Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E39 99'' 523i - niedziałająca klimatyzacja

26 Maj 2019 17:12 201 3
  • Poziom 29  
    Witam. Niestety przekopując od tygodnia dziesiątki artykułów w Elektroda, Google, YouTube, BMWSport, prywatnie z użytkownikami oraz znajomymi nie znalazłem odpowiedzi na mój problem dotyczący mojego auta. Auto to wspomniane w tytule tematu : BMW E39, 523i, 03/1999r. Mianowicie nie działa manualna (nie klimatronic) klimatyzacja, jeszcze niedawno działała, ale pękła rurka niskiego ciśnienia, która idzie od parownika do sprężarki i czynnik zwiał z tym, że tego od razu nikt nie wiedział. Układ został przejrzany w miarę możliwości i w razie co wymienione zostały: skraplacz/chłodnica, osuszacz, oringi rurek przy sprężarce, oringi rurek przy parowniku- pod kolankiem od filtra pasażera, oringi skraplacza/chłodnicy i został na próbę napełniony i uruchomiony, ruszył i działał przez krótki czas. Znów kontrola i okazało się, że jest pęknięta rurka niskiego ciśnienia, o której już wspomniałem. Rurka została wymieniona. Zaworki LP-niskiego ciśnienia oraz HP-wysokiego ciśnienia ok. Ze względu na to, że układ stracił czynnik oraz wymienione zostały elementy jak rurka, skraplacz, osuszacz poprzez port LP- niskiego ciśnienia został zaaplikowany olej do sprężarki klimatyzacji PAG46 w ilości 50ml. Został ponownie napełniony. I klimatyzacja nadal nie działa. Po wciśnięciu śnieżynki sprężarka się uruchamia, temp zewnętrzna jest ok 25'C - 28'C, wentylator kabiny dziala, a powietrze nawet po przygazowaniu do 3000obr cały czas takie samo jak bez klimatyzacji. Nawet podczas jazdy 120km/h też nie działa, skraplacz zimny(temp otoczenia), rurka od sprężarki do skraplacza zimna(temp otoczenia) i tak samo jest z rurką od parownika do osuszacza, która powinna być zimna-chłodna. Badałem ciśnienie w spoczynku na LP - niskiego ciśnienia i jest ok 2 - 3,5 Bar i tak podobnie jest na HP - wysokiego ciśnienia. Po uruchomieniu klimatyzacji jest na LP - niskiego ciśnienia ok 2 Bar, a na HP - wysokiego ciśnienia też tak jest. Problem w tym, że na HP- wysokiego ciśnienia powinno być po chwili ok 15 Bar. Niestety nie było nawet przez chwilę. I teraz pytanie czy sprężarka ( np. płyty zaworowe)padła i nie tłoczy odpowiedniego ciśnienia do parownika? Czy padł zawór rozprężny przy parowniku i zamiast ciśnienie z kompresora w parowniku utrzymywać się na poziomie ok 15 Bar i rozprężający się dzięki zaworowi rozprężnemu czynnik przy spadku tego ciśnienia do ok powiedzmy 4 Bar mrozi parownik, gdzie zimno z parownika jest zabierane przez zaciągane powietrze przez wentylator do kanałów wentylacyjnych i do kabiny, a czynnik pod mniejszym ciśnieniem ok 4 Bar wraca znów do kompresora i tak w kółko to jest otwarty i nie powstaje wzrost ciśnienia czynnika do tych ok 15 Bar i sobie czynnik spaceruje bez sprężenia co niesie marne skutki nie mrożenia parownika? Dodam, że wentylator klimatyzacji jest zdjęty ponieważ odpiąłem go i zdemontowałem go bo okazał się niesprawny. Jest błąd w komputerze, ale myślę, że tutaj on nie gra teraz roli bo skraplacz i tak jest zimny więc ciśnienie czynnika nie rozłącza nic, sprężarka się załącza i cały czas pracuje po wciśnięciu śnieżynki oraz podczas jazdy nawet 120km/h powoduje wystarczająco duże chłodzenie i on i tak wtedy byłby wyłączony przez sterownik. Błąd wentylatora zarejestrowany w komputerze raczej też nie ma wpływu na to bo by sprężarka się nie załączała wtedy tak jak ma to miejsce w przypadku gdy czujniki temperatury zewnętrznej wskaże np poniżej +5'C lub odepnie się. Proszę o podpowiedzi i sugestie co bardziej mogło się poddać czy sprężarka czy zawór rozprężny? Myślę zacząć od sprężarki by wymienić bo używki nie są drogie aż tak i lepszy dostęp oraz mniej roboty, a zawór rozprężny tutaj to dramat z jego wymianą..znajduje się w nogach pasażera przy "pudle" parownika, nagrzewnicy i wentylatora. Zawór Denso 447500-1490 , 8T..... zamazane. Jak myślicie co jest? Pozdrawiam. Dziękuję za podpowiedzi.
  • Poziom 29  
    Witam, dzięki za podpowiedź, ale napisałem że sprężarka włącza się czyli koło pasowe, które chodzi wraz z silnikiem luzem podczas gdy on jest uruchomiony przy wyłączonej klimatyzacji nie obraca się druga część tego koła natomiast po włączeniu śnieżynki obydwie części się obracają, zapomniałem tego napisać, że włożyłem rękę do sprzęgła i sprawdziłem czy obraca się razem z centralną śrubą która jest wewnątrz przykręcona do ośki i wygląda na to że część ruchoma, która się zasprzęgla jest przykręcona do ośki i napędza moim zdaniem chyba że się mylę i jest to jakoś inaczej skonstruowane może ktoś coś podpowie czy jest tam jakiś klin czy mogło dojść do ścięcia. Pozdrawiam.

    09.06.2019. Proszę fachowców ocenić tłoki kompresora bo wyjąłem kompresor i go rozebrałem. Na moje jest to szmelc...nie mogę przedstawić cylindrów bo nie widać na foto nic, ale też domyślać się należy , że są porysowane. Wrzucam foty.
  • Poziom 29  
    Ze względu na max 10 zdjęć muszę wysłać kolejne. Przepraszam za kolejny post by rzucić całkowity obraz 7 tłoków sprężarki. Zakupiłem używany kompresor oryginalny i czekam na przesyłkę, założę, napełnię i zobaczymy. Jeśli lipa to wezmę się za zawór rozprężny, który już wyjmowałem i czyściłem bo nic innego nie zrobię z nim....

    21.96.2019/12:15 - po wymianie kompresora ciśnienie poszło w górę do ok 8 Bar, to mało... kompresor wydaje się sprawny. Wyjąłem zawór rozprężny i problem w tym, że nigdzie takiego nie mają. Obdzwoniłem sklepy, hurtownie, pisałem maile na Allegro i wysyłałem foty...bez skutku. Rozebrałem raz jeszcze zawór oczyściłem choć nie było z czego. Polałem wrzątkiem kapilarę i grzybek i coś tak niby reaguje iglica. Wrzuciłem też do zamrażarki, ale tutaj zmian nie widzę. Foty tego cuda Denso .