Beznadziejny moment obrotowy w fazie rozruchu dla silników asynchronicznych jednofazowych ? Tu zaś Kolega sobie zakupi regulator obrotów do silników uniwersalnych o mocy 1 kW za 50 złotych i ma pełną regulacje obrotów od zera, z zachowaniem niemal stałego, wysokiego momentu obrotowego.
  • Poziom 9  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    @Bałdyzer Zatem oryginał. Odblokuj hamulec, ręcznie lub 24 woltami DC, połącz równolegle stojan z wirnikiem i do sieci z nim (ostrożnie, najpierw podłączyć PE !. Do krytyków tej opcji - to silnik prądu stałego, komutatorowy, skonfigurowany jako uniwersalny.
    Impedancja uzwojeń dla prądu przemiennego 50 Hz pozwala na to.


    Krzysztof , a jak ręcznie ten hamulec odblokować , bo akurat mam jakiś zasilacz 24V ale prądu zmiennego ?
    Jeszcze prośba które przewody połączyć aby stojan z wirnikiem był w połączeniu równoległym ?
    Napisałeś "do sieci z nim", chodzi Ci o prąd zmienny 230V ?
  • Poziom 43  
    @Bałdyzer Polacz zaciski stojana i wirnika równolegle, czyli szczotki (czarne przewody) równolegle z emaliowanymi. Załóż z powrotem osłonę wentylatora. Jest na niej dźwignia zwalniająca hamulec mechanicznie. Ewentualnie wykręć wkręt mocujący pierścień na wale (ostrożnie - silna sprężyna wewnątrz !) i zdejmij czasowo wentylator.
    Bałdyzer napisał:
    chodzi Ci o prąd zmienny 230V ?
    Tak, prąd pobierany z sieci w tej konfiguracji powinien wynieść ok 4 A. Masz miernik cęgowy ?
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Wygląda na przezwojony do pracy szeregowej, o ile czarne przewody idą do szczotek..

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Zatem oryginał.

    Czyli lepiej podać mu prąd stały jak wynika to z tabliczki.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Czyli lepiej podać mu prąd stały jak wynika to z tabliczki.
    Jest do tego przeznaczony. Niestety Kolega nie posiada odpowiedniego zasilacza 110 VDC. Znam te silniki. Wzbudzenie - stojan zasilane napięciem stałym nominalnym (np 110 VDC lub 220 VDC), wirnik zaś poprzez regulator tyrystorowy półmostkowy do regulacji obrotów. Natomiast, skonfigurowany jak napisałem, będzie pracował, tak jak każdy silnik komutatorowy z uzwojonym stojanem (np. wiertarka). :D
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Niestety Kolega nie posiada odpowiedniego zasilacza 110 VDC

    To nie problem by kupić.
    A czy przypadkiem by taki silnik mógł pracować na prądzie zmiennym nie powinniśmy odwinąć na uzwojeniu wzbudzenia silnika, jeśli będzie miał mniejsze obroty jak sugerujesz? Tak więc dalej obstawał bym za dostarczeniem mu jednak tych wymaganych wartości.
  • Poziom 31  
    Jeśli chodzi o zasilacz na 110V to można samemu wykonać taki zasilacz jak wspomniał kolega Tumiwisizm .


    Link do transformatora :https://dlaelektrykow.pl/transformatory-i-zasilacze/17417-transformator-1-fazowy-ttm-160va-230110v-16245-9986-breve.html

    Link do mostka prostowniczego : https://sklep.avt.pl/mostek-prostowniczy-br1010.html .
  • Poziom 43  
    @Krzysztof Reszka Nie do końca tak jest...Prawie wszystkie silniki uniwersalne pracują w połączeniu szeregowym, to fakt, bo wówczas mają samoczynny wzrost momentu obrotowego pod obciążeniem, co jest korzystne z punktu widzenia elektronarzędzia. Gdyby ten konkretny silnik przezwoić w/g Kolegi sugestii i skonfigurować jako szeregowy, to przy swojej mocy stał by się ekstremalnie niebezpieczny, bowiem w takich silnikach nieobciążonych teoretycznie obroty wirnika dążą do nieskończoności, a prąd do zera. (Zjawisko rozbiegania się silnika), w tym przypadku aż do zniszczenia (wyciągnięcia uzwojeń ze żłobków wirnika przez sile odśrodkową). W małych silnikach szeregowych to zjawisko jest tłumione przez opory powietrza w przewietrzniku, opory łożysk i przekładni. Natomiast silnik równoległy ustala sam sobie równowagę pomiędzy prądem a prędkością obrotowa wynikającą z budowy silnika tj. stosunku rezystancji uzwojeń wirnika do stojana. Szanowny Imienniku - m/n silniki prądu stałego do mocy 100 kW, ich zasilanie i sterowanie, to spora część mojej pracy, zatem wiem o nich co nieco :D


    @Grzegorz740 I po co to ? Wystarczy jak pisałem, prosty regulator fazowy odpowiedniej mocy. Niech Kolega spróbuje podłączyć ten silnik w/g mojej sugestii i opisze wynik.


    Grzegorz740 napisał:
    Link do transformatora :https://dlaelektrykow.pl/transformatory-i-zasilacze/17417-transformator-1-fazowy-ttm-160va-230110v-16245-9986-breve.html
    Czy Kolega podając link do tego transformatora, pokusił się o sprawdzenie mocy rzeczonego silnika ? :cry:
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Szanowny Imienniku - m/n silniki prądu stałego do mocy 100 kW, ich zasilanie i sterowanie,

    Tak dedykowane konkretnie do DC i zasilane DC .
    Przy zmniejszaniu obrotów tym małym silnikiem zasilanym z AC wystąpią zapewne duże zakłócenia radioelektryczne.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Przy zmniejszaniu obrotów tym małym silnikiem zasilanym z AC wystąpią zapewne duże zakłócenia radioelektryczne.
    Przy zasilaniu DC także. Tak czy owak, gdy Kolega @Bałdyzer uruchomi już ten silnik, niezbędne stanie się zastosowanie w układzie filtra EMI. Z resztą każdy silnik komutatorowy z definicji taki filtr posiada.
  • Poziom 21  
    Dziwi mnie, że nie uprzedzacie Autora o tym, że jak podłączy swój silnik, który jest na 110V, pod napięcie 230V, to silnik się najzwyczajniej spali po paru minutach. Nie bez znaczenia producent zamieszcza na obudowie tabliczkę z wartościami znamionowymi. Rozumiem, że mogą wystąpić niewielkie kilku woltowe fluktuacje w napięciu zasilającym, ale zadać silnikowi przeszło dwukrotnie większe napięcie to przesada. Trafo, które zaprezentował Kolega @Grzegorz740 będzie za małe, należało by użyć 500VA (a ten już koło 250zł kosztuje), zwykle transformatory mają sprawność na poziomie 90%.
  • Poziom 9  
    Krzysztof Kamienski zobacz na zdjęcie dwa posty wyżej czy dobrze zrozumiałem to połączenie ?
  • Poziom 9  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    @Bałdyzer Tak, jest w porządku. Możesz spróbować, tylko rozblokuj hamulec !

    OK jutro będę próbował. Dzięki za cenne porady
  • Poziom 43  
    Off Top @Krzysztof Reszka A'propos dziwnych silników, to już i takie ,,cuda" :D zostały przeze mnie naprawione.
    Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?
  • Poziom 9  
    No i jest problem z tym hamulcem , bo mechanicznie nie da się go odblokować. Ta dzwigienka, która jest na obudowie służy tylko jako przelotka do przewodów zasilających elektromagnes hamulca. Muszę szukać jakiegoś zasilacza prądu stałego 24V. Poniżej widok od środka obudowy

    Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?
  • Poziom 33  
    Bałdyzer napisał:
    No i jest problem z tym hamulcem , bo mechanicznie nie da się go odblokować. Ta dzwigienka, która jest na obudowie służy tylko jako przelotka do przewodów zasilających elektromagnes hamulca. Muszę szukać jakiegoś zasilacza prądu stałego 24V.

    Zdemontuj hamulec całkiem jeśli go nie potrzebujesz.
  • Poziom 9  
    czesiu napisał:
    Bałdyzer napisał:
    No i jest problem z tym hamulcem , bo mechanicznie nie da się go odblokować. Ta dzwigienka, która jest na obudowie służy tylko jako przelotka do przewodów zasilających elektromagnes hamulca. Muszę szukać jakiegoś zasilacza prądu stałego 24V.

    Zdemontuj hamulec całkiem jeśli go nie potrzebujesz.

    Nie potrzebuję hamulca . Może ktoś podpowie jak zdjąć ten hamulec ?

    Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć? Silnik GEORGII KOBOLD 110V jak podłączyć?