Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opóźnienie działania przekaźnika

08 Jun 2019 23:45 1449 26
  • #1
    User removed account
    Level 1  
  • #2
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Powiem tak, sygnał wziąłeś z kontrolki w zegarach czy z czujnika ciśnienia? Jeżeli bezpośrednio z czujnika to jak jest tam masa bez ciśnienia to nic nie powinno błyskać... Może lepiej się wpiąć w układ kontrolujący ładowanie akumulatora? Albo jakiś obwód typu pompa paliwa itp. O ile w twoim aucie pompa dostaje zasilanie tylko podczas kręcenia rozrusznikiem/pracy silnika.
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Raczej procesowi ładowania by to nie zaszkodziło... Cewka przekaźnika dużo prądu nie pobiera. Dla bezpieczeństwa możesz w cewkę przekaźnika wpiąć równolegle diodę np 1N4148 w kierunku zaporowym.
    Faktycznie seicento to prosty samochód, to i instalacja prosta.
    Ogólnie jeżeli chodzi o takie ledy do jazdy dziennej to taki impuls w zasadzie nie powinien zaszkodzić.
  • #5
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    dale65 wrote:
    Sterowanie wziąłem z czujnika ciśnienia oleju.
    Zauważ jedno - cewka przekaźnika ma pewna rezystancję, zatem wprowadzasz 12 VDC tam, gdzie nie powinno go być przy wyłączonym silniku. Można inaczej - włączyć taki przekaźnik, ale poprzez diodę Zenera np. 12,6 V. Po uruchomieniu silnika i rozpoczęciu procesu ładowania akumulatora, napięcie wzrasta do 14 V i przekaźnik się załącza. A druga dioda zwrotna, zwykła, podłączona równolegle do cewki, zabezpieczy diodę Zenera przed zniszczeniem przez impuls napięciowy, powstający przy wyłączeniu na skutek samoindukcji elektromagnesu przekaźnika.
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    _jta_
    Electronics specialist
    Przekaźnik po podłączeniu zasilania rozłącza z opóźnieniem, i na to nie ma rady - poza zastąpieniem go czymś innym. Bo jeśli byś chciał, żeby coś odcięło prąd na czas, zanim przekaźnik rozłączy, to w ten sposób to coś będzie wykonywać zadanie tego przekaźnika, czyli on jest zbędny. Chyba, że włączasz kluczykiem najpierw obwód, z którego dostaje zasilanie cewka przekaźnika, a dopiero potem (innym kontaktem na stacyjce, który do załączenia wymaga przekręcenia kluczyka dalej) obwód, z którego są zasilane światła. Czy stacyjka ma taką możliwość?

    A jak normalnie jest podłączony ten czujnik oleju, co się dzieje na jego wyjściu? I jakiego prądu potrzebują te światła, które włączasz tym przekaźnikiem? Jak normalnie były podłączone? Takie działanie przekaźnika, żeby załączał światła, a nie rozłączał, oznacza te 50mA przez cały czas, gdy będą włączone, więc większe obciążenie alternatora przez cały czas jazdy, większe zużycie paliwa.
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    _jta_
    Electronics specialist
    masy na wyjściu nie ma ani niczego innego (wyjście "wisi w powietrzu"), co gasi kontrolkę na zegarach.

    A do tego jeszcze tam muszą być podłączone te zegary, więc ono nie wisi, i w zależności od stanu czujnika jest jakieś napięcie - jakie? 12V, jak silnik pracuje, i 0V, jak stoi? To byłby ideał, ale zapewne w praktyce są jakieś pośrednie. Prawdopodobnie potrzebny układ można zrobić na 2 tranzystorach + ze 3 opornikach - jeśli np. przy wyłączonym silniku jest poniżej 0.4V, a przy włączonym powyżej 2V, to nie powinno z tym być problemów, jeśli jeden z tych tranzystorów to będzie BC547B, a drugi P-MOSFET (trzeba by coś wybrać taniego, dogodnego do montażu, i o niezbyt dużej oporności włączenia - np. IRF4905 jest nieco drogi, za to oporność włączenia ma prawie niezauważalną; IRF9Z34N jest ponad 2x tańszy, stracisz na nim o 0.1V więcej).
  • #11
    mczapski
    Level 39  
    Jest sobie w handlu tzw przekaźnik z opóźnieniem. Różne modele do wyboru. Koszt od kilku do kilkudziesięciu PLN. Masz tutaj regulowany czas załączenia obwodu o malutkie obciążenie na starcie. Właśnie zastosowałem takie coś do odłączania świec żarowych w pewnym wyrobie motoryzacyjnym. Jest dobrze.
  • #13
    jaga134
    Level 26  
    Ja zastosowałem do włączania świateł dziennych, automatyczny włącznik swiateł mijania,który u mnie włącza światła do jazdy dziennej wówczas gdy napięcie ładowania akumulatora przekroczy 13,5 V,czyli wówczas,gdy silnik już pracuje.Urządzenie sprawuje się znakomicie już od kilku lat.
  • #14
    mczapski
    Level 39  
    _jta_ wrote:
    Ale to nie załatwia sprawy - problem jest w tym, że przekaźnik działa z opóźnieniem, i to przeszkadza, a nie, żeby opóźnienie było potrzebne...

    Zależy jak na to patrzeć. Mam na myśli, że załączenia lamp nastąpi wyłącznie przez przekaźnik dopiero po jego zadziałaniu więc odpada zjawisko zasygnalizowane.
  • #16
    mczapski
    Level 39  
    Myślę, myślę, myślę ... I wychodzi, że nie będzie to uzależnione od stanu czujnika ciśnienia oleju. Kolega w tytule zasugerował opóźnienie i tak byłoby. Czyli, że pracę silnika hipotetycznie przyjmujemy jako włączenie zapłonu. Przekaźnik jest zasilony i czeka z załączeniem obwodu świateł (obwód spoza zapłonu). Mija czas oczekiwania, przekaźnik wykonawczy zamyka obwód, światła świecą do czasu odcięcia zasilania przekaźnika. Nie jest idealnie ale przy lampach LED chyba ujdzie.
    Zapewne dzie coś jeszcze pokombinować.
  • #17
    Marian B
    Level 37  
    Tu jest "potężny" temat na całe 6 stron, na temat automatycznego włączania świateł. Przyjemnej lektury :D
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3489770#3489770
  • #18
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    _jta_
    Electronics specialist
    Mam wrażenie, że to oznacza szeregowe połączenie cewki przekaźnika z cewką wzbudzenia - a więc przez cewkę wzbudzenia płynie te 50mA. Pytanie: czy przy maksymalnych obrotach silnika nie powoduje to braku działania regulacji i zbyt wysokiego napięcia z alternatora? Ale może nie, równolegle do cewki wzbudzenia jest podłączona kontrolka i ona bierze część tych 50mA - jeśli jest zwykłą żarówką, bo jak LED, to nie. Wypada to skontrolować...
  • #20
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli to jest generowane przez alternator napięcie do zasilania układu regulacji, to nie ma problemu. Z tym, że ja tego schematu nie rozumiem - jak dla mnie, jakieś dziwne oznaczenia, to nie jest pełny schemat, tylko zapisany jakimiś skrótami. Myślałem, że to jest wyprowadzone wyjście regulatora - wtedy prąd, który przez nie płynie, mógłby zakłócać regulację. A co to jest w prawym dolnym rogu, z numerem 26? Wygląda na to, że to dostaje zasilanie z D+.
  • #22
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #23
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    dale65 wrote:
    Na niebiesko zaznaczyłem miejsce, gdzie wpiąłem się cewką przekaźnika. Wydaje mi się, że regulatorowi to nie powinno zaszkodzić, bo pobieram tylko dodatkowe 50 mA, które wydostają się z alternatora przez diody wzbudzenia.

    I tak to powinno być podłączone. Regulator nie ma tu nic do rzeczy. Takie połączenia są często w autach ciężarowych wykorzystywane fabrycznie do włączenia zasilania bardziej prądożernych odbiorników. Np. podgrzewanie lusterek, paliwa, grzałka osuszacza powietrza, podgrzewane fotele itp. Większość ma nawet wyprowadzony zacisk 61 ( napięcie po uruchomieniu silnika z ładowaniem) w skrzynce BB do wykorzystania. Jedyne co powinieneś dołożyć, to bezpiecznik ok. 1A od strony zacisku D+. Zabezpieczy to diody pomocnicze alternatora w przypadku zwarcia na cewce przekaźnika.
  • #24
    User removed account
    Level 1  
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #27
    User removed account
    Level 1