Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Leon 1m ASV - Wyciągnięcie turbo

Baca1988 16 Jun 2019 09:13 6624 35
  • #1
    Baca1988
    Level 4  
    Witam
    Mam problem z moim Seatem Leon 1.9 TDI silnik ASV rok 2000
    Od jakiegoś czasu samochód stracił swoją moc ,tzn turbo wkręca się dopiero od 3 biegu i to na 2500 tys obrotów.
    To wkręcanie też daje dużo do życzenia ,zamiast 110 km daje odczucie że ma zaledwie 75 km ,przy zmianie biegów lekki świst się pojawia
    Pierwsze co zrobiłem to zdiagnozowałem pompę vacum,ta okazała się sprawna
    Dalej wymieniłem wężyki podciśnienia ,lecz poprawy brak ,kolejno zamieniłem zawory n18 z n75 również bez rezultatu
    Sztanga gruszki chodzi bardzo ciężko
    Zostaje więc mi do sprawdzenia turbo
    A to że jest schowane przy ścianie grodziowej,mam pytanie czy do wyciągnięcia go potrzebny jest kanał ? Czy idzie to zrobić bez kanału ?
    Jeśli ktoś by dysponował materiałem jak to zrobić w tym silniku byłbym wdzięczny
  • #2
    berthold61
    Level 26  
    Ja to robiłem w oktavi i dałem rady bez kanału ,tylko lewarek i koło pod karoserię aby mnie nie zgniotło w razie W , ale zanim to zrobisz to weź się za dokładne sprawdzenie wężyków tych cieniutkich a zwłaszcza w zaczepach bo w tychże zaczepach one się przecierają i to jest 80% awari turbo ,meches za wymianę wężyka 3 zł skasuje ci 2500 zł oni lubią takich pacjentów ,
    mam nadzieję że wykluczyłeś uszkodzoną przepływkę ? podpowiem że łatwo to sprawdzić wkładając zwykłą diodę w piny wtyczki bez logów dynamicznych .
  • #3
    Baca1988
    Level 4  
    Dzięki za odpowiedź ,wężyki założone całkiem nowe bardzo dobrze przylegają do wejść ,przepływka sprawdzona ,nie jest uszkodzona
    Jedynie zostaje do sprawdzenia samo turbo, ostatnio robiłem logi i wyniki wskazywały na przeładowania,więc tu też takie potwierdzenie żeby sprawdzić turbo
    Możesz w skrócie opisać przebieg wyciągnięcia turbiny ? Na co zwrócić uwagę ,od czego zacząć itd
  • #4
    berthold61
    Level 26  
    Zanim je wyciągniesz to klucz 13-ka i nałóż na dźwignię ramienia turbo i spróbuj nią poruszać to ma skok ok 2 cm i sprawdź czy się blokuje czy w miarę jako tako chodzi bo być może wystarczy tylko dobrze rozruszać i potem ostro jeździć i będzie dobrze a jak nie drgnie to paskudna robota nie tyle z samym wyciagnięciem turbo bo to czynność niezbyt skomplikowana poodpinać rury odkręcić wyjąć ale już rozbieranie i samo czyszczenie kierownic turbiny to trochę wredna robota ale do ogarnięcia , na jutubie masz nawet poradniki czyszczenia kierownic turbo ,
    ps , czasem sama grucha wysiada jak dostanie nieszczelności na membrance .
  • #5
    Baca1988
    Level 4  
    A więc okazało się że grucha raczej do wymiany skok to jakieś 0.5mm i czyszczenie turbo przy okazji , szczerze mówiąc wolałbym zrobić to od góry ,nie dysponując kanałem,jakoś nie mam zaufania do leżenia po samochodem który jest na lewarku ,chodziłby nie wiem jak był zabezpieczony

    Czy ktoś napisał by ,poradził ,jak do tego się zabrać od góry
    Silnik 1.9 TDI seat Leon ,turbo z tyłu ,od strony ściany grodziowej.
  • #6
    sigwa18
    Level 41  
    Wylatuje dolot czyli plastikowa rura do turbo i kolektor dolotowy z egr i klapą. Najlepiej zdemontować też rurę od turbo. Po tym zabiegu masz dostęp do śrub kolektora wydechowego. Niestety spływ oleju i wspornik muszli odkręcisz tylko od dołu. Z doświadczenia czyszczenie nie skutkują długotrwała bezawaryjną pracą. Przeważnie w mechanizmie jest sporo zatarć i bez polerowania ich szybko się zaciera ponownie. Druga sprawa to okręcenie śrub trzymających zmienna geometrię turbo w muszli zawsze któraś się urwie.
  • #7
    berthold61
    Level 26  
    No a po czyszczeniu zmiana stylu jazdy bo diesle ze zmienna geometrią nie tolerują spokojnej jazdy , najlepsza opacja to max w palnik i zmiana biegu ale zawsze ostro , jako ciekawostke podam że auta po tzw chipie praktycznie nie cierpią na zapieczone kierowniczki więc radze rozważyć styl jazdy na bardziej agresywny .
  • #8
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ja dodam od siebie że najlepiej wyjąć nierdzewny dysk z muszli turbo po stronie gorącej i wypiaskowac całość. Często też geometria stoi przez to że rdza ściska łopatki. Generalnie wszystkie te turbiny nie zapiekaly się kilkanaście lat. A bez piaskowania szybko potrafi ten objaw wrócić. I druga rzecz to stan wtryskiwaczy, bo jak leja to tez szybko to wraca.
  • #9
    Baca1988
    Level 4  
    Słuchajcie dopiero po tygodniu zabieram się za turbo ,praca praca i jeszcze raz praca zmusiła mnie do odłożenia napraw ,ogólnie samochód mam już podniesiony,dziś jedynie walczyłem z odpływem oleju oraz wspornikiem turbo ,jakoś dałem radę jutro górę rozkręcam ,powiedzcie mi czy oprócz tych uszczelek jeszcze jakieś inne są potrzebne ?
    Leon 1m ASV - Wyciągnięcie turbo
    oraz jaki wymiar ma śruba imbusowa którą jest skręcony kolektor ssący bo jednej mi tam brak.
  • #10
    sigwa18
    Level 41  
    lukasz12345678910 wrote:
    Ja dodam od siebie że najlepiej wyjąć nierdzewny dysk z muszli turbo po stronie gorącej i wypiaskowac całość. Często też geometria stoi przez to że rdza ściska łopatki. Generalnie wszystkie te turbiny nie zapiekaly się kilkanaście lat. A bez piaskowania szybko potrafi ten objaw wrócić. I druga rzecz to stan wtryskiwaczy, bo jak leja to tez szybko to wraca.
    piaskowanie tylko zewnątrz powierzchnie pracy łopatek szlifuje się na lustro. Po piaskowaniu zostają chropowatości do których łatwo chwyta się nagar. Za duże luzy na sterowaniu łopatkami czy samych łopatek dyskwalifikują je do ponownego użycia. Przy dużych luzach wykres doładowania przypomina bardziej EKG niż stałe stabilne doładowanie.
  • #11
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ale dysk po którym pracują lopatki wyjmujesz i piaskujesz wtedy cała muszle strony gorącej. Dysk oczywiście że na lustro. Chodziło mi o to że podsadza go korozją i ściska łopatki.
  • #12
    berthold61
    Level 26  
    A już po wszystkim zmiana stylu jazdy na bardziej ostrą , pierwsze biegi z buta na maxa , gazem ostro deptać bo to ma pracować , widzę czasem jak ludzie męczą te diesle jadąc na 5 biegu 50-ką a po ruszeniu do 50-ki rozpędza się 4 minuty a to prosta droga do zasyfienia turbiny , najlepszym lekiem jest chiptuning nawet jak tego nie wykorzystujemy.
  • #13
    sigwa18
    Level 41  
    berthold61 wrote:
    A już po wszystkim zmiana stylu jazdy na bardziej ostrą , pierwsze biegi z buta na maxa , gazem ostro deptać bo to ma pracować , widzę czasem jak ludzie męczą te diesle jadąc na 5 biegu 50-ką a po ruszeniu do 50-ki rozpędza się 4 minuty a to prosta droga do zasyfienia turbiny , najlepszym lekiem jest chiptuning nawet jak tego nie wykorzystujemy.

    Możesz mi wyjaśnić bo z tego co wiem (a chyba jestem w błędzie) Chip Tunning polega na rozszerzeniu map i podniesieniu dawek oraz ciśnień. Jak się nie wciska pedału gazu mocnej to sterownik korzysta z części mapy która nie była ruszana. No chyba że w pakiecie jest wyzerowanie mapy EGR wtedy mniej syfu trafia do silnika i mniej jest na wylocie.
  • #14
    berthold61
    Level 26  
    Po prostu sam silnik robi się bardziej agresywniejszy i turbinka chodzi w całym zakresie a to najważniejsze , do mułowatej jazdy służyły diesle starego typu z wtryskiem pośrednim natomiast nowymi powinno się jechać jak sportowym autem niestety ale tak to wygląda , ja odkąd używam diesli a jest to od początku lat 90-tych to wszystkie moje diesle były chipowane , nawet obecny audi a2 też ma zapodanego chipa i z silnika 1,4 mam 105ps , nigdy nie miałem problemów z turbinami zapieczonymi .
    zapomniałem dopisać że po chipie sam silnik jest przy tym o wiele sprawniejszy lepiej spala paliwo itp.
  • #15
    sigwa18
    Level 41  
    Raczej żadem szanujący się Tunner nie ruszy mapy bez sprawdzenia stanu silnika i porządnej diagnostyki ,żeby potem nie było na niego że coś padało a po chipie rozsypało się w drobny mak. Chip jako taki nie ma wpływu na zapiekanie się VNT wyłączenie EGR tak szybka dynamiczna jazda też. Tyle że nikt nie zmienia map żeby wolno jeździć. A co do 1.4 tdi tam w 99% szło turbo na Bypasie (duży moment z dołu roztrzepał by budę do reszty) i tam nie ma się co zaciąć.
  • #16
    Baca1988
    Level 4  
    Witam ponownie ,turbo zmieniłem na "nowe"używane sprawne ,przeczyszczone ,lecz problem nadal występuje ,samochód jak nie miał mocy tak dalej nie ma.
    Wężyki nowe ,gruszka nowa sprawna,co dalej mogę zrobić ? Posiadam wakuometr jak i co po kolei podłączać by sprawdzić dokładnie podciśnienia
    Logi będę mógł zrobić dopiero we wtorek
    Więc do tego czasu co mogę bez komputera jeszcze sprawdzić
    EGR zaślepiony ,zapytam jeszcze czy zaślepka która jest przykręcona bezpośrednio do EGr'a ma wpływ na pracę turbo ?
    Mam tam bardzo minimalny luz, iż gwint jest ujechany i nie dociska się zaślepka do końca,dosłownie na 2 obroty śrubą, lecz nawet z podkładkami niedokreci się iż śruba kręci się w miejscu .
    Samochód podczas gaszenia trzęsie nadal .
  • #17
    berthold61
    Level 26  
    Jak auto trzęsie przy gaszeniu to od nowa bym prześledził wszystkie wężyki i czy dobrze połączone , wychodzi na to że klapa gasząca nie bangla tak jak trzeba .
  • #18
    Baca1988
    Level 4  
    Przed wymianą turbo ,było to samo ,klapa zachowywała się identycznie ,wężyki nowe ,sprawdzone dobrze podłączone,gdzie wpinac się żeby sprawdzić podciśnienia wakuometrem w poszczególnych układach . Leon 1m ASV - Wyciągnięcie turbo
  • #19
    sigwa18
    Level 41  
    Na pracującym silniku pomiń zawór N239 ( na klapę gaszącą podaj bezpośrednio podciśnienie łącząc małą rurką wejście zaworu z wyjściem na klapę) powinien silnik zgasnąć. Jak nie zobacz czy siłownik klapy się ruszy i czy dochodzi do niego podciśnienie. To jest prosty układ na klapę albo podaję pełne podciśnienie albo przełącza na atmosferyczne z filtra powietrza (tryb zamknięty na max otwarty lub na max bez stanów pośrednich).
  • #20
    Baca1988
    Level 4  
    Spróbowałem klapa gaszącą nie wykazała żadnej reakcji ,samochód nadal został odpalony a dźwignia nie miała żadnego ruchu,nawet ręcznie próbują go przydławić wciskając dźwignie zero reakcji ,dodatkowo przy klapie jest wyczuwalny podmuch powietrza,bardziej od strony dźwigni ,czy to może mieć wspólnego coś z układem turbosprężarki ?

    Zamieszczam filmik jak to wygląda oraz w którym miejscu mniej więcej dmucha ,może to mieć związek z zaślepionym zaworem EGR ?



    [/youtube]

    Dodano po 42 [minuty]:

    A więc problem z powietrzem od strony klapy EGR rozwiązany ,EGr po zdemontowaniu pęknięty w całości.
    Teraz narodziło się pytanie ,czy to ma związek z turbosprężarka ?
    Ciśnienie na zaworze n75 na krućcu na który nachodzi wężyk podciśnienia od gruszki z turbo pokazuje wartość 0
    Przy zaciągnięciu powietrza strzykawką z przewodu gruszki turbo ,sztanga obniża się i wraca do swojej pozycji .
  • #21
    sigwa18
    Level 41  
    Czyli tak pęknięty EGR to ujście powietrza które spreża turbo dwa brak podciśnienia do sterowania gruszka turbo plus klapą gasząca sprawdź co masz na wyjściu z pompy podciśnienia. Reasumując dość że turbo nie pompuje bo nie jest wysterowane to jeszcze jakby pompowało to w atmosferę bo jest dziura w dolocie. Zrób jeszcze raz test z klapą ale na odłączonym EGR.
  • Helpful post
    #23
    sigwa18
    Level 41  
    Tu jest ok a zmierz co pokazuje na wejściu do gruszki turbo zaraz po odpaleniu.
  • #24
    tzok
    Moderator of Cars
    1. Zacznij od sprawdzenia szczelności układu dolotowego, bo jak Ci tam coś "dmucha" to nie ma szans to działać.

    2. Jak ktoś chce deptać to po co wtedy kupować diesla i to z turbiną VNT? Zmienna geometria (VNT) została stworzona aby poprawić moment obrotowy w dolnym przedziale prędkości obrotowych silnika.

    3. EGR i VNT zarastają sadzą przez lejące wtryskiwacze, trefne paliwo i jazdę na krótkich odcinkach z niedogrzanym silnikiem. Od czasu do czasu warto pojechać tak by zmienna geometria została wysterowana, ale żadne deptanie do odcinki.

    3. TDI po "wiejskim chipie" puszcza takie kłęby sadzy, że tym bardziej wszystko zarośnie smołą, a zwłaszcza katalizator.
  • #25
    Baca1988
    Level 4  
    tzok wrote:
    1. Zacznij od sprawdzenia szczelności układu dolotowego, bo jak Ci tam coś "dmucha" to nie ma szans to działać.

    2. Jak ktoś chce deptać to po co wtedy kupować diesla i to z turbiną VNT? Zmienna geometria (VNT) została stworzona aby poprawić moment obrotowy w dolnym przedziale prędkości obrotowych silnika.

    3. EGR i VNT zarastają sadzą przez lejące wtryskiwacze, trefne paliwo i jazdę na krótkich odcinkach z niedogrzanym silnikiem. Od czasu do czasu warto pojechać tak by zmienna geometria została wysterowana, ale żadne deptanie do odcinki.

    3. TDI po "wiejskim chipie" puszcza takie kłęby sadzy, że tym bardziej wszystko zarośnie smołą, a zwłaszcza katalizator.


    1.Dmucha bo był rozszczelniony EGR więc ,wymiana na nowy może coś poprawi

    2.-3 . Samochód dziennie jeździ ok 100 km ,diesla mam od 6 lat i troszkę mam podstawowego pojęcia jak się nim obsługiwać ,w szczególności turbosprężarką

    4.samochód jest chipowany w profesjonalnym serwisie W Katowicach ,jednym z lepszych na Śląsku :)

    Zamówiłem EGR na chwilę obecną czekam na dostawę ,wieczorem sprawdzę podciśnienie jakie idzie do gruchy turbo ,wczoraj na wyjściu zaworki n75 wakuometr pokazywał 0 . Ale może to wina nieszczelnego EGRu? Choć to dwa odrębne "kanały"
  • Helpful post
    #26
    tzok
    Moderator of Cars
    Baca1988 wrote:
    Ale może to wina nieszczelnego EGRu? Choć to dwa odrębne "kanały"
    Nie może a z całą pewnością nieszczelność w obrębie EGR będzie powodowała utratę mocy. Bez względu na to czy nieszczelność jest w obrębie układu wydechowego czy dolotowego.
  • #28
    Baca1988
    Level 4  
    EGR zmieniony,dalej brak mocy samochodu ,podłączając wakuometr bezpośrednio pod krućiec który idzie do gruszki turbo z zaworu n75 , wakuometr nie podniósł się ,zarówno sprawdzałem podczas odpalania samochodu jak i na zapalonym już .
  • #30
    Baca1988
    Level 4  
    Leon 1m ASV - Wyciągnięcie turbo Leon 1m ASV - Wyciągnięcie turbo

    Patrząc na ten zawór ,to do krućca prawego idzie przewód od filtra powietrza ,Górny krućiec lewy przewód idący do zaworka ,dolny krućiec lewy przewód od gruszki turbo