Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko

PablitoX 05 Cze 2019 20:45 2445 25
  • Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko
    Witam.

    *Projekt raczej dla początkujących i arduiniarzy.

    Sterowników trawiarek powstało od zatrzęsienia, więc...czemu nie jeszcze jeden? Poniższy projekt jest dla tych, którzy chcą nieco zautomatyzować proces wytrawiania, ale nie widzi im się konstruowanie kombajnów (czyli np. dla mnie).

    Konstrukcja

    Klasyczna aplikacja kontrolera z dwoma triakami + Dallas. Brak ekranu, zamiast niego dwukolorowa dioda. Trafko na pokładzie pozwala na rezygnację w zewnętrznego zasilacza i zmniejsza nieco zjawisko zwane przez Niemców „kabelsalat”. Na minus można zapisać brak sygnalizacji załączenia poszczególnych triaków - pracę pompki co prawda widać, ale pracy grzałki trzeba się domyślać, choć nie jest to tak naprawdę żaden problem. Zrezygnowałem z jakiejkolwiek regulacji. Jeśli zakres temperatur jest dla kogoś nieodpowiedni, to trzeba to zmienić w programie przed wypaleniem. Cóż, jak prosto, to prosto. Brak 2x22pF przy kwarcu, już mi ktoś zwracał uwagę w poprzednim projekcie. Nie wiem, nie znam się, wszystkie moje zabawki działały bez tego. Sam kwarc raczej konieczny - Arduino. Niepojętym zrządzeniem losu płytka pasuje do otworów montażowych obudowy Kradex Z128 w wersji z uszami lub bez.

    Oprogramowanie

    Napisane w środowisku Arduino i, jak przystało na Arduino, kretyńsko proste. Setup, kilka pętli IF i to wszystko. Jeśli kogoś odrzuca, to przepisanie w czystym C na Atmegę 8 zajmie mu pewnie z 10 minut. Program obsługuje dwa termostaty - osobno dla grzałki i pompki. Po uruchomieniu sterownik puszcza do nas dwukrotnie zielone oko i bierze się do pracy.

    Pompka i diody:
    temp. poniżej 40 st. C - czerwona dioda, pompka stop
    po osiągnięciu temp. 40 st. C i dalej- zielona dioda, pompka start
    Grzałka:
    temp. oscyluje w przedziale 40 - 42 st. C

    Czyli w praktyce: czerwona dioda – czekaj, zielona – wytrawiaj. Priorytet dla temperatury, roztwór ma się nagrzać, bąbelki ruszają później.

    Sterownik posiada detekcję uszkodzenia/odłączenia czujnika temperatury – odłącza peryferia i mruga czerwoną diodą.

    Podsumowanie

    Przetestowałem sterownik przy udziale pompki 1.5 W, butelki po mineralnej, około litra wody i grzałki 100W. Moc grzałki jest limitowana szerokością ścieżek i brakiem chłodzenia triaka (czyli raczej nie przekraczamy 1A). Przy tej ilości wody urządzenie pracuje „gładko”, tzn. nie pozwala na spadek poniżej progu załączenia pompki, utrzymuje zadany zakres temperatur. Czujnik temperatury należy oczywiście zabezpieczyć przed działaniem roztworu.

    Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko Ministerownik trawiarki - dla początkujących i nie tylko

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • PCBway
  • #2
    Zbychm
    Poziom 11  
    Witam!
    Bardzo sympatyczny w swej prostocie projekt. Gdyby jeszcze schemat dołączyć...
  • PCBway
  • #4
    ditomek
    Poziom 20  
    Już drugi projekt w którym przekładasz kości z Arduino. A nie prościej tak zaprojektować płytkę aby można było zamiast atmegi w obudowie dil użyć modułu Arduino Nano?
    Miałbyś możliwość skorzystania z portu USB gdybyś zaprojektował pcb tak aby był dostępny bez otwierania obudowy.
    Ale schludnie. Dobra robota.
  • #5
    walbe
    Poziom 14  
    ditomek napisał:
    A nie prościej tak zaprojektować płytkę aby można było zamiast atmegi w obudowie dil użyć modułu Arduino Nano?

    Ale po co? Skoro w warsztacie walają się ATMEGI 8, to zaprojektował i wykonał pod ten układ płytkę, Nie wszędzie miniaturyzacja jest niezbędnie konieczna.
    Gratulacje!
  • #6
    LChucki
    Poziom 30  
    PablitoX napisał:
    kretyńsko proste. Setup, kilka pętli IF i to wszystko.

    Pokaż kod bo zastanawiam się, co się stanie jak czujnik zostanie odłączony (urwany przewód) albo przewody czujnika zwarte. Czy przypadkiem nie powstanie zupa rybna?
  • #7
    tesla97
    Poziom 13  
    @LChucki To jest trawiarka, a nie akwarium
  • #8
    PablitoX
    Poziom 3  
    Dzięki za odpowiedzi.

    pier: Co do montażu przewodów, to jestem ciekaw co jest nie tak.

    ditomek: Nie, nie. Absolutnie nie mam ochoty na tworzenie jakichś kanapek z Arduino Nano, to ma być "normalny" projekt

    LChucki: Oj, nie przeczytało się opisu...

    A co do schematu, to jak go doprowadzę do porządku, to wkleję, na razie zostaje zrzut z Eagla (inna sprawa, że to typowy układ jakich wiele)
  • #9
    LChucki
    Poziom 30  
    tesla97 napisał:
    @LChucki To jest trawiarka, a nie akwarium

    Fakt, umknęło mi. Rozpocząłem czytanie przed obiadem, odpowiedziałem po zjedzeniu obiadu. Jak widzę grzałkę i pompkę to widzę akwarium :-)

    Nie zmienia to faktu, że zbyt wysoka temperatura zmniejsza żywotność środka trawiącego natomiast za niska wydłuża czas trawienia, więc pytanie, co się stanie gdy czujnik ulegnie awarii jest aktualne.
  • #11
    LChucki
    Poziom 30  
    PablitoX napisał:
    Sterownik posiada detekcję uszkodzenia/odłączenia czujnika temperatury

    Pokażesz fragment kodu, który stwierdza uszkodzenie czujnika?
  • #13
    pier
    Poziom 23  
    PablitoX napisał:
    Dzięki za odpowiedzi.

    pier: Co do montażu przewodów, to jestem ciekaw co jest nie tak.



    No raczej przewody sieciowe powinny być mocowane w dławnicach uniemożliwiających ich wyrwanie z obudowy.
  • #14
    LChucki
    Poziom 30  
    PablitoX napisał:
    Proste jak konstrukcja cepa, ale działa

    Pytam, bo widziałem "genialne" rozwiązania
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Zwarcie magistrali często zwracało 0 stopni Celcjusza i powyższe "zabezpieczenie" można sobie włożyć w...w miedzy bajki.
  • #15
    PablitoX
    Poziom 3  
    pier napisał:
    PablitoX napisał:
    Dzięki za odpowiedzi.

    pier: Co do montażu przewodów, to jestem ciekaw co jest nie tak.



    No raczej przewody sieciowe powinny być mocowane w dławnicach uniemożliwiających ich wyrwanie z obudowy.


    O dławnicach myślałem, ale na myśleniu się skończyło, bo nie było na nie miejsca. Inna sprawa, że w komercyjnym sterowniku solarnym Ecoster Plum w kotłowni też mam wtyczki z guziczkiem i żadnego innego zabezpieczenia przed wyrwaniem. Zawsze można dać ARK - przynajmniej na śrubkę
  • #16
    korneliusz1
    Poziom 5  
    Jak zabezpieczyłeś termometr przed działaniem roztworu? Planuję zrobić wytrawiarkę, mam zamiar do tego wykorzystać termistor, taki, który jest wodoodporny. Jak go zabezpieczyć przed roztworem trwającym?
  • #18
    LChucki
    Poziom 30  
    korneliusz1 napisał:
    Jak go zabezpieczyć przed roztworem trwającym?

    Rurka termokurczliwa i silikon od odporny za chemię ale kiedyś to zrobiłem, raz czy dwa spróbowałem i dostałem kupny sprzęt. Nie moge więc powiedzieć, czy to dobre rozwiązanie, czy silikon nie będzie przepuszczał. Ten kupny sprzęt nie był zbyt dużo używany, bo stwierdziłem (nie tylko ja), że lepiej zamówić PCB w firmie specjalizującej się w tym temacie.

    W każdym razie, "termokurczka" i odpowiedni silikon działa. Jak długo? Nie wiem!
  • #19
    timothy1989
    Poziom 9  
    Ja czujnik obsadziłem w specjalnej metalowej gilzie, w środku pasta termoprzewodząca, klej termo, kilka termokurczy i na koniec lakier do pcb. Po ponad pół roku lakier trochę odpadł ale gilza jest chyba z kwasówki lub jakiś inox bo jeszcze jej nie strawiło.
  • #20
    Azbi
    Poziom 8  
    korneliusz1 napisał:
    Jak zabezpieczyłeś termometr przed działaniem roztworu? Planuję zrobić wytrawiarkę, mam zamiar do tego wykorzystać termistor, taki, który jest wodoodporny. Jak go zabezpieczyć przed roztworem trwającym?


    Ja w swojej wytrawiarce wykorzystałem DS18B20 w gilzie ze stali nierdzewnej. Wytrawiarka od dwóch lat wytrawiła dziesiątki .. jak nie setki płytek, a gilza jaka była taka nadal jest, bez żadnych ubytków czy korozji.

    Pablitox.
    Zamiast złączy ARK można by się pokusić o złącza zamocowane bezpośrednio do obudowy.
    Ułatwi by to bynajmniej "mobilność" urządzenia, a zarazem łatwiejsze byłoby demontowanie peryferiów (grzałki, DS, itd.)
    Ja w swojej wykorzystałem złącza IEC do grzałek, natomiast do czujnika temperatury złącze mikrofonowe.

    Pozdrawiam :)
  • #21
    Kradex
    Poziom 11  
    Dobrze wygląda, miło zobaczyć Z128 :)
  • #22
    atollic
    Poziom 8  
    PablitoX napisał:
    Brak 2x22pF przy kwarcu, już mi ktoś zwracał uwagę w poprzednim projekcie. Nie wiem, nie znam się, wszystkie moje zabawki działały bez tego
    pewnie działały na wewn (just zmieniłeś na kwarc zewn?). Cudów nie ma. Kwarc potrzebuje kondensatorów. Jak ich nie ma to nie oscyluje.
  • #23
    PablitoX
    Poziom 3  
    atollic napisał:
    PablitoX napisał:
    Brak 2x22pF przy kwarcu, już mi ktoś zwracał uwagę w poprzednim projekcie. Nie wiem, nie znam się, wszystkie moje zabawki działały bez tego
    pewnie działały na wewn (just zmieniłeś na kwarc zewn?). Cudów nie ma. Kwarc potrzebuje kondensatorów. Jak ich nie ma to nie oscyluje.


    Zbudowałem przynajmniej 3 urządzenia, do których nie dawałem żadnych kondensatorów do masy przy kwarcu. Wszystkie na stockowych ustawieniach Arduino, Atmega 328, kwarc 16 mhz. Działają do tej pory. Nie zmieniałem ustawień na kwarc wewn., nie ustawiałem żadnych fusebitów, itp. Nie wiem, jakimś cudem działa.

    edit: Natomiast bez zewn. kwarcu nie chciały ruszać wogóle, wiec to nie był wewn. kwarc

    edit 2: Ze strony Dondu o zasilaniu kontrolerów: "Jeżeli ich nie zastosujesz to częstotliwość drgań kwarcu może nie być zgodna z jego parametrami lub w niesprzyjających warunkach kwarc nie wzbudzi się i mikrokontroler nie będzie pracował."

    Wniosek: niby ruszy bez, ale lepiej dawać...
  • #24
    khoam
    Poziom 31  
    PablitoX napisał:
    Wszystkie na stockowych ustawieniach Arduino, Atmega 328, kwarc 16 mhz. Działają do tej pory.

    Patrząc na pcb, który zamieściłeś w poście #1 to wygląda na to, że jakieś pojemności do masy przy tym rezonatorze to jednak masz ;)
  • #26
    khoam
    Poziom 31  
    PablitoX napisał:
    że chodzi o te zwały cyny...tania lutownica z "regulacją"

    :) Sposób wypełnienia masą też w tym wypadku pomaga :)