Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Seat Ibiza 2007 (6L) - Prośba o wydobycie pinu immo z pamięci licznika

22 Maj 2019 07:38 447 11
  • Poziom 10  
    Dzień dobry Szanowni Forumowicze. Zakupiłem samochód Seat Ibiza 1.4 benzyna (6L) z końcówki 2007 (MY 2008) z tylko jednym w pełni sprawnym oryginalnym kluczykiem (pilot zdalnego sterowania + transponder immo). Drugi kluczyk który otrzymałem posiada wyłącznie docięty grot, bez transpondera (a raczej z niezakodowanym transponderem) czy pilota centralnego zamka. Zależy mi na zakodowaniu drugiego transpondera na wypadek, gdyby jakaś niepożądana przygoda spotkała pierwszy.

    Próbowałem wydobyć kod immo za pomocą interfejsów VAG-Commander oraz VAG-Tacho, jednak bezskutecznie. Programy nie są w stanie odczytać poprawnie wsadu pamięci (ani dla ECU, ani dla Kombiinstrument). Próbowałem wybierać różne modele sterowników (ponieważ na liście nie znalazłem w 100% zgodnego z moim) - z niektórymi interfejsy nawiązywały połączenie, ale nic sensownego nie odczytywały.

    Wydaje mi się, że w tym modelu immobilizer może być zintegrowany z licznikiem, ponieważ po podmianie licznika na inny egzemplarz tego samego typu miga kontrolka immobilizera przy włożonym oryginalnym kluczyku (poza tym jednym ze scalaków w liczniku jest MEGAMOS RES - on chyba odpowiada za immobilizer?). Miałem niewielką nadzieję, że może we wsadzie pamięci licznika (93C86A) znajdę PIN zapisany tekstem jawnym (kilka powtórzeń jakiegoś 4-cyfrowego ciągu cyfr ASCII czy coś w tym stylu), zatem wylutowałem i odczytałem pamięć, jednak niestety żadnego jawnego kodu nie znalazłem. Zatem, czy ktoś z forumowiczów, uzbrojony w wiedzę, doświadczenie i odpowiednie oprogramowanie, byłby w stanie wyłuskać PIN immo z załączonego wsadu licznika?

    Kluczowe informacje na temat konfiguracji pojazdu są następujące:
    Zegary: 6L0920923B VDO V02
    Sterownik ECU: 036906034DG Marelli 4MV
    Immobilizer (po zalogowaniu VCDS-em do sterownika 25): widnieje ten sam numer, co przy zegarach, czyli 6L0920923B
  • Poziom 18  
    Ale w tym wsadzie masz bzdury, chyba że to od pralki albo tostera.
  • Poziom 10  
    castin napisał:
    Ale w tym wsadzie masz bzdury, chyba że to od pralki albo tostera.

    To jest wsad z oryginalnego licznika z tego auta, odczytany z wylutowanej pamięci bezpośrednio za pomocą programatora, a nie za pomocą jakichś tam kabli diagnostycznych.

    Poza tematem dodam, że osoba od której kupiłem auto dorzuciła mi też drugi licznik, ale o innym oznaczeniu - 06L0920801, również z Ibizy 6L, również z 93C86A. W tym drugim liczniku więcej rzeczy jest zapisane we wsadzie tekstem jawnym, np VIN pojazdu. Nie ma to jednak związku z tematem, po prostu zauważalna jest różnica w zawartości pamięci.

    PS.
    Kolego castin, jeżeli jesteś na 100% pewien, że ten wsad powinien wyglądać inaczej to jeszcze raz wykręcę zegary i odczytam EEPROM. Chociaż z drugiej strony używałem dobrego programatora, który jeszcze nigdy mnie nie zawiódł. Z tego co wiem to niektóre liczniki mają szyfrowane wsady - może ten tak ma? Czy ktoś może to potwierdzić lub zaprzeczyć? A może ktoś ma przykładowy wsad z takiego licznika, żebym mógł zobaczyć, jak powinna wyglądać jego struktura?

    Mam na innym komputerze jeszcze jedną kopię tego wsadu, odczytaną tańszym programatorem (Willem). Jutro będę miał dostęp do tego komputera i porównam oba obrazy. Jeżeli będą identyczne to chyba będzie można wykluczyć błąd odczytu.
  • Poziom 18  
    Kurde, może być krypto, ale wątpie. Zobacz i odczytaj jeszcze raz.
  • Poziom 10  
    castin napisał:
    Kurde, może być krypto, ale wątpie. Zobacz i odczytaj jeszcze raz.

    Akurat Kolego odpowiedziałeś, gdy dopisywałem tekst do swojego poprzedniego postu, więc nie widziałem Twojej odpowiedzi. Ale widzę, że pomysł mamy podobny. Dam jutro rano znać co wyszło z porównania wsadów (Willem vs Advantech). Dzięki za zaangażowanie.

    PS
    Jeżeli jednak krypto to damy radę coś zdziałać?

    PPS (23.05.2019)
    Właśnie porównałem wsady zgrane Willemem i Advantechem - są identyczne. Czyli jednak krypto? W załączniku przesyłam screen z programu TachoSoft, z ukazanym menu wyboru liczników do Ibizy - jak widać krypto tam figuruje, ale są i liczniki bez niego.

    Poza tym przesyłam jeszcze zgrany wsad z drugiego licznika o którym pisałem wcześniej - tylko dla porównania, tym wsadem się nie zajmujemy.

    W związku z powyższym, jest szansa na wydobycie pinu?
  • Poziom 10  
    Nikt się nie podejmie? Jak w ogóle wygląda sprawa z odczytem pinu z kodowanego wsadu? Trudne / bardzo trudne / praktycznie niemożliwe? A może czegoś nie podałem, co mogłoby pomóc? Powiedzcie coś więcej.

    Czy jeżeli licznik jest z krypto, to również ECU będzie miał szyfrowaną pamięć? Jest jakaś reguła? Bo we wsadzie z ECU też chyba jest zaszyty PIN immo, zgadza się? No chyba, że ECU tylko dostaje sygnał zezwolenia z immo, w ogóle nie znając jego PINu. Pytam, bo może miałoby sens gdybym odczytał pamięć z ECU?
  • Poziom 18  
    Jak krypto, to po OBD na aucie. Możesz dać eeprom z ECU, ale wg. mnie dziwny masz ten odczyt.
    Porównałem tak na szybko ten twój wsad, weź go odczytaj jeszcze raz jak 8 i 16 bit.
  • Poziom 10  
    OK, to w weekend wymontuję licznik jeszcze raz i odczytam 93C86 w trybie 8 i 16bit. Może masz rację kolego castin z tym odczytem, co prawda jest to 93C86A, a więc powinno być 8bit, ale nie zaszkodzi sprawdzić.

    A co do odczytu na aucie, to jest szansa że miałbym możliwość wypożyczyć interfejs Carprog, być może on by podołał zadaniu?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Zawartość cryptet bezdyskusyjnie.Pin najlepiej odczytać po obd.
    Pin proszę na PW.
    Pozdr.
  • Poziom 10  
    OK moi drodzy, to po kolei. Rozlutowałem zegary zgodnie z sugestią kolegi castin i zgrałem wsad 93C86A raz jako 8bit (czyli tak jak teoretycznie być powinno), drugi raz jako 16bit. W obu przypadkach "krzaki". Zrobiłem tak też dla drugiego licznika (bez crypto - chyba) - w przypadku 8bit coś sensownego widać, w przypadku 16bit - "krzaki".

    Mimo, że może to bez znaczenia, to jednak wrzucam te pliki tutaj - a nuż komuś się kiedyś zachce porównać poprawny i niepoprawny (z punktu widzenia organizacji pamięci) odczyt z EEPROM. Tak, wiem że wsad trochę różni się od tego z pierwszego postu - kilometry lecą....

    Kolego Jurek220, dziękuję za przesłanie PINu. Może uda mi się go sprawdzić jeszcze dziś w nocy, na razie mam rozlutowane zegary. Dam znać co wyszło.
  • Poziom 10  
    Kolego Jurek220, mam wszelkie powody by przypuszczać, że podany przez Ciebie PIN jest poprawny. Dlaczego? Otóż przy zalogowaniu w VCDS w sterowniku immobilizera (polecenie 11: Login) jakimkolwiek innym PINem następuje chwilowe zerwanie połączenia ze sterownikiem i następnie jego wznowienie, a przy wprowadzeniu PINu od Ciebie połączenie pozostaje cały czas aktywne. VCDS jak to VCDS, w żaden sposób nie trąbi że PIN jest poprawny.

    Czekam na razie na transponder prekodowany, ponieważ wszystkie, które mam, są już przypisane do innych liczników. Wtedy będę miał potwierdzenie na 100% (początkiem tygodnia).

    Na koniec dziękuję koledze Jurek220 za rozwiązanie problemu. Profesjonalna robota, poszło od strzała. Podziękowania należą się również koledze castin za zaangażowanie w temat.

    edit (29.05.2019):
    Dziś otrzymałem transpondery, bez problemu udało się je przypisać do immobilizera, temat zamykam.
  • Poziom 10  
    PIN wydobyty przez kolegę Jurek220 z szyfrowanego wsadu jest poprawny, dalsza procedura dodawania kluczyka była już wielokrotnie opisywana i okazała się skuteczna (VCDS -> Immobilizer -> Logowanie PINem -> kanał 21 w Adaptacji -> kolejne wkładanie kluczyków i przekręcanie na zapłon).