Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trabant 1.1/ Wartburg 1.3 - Czujnik temperatury pod wskaźnik, zamiennik elektron

30 Maj 2019 23:56 459 10
  • Poziom 3  
    Trabant 1.1/ Wartburg 1.3 - Czujnik temperatury pod wskaźnik, zamiennik elektron
    Cześć i czołem.
    Więc tak, spodobały mi się retro-futurystyczne wskaźniki LED z Trabanta 1.1 i/lub Wartburga 1.3, stwierdziłem że zamontuję takie w swoim Maluchu.
    Mój problem to czujnik temperatury(zamierzam adaptować wskaźnik temperatury wody na wskaźnik temperatury powietrza za cylindrami, w sensie obok termostatu chcę umieścić czujnik), oryginalny jest trudno dostępny(na zamówienie za 44€ może mi jeden sklep sprowadzić, trochę za dużo jak dla mnie) a elektronicznego, odpowiadającego parametrom oryginału nie umiem znaleźć(nie jestem jakoś bardzo w temacie elektroniki więc może robię jakiś błąd podczas szukania)
    W każdym razie jedyna informacja którą mam to taka że oryginalny czujnik temperatury z Wartburga 1.3/ Trabanta 1.1 ma rezystancję 500Ohm w 22°C. Istnieje jakiś odpowiednik elektroniczny dla takiego czujnika temperatury?

    PS: Sprawdzałem kilka czujników z Polo(w końcu to prawie te same silniki) i żaden nie współpracuje z tymi wskaźnikami.
  • Poziom 43  
    Zhyleta-13 napisał:
    rezystancję 500Ohm w 22°C.
    Z jaka charakterystyka ? PTC czy NTC ? Akurat tego nie wiem, wiec trudno doradzać. Sugerował bym podłączenie potencjometru 1 kΩ i zbadanie tej charakterystyki. Wtedy będzie można dobrać termistor lub pozystor jako czujnik.
  • Poziom 3  
    Tego też nie wiem, sprawdzę.

    Chociaż w sumie póki co testowałem na baterii 9v to przy włączonym zasilaniu i po zwarciu przewodu odpowiadającego za sygnał z czujnika z plusem zaświeca się czerwona dioda(czyli tak jakby była za wysoka temperatura) na samym zasilaniu bez podłączania czego kolwiek do przewodu czujnika świeci się żółta dioda(czyli tak jakby temperatura była za niska) nie wiem czy te obserwacje coś wnoszą, ale w razie czego niech są ;)
  • Poziom 43  
    Czyli wygląda na NTC. Malejąca rezystancja czujnika oznacza wzrost temperatury.
    Tutaj masz za 2 złote :D termistor, kup i do dzieła.

    https://www.tme.eu/pl/katalog/termistory-ntc-...%3A1436576%3B38%3A1436641%3B2193%3A1460485%3B
  • Poziom 3  
    Dzięki, przejdę się jeszcze to elektronicznego w okolicy może też będą mieli.
    Tak czy inaczej jak przetestuję to dam zanć jak wyszło :D
  • Poziom 33  
    Obawiam się, że wskazanie będzie niemiarodajne. Silniki chłodzone powietrzem pracują w wyższej temperaturze niż chłodzone cieczą. Poza tym pomiar temperatury powietrza za cylindrami też będzie niedokładny i zależny np. od szczelności osłon cylindrów, tego, czy ogrzewanie jest włączone czy nie, czy termostat otwarty lub zamknięty. Obawiam się różnych zawirowań powietrza utrudniających rzetelny pomiar. Lepiej przykręcić czujnik do głowicy lub utopić w misce olejowej. Rzecz jasna trzeba będzie skalibrować układ tak, żeby powiedzmy przy około 110-120°C wskazanie odejmowało okolicę połowy skali (temperatura normalna). Dla większości silników chłodzonych cieczą taka temperatura oznacza początek przegrzania, dla 126p jest to normalna temperatura pracy.
  • Poziom 33  
    @Krzysztof Kamieński; nawet nie wiedziałem. Tylko zdaje się, że w lotnictwie używa się świec M18, a nie M14 ale może się mylę. Moja szczątkowa wiedza w tym temacie pochodzi z dawnych lat.
  • Poziom 31  
    Były produkowane przez Lumel wskaźniki napięcia i temperatury do 126p gdzie był o ile dobrze pamiętam specjalny bagnet z czujnikiem na końcu wkładany zamiast oryginalnej miarki oleju.
    Chyba pomiar w innych miejscach nie dawał dobrych rezultatów skoro zdecydowali się na takie rozwiązanie.
  • Poziom 3  
    Co do temperatury oleju to mam wskaźnik z bagnetem Lumela(bagnet własnej roboty) i temperaturę oleju już mam. U mnie temperatura pracy to 115-140°C, tylko że silnik już się kończy.
    Na początku chciałem zrobić właśnie temperaturę oleju na tym wskaźniku, ale właśnie skonstruowanie układu który będzie mi odejmował połowę skali to nie na moje możliwości(chyba że dolutowanie jakiegoś rezystora czy diody do termistora załatwi sprawę)