Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Camper OXYGEN600 (Peugeot J5) - Wspolpraca paneli slonecznych i alternatora podc

28 Maj 2019 12:40 390 6
  • Poziom 2  
    Witam.
    Właśnie zainstalowałem panele słoneczne na moim wspaniałym J5. System wyposażyłem w wyszukany regulator MPPT który zajmuje się w sposób NAUKOWY ładowaniem akumulatora. Wszystko działa jak marzenie... Jeśli jest ładnie i świeci słoneczko :) Bez słońca i bez podłączenia do zewnętrznego zasilania 220V akumulatory są wyczerpane w 8 godzin. Planuje podłączenie ładowania moich baterii z wykorzystaniem NAUKOWEGO regulatora za pomocą alternatora podczas jazdy. Niestety regulator zaprojektowany jest na prąd wejściowy z paneli nie większy niż 40A a alternator podaje nawet do 150A. Poszukuje wiec ogranicznika prądowego który ograniczy wydajność źródła z alternatora ze 150A na 40A max bez odcinania zasilania. Instalacja jak na szkicu. Jeśli coś takiego istnieje. Przełączenie na ładowanie z alternatora nastąpi jeśli napięcie z paneli spadnie poniżej 12V.

    Camper OXYGEN600 (Peugeot J5) - Wspolpraca paneli slonecznych i alternatora podc

    Pozdrawiam
    GD
  • Poziom 43  
    Camper OXYGEN600 (Peugeot J5) - Wspolpraca paneli slonecznych i alternatora podc Alternator wpinasz poprzez przekaznik uruchamiany po rozruchu silnika np. sygnał kontrolki lub sterowany uniwersalnym automatem świateł dziennych reagującym na wzrost napięcia instalacji i oczywiście bezpiecznik bezpośrednio do akumulatora zasilającego wnętrze kampera.
  • Moderator HydePark/Samochody
    DeGenDan napisał:
    alternator podaje nawet do 150A

    Alternator daje tyle prądu, ile potrzebuje obciążenie i żaden ogranicznik nie jest potrzebny.
    Te 150A to maksymalny prąd jakim można obciążyć alternator bez jego uszkodzenia.
    Dwie diody shottky załatwią przełączanie zasilania bezstykowo.
    DeGenDan napisał:
    wyszukany regulator MPPT

    Co to za regulator? Parametry?
  • Poziom 2  
    Dzięki za odpowiedz
    Podłączenie alternatora bezpośrednio (z pominięciem regulatora) działa i jest jak najbardziej logiczne, niestety omijam w ten sposób cześć logiczna regulatora który, jeśli pracuje z akumulatorem w modzie automatycznym wydłuża życie akumulatora poprzez inteligentny system lądowania.
    Regulator SNRE ML2440
    Jak zastosować diody w moim 35 letnim chrupku?
  • Poziom 39  
    Gdybym się w to bawił, to inaczej bym do tego podszedł. Jeżeli to jest osobny akumulator, tylko na potrzeby kampera, to instalację kampera podłączyłbym z akumulatorem za pomocą przekaźnika odłączającego instalację, gdy napięcie na nim spadnie poniżej określonej granicy. Panele, ja bym zastosował 12V i podłączyłbym z akumulatorem poprzez przekaźnik odłączający panele, gdy napięcie na akumulatorze wzrośnie powyżej określonej wartości (prawdopodobnie byłoby to 15.8V) oraz poprzez diodę zapobiegającą rozładowaniu akumulatora gdy panele nie pracują, np. w nocy. W tym przypadku panele już są 24V i jest regulator, to podłączyłbym ten tandem bezpośrednio pod akumulator.
    Alternator (instalację samochodu) z akumulatorem kampera (dodatkowym) podłączyłbym za pośrednictwem przekaźnika, który łączyłby dodatkowy akumulator z alternatorem, gdy napięcie na alternatorze wynosiłoby 13 V. Nie stosowałbym żadnych ograniczeń prądu ładowania akumulatora, ani ze strony alternatora, jak i paneli PV.
    Pozwoliłbym, aby to akumulator decydował o tym jaki pobiera prąd
  • Moderator HydePark/Samochody
    DeGenDan napisał:
    inteligentny system lądowania

    Na jakiej planecie? :-) ( Sorry, nie mogłem się powstrzymać).
    Napiszesz w końcu parametry kontrolera?
    Camper OXYGEN600 (Peugeot J5) - Wspolpraca paneli slonecznych i alternatora podc

    Tak to z grubsza wygląda. Podobny układ zamontowałem u szwagra, z tym że przekaźnik nie jest podłączony do D+ tylko do układu kontroli napięcia( coby głównego akumulatora nie rozładować.
    Stosując przekaźnik o stykach przełącznych, można zrezygnować z diod shottky. Wtedy przy zgaszonym silniku regulator jest zasilany z paneli, po uruchomieniu silnika przekaźnik przełącza i regulator dostaje zasilanie z instalacji pojazdu. Aby nie tracić energii można układ rozbudować, np. tak by podczas jazdy/pracy silnika energię z paneli wykorzystać do podgrzania WU.