Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją lodówki turystycznej.

17 Maj 2019 21:24 453 26
  • Poziom 23  
    Witajcie.

    Spalił mi się zasilacz w lodówce turystycznej.
    Kupiłem więc zewnętrzny do zasilania led 12V 10A.
    W miejsce starego zasilacza w lodówce włożyłem przetwornicę Step Up podnoszącą do 14,4V, aby zwiększyć moc chłodzenia.
    Wszytko niby działa pięknie, ale krótko, gdyż....
    Aby uniknąć ewentualnej awarii w przypadku podłączenia zasilania o odwrotnej polaryzacji, lub co gorsza równoczesnego podłączenia zasilacza sieciowego i akumulatora samochodowego zastosowałem dwie diody prostownicze 10A10. Teoretycznie 10A i 1000V. Vf max 1V.
    Niestety po kilku minutach robią się tak gorące, że przylutowane przewody odpadają.
    Próbowałem je zastąpić mostkiem prostowniczym w solidnej obudowie, ale niestety ten sam efekt po nieco dłuższym czasie.
    Macie jakieś inne pomysły na zabezpieczenie bez aż takich temperatur przy tym?
    Można by pewnie na przekaźnikach, ale to jednak dość duże gabarytowo elementy.
    Cały układ bierze nie więcej niż 6A. Nie mierzyłem dokładnie, ale taki założyłem bezpiecznik i wytrzymuje ;)
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 19  
    Większą diodę i radiator.
    ]
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Press napisał:
    Macie jakieś inne pomysły na zabezpieczenie bez aż takich temperatur przy tym?

    Do Twojej aplikacji (dość niskie napięcie i względnie duży prąd) wymyślono diody idealne, czyli mosfet plus sterownik. Sterowniki robią różne firmy na przykład Texas. Analog, itd, należy szukać pod hasłem "ideal diode controller". Mosfety - wiadomo, jest ich teraz na rynku jak psów.
  • Poziom 37  
    Wystarczy dać bezpiecznik a po nim diodę katodą do minusa.
    Zero strat, grzanie.
  • Poziom 37  
    Zbigniew 400 napisał:
    Wystarczy dać bezpiecznik a po nim diodę katodą do minusa.
    Zero strat, grzanie.

    Chyba jednak nie, ponieważ przed tym
    Press napisał:
    lub co gorsza równoczesnego podłączenia zasilacza sieciowego i akumulatora samochodowego

    to raczej nie zabezpieczy.
    _jta_ napisał:
    A mają radiator? Diody 10A raczej nie są robione do pracy bez radiatora (5A owszem, ale większych nie spotkałem).

    Po co tracić dużą moc skoro można tracić wielokrotnie mniej.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Zamiast diod prostowniczych można zastosować diody schottkiego. O połowę mniejszy spadek napięcia.
    Spokojnie wymontuje kolega odpowiednie z jakiegoś chińskiego ATX-a.
    Na linii +12V montują tam często diody na 20A a nawet więcej. Do tego w wygodnym opakowaniu do montażu na radiatorze.
    Są tam po dwie diody spięte katodami więc od razy wszystko w jednym.

    Można też dwie takie "duodiody" równolegle co obniży straty (mniejszy prąd na jednej diodzie to mniejszy spadek).

    Ale mosfet jako zabezpieczenie będzie lepszy bo straty będą znikome.
  • Poziom 37  
    Jezeli zasilacz sieciowy daje napięcie 14.2 V to można łączyc równolegle z akumulatorem.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Jeśli tylko zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją napięcia z zasilacza, to (poza możliwością użycia wtyczki nie dającej się odwrotnie podłączyć) można zrobić układ, który w najprostszej (ale już działającej) wersji zawiera tylko MOSFET-a - dla N-MOSFET-a źródło do minusa lodówki, bramka do wspólnego plusa, dren do minusa zasilacza. Przy odwrotnym podłączeniu MOSFET nie dostanie napięcia na bramkę, więc pozostanie wyłączony i nie przepuści prądu, przy prawidłowym wbudowana dioda umożliwi jego włączenie.
  • Poziom 23  
    Bardzo dziękuję kolegom za pomysły.

    Ten z diodą idealną ciekawy, ale ceny sterowników jakie znalazłem (20-30 PLN na ali...) przewyższają założenia. Po oględzinach wentylatora w urządzeniu, nie wróżę mu więcej niż 2 sezony.
    Skłaniam się ku podwójnej dziodzie schottkiego i zamontowaniu jej na radiatorze głównym.
    Jednak muszę jeszcze przemyśleć (zrozumieć) propozycję z MOSFETem.
  • Poziom 37  
    Press napisał:
    Ten z diodą idealną ciekawy, ale ceny sterowników jakie znalazłem (20-30 PLN na ali...) przewyższają założenia

    Nie jest aż tak źle:
    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Ins...EpiMZZMvZIhR0ic1l%2FZvojiAm8nZukJfp8S0JdDc%3D
    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Ins...ZZMvZIhR0ic1l%2FTZeYk%252B96HI4gqx9FwQYT84%3D
    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Ins...ZZMvZIhR0ic1l%2FdNbkb8M2HpAALt8Yu%252BQYRY%3D
    a tu w ogóle gotowy "komplet":
    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Ins...s/SM74611KTTR?qs=KLh5H0KA3CMOyzy9HDzESA%3D%3D
    chociaż pewnie są jakieś koszty dostawy.
    Generalnie rzuć okiem na przykład tutaj:
    http://www.ti.com/power-management/power-swit.../ideal-diodes-oring-controllers/overview.html
    i sprawdzaj co, gdzie i za ile jest do kupienia.
  • Poziom 23  
    Panowie

    Problem podłączenia zasilacza i akumulatora równocześnie rozwiązałem przez odłączenie jednego gniazda i przerobienie przewodu samochodowego na taki wtyk jak w zasilaczu.

    Dałem też tranzystor IRF3205 (taki miałem w szufladzie) jako zabezpieczenie przed złą polaryzacją.
    Oczywiście działa, ale po kilku minutach ma 120 st przy otwartej obudowie i z małym radiatorem dedykowanym do TO220.

    Coś robię źle? Z Waszych porad zakładałem, ze straty będą mniejsze :(
  • Poziom 23  
    _jta_ napisał:
    Może pomierz napięcia przy tym IRF3205 - elektronika to nie wróżenie z fusów.


    Słuszna uwaga. Też nie lubię fusów :D

    GD 10,4V
    GS 11,0V
    SD 0,63V

    Tranzystor się nie otwiera i przewodzi tylko dioda?
  • Poziom 37  
    A jaki prąd płynie ?
  • Poziom 23  
    Około 5A. Bezpiecznik 6,3 mam założony.
  • Poziom 37  
    To weż w palce opornik 3W przy pełnym obciążeniu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    I nie rozumiem stosowania mojego pomysłu.
    Zero strat.
  • Specjalista elektronik
    Czy znak napięcia na bramce jest prawidłowy? Bo przy prawidłowym na tranzystorze (między drenem, a źródłem) przy 5A powinno być najwyżej 0.04V, jest kilkanaście razy więcej.

    :arrow: Zbigniew 400 - masz na myśli #8: Jeżeli zasilacz sieciowy daje napięcie 14.2 V to można łączyć równolegle z akumulatorem ?

    14.2 V to trochę za dużo - do pracy buforowej stosuje się napięcie około 13.8 V, najwyżej 13.9 V.
  • Poziom 23  
    Wina jak zazwyczaj po stronie człowieka.
    Tak jak podejrzewałem wcześniej przewodziła tylko dioda i stąd takie spadki napięcia i straty.
    Otóż wziąłem tranzystor z kanałem N, bo przecież mają zwykle mniejsze Rds(on) i starannie wmontowałem go tak jakby to był kanał P <zawstydzony>
    Po poprawnym połączeniu spadek na złączu DS wynosi niecałe 190 mV a po 10 min pracy tranzystor jest ledwo wyczuwalnie ciepły.

    Dziękuję wszystkim za pomoc i wskazówki.
  • Poziom 37  
    Jta.
    Lodówka to nie praca buforowa.
  • Poziom 37  
    Przeciez lodówka jest zasilana z akumulatora.
    Akumilator nie pelni awaryjnego żródła zasilania/ okazjonalnie/.
  • Specjalista elektronik
    Autor tematu pisze, że lodówka ma zasilacz. Rzecz w tym, że jeśli przez długi czas akumulator jest zasilany stałym napięciem, to jest to praca buforowa; jeśli tylko do naładowania, to cykliczna. Jeśli miałoby być tak, że zasilacz sieciowy jest stosowany sporadycznie, a przez większość czasu jest zasilanie z akumulatora, to byłaby to praca cykliczna.
  • Poziom 23  
    Panowie. Spokojnie 😊 do zasilania kupiłem zasilacz 12v 10a i on będzie głównym źródłem energii dla chłodziarki. Z zapalniczki zasilam tylko w czasie przejazdów. Czasem jednak zostaje ona na biwaku w samochodzie i w bagażniku podłączam do sieci 230v. Czasem kiedy to robię bywa już późno i bywam "zmęczony" wypoczynkiem w gronie znajomych. Mógłbym zapomnieć o sprawdzeniu czy jest odłączona od gniazda zapalniczki. Pewnie w 99.9% przypadków nic by się nie stało. Ale bo to wiadomo co i kiedy odbije chińskiej produkcji? Generalnie chodziło mi o zabezpieczenie ogólnie pojętej instalacji samochodu przed ewentualnymi skutkami awarii zasilacza sieciowego. Jak już pisałem wcześniej problem rozwiązałem przez jedno gniazdo zasilania w chłodziarce i będę przełączał przewody który akurat będę potrzebował.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc i wnoszę o zakończenie świętej wojny 😉
    Pozdrawiam 😊
  • Poziom 37  
    Czyli akumulator jest zamontowany w samochodzie i napięcie 14.2 V jest dla niego normą.
  • Specjalista elektronik
    Skoro zasilacz ma być głównym źródłem zasilania, a akumulator "rezerwowym", to:
    * wypada zadbać o małe straty mocy przy zasilaniu lodówki z zasilacza - w tym na układzie zabezpieczającym przed odwrotnym podłączeniem zasilacza;
    * jeśli zasilacz i akumulator będą podłączone jednocześnie, to akumulator wypada podłączyć poprzez diodę, żeby nie był on ładowany z przetwornicy;
    * można rozważyć wykorzystywanie napięcia z przetwornicy do podładowania akumulatora, ale z jakimś zabezpieczeniem przed nadmiernym ładowaniem;
    * prosty układ zabezpieczenia (sam MOSFET) nie zadziała, jeśli lodówka i wyjście tego układu będą miały zasilanie z akumulatora - trzeba go ulepszyć.