Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459

smykm 14 Jun 2019 11:09 15732 30
  • #1
    smykm
    Level 10  
    Witam

    Czy ktoś z forumowiczów rozwiązał problem: wydatek powietrza większy od zadanego w 1.6 HDI / PSA?



    Od kilku miesięcy borykam się z błędami EGR:
    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459
    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459

    Problem objawia się dławieniem/szarpnięciem auta podczas przyspieszania (dynamicznego). Auto przerywa przy szybkim ruszaniu i w okolicy 2tyś obr/min kiedy wywala błędy. Objaw dławienia tłumacze sobie jako reakcje układu EGR na za duży wydatek powietrza – sterownik dostaje informacje że powietrza jest za dużo w układzie i próbuje zmniejszyć jego objętość przez dodanie spalin zaworem EGR. Po szarpnięciu auto nie wchodzi w tryb awaryjny i rozpędza się płynnie do prędkości 170-180km/h (wypróbowane na wybranych odcinkach niemieckiej autostrady).

    W celu usunięcia problemów wykonałem poniższe zabiegi:
    1. Wymiana EGR – orginał blokował się i wywalał Check Engine / Depolution, więc został wymieniony na używany Valeo. Problem blokowania się EGR powracał więc kupiłem nowy Valego. Niestety nie pomogło dlatego wymieniłem na kolejny - tym razem zamiennik NTY. Pojawiła się nadzieja i Check engine nie wracał ale błędy nadal występowały. Zmieniłem więc na kolejny również NTY i nadal jest jak poprzednio. W sumie przerobiłem temat z czterema EGR i nadal są problemy.
    2. Wymiana MAF – oryginał miał zwarcie i pokazywał ekstremalnie wysoka temperature powietrza dlatego został wymieniony na używany oryginał, błąd zwarcia do masy i temp został rozwiązany. Po wymianie Check Engine przestała się zapalać.
    3. Czyszczenie Intercoolera – wypłukałem oryginalny, sprawdziłem szczelność i zamontowałem. Niestety bez zmian.
    4. Czyszczenie mieszalnika powietrza (mam pojedynczy) i dolotu środkiem Liqui Molly – procedura na włączonym silniku. Niestety bez zmian.
    5. Przetwornik podciśnienia – wymieniłem prewencyjnie żeby zapewnić prawidłowe sterowanie łopatkami turbo. Przy okazji sprawdziłem że łopatki i sztanga działają płynnie bez zacinania się a przewody są szczelne. Niestety bez zmian.

    Proszę o pomoc i wskazówki bo powoli brakuje mi cierpliwości.
  • #2
    iommi23
    Level 16  
    Jest możliwość zrobienia logów podczas jazdy? Jak zachowuje się podciśnienie, doładowanie turbo (zadane i rzeczywiste), położenie przepustnicy, ciśnienie na listwie paliwowej i otwarcie EGR (zadane i rzeczywiste) w okolicy tych 2 tys obr?

    Ten silnik ma już turbo o zmiennej geometrii, nie? Moim zdaniem warto sprawdzić, czy nie jest zacięta i przez to nie działa źle.

    Rozumiem, że na chwilę obecną jest tylko P0401? Tutaj jest akurat dobry opis algorytmu, jak jest obliczany współczynnik i dlaczego jest błąd:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17141290#17141290
  • #3
    koleś kit
    Level 36  
    A z odpiętą wtyczką od egr jak chodzi?Jak tam odma ?
  • #5
    grala1
    VAG group specialist
    Jaki masz tam zawór EGR - podciśnieniowy, elektryczny? Raczej elektryczny bo tak wynikało by z błędu.
    Zbyt duży przepływ to stale zamknięty EGR.
    Sterownik sprawdza przepływ za pomocą przepływomierza - jeżeli EGR jest zamknięty to przez przepływomierz zaciągane jest więcej powietrza. Jeżeli EGR zostanie otwarty to zmniejsza się przepływ powietrza przez przepływomierz bo do silnika trafiają spaliny zamiast powietrza. Widać to na opisie błędu P0490.
    Czy widać otwarcie zaworu na biegu jałowym i zmniejszenie jego otwarcia w czasie zwiększenia obciążenia czyli np. przy ruszaniu?
    Po odpaleniu silnika gdy jest on rozgrzany i pozostawiony na biegu jałowym EGR powinien być otwarty, powinien się zacząć zamykać przy ruszaniu.

    Silnik zasysa 682mg/skok a zalecana dawka to 416mg/skok co pokazuje że 266mg powinno iść ze spalin a nie idzie czyli EGR w tej sytuacji jest zamknięty lub zbyt mało otwarty.
    Sprawdź czy nie ma tam czasem jakieś zaślepki bądź np. przewody od EGR zaszły syfem i nie ma odpowiedniego przepływu przez nie.
    Polecałbym też np. podłączyć potencjometr zamiast zaworu EGR i zobaczyć czy będzie widać w pomiarach reakcję na kręcenie potencjometrem.
  • #6
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Kolega wyżej dobrze pisze.
    Jeżeli egr jest zamknięty to dawka powietrza pobierana będzie większa.
    Ewidentnie błąd tkwi w zaworze lub w jego podłączeniu.
    Zrób krótki test z podpiętym kompem-najlepiej ściągnij jakiś program do nagrywania pulpitu,włącz lexie i się przejedź.
    Ewentualnie popatrz na postoju.
    W trakcie dodawaniu gazu egr powinien się zamknąć i zaraz po puszczeniu powinien się otworzyć-na postoju na wolnych obrotach jest otwarty tak około minuty (u mnie) po czym się zamyka.
    U Ciebie widać,że egr otwiera się przy gazowaniu? No chyba,że była to jazda ustabilizowana.
  • #7
    smykm
    Level 10  
    Dzięki wszystkim za włączenie się do dyskusji. Na jutro postaram się dodać więcej pomiarów.

    Póki co załączam logi błędów jakie są zapisywane w dzienniku pojazdu.
    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459

    P.S. EGR jest elektryczny. Turbina ze zmienną geometrią regulowana sztangą podciśnieniem - sprawdzona nie zacina się. Chodniczka była czyszczona mechanicznie jakieś 2 lata temu i była w dobrym stanie. DPF wypala się co 250-300km. Od czasu kiedy szarpie pali średnio 6,2l/100km wcześniej miałem w granicach 5,8. Dzisiaj wymieniam filtr paliwa.
  • #9
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik

    Spalanie podałem w trybie mieszanym z komputera. Resetuje przy każdym tankowaniu (leje zawsze do pełna).

    Dodano po 20 [minuty]:

    Dodaje zrzuty z wczorajszej próby. Auto ma nowy filtr paliwa.
    Informacje o obwodzie powietrza dolotowego na wolnych obrotach po uruchomieniu auta.

    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459


    Informacje o obwodzie powietrza dolotowego po dodaniu gazu

    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459


    Dodatkowo nagrałem paramenty podczas jazdy i zauważyłem pewna zależność: kiedy auto szarpie parametr "zmierzony wydatek powietrza" w ciagu sekundy narasta np z 300mg do 400mg a nawet do 600mg po czym w przeciągu 2-3 sekund zmienia się do wartości zadanej.

    Czy takie gwałtowne zmiany wydatku powietrza nie są przypadkiem wynikiem wadliwej przepływki?
  • #10
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Czy egr się zamyka podczas gazowania?
    Czy zamyka się na biegu jałowym?

    Te zrzuty nic nie mówią bo nie wiadomo czy są robione na początku gazowania czy jak już ustabilizowałeś pedał gazu.
    Na postoju zaraz po odpaleniu czy chwilę po itd.

    Tak na dobrą sprawę odpięcie kostki od przepływki powinno wyjaśnić temat. Egr przy odpiętej kostce z tego co pamiętam w ogóle nie pracuje i dawka powietrza jest stała.
  • #11
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik

    Zamieściłem filmik z próby na postoju na rozgrzanym silniku po jeździe, temp silnika 85C.



    1. EGR zamyka się podczas gazowania.
    Wtedy przez moment kopiowanie jest 0% ale RCO zaworu wyświetla wtedy "wartość nieprawidłowa" - czy jest to normalne?
    Dodatkowo wartość 0% wyświetlana jest z opóźnieniem - czy to normalne?

    2. EGR nie zamyka się na biegu jałowym nawet po minucie.
    Otwarcie zaworu w granicach 24% i jest identyczne z wartością zadaną.

    Po odpięciu przepływki silnik nie przerywa i auto jest bardziej dynamiczne.
  • #12
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    1.Faktycznie jest opóźnienie,ale nie wiem czy jest to normalne-w moim aucie nie ma opóźnienia.
    U Ciebie w trakcie gazowania zawór jest otwarty,dopiero przy końcu przygazówki się zamyka.U mnie zamyka się on w zasadzie natychmiast tyle,że ja mam podgląd właśnie przez elm327.
    W wolnej chwili podepnę lexię i pokaże Ci jak to wygląda u mnie.

    2.Zawór powinien się zamykać na biegu jałowym i tego jestem pewien bo tak jest w większości jak nie we wszystkich autach.

    Czy po odpięciu mafa zawór egr jest zamknięty cały czas?
  • #13
    smykm
    Level 10  
    cichy koksik wrote:
    Czy po odpięciu mafa zawór egr jest zamknięty cały czas?


    Sprawdzę i dam znać wieczorem.

    @cichy koksik potwierdź proszę jak u Ciebie zachowuje się parametr "RCO elektrozaworu recyrkulacji spalin" - kiedy EGR zamyka się po minucie na biegu jałowym.
  • #14
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    U mnie nie ma tego parametru (może inaczej jest nazwany),natomiast jest tak jak pisałem-zawór egr się zamyka i wartość zadana/położenia zaworu wskakuje na 0% a sam zawór egr na -5
    Musisz kliknąć na te wartości i w podpowiedziach powinno być napisane jakie powinny być wartości dla zaworu zamkniętego i otwartego.
    Tutaj zrzut moich parametrów robionych zimą. Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459
  • #15
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik

    Na zrzucie masz Kopiowanie EGR = Wartośc zadana EGR = 13%, czyli EGR jest otwarty na 13% - czyli nie jest zamknięty.
    Zamknięty jest natomiast dozownik/przepustnica powietrza, czyli ograniczony został dopływ świeżego powietrza i auto pobiera je częściowo ze spalin. Mam racje?
  • #16
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Nie. Dozownik w tym przypadku tyczy się do dozowania ciepłego powietrza (pominięcie chłodniczki egr),czyli tego od egr i w tym przypadku jest on zamknięty,ale masz trochę racji bo powietrze jest pobierane na maksa świeże plus spaliny (schładzane).

    Według mnie dozownik ciepłego powietrza to elektrozawór który steruje podciśnieniowo baypassem,ale u Ciebie brak tego elementu,więc nie zwracaj uwagi na ten parametr.

    Zimne powietrze jest podawane na maksa-położenie przepustnicy 0%,czyli otwarte na maksa.


    Dodano po 1 [godziny] 52 [minuty]:

    Tak na szybko.
    Powyższy zrzut to wolne obroty zaraz po przegazowaniu-zawór egr otwarty,położenie przepustnicy otwarta na maksa.
    Ten zrzut to wolne obroty po tej minucie-zawór egr zamknięty,przepustnica zimnego powietrza prawie zamknięta,ale to było robione zimą,więc teraz myślę,że byłaby ona otwarta na maksa.
    Trochę zrobiłem zamieszania powyższym wpisem,ale piszę tak na szybko. Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459
  • #17
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik
    Ok rozumiem, jest w tym jakaś logika :)
    Mój C4 GP I zachowuje się trochę inaczej ale może to tez wynikać z innej konstrukcji dolotu.

    Rozumiem, ze w moim muszę sprawdzić czy EGR się zamknie po odznaczeniu przepływki i to będę testował dzisiaj.

    W jaki sposób mogę sprawdzić czy przepławka nie oszukuje?
    Wymieniałeś u siebie więc jak doszedłeś do tego ze jest uszkodzona?
  • #18
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Raczej dolot nie ma znaczenia w Naszych autach bo różnica to tylko baypass,który jest u mnie ekstra.
    Zasada działania jest ta sama bo teraz latem ten baypass nie jest używany (jedynie do wypalania fapa być może).

    Co do przepływki?
    Nie wiem czy ona była winna :)
    Wymieniłem ją,że tak powiem w ciemno a też miałem okazję ją kupić za małe pieniądze,więc skorzystałem.
    Do tego zbiegł się w czasie urlop a później były już plusowe temperatury i baypass się już nie musiał męczyć a to on robił problemy (mam nadzieję):)

    Faktem jest,że wydatek powietrza był większy tak jak ma to miejsce u Ciebie tyle,że różnice nie były jakieś ogromne a odłączenie kostki od mafa rozwiązywało problem ciśnienia turbo-stąd ta wymiana.
    Po wymianie było już wszystko ok,ale tak jak pisałem wyżej baypass już się nie otwierał.
    Jakby nie patrzeć-winny był/jest egr (baypass) bo teraz takich cyrków nie ma.

    U Ciebie nie podoba mi się jeszcze ta wartość zadana pozycji turbo-czemu cały czas stoi na 100%?
  • #19
    smykm
    Level 10  
    @ cichy koksik

    Po odpięciu kostki od MAF auto dostało mocy i nie szarpie. EGR jest w pozycji zamkniętej a wartość zadana ma na stałe wpisane "wartość niewłaściwa". Zastanawiam się jeszcze dlaczego po dodaniu gazu na podłączonym MAFie kiedy EGR pokazywał 0% wartość zadana też pokazywała przez chwile parametr "wartość niewłaściwa".

    Odnośnie parametru wartość zadana pozycji turbo, też się zastanawiam dlaczego zadane jest ciągle na 100%. Wygląda jak by ECU zadawał ciągle złą wartość... albo był problem z połączeniem.

    @kortyleski
    kolego pisałeś o problemach z połączeniem. EGR sprawdzałem i kostka bardzo siedzi na pinach. Teraz pytanie gdzie znajduje się kostka ECU?
  • #20
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Pytanie.
    1.Parametry sprawdzałeś pod obciążeniem i to właśnie wtedy wydatek powietrza jest większy?

    Pamiętaj,że wydatek może być większy na biegu jałowym i jest to prawidłowe.

    2.Z turbo nic się nie zmienia pod obciążeniem w trakcie jazdy i pod obiciążeniem na postoju?
    Sam sprawdzałem wczoraj parametry i zadana turbo często jest na 100%,ale jednak nie jest to sztywne.

    3.Egr w tą pogodę nie otwiera się nawet po przygazówce na biegu jałowym po dłuższej jeździe.
  • Helpful post
    #21
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Robiłeś adaptację EGR-a ? Bo masz "wartość nieznana" jakby błąd natury adaptacyjnej. Podpowiedź #4 sprawdź wiązkę, zasilanie komputera oraz EGR-a i przy okazji ładowanie alternatora.
  • #22
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik

    ad1. Na postoju jest OK, tzn wartość rzeczywista podąża za zadaną. Układ reguluje bez zarzutów. Problem jest podczas jazdy przy dodawaniu gazu, jak jade je stała prędkością to też jest OK.

    Wydaje mi się jakby turbo za mocno dmuchało, ale nie aż tak mocno żeby przeładowywać i wywalać błąd. Zauważ, ze na filmiku ciśnienie Turbo zmierzone jest zawsze wyższe od zadanego.
    Wymieniłem przetwornik podciśnienia ale nadal jest tak samo.
    Teraz chce zająć się zmierzeniem podciśnienia - bo jeśli jest za słabe to łopatki turbiny są ustawiane na mocne dmuchanie i powietrza będzie za dużo.
    Alternatywnie zastanawiam się żeby podregulować sztangą....
    poniżej schemat działania łopatek w mojej turbinie:

    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459

    a tutaj fajny filmik:
    https://www.youtube.com/watch?v=KgVrpiFfp8U

    ad2. Nie zmienia się wcale

    ad3. U mnie EGR otwiera się dosyć często, Z rana "na zimnym" mam spokój przez około 2-3minuty a potem czuje jego ingerencje przez dodawanie spalin i szarpania. Myślę, ze jest to błędne działanie, które wynika własnie z za dużego ciśnienia turbo. Wtedy EGR ingeruje i próbuje zmniejszyć ilość powietrza w dolocie.

    @Hektar Zahler
    Jaki masz patent na sprawdzenie wiązki?

    ad4. Adaptacje EGR robiłem kilkukrotnie ale przez "wymianę części". W diagboxie nie mogę znaleźć opcji adaptacji EGR, jest tylko jego wymiana.
    Wiązki nie sprawdzałem, kostki przy ECU odłączałem i traktowałem WD40.
  • Helpful post
    #23
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Ad 1
    Z filmiku turbo działa ok-normalne są takie opóźnienia,jeżeli wejdziesz w wykresy to podejrzewam,że wartości turbo zadana i rzeczywista będą się równać.
    Sztangi bym nie ruszał.
    Ad 2
    Nie zmienia się również zadana turbo?
    Ad 3
    Z rana na zimnym powinien się otworzyć od razu a potem powinieneś mieć spokój :)
    Zwór uwagę na map sensor jeszcze bo on też ma wpływ na egr.
    Trzeba też zwrócić uwagę dlaczego komputer żąda cały czas 100 pozycji turbo.

    Tak na szybko patrzyłem w stare filmiki i komputer u mnie żąda 100% pozycji turbo,gdy zawór egr jest otwarty.
  • #24
    smykm
    Level 10  
    cichy koksik wrote:
    Ad 2
    Nie zmienia się również zadana turbo?


    Wartość zadana jest zawsze 100%...
    Odwzorowanie zmienia się. Na wolnych obrotach 15% a podczas przygazówek na postoju 75-95%.

    Nie znalazłem jeszcze podobnego przypadku. Na angielskim forum była omawiana odwrotna sytuacja, tzn wartość zadana zmieniała się a odwzorowanie było ciągle na 100%.
    https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=60480

    Dodano po 2 [minuty]:

    P.S. Dzisiaj udepnę MAP i przetestuje auto na trasie.
  • #25
    cichy koksik
    Level 15  
    smykm wrote:
    Na wolnych obrotach 15% a podczas przygazówek na postoju 75-95%.

    Ok,a pod obciążeniem?
    Najlepiej zrób sobie logi/wykresy i się wyjaśni.
    Wrzuć kilka parametrów a potem porównasz np do jazdy z odpiętym mafem.
  • #26
    smykm
    Level 10  
    @cichy koksik
    Jakiej firmy kupiłes przepływkę?

    Nie daje mi spokoju skakanie parametru zmierzony wydatek powietrza pod obciążeniem (pikuje do 600 po czym za 2 sek spada do 300).
    Chce zamówić nowa i zastanawiam się nad PIERBURG za 370PLN vs OE SENSATA za 360 vs SKV za 222PLN.

    SKV chyba odpuszcze bo sama cena sugeruje że produkt na 2 :).
  • #27
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Ja kupowałem oryginalną używkę,ale tak jak pisałem nie było to raczej potrzebne.
    Na Twoim miejscu bym nie kupował nowej przepływki .
    Tak jak pisałem powyżej,zrób logi/wykres i się okaże jak ona pracuje.
    A jeszcze lepiej kup elm 327 i zczytaj parametry-apka bardzo fajna i rozbudowana i najważniejsze,że wszystkie parametry widziszna bieżąco bez skakania po zakładkach w lexi.

    W Twoim aucie jest fap?

    Dodano po 19 [minuty]:

    Poszperałem po necie i znalazłem podobny problem do Twojego,czyli szarpnięcie i skok dawki powietrza.
    Winien był przepływomierz (nowy),ale tylko częściowo-częściowo bo pracował idealnie dopóki egr się nie otworzył.
    W tym momencie następował chwilowy skok dawki powietrza i szarpnięcie.
    Zrób logi i powinno wszystko się wyjaśnić.
    Nie wiem czy też w lexii nie ma opcji sprawdzenia sprawności przepływki/test.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Znów potruję :)
    Wyczytałem,że niby w diagboxie po wymianie przepływki trzeba ją "przyuczyć/wczytać".
    Robiłeś to?
    Ja również ją wymieniałem,więc zainteresuję się tematem.
  • #28
    smykm
    Level 10  
    cichy koksik wrote:
    W Twoim aucie jest fap?


    Citroen C4 GP 1.6 HDI 109KM - Błędy: P0401, P0490 i P1459

    W diagboxie można wybrać paramtery do wykresów, spróbuje się tym pobawić.

    Odnośnie przyuczania to nie mam takiej opcji, jest chyba tylko wymiana części.

    Po odłączeniu Przepływki auto działa jak trzeba - więc wniosek powinien być jasny - problem z przepławką albo EGRem. Wymieniałem obydwa elementy... albo mam pecha albo jeszcze coś do tego dochodzi.
  • Helpful post
    #29
    cichy koksik
    Level 15  
    @smykm
    Czyli już regenerowałeś fapa.
    Co do przyuczania to faktycznie nie widziałem takiej opcji,ale pisałem o tym co wyszukałem w sieci a tam niby w serwisie ktoś taką procedurę wykonywał ze względu na falujące obroty-pomogło.

    Jako,że sam wymieniałem mafa i miałem dziś chwilę wolnego to się tym zainteresowałem i jest tak jak pisałeś-wymiana części.Może to jest to przyuczanie,nie wiem.
    Jest natomiast opcja sprawdzenia poprawnego działania egr czy właśnie mafa.

    Pobaw się tymi wykresami i najlepiej podczas jazdy włącz nagrywanie pulpitu byś widział co działo się w danych warunkach.Niestety mieszczą się tylko 3 okienka przy nagrywaniu,ale powinno to starczyć.

    Z dzisiejszej jazdy mogę Ci napisać,że maf w zasadzie cały czas dąży do wartości zadanej,ale czasem występują rozbieżności.
  • #30
    smykm
    Level 10  
    Aktualizacja :)

    Wymieniłem MAF na nowy oryginał. Auto przestało szarpać. Nie miałem jeszcze okazji przetestować na dłuższej trasie. Na krótkich odcinkach problem już nie występuje.

    Co ciekawe nie musiałem nawet robić wymiany części w diagboxie.