Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Mustang 2017 - Przednie kierunkowskazy sekwencyjne!~

10 Cze 2019 00:34 210 6
  • Poziom 11  
    Witam Panowie! Mam taką sprawę odnośnie modułów customowych do kierunkowskazów sekwencyjnych, które mają być zamontowane w samochodzie moim Ford Mustang z 2017r (w oryginale takich kierunkowskazów w ogóle nie ma). Poniżej przykładowy film, przedstawiający prawidłową pracę kierunkowskazu.


    Link


    Moduły i cała reszta fajnie fajnie działa i wszystko jest prawie OK! Problem jednak polega na tym, że moduł potrzebuje więcej czasu na wyświetlenie pełnej sekwencji LED niż pozawala na to przerywacz. Czas w którym przerywacz zasila customowy moduł zanim przerwie obwód pozwala jedynie modułowi zdążyć na wyświetlenie jednego z 3 segmentów, zamiast wszystkich trzech. Pytanie teraz jak zmienić/regulować/skrócić czas załączania wszystkich 3 segmentów w module? Według producenta, czas pełnej sekwencji to około 0,85sec, a to widać stanowczo zbyt długo i ten czas trzeba skrócić do około 0.5sec. Poniżej przedstawiam zdjęcia tej malutkiej płytki odpowiadającej za całą sekwencje kierunkowskazów.

    Ford Mustang 2017 - Przednie kierunkowskazy sekwencyjne!~ Ford Mustang 2017 - Przednie kierunkowskazy sekwencyjne!~

    Przewód od samej góry czarny i czerwony to zasilanie + i - modułu z 12v aku. Kolejne przewody to już wyjścia na 3 moduły LED. Pierwszy czarny to masa i niebieski, zielony oraz czerwony to kolejne 3 kanały odpowiadające za zasilanie kolejno 3 modułów LED

    Na płytce widać miejsce z czterema punktami kolejno po sobie usytuowanymi na dodatkowy element elektryczny taki jak przykładowo potencjometr... Jest on opisany ja płytce PCB jako "RP". Gdzieś czytałem, że czasem na płytkach w ten sposób są opisywane właśnie potencjometry! I teraz tutaj do was prośba i pytanie...Czy to może być pod potencjometr? Mam nadzieję, ze może tak i tym potencjometr jest możliwość manipulacji czasu wyświetlania pełnej sekwencji LED, jednak nie mam pewności i proszę o jakieś porady i pomoc, zanim cokolwiek zrobię, bo nie chcę upalić tych modułów, a tak się może stać, bo to tania chińska i zapewne wrażliwa elektronika. Wiem, że to raczej wróżenie z fusów, ale może ktoś miał z tym do czynienia, albo ktoś z was jest w stanie po tych zdjęciach tej skromnej płytki stwierdzić czy mam racje czy też nie? I ewentualnie jaki tu by mógł być wsadzony potencjometr?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    a może ktoś miałby jakiś pomysł jak podtrzymać napięcie na około 0,3sec, po przez przykładowo kondensator albo jakieś inne ustrojstwo? (12v 1,5A)
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 43  
    @reactor Można by i spróbować jakimś kondensatorem elektrolitycznym, ale.....Nie wiadomo, jaka będzie na niego odpowiedz przerywacza. Z ta płytka jest ten problem, ze sekwencja przełączania lamp bierze się z podziału częstotliwości wewnętrznego generatora procesora o zmytym oznaczeniu. :D Wskazuje na to brak jakiegokolwiek kondensatora w układzie. A i pytanie takie - co by było, gdyby wyeliminować (zewrzeć) oryginalny przerywacz samochodu? To osobny przekaźnik, czy ukryty w sterowniku? Jak zachowuje się ta lampa po podaniu napięcia bez przerywania? Świeci stale, jako pozycyjna ?
  • Poziom 38  
    Witam.
    Nie wiem czy to brak znajomości tematu czy zasady działania układu elektrycznego w pojeździe przez konstruktorów tego typu gadżetów z kraju ryżem płynącego. Liczy się zysk. Wystarczyło umieścić timer podtrzymujący zasilanie na cykl. Walczyłem ostatnio z podobną przypadłością w Mercedes, klient wymyślił dzienne plus „płynący kierunkowskaz” w reflektorze. Sprawę rozwiązałem dokładając przekaźnik elektroniczny /na 555 / podtrzymujący zasilanie z regulacją czasu podtrzymania, czas wyregulowany na cykl kierunkowskazu. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to zbyt fachowe rozwiązanie i podnosi awaryjność układu, ale nie było szansy podejrzenia układu, a i tak pewnie nie było by szans jego modyfikacji. Jak na razie układ działa, klient uświadomiony, a co najważniejsze ZADOWOLONY.
  • Poziom 11  
    Cały układ kierunkowskazów jest moją konstrukcją/pomysłem (światła dziennie LED są oryginalne). Pomarańczowe diody led zostały dodane dodatkowo, aby zrobić z nich kierunkowskaz sekwencyjny jak przedstawione na powyższym przykładowym filmie. Normalnie nie ma tam żadnych innych diod jak tylko białych do jazdy dziennej. Układ zasilania działa następująco...

    1. Z kierunkowskazu oryginalnego osobnego w zderzaku (żaróweczki), który zostanie tam tak jak jest w oryginale, zostały odprowadzone dodatkowe przewody do zwykłego przekaźnika 12V.
    2. Sygnał oryginalnego przerywacza w aucie, podaje napięcie na ten dodany przekaźnik.
    3. Cewka w przekaźniku działająca w rytm kierunkowskazu oryginalnego, zwiera i rozwiera pociągnięte napięcie 12V z akumulatora na tytułowy moduł sekwencyjny.
    4. Z modułu idą 3 kanały po 12V 7W (na 3 paski LED zapalające się sekwencyjnie).
    5. Przewody tych kanałów idą do 3 driverów LED (które to stabilizują i ograniczają prąd - w moim przypadku ustawiona wartość to 0,5A na kanał)
    6. I na samym końcu z drivera wychodzi już zasilanie na diody LED (5szt w szeregu x 3W LED - x3)

    W związku z tym...
    1. Dodanie kondensatora mogło by pomóc, ale nie ma to jednak sensu, bo przerywacz oryginalny przewie zasilanie na LED nim te zdążą się wszystkie zapalić.
    2. Co do oryginalnego przerywacza, to niestety nic nie znalazłem na necie... Prawdopodobnie jest to jakiś układ wbudowany w cały moduł sterowania światłami. Co ciekawe nie ma bezpieczników ani przekaźników jakichkolwiek w skrzynkach bezpieczników (obu). tak więc nie da się raczej wyłączyć czy zewrzeć oryginalnego przerywacza i być pewnym, że nic się złego nie stanie... Chciałem tez pobrać 12v na przekaźnik kierunkowskazów bezpośrednio za manetką, a przed przerywaczem manetki kierunkowskazów, ale tam nie ma 12V i zwykłego zwieracza obwodu (jak miałem nadzieję) tylko jakiś sygnał idący dalej w elektronikę. Mogę włączyć kierunkowskaz, wypiąć manetkę, a kierunkowskaz dalej świeci, póki nie wepnę z powrotem manetki i nie wyłączę go manetką....
    3. Kierunkowskazy po podłączeniu na stale do 12V normalnie się zachowują i działają jak na filmie... Czyli zapalają się kolejno i wygasają, a potem się cykl powtarza. Wpiąłem je po to przez przekaźnik do sąsiedniego oryginalnego kierunkowskazu, aby w ten sposób automatycznie się uruchamiały tak jak powinny, lecz czas podawanego napięcia 12V jest zbyt krótki... Około 0,4-5sec, a moduły sekwencyjne mają pełny cykl w czasie około 0,85sec i tu mi brakuje właśnie tych 0,35-4sec 12V, aby moduły zdążyły pełną sekwencje uruchomić (3 paski led)

    Pioart.... Moze i by było dobrym rozwiązaniem to na module 555, ale ja jestem troszeczkę zbyt tępy aby się z tym uporać... Mam podstawową wiedzę i umiem ruszyć głową, aby coś zrobić bardzo prostymi sposobami, ale najlepiej mi to wszystko wychodzi na gotowych modułach i uporaniu się z instalacją (kablami i przekaźnikami). Budowa całego własnego układu na 555 możne mnie przerosnąć, bo nie wiem jak ten ukłąd działą... Mój Patent, choć może nie jest najlepszy jednak działa super! Tylko został ten malutki drobny problem do pełni sukcesu! :(


    PS: Na płytce PCB jest na górze malutki elemencik opisany jako F1... Co to może być? Cała reszta drobiazgów tego typu to te same rezystory 1Kohm (102).

    PS2: Właśnie mi przyszedł pomysł do głowy! A może by jakiś duży kondensator wpiął w przekaźnik, aby podtrzymać zasilanie całego układu LED, by ten nie zdążył rozewrzeć się w czasie zwierania i rozwierania obwodu przerywacza? :) Musiał by zasilić na około 0,5sec napięciem z aku i 1,5A...
  • Poziom 43  
    reactor napisał:
    : Na płytce PCB jest na górze malutki elemencik opisany jako F1.
    Bezpiecznik (fuse).