Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podlaczenie ISDN > KX-NS500 - Opis podlaczenia ISDN Orange do centrali telefo

d3w00n 12 Jun 2019 21:30 1230 8
  • #1
    d3w00n
    Level 2  
    Czesc Wszystkim !

    Potrzebuje Waszej porady w kwestii podlaczenia ISDNow do centrali. Na wstepie chcialem zaznaczyc ze niestety w temacie centrali/lini telefonicznych nie mam zadnego doswiadczenia. Wszystko co dotychcasz udalo mi sie skonfigurowac opiera sie na wiedzy pozyskanej z internetu.
    Po krotce opisze sytuacje. Mielismy 5 lini analogowych podlaczonych do nowo zakupionej centrali KX-NS500. Wykonalem wstepna konfiguracje centrali. Skonfigurowalem DISA wraz z odpowiednimi przejsciami. Wszystko generalnie dzialalo, poza znanym faktem nie przekazywania sygnalu zakonczenia polaczenia co powodowalo iz telefony dzwonily mimo tego ze rozmowca rozlaczyl sie w trakcie. Dzieki wiedzy zdobytej na tym forum bylo jasne iz problem dotyczyl lacz. Zamowilismy 2 ISDNy w Orange. Zostaly zamontowane 2 x NT i kazdy z nich ma swoj nr i 2 kanaly na ktorych moga obywac sie polaczenia. I tu moje z pewnoscia trywialne pytanie. Jak to podlaczyc ? Z NT mam 2 x wyjscia analogowe (rj11) i 2 x wyjscia cyfrowe (rj45). I tu wychodzi moj brak wiedzy i pewnego zrozumienia dla tych zagadnien. W poprzednim scenariuszu (5 lini analogowych) mialem rozszyte wejscia z centrali na patch panel rj11 i sprawa byla latwa. 1 port z kart LCOT6 to 2 porty rj 11 na patch panelu. Czy w tym przypadku powinienem tez z NT wpiac 2 x rj11 i to zalatwia temat czy powinienem jednak uzyc tych portow cyfrowych?

    Z gory dziekuje za odpowiedz !
  • Helpful post
    #2
    instalatorPBS
    Level 28  
    Obawiam się, że czytałeś niedokładnie albo bez zrozumienia i szczerze mówiąc uważam, że powinieneś zwrócić się do firmy, którą wykona taką usługę ale pomimo wszystko postaram się pomóc w rozwiązaniu Twojego problemu.
    Jeśli chcesz pozbyć się problemu nierozłączających się połączeń miejskich z DISA powinieneś podłączyć centralę CYFROWO do linii operatora w tym przypadku ISDN BRA poprzez odpowiednią kartę w centrali z portem ISDN BRI. I tu następuje konieczność zainstalowania takiej karty w centrali. W Twoim przypadku karta 2 portowa wystarczy. Niestety musisz ją kupić.
    Pozostaje jeszcze kwestia poprawnego zaprogramowania centrali. Prawidłowe ustawienie łącza NT w centrali ( warstwy, typ łącza, typ numeracji pewnie u Ciebie MSN ) i kierowania ruchem wychodzącym i przychodzącym ( tu pewnie wszystko na funkcję DISA ).
    Jeśli podłączysz centralę poprzez nałogowe wyjścia z NT nic kompletnie się nie zmieni. Dalej z punktu widzenia centrali będą to linie analogowe.
    RP
  • #3
    d3w00n
    Level 2  
    Fakt , nie doczytalem tego iz potrzebna jest oddzielna karta. Z tego co widze KX-NS5282 X powinna byc ta wlasciwa. Z sama instalacja nie powinno byc problemu, dokladalem juz karte zwiekszajaca ilosc wewnetrznych lini. Sprobuje z pytaniem o warstwy, typ łącza, typ numeracji zglosic sie do operatora. Z tego co widze karty maja wejscie rj45 czyli jak dobrze rozumiem z jednego NT wychodze dowolnym z 2 portow cyfrowych i z drugiego NT tak samo? Docelowo mielismy polaczyc te 2 ISDNy w jedna wiazke wiec wtedy drugi numer byl by tam wrzucony jako DDI. Co do samego kierowania ruchem mysle ze konfiguracja bedzie podobna w sensie linie wychodzace beda w jakiejs Trunk grupie i przez COT bede w stanie nadac odpowiednie uprawnienia dla nr wewnetrznych, a na wejsciu caly ruch skieruje na odpowiedni nr DISA.

    @instalatorPBS - dzieki za wyjasnienie. Sledze to forum od jakiegos czasu i na serio fajnie ze jest tu ktos z wiedza kto chce sie nia dzielic !
  • Helpful post
    #4
    Zutket
    Level 36  
    d3w00n wrote:
    Z tego co widze karty maja wejscie rj45 czyli jak dobrze rozumiem z jednego NT wychodze dowolnym z 2 portow cyfrowych i z drugiego NT tak samo?
    Dokładnie tak. Wyjścia cyfrowe w NT inaczej zwane szyną S są równoległe i nie ma znaczenia do którego gniazda RJ-45 się podłączysz.

    d3w00n wrote:
    Docelowo mielismy polaczyc te 2 ISDNy w jedna wiazke wiec wtedy drugi numer byl by tam wrzucony jako DDI.
    Mylisz dwa podstawowe pojęcia pracy łącza ISDN. Owszem dwa ISDN-y mogą pracować w jednej wiązce z jednym nr wiodącym, ale nie jest to DDI. Najprawdopodobniej masz typ łącza punkt- wielopunkt, choć ostatnio jak ORANGE pozwalniała fachowców, to trafia się ustawienia P-P dla MSN-nów. A tak nawiasem, to jeżeli cały ruch przychodzący kierowany jest na infolinię ( najgorszy sposób kierowania ruchu przychodzącego) to wiązka DDI jest Ci kompletnie nie potrzebna i nie ma sensu za nią płacić. I jeszcze jedno. Jaki sens było się pchać w ISDN ( drogo) jak to samo byś miał na łączu VoIP. Jeden nr wiodący ( za przysłowiową złotówkę) i dowolną ilość kanałów rozmownych ( w standardzie przeważnie 5 kanałów)
  • #5
    d3w00n
    Level 2  
    Zutket wrote:
    A tak nawiasem, to jeżeli cały ruch przychodzący kierowany jest na infolinię ( najgorszy sposób kierowania ruchu przychodzącego) to wiązka DDI jest Ci kompletnie nie potrzebna i nie ma sensu za nią płacić.


    DDI chcielismy w celu utrzymania drugiego numeru ktory tez funkcjonuje juz od dawna. Czemu uwazasz ze kierowanie na infolnie to najgorszy sposob? W sensie jak mozna bylo by to optymalniej skonfigurowac zachcowujac funkcjonalnosc zapowiedzi i wyboru konkretnego tematu rozmowy ?

    Zutket wrote:
    Jaki sens było się pchać w ISDN ( drogo) jak to samo byś miał na łączu VoIP. Jeden nr wiodący ( za przysłowiową złotówkę) i dowolną ilość kanałów rozmownych ( w standardzie przeważnie 5 kanałów)


    Fakt, wiem ze ISDN to archaizm ale chcielismy miec ulsluge nie zalezna od lacza internetowego i jego ewentualnej awarii. A w temacie VoIP zakladalismy swiatlowod i dostalismy urzadzenia Zyxela ktory ma wyjscia rj11 na telefon. Na jednym z nich mamy nr telefoniczny wiec domyslam sie ze ta linia jest VoIPpowa ale wpiecie jej przez ten kabel dalej bedzie widziane jak linia analogowa przez centrale ?

    Dzieki za odp!

    Dodano po 34 [minuty]:

    To jeszcze dopytam. Gdybysmy poszli jednak w kierunku VoIPa jak to wyglada od strony technicznej? Od operatora dostajemy jakas bramke VoIP czy wlasnie taki np Zyxel pelni jej funkcje. Rozumiem ze centrala wtedy musi byc wpieta do LANu i po tym realizuje polaczenia?
  • #6
    Zutket
    Level 36  
    d3w00n wrote:

    DDI chcielismy w celu utrzymania drugiego numeru ktory tez funkcjonuje juz od dawna. Czemu uwazasz ze kierowanie na infolnie to najgorszy sposob? W sensie jak mozna bylo by to optymalniej skonfigurowac zachcowujac funkcjonalnosc zapowiedzi i wyboru konkretnego tematu rozmowy ?
    Dlaczego, a no dlatego, że spróbuj podzwonić ciągle do firmy i wybierać numery na telefonie z ekranem dotykowym. Pół biedy, gdy jest zapowiedz powitalna firmy i połączenie przychodzące jest kierowane do operatora. DDI to nic innego jak przyznany zakres numeracji numerów miejskich końcowych do wykorzystania przez abonenta. Minimalna ilość nr DDI to 10. Nie mylić z numerami MSN. W skrócie ostatnie dwie / trzy cyfry odpowiadają nr wewnętrznemu centrali. W takim układzie abonenci miejscy wybierają bezpośrednio nr wewnętrzny centrali bez zapowiedzi, a więc bez zaliczania i rozłączenie następuje natychmiast po odłożeniu słuchawki przez ab. miejskiego.
    d3w00n wrote:
    Fakt, wiem ze ISDN to archaizm ale chcielismy miec ulsluge nie zalezna od lacza internetowego i jego ewentualnej awarii. A w temacie VoIP zakladalismy swiatlowod i dostalismy urzadzenia Zyxela ktory ma wyjscia rj11 na telefon. Na jednym z nich mamy nr telefoniczny wiec domyslam sie ze ta linia jest VoIPpowa ale wpiecie jej przez ten kabel dalej bedzie widziane jak linia analogowa przez centrale ?
    To nic innego jak bramka. Ja mówię o typowej usłudze VoIP która zastępuje ISDN, ale do tego trzeba mieć w centrali kartę VoIP i odpowiednie licencje. Karta VoIP połączona z routerem po LAN.
  • #7
    LChucki
    Level 31  
    d3w00n wrote:
    Czemu uwazasz ze kierowanie na infolnie to najgorszy sposob?

    Bo np nie zadziała redial.
    Bo trzeba "warować" przy słuchawce aż ktoś raczy odebrać a tych "ktosiów" jest np jedna osoba i jest w WC albo ma przerwę śniadaniową.
    Bo infolinie są "nadużywane", nie ważne czy konsultanci są wolni czy nie musisz wysłucha 3 minuty reklam.
    Bo ja zerwie połączenie, to ponownie infolinia i tłumaczenie problemu od początku (no chyba, ze mamy uruchomionego PathFinder-a w Slicanie).
    Można mnożyć i mnożyć.

    Co do DDI to dobra opcja, jak chce się mieć stare nr, to, zależnie od wiedzy a raczej niewiedzy obsługi centrali miejskiej, da się to zrobić, np robiąc druga wiązkę z jednym numerem lub kilkoma starymi numerami - brzmi dziwnie. Można zrobić FWD. Z reguły nie ma możliwości prezentować się takim numerem ale jak już pisałem, zależy od od niewiedzy operatora.
    Jak jest kilka ISDN to warto zrobić na nich PBX i znów jazda, bo oszołom może skonfigurować na centrali kolejno a nie cyklicznie. Mnie wymuszenie na Orange tego co chciałem zajęło tylko 3 miesiące.

    CO do VoIP, nadal ta technologia jest zawodna, ISDN jest stabilny, VoIP nie. Jak VoIP szwankuje, to nie ma winnego (spychomiania) w przypadku ISDN sprawa prosta (chyba, ze wpakujesz się w WRL).
  • #8
    d3w00n
    Level 2  
    Moze nie do konca jasno przedstawilem. Nie jest to taka klasyczna "infolinia" tylko mamy nagrane powiadomienie i 5 nr wewnetrznych z ktorymi mozna sie bezposrednio polaczyc. W razie nie wybrania zadnej opcji polaczenie spada na kancelarie ktore dotychczas robila robote centrali. Wiec nie ma tu za bardzo czekania, sluchania 3 minut reklam i kogos kto nie odbierze :) Oczywiscie zdarzy sie ze kogos nie ma przy telefonie ale z regoly te wewnetrzne to grupy kilku telefonow.

    Udalo nam sie dokupic wymagana karte do ISDNa. Jutro bede probowal to skonfigurowac.

    Przy okazji mam pytanie w temacie samej funkcjonalnosci. Aktualnie mamy 2 kanaly na DISA a lini teoretycznie 4 , czy ustawienie : "Intercept when all DISA ports are busy" odpoiwada za przekierowanie polaczenia w przypadku kiedy oba kanaly sa aktualnie zajete ?

    Jeszce raz dzieki wszystkim za podjecie tematu !
  • Helpful post
    #9
    instalatorPBS
    Level 28  
    2 kanały DISA dla 4 linii miejskich powinny wystarczyć. Pamiętaj, że ten kanał używany jest tylko przez kilkanaście sekund do momentu odebrania telefonu przez wybrany numer lub zrzutu na intercept ale jak obawiasz się, że to za mało możesz dołożyć procesor DSP. Wtedy kanałów będzie 30.
    Ustawienie busy tak, odpowiada za przekierowanie do operatora lub na inny wskazany numer, np.grupe ICD.
    RP