Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

reaven22 13 Jun 2019 22:33 23388 68
Buderus
  • Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Zaczęło się jak zwykle niewinnie od Juniora znanego z kilku wcześniejszych projektów:
    - Wypasiona kołyska Franka
    - Centrum dowodzenia Ziemią
    - Prywatna NIAGARA Franka, czyli Edukacyjna zabawka dla dzieci i dorosłych

    Franciszek wypatrzył na jednym ze zdjęć wrak statku. Wrak jak wrak, trochę żelastwa zatopionego gdzieś przy brzegu. Tyle, że Junior złapał fazę na osobiste zbadanie, a najlepiej przywiezienie wraku do naszego ogródka :). Obiektem pożądania młodego człowieka był "Dimitrios"
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    zatopiony w okolicach Githio na południu Grecji.
    Faza nie mijała i przerodziła się w zapalnik projektu "KAMPEREK".
    Projekt nie nowy, od jakiegoś czasu chodził po głowie. Lubimy spędzać czas w podróży. Od zawsze korzystamy z dobrodziejstw namiotu i kempingów. Mamy również znajomych którzy od lat jeżdżą kamperem DIY i zwiedzili tak już sporą część świata.

    W lutym 2018 zapadła decyzja, szukamy bazy. Założyliśmy budżet na zakup auta na poziomie 25-30tyś pln. Po krótkim rozpoznaniu wybór padł na blaszankę z serii trojaczków (ducato/jumper/boxer) rocznik 2006->.. . Gabaryt H2L4 lub H3L4. Po weryfikacji awaryjności, model został ograniczony do Fiata DUCATO z silnikiem 2,3 lub 3,0 multijet.

    Kilka powodów dlaczego trojaczek i dlaczego te gabaryty:
    + ogromna popularność auta, a co za tym idzie tanie części i utrzymanie.
    + karoseria w ocynku, auta stosunkowo dobrze trzymają się z dala od korozji.
    + najszerszy z dostępnych dostawczaków. Szerokość blacha-blacha 202cm, co ma znaczenie ze względu na plany sypialni :)
    + L4 długość paki do zagospodarowania 4m.
    + Wersja MAXI ma DMC 3500kg, co ma niemałe znaczenie przy planowaniu zabudowy i wyposażenia.

    Po niespełna miesiącu udało się kupić bazę.
    Ducato 2007r, 120MultiJet. Wyposażony w tempomat, klimę, szybki prądy...,.. i windę :))
    Auto niespecjalnie zmęczone życiem, do tej pory ganiało po holenderskich drogach. Rzec by się chciało: Holender płakał jak sprzedawał :)
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Tyle tytułem przydługiego wstępu czas na wstępny plan projektu:

    Założyliśmy, że kamper ma być autonomiczny. Przystosowany do podróżowania i stacjonowania na dziko bez dostępu do "słupka" na kempingach. Ma posiadać na pokładzie wystarczający zapas wody, prądu, jedzenia aby przez kilka dni nie trzeba było szukać cywilizacji. To wymusiło pewne rozwiązania i wyposażenie.



    Plany do wykonania:
    - przystosowanie do przewozu 4 osób
    - izolacja/wygłuszenie pianą poliuretanową
    - montaż 3 okien na dachu (przód, łazienka, sypialnia)
    - przeszklenie paki
    - wysuwany elektrycznie stopień
    - drzwi boczne otwierane elektrycznie.
    - wykończenie laminat HPL oraz materiał obiciowy w sypialni.
    - instalacja elektryczna z wygodnymi scentralizowanymi panelami sterowania.
    - integracja z Body-Computer auta aby wygodnie sterować centralnym zamkiem, automatycznie blokować szuflady po odpaleniu auta.


    Wyposażenie:
    - markiza boczna 4x2,5m
    - lodówka kompresorowa elektryczna
    - ogrzewanie: webasto + ogrzewanie podłogowe + nagrzewnica + boiler do podgrzewania wody użytkowej
    - klimatyzacja postojowa
    - oświetlenie LED
    - toaleta z prysznicem
    - sypialnia łóżko główne 130x195cm
    - sypialnia łóżko juniora 80x180cm
    - kuchnia gazowa 2 palniki
    - zlew w kuchni


    Parametry w liczbach:
    - 2 obrotowe fotele z przodu
    - ławeczka 2 osobowa jako 2 rząd
    - 2 panele po 260W na dachu
    - zbiornik wody czystej 150l
    - zbiornik wody szarej 95l
    - akumulator LiFePO4 320Ah /12V
    - 40cm miejsca z tyłu dla rowerów i graciarni
    - 2 przetwornice 12-230 (jedna obsługuje lodówkę, druga całą reszte urządzeń 230V)
    - prawie 200kg lekkiej sklejki CEIBA do wykonania zabudowy
    - kilkadziesiąt tub klei różnej postaci, głównie poliuretanowych.
    - kilka arkuszy laminatu HPL oraz kilkadziesiąt m2 tkaniny obiciowej.
    - kilkadziesiąt metrów kantówki drewnianej głównie 20x20mm
    - ...

    Całość projektu powstała w przydomowym warsztacie bez użycia jakichś wybitnie specjalizowanych narzędzi.



    Koszty

    Zakup bazy + ogarnięcie mechaniki: 30tyś
    Materiały do zabudowy: 35tyś
    Pół roku pracy (jakieś 600RH) - bezcenne

    W wrześniu 2018 camperek zawiózł nas na pierwszą dłuższą wycieczkę do Grecji, Plan Juniora na osobiste zbadanie Dimitrios-a został w pełni zrealizowany :)
    Od tego momentu przejechaliśmy ponad 15tyś km na różnych bliższych i dalszych wyprawach. W międzyczasie wdrożyliśmy kilka poprawek ułatwiających funkcjonowanie.
    Projekt uważamy za zamknięty w 98% :) 2% pozostawiam na dalsze ulepszenia :)






    Opis wszystkich zastosowanych systemów raczej nie ma sensu, jeśli ktoś zainteresuje się konkretnym rozwiązaniem to proszę o pytania, będę w miarę możliwości czasowych odpisywał albo odsyłał do konkretnych punktów opisu projektu na portalu
    https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29976
    gdzie na bieżąco relacjonowałem budowę kampera.
    Tam też zapraszam po wszelkie szczegóły techniczne które są dość dokładnie opisane o obfotografowane.


    Kilka szczegółów z budowy:

    Prace projektowe Juniora oraz klejenie listew do których będzie mocowane poszycie wewnętrzne.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Ocieplenie wnętrza pianką poliuretanową. Warstwa w okolicach 5cm. Pianka nie tylko świetnie ociepla ale bardzo dobrze usztywnia i wygłusza blachy.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Wklejanie szyb bocznych,

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Ułożenie ogrzewania podłogowego, montaż webasta, montaż zbiornika wody szarej.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Ogarnięcie auta, usunięcie śladów korozji, zabezpieczenie podwozia i newralgicznych miejsc. Przy okazji demontażu przodu, wymiana rozrządu.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.



    Przygotowanie i obsadzenie klapy serwisowej od toalety.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Wklejona plexi jako druga warstwa okna oraz obróbki okien.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Przymiarki wyposażenia oraz zabudowa wnęk.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Klejenie laminatów oraz materiału obiciowego.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Przymiarki do łazienki oraz zabudowa drugiego rzędu foteli.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Budowa łóżek, testy obciążeniowe :)

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Montaż paneli słonecznych,

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Panele sterujące. Projekt moja Gosia. Wykonanie to grawerka laserem w laminacie w miejscowym punkcie dorabiania pieczątek.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Budowa szafek kuchennych.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Zabudowa pozostałych przestrzeni.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.
    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.


    Montaż klimatyzacji oraz początki ogarniania elektryki,

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Panele drzwi tylnych oraz zabudowa tyłu.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Uchwyty na rowery, fotele obrotowe, panele maskujące

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Blokada lodówki, montaż markizy, testy panelu sterującego.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    Pół roku pracy za nami :)

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY. Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    ----------
    02-2020 Mały update.

    Sprzęt nadal sprawuje się wyśmienicie. Wozi nas w kolejne zakamarki Europy:)
    Właśnie wymieniliśmy osprzęt na zimowy i wyruszamy w poszukiwaniu odrobiny śniegu a później pewnie dalej na południe.

    Kamperkiem na Fazie! Budowa Kampera DIY.

    I jeszcze kawałek minionego lata :)



    Cool? Ranking DIY
    About Author
    reaven22
    Level 30  
    Offline 
    reaven22 wrote 1400 posts with rating 1263, helped 94 times. Live in city Milanówek. Been with us since 2003 year.
  • Buderus
  • #2
    sosarek

    Level 43  
    Projekt PETARDA - takiego na Forum w życiu się nie spodziewałem - a tu wszystko własnoręcznie robione i udokumentowane.
  • Buderus
  • #4
    Anonymous
    Level 1  
  • #6
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Kawał dobrej roboty! Zastanawiam się tylko, dlaczego pchałeś się w lodówkę na 230V? Dodatkowa przetwornica do niej, to dodatkowe straty mocy( czy agregat pracuje, czy nie, przetwornica musi). Są dostępne kompresory BD35F i mocniejszy BD50F zbudowane na silniku BLDC z kontrolerem pracujące od 10 do 28V. Wszystkie chłodziarki samochodowe fabryczne są na nich robione. Posiadają stosowne zabezpieczenia, nad i podnapięciowe( dla akumulatora) i regulowaną wydajność( prędkość obrotową). Fakt, że kubatura fabrycznych może być trochę mała dla kampera. Ale można po prostu zmienić kompresor w stacjonarnej lodówce. Tak dla znajomego kilka lat temu robiłem i do dziś pracuje.
  • #7
    haderach
    Level 28  
    Chapeau bas :)
    Oglądałem ostatnio kampera kolegi - fabryczna konstrukcja, również na Ducato. Od Twojej różni się tym, że ma osobno kabinę prysznicową i toaletę oraz dołożony telewizor z tunerem i anteną satelitarną. O cenie nie chciał wspominać :)
  • #8
    ditomek
    Level 22  
    Bardzo mi przykro ze przycisk Fajne można wcisnąć tylko raz.
    Naprawdę szkoda.
    Właśnie ustanowiłeś nowy poziom dla DIY na elektrodzie. Nie wiem czy ludzie ci wybaczą :-)
  • #9
    tomekptk
    Level 17  
    Przepiękna sprawa! Gratulacje!
  • #10
    IS
    Level 17  
    Świetna robota. Gratulację. Kolego 600 godzin..., jak Ty znajdujesz tyle czasu na takie przyjemności:)
  • #11
    gulson
    System Administrator
    30 plusów w 12h, nieźle :) Myślę, że jakby chciał kupić fabryczny kamper, to trzeba byłoby liczyć się z ceną 100 tys.
    Bardzo dziękuję za te prezentację, lecą do Ciebie karty SD 64 GB na kolejne zdjęcia i filmiki z wyjazdów kamperkiem :)
  • #12
    Janusz_kk
    Level 37  
    Gratulacje, świetny projekt, małe jest piękne.

    arturavs wrote:
    Zastanawiam się tylko, dlaczego pchałeś się w lodówkę na 230V? Dodatkowa przetwornica do niej, to dodatkowe straty mocy( czy agregat pracuje, czy nie, przetwornica musi). Są dostępne kompresory BD35F i mocniejszy BD50F zbudowane na silniku BLDC z kontrolerem pracujące od 10 do 28V.

    To są koszty i mogą być spore, a 230 się przydaje w kampingu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    gulson wrote:
    30 plusów w 12h, nieźle :)

    bo i jest co nagrodzić, widać kawał dobrze zrobionej pracy a i panel sterujący jest ładny.
  • #13
    Anonymous
    Level 1  
  • #14
    Piottr242
    Level 23  
    Niesamowite!

    Napisałbyś jeszcze parę słów o stronie formalno-prawnej przedsięwzięcia, jak jest z tematem zarejestrowania takiego pojazdu, w końcu zmieniasz mu przeznaczenie z towarowego na osobowy.
    Czy jest to skomplikowany proces?
  • #16
    hubiwit
    Level 25  
    Gratuluję fajnego projektu! :D
    Jak z miejscem w środku - nie jest za wąsko? Kampery budowane z laminatu są jednak trochę szersze - nie stanowi to problemu?

    Quote:
    akumulator LiFePO4 320Ah /12V

    Jak wygląda ładowanie i rozładowanie takiego akumulatora? Czy potrzebny jest jakiś sterownik jeżeli ładujemy z alternatora? Jakie prądy ładowania wychodzą - czy można go ładować szybciej niż normalny AGM? Jakie ma napięcia pracy?

    Fajnie że drugi rząd foteli jest w normalnej pozycji - w sensie że oparcia są pochylone, a nie prosto tak jak w niektórych fabrycznych konstrukcjach. W tym miejscu zawsze mi brakowało foteli na szynach z regulowanym oparciem ;)

    Czy przełączniki w panelu sterującym są bistabilne, czy monostabilne i do tego jakiś sterownik?
  • #17
    Anonymous
    Level 1  
  • #18
    speedy9
    Helpful for users
    IS wrote:
    Świetna robota. Gratulację. Kolego 600 godzin..., jak Ty znajdujesz tyle czasu na takie przyjemności:)

    Też mnie to zastanawia. Pozazdrościć.

    A konstrukcja super! I jaka satysfakcja z wykonania własnoręcznie takiego sprzętu. Świetnie też zaplanowane miejsce. Ile czasu zajęło Ci przemyślenie i zaprojektowanie wnętrza? Bo rozumiem, że nie była to budowa "na żywioł".
  • #19
    leonov
    Level 42  
    Ale przecież, ten wygląda jak fabryczny :-) ;-)
  • #20
    dprzyb
    Level 22  
    Wielki szacun za wykonaną robotę, jej poziom i jakość, organizację pracy, planowanie, determinację i dążenie do celu.
    Czegoś takiego tu jeszcze nie widziałem...

    Erbit wrote:
    Poza oczywistymi gratulacjami mam pytanie: czy Franek zobaczył już Dimitriosa ? ;)


    reaven22 wrote:
    Plan Juniora na osobiste zbadanie Dimitrios-a został w pełni zrealizowany
  • #21
    AdamC
    Level 28  
    hubiwit wrote:

    akumulator LiFePO4 320Ah /12V
    Jak wygląda ładowanie i rozładowanie takiego akumulatora? Czy potrzebny jest jakiś sterownik jeżeli ładujemy z alternatora? Jakie prądy ładowania wychodzą - czy można go ładować szybciej niż normalny AGM? Jakie ma napięcia pracy?

    Napięcie pracy sam podałeś.
    Akumulatory LiFePO wymagają do poprawnej pracy specjalizowanego kontrolera do typu zastosowanych ogniw , ale to temat na inny wątek ( a i nie raz poruszany na Elektrodzie).

    Ukłony dla wykonawcy projektu.
    Nurtuje mnie jak zachowa się taka konstrukcja w przypadku nieszczęścia na drodze.
    Czego oczywiście nikomu nie życzę odpukać .... .
  • #22
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Janusz_kk wrote:
    To są koszty i mogą być spore, a 230 się przydaje w kampingu.

    Czytasz, czy przeglądasz?
    reaven22 wrote:
    - 2 przetwornice 12-230 (jedna obsługuje lodówkę, druga całą reszte urządzeń 230V)

    Koszty wcale nie są spore, zwłaszcza biorąc pod uwagę całość. Tym bardziej, że można pozyskać takową lodówkę z zezłomowanego auta.
  • #23
    Anonymous
    Level 1  
  • #27
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Żeby za słodko nie było - bardzo zły pomysł z użyciem pianki poliuretanowej jako izolacji. Raz że to jest materiał nasiąkliwy - będzie magazynowal wodę, nadwozie auta nigdy nie jest w 100% szczelne, a dwa - wyklucza wszelkie naprawy blacharskie. Zbiorniki na wodę w której części pojazdu są umiejscowione?
  • #28
    reaven22
    Level 30  
    robokop wrote:
    Żeby za słodko nie było - bardzo zły pomysł z użyciem pianki poliuretanowej jako izolacji. Raz że to jest materiał nasiąkliwy - będzie magazynowal wodę, nadwozie auta nigdy nie jest w 100% szczelne, a dwa - wyklucza wszelkie naprawy blacharskie.


    Jeden i drugi argument jest chybiony. Obecnie nie jest to już ekstrawagancja a standard w camperach robionych na bazie blaszanek. Robią tak najwięksi producenci.
    Sama pianka nie nasiąka wodą jest to mit krążący po sieci. Pianka otwarto komorowa może pochłonąć trochę wilgoci ale nie nasiąknąć. A co pochłonie to i odda jak tylko poziom wilgoci w powietrzu spadnie.

    speedy9 wrote:
    IS napisał:
    Świetna robota. Gratulację. Kolego 600 godzin..., jak Ty znajdujesz tyle czasu na takie przyjemności:)

    Też mnie to zastanawia. Pozazdrościć.


    Kwestia dogadania w rodzinie. Małgosia przejęła wszystkie obowiązki związane z domem a ja zapylałem żeby w rozsądnym czasie zamknąć projekt :)


    Piottr242 wrote:
    Napisałbyś jeszcze parę słów o stronie formalno-prawnej przedsięwzięcia, jak jest z tematem zarejestrowania takiego pojazdu, w końcu zmieniasz mu przeznaczenie z towarowego na osobowy.
    Czy jest to skomplikowany proces?


    grawastar1986 wrote:
    Jak z przeglądem? Czy przechodzi bez problemów?


    Kamper ma obecnie w dowodzie "Pojazd specjalny kempingowy" i jest w pełni legalnym kamperem przystosowanym do przewozu 4 osób.
    Formalności z grubsza to oświadczenie firmy mającej odpowiednie PKD o dokonanej przeróbce, przegląd w OSKP, oraz wizyta w WK w celu wpisania zmian w dowód.
    Przeróbka musi być dokonana zgodnie z obowiązującymi normami. Fotele z homologacją, pasy, zagłówki itp.
    Temat przewałkowany na camperteam więc tam najlepiej szukać info.

    arturavs wrote:
    Kawał dobrej roboty! Zastanawiam się tylko, dlaczego pchałeś się w lodówkę na 230V? Dodatkowa przetwornica do niej, to dodatkowe straty mocy( czy agregat pracuje, czy nie, przetwornica musi). Są dostępne kompresory BD35F


    Znam te kompresory ale chłodna kalkulacja była za przetwornicą.
    Kompresor BD35F to 1000pln + przeróbka samej lodówki. (dodatkowy problem to BDF pracyje na R134a a obecne lodówki na R600)
    Przetwornica to 250pln. Lodówka jest tak przerobiona że termostat uruchamia przetwornicę. Nie ma więc prądu jałowego. Stąd 2 przetwornice w zabudowie. jedna mała obsługująca jedynie lodówkę.
    Porównywałem również zużycie prądu BDF35F vs lodówka z przetwornicą i jedna brała 3A podczas pracy druga 5A. Niby różnica procentowo spora ale prądu mi nie brakuje więc na tą chwilę zostaje wersja z przetwornicą.


    AdamC wrote:
    Nurtuje mnie jak zachowa się taka konstrukcja w przypadku nieszczęścia na drodze.
    Czego oczywiście nikomu nie życzę odpukać .... .


    Wszystkie zagrażające elementy są kotwione do pierwotnej podłogi oraz do profili konstrukcyjnych. Fotel ma dołożone wzmocnienia i również jest przytwierdzony do podłogi pierwotnej tak jak się to robi w przypadku przeróbek trojaczków na busy.


    hubiwit wrote:
    Jak wygląda ładowanie i rozładowanie takiego akumulatora? Czy potrzebny jest jakiś sterownik jeżeli ładujemy z alternatora? Jakie prądy ładowania wychodzą - czy można go ładować szybciej niż normalny AGM? Jakie ma napięcia pracy?


    Akumulator posiada BMS który chroni przed przeładowaniem oraz rozładowaniem poniżej wartości krytycznej.
    Ładownie odbywa się zarówno z alternatora przez separator jak również z paneli słonecznych.
    Ładowanie z alternatora mam ograniczone do 100A poprzez dobranie odpowiednich przekrojów i długości przewodów.
    Ładowanie z solarów steruje przetwornica MPPT która w zasadzie ma za zadanie ograniczyć max napięcie do 14,2V

    LiFePo4 pracuje do napięcia 14,6V (3,65V na celę) ale doładowując go z alternatora do 14,2V uzyskujemy poziom naładowania 95% więc nie ma co kombinować ze zwiększaniem napięcia.
    Generalnie cały osprzęt do obsługi LiFe jest tożsamy z osprzętem do kwasiaka.
  • #29
    Janusz_kk
    Level 37  
    arturavs wrote:
    Janusz_kk napisał:
    To są koszty i mogą być spore, a 230 się przydaje w kampingu.
    Czytasz, czy przeglądasz?
    reaven22 napisał:
    - 2 przetwornice 12-230 (jedna obsługuje lodówkę, druga całą reszte urządzeń 230V)
    Koszty wcale nie są spore, zwłaszcza biorąc pod uwagę całość. Tym bardziej, że można pozyskać takową lodówkę z zezłomowanego auta.


    reaven22 wrote:
    Znam te kompresory ale chłodna kalkulacja była za przetwornicą.
    Kompresor BD35F to 1000pln + przeróbka samej lodówki. (dodatkowy problem to BDF pracyje na R134a a obecne lodówki na R600)


    No widzisz "arturavs" chciałeś błysnąć a się z@#$%^&&*&*ś lepiej czasami poczekać na autora aż napisze dlaczego, chociaż jak widać
    dobrze podejrzewałem takie a nie inne motywy,
  • #30
    speedy9
    Helpful for users
    reaven22 wrote:
    doładowując go z alternatora do 14,2V uzyskujemy poziom naładowania 95% więc nie ma co kombinować ze zwiększaniem napięcia

    Nie ładując go do 100% jednocześnie wydłużasz mu czas życia, więc to jest zaleta, a nie wada w zasadzie.