Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

różnicówka na silnik trójfazowy

30 Maj 2019 00:06 501 18
  • Poziom 3  
    Czy obwód podłączony do silnika w trójkąt może być zabezpieczany różnicówką ?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    A jaki obwód, w jakim układzie sieciowym i jak podłączony silnik?
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    markus-19 napisał:
    A dlaczego nie?

    Bo układ sieciowy może być TN-C?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    @markus-19 wiele rzeczy można. Na przykład można nie pisać głupot bo autor pytał o coś innego niż przerabianie instalacji.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Kraniec_Internetów napisał:
    @markus-19 wiele rzeczy można. Na przykład można nie pisać głupot bo autor pytał o coś innego niż przerabianie instalacji.

    Pytał o możliwość zabezpieczenia silnika za pomocą RCD i odpowiadam że jest to możliwe. Pewne zabiegi są wymagane jeśli ma się to trzymać jakichś norm. I nikt nie każe mu wymieniać instalacji. Więc może to Ty nie pisz głupot...
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    markus-19 napisał:
    Pewne zabiegi są wymagane jeśli ma się to trzymać jakichś norm.

    W takim razie pamiętaj, że jeżeli ten silnik podłączony jest na stałe do sieci (przez wyłącznik oczywiście, ale bez gniazda i wtyczki), to RCD wymagane nie jest.
    Ale autor nie napisał o instalacji niczego, więc gdybać możemy jeszcze przez kilka stron.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Nie jest wymagane ale jest dopuszczalne. Natomiast wymagane jest żeby ta RCD nie było zabezpieczeniem podstawowym. Instalacja i bez niej ma spełnić warunek ochrony.
  • Poziom 3  
    Witam z moje pytanie wzięło się stąd :

    Zatem do każdego uzwojenia doprowadzamy inną fazę. Do obudowy silnika podłączamy przewód ochronny, żeby nie popieściło w razie czego. Natomiast od drugiej strony wszystkie uzwojenia łączą się w jednym punkcie, do którego doprowadzamy przewód neutralny, prawda?
    To ostatnie zdanie nie jest do końca prawdziwe, ponieważ przewodu neutralnego często w ogóle się nie podpina do silnika.
    Nasuwają się od razu pytania. Czy w punkcie połączenia się wszystkich napięć nie ma jakiegoś super zwarcia? I w ogóle to dokąd ten prąd płynie?
    Na ostatnie pytanie odpowiedź brzmi: nigdzie… ale po kolei 🙂 .

    To jest artykuł z NAUKI ELEKTRYKI pod tytułem :
    Dlaczego układ trójfazowy nazywamy siłą? – cz.2

    I chodzi mi o to jak działa różnicówka jeżeli prąd nie wraca neutralnym.
    mógł my mi to ktoś po ludzku wytłumaczyć lub podrzucić jakiegoś linka gdzie o tym i wogóle o elektryce domowej mógł bym poczytać
  • Pomocny post
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Silnik jest odbiornikiem symetrycznym. Oznacza to, że każda faza powinna być obciążona jednakowo. W układzie trójfazowym występuje dodatkowo przesunięcie o 120 stopni każdej fazy względem siebie.
    Więc idąc dalej, suma napięć w punkcie wspólnym równa będzie zero.

    Gdyby zamienić cewki silnika na proste druty, to będzie "super zwarcie". Jednak w silniku nie mamy prostego drutu, a cewki, więc to zwarcie zamieniamy na jakieś obciążenie, które technicznie wytwarza pewną siłę, która kręci silnikiem.

    Proszę sobie narysować 3 sinusoidy, przesunięte o 120 stopni względem siebie. Potem zsumować w jednej linii wartości poszczególnych punktów na sinusoidach.
  • Poziom 3  
    Skoro potencjał jest 0V i prąd w tym punkcie nie płynie to nie potrzebujemy przewodu neutralnego. A więc pozostały nam 3 przewody fazowe i 6 zacisków czyli (składamy T-4A)…


    I dalej to samo pytanie jak działą różnicówka

    Dodano po 2 [minuty]:

    kozi966 napisał:
    Silnik jest odbiornikiem symetrycznym. Oznacza to, że każda faza powinna być obciążona jednakowo. W układzie trójfazowym występuje dodatkowo przesunięcie o 120 stopni każdej fazy względem siebie.
    Więc idąc dalej, suma napięć w punkcie wspólnym równa będzie zero.

    Gdyby zamienić cewki silnika na proste druty, to będzie "super zwarcie". Jednak w silniku nie mamy prostego drutu, a cewki, więc to zwarcie zamieniamy na jakieś obciążenie, które technicznie wytwarza pewną siłę, która kręci silnikiem.

    Proszę sobie narysować 3 sinusoidy, przesunięte o 120 stopni względem siebie. Potem zsumować w jednej linii wartości poszczególnych punktów na sinusoidach.



    Czyli przez róznicówke do silnika też nie płynie żąden prąd ??

    Dodano po 3 [minuty]:





    Gdyby zamienić cewki silnika na proste druty, to będzie "super zwarcie". Jednak w silniku nie mamy prostego drutu, a cewki, więc to zwarcie zamieniamy na jakieś obciążenie, które technicznie wytwarza pewną siłę, która kręci silnikiem.

    I dlaczego było by SUPER ZWARCIE mógł byś jakoś inaczej to wytłumaczyć lub podesłać jakiegoś linka do poczytania
  • Pomocny post
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    valek333 napisał:
    Czyli przez róznicówke do silnika też nie płynie żąden prąd ??

    Płynie...
    valek333 napisał:
    I dlaczego było by SUPER ZWARCIE mógł byś jakoś inaczej to wytłumaczyć lub podesłać jakiegoś linka do poczytania

    Wpierw kolega się zastanowi co to jest zwarcie.

    https://www.youtube.com/watch?v=MnH_ifcRJq4
    https://www.youtube.com/watch?v=4oRT7PoXSS0
  • Poziom 21  
    A widziałeś różnicówki 3polowe?istnieją! Ale w Twoim przypadku należy zastosować 4p. Z wyprowadzeniem 3f+ochrona na obudowę. Jakikolwiek upływ z którejś z faz zadziała różnicówkę. Zalecałbym dodatkowo zastosować wyłącznik silnikowy.
  • Poziom 3  
    Ale prąd podążą do silnika. I nie wraca neutralnym ???? to jak działa rcd ?????
  • Poziom 3  
    Ale z kąd wie ile silnik pobiera prądu i że właśnie ten prąd nie ucieka.
  • Poziom 43  
    valek333 napisał:
    Czy obwód podłączony do silnika w trójkąt może być zabezpieczany różnicówką ?

    valek333 napisał:
    Natomiast od drugiej strony wszystkie uzwojenia łączą się w jednym punkcie, do którego doprowadzamy przewód neutralny, prawda?
    Nieprawda, bo pytałeś Kolego jak w poście tytułowym o konfiguracje trójkąta. Oczywiście, że może być zabezpieczony silnik za pomocą aparatu RCD, ale zależy to od konfiguracji sieci (!). Sam czasami montuje trzytorowe RCD dla silnika, (ryzyko pogorszenia się izolacji - np. pompa wodna), ale u mnie występuje wyłącznie siec TT, albo lokalnie IT, ale tam stosuje przekaźniki nadzorcze stanu izolacji.

    Dodano po 41 [minuty]:

    valek333 napisał:
    ale z kąd wie ile silnik pobiera prądu i że właśnie ten prąd nie ucieka
    Może silnik pobierać ile chce, nawet asymetrycznie, bo
    markus-19 napisał:
    Jakikolwiek upływ z którejś z faz zadziała różnicówkę.

    Upływ do PE !
  • Poziom 21  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    ale u mnie występuje wyłącznie siec TT, albo lokalnie IT, ale tam stosuje przekaźniki nadzorcze stanu izolacji.


    Masz rację w niektórych przypadkach w IT nie można zastosować RCD tylko IMD, jeśli prąd pierwszego doziemienia jest mniejszy niż 150mA, bądź gdy wyłączenia przy pierwszym doziemieniu jest niepożądane. Jeśli jednak można zastosować RCD, IMD jest zbędne.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Upływ do PE !

    Przecież nie międzyfazowy...