Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Unitra Condor- głośniki niskotonowe (zamienniki), megnetofon

młody641 16 Jun 2019 14:42 984 23
Przewód Toplex
  • #1
    młody641
    Level 4  
    Witam

    Odnawiam Condora unitry z przestrojonym pasmem ukf. W związku z tym mam dwa pytania.

    Pierwsze brzmi, jakie głośniki niskotonowe można zastosować jako zamienniki oryginałów (wymiary i jakie ewentualnie polecacie?)
    A drugie pytanie mam co do magnetofonu kasetowego w tym sprzęcie, bo magnetofon nie daje znaku życia, mimo że jest kompletny (ale jeszcze nie ma pasków), podejrzewam klawisze i zauważyłem że są to nieco inne niż te co teraz się montuje. Czy ktoś kiedyś odnawiał klawisze w sekcji magnetofonu condor i wie czym to robić?

    Proszę o pomoc

    Pozdrawiam

    Dodano po 55 [sekundy]:

    Macie może na forum schemat do tego sprzętu?
  • Przewód Toplex
  • #3
    młody641
    Level 4  
    Mam prośbę, czy któryś z forumowiczów może mi podpowiedzieć ewentualnie która wtyczka z przewodami gw które gniazdo w sekcji magnetofonu? Model 820S.

    Dodano po 58 [minuty]:

    I pojawił się kolejny (jak zwykle) problem, wymontowałem dodatkowo płytę (tam gdzie są te wskaźniki dźwięku- nad magnetofonem) aby wyczyścić z kurzu suchą szmatką i po włożeniu płyty na miejsce w głośnikach słychać warkot i nie przełącza funkcji (po wciśnięciu radia skala nie podświetla się choć powinna.
    Obejrzałem i nie zauważyłem, żebym coś urwał. Co może być za przyczyna?

    Dodano po 17 [godziny] 26 [minuty]:

    Witam

    Powracam z problemem condora. Mianowicie dzisiaj na płytce obok analizatora widma znalazłem skorodowane dwa rezystory, kondensator i scalak. Czy jest możliwość że przez to pojawia się w głośnikach warkot i nie pracuje jak trzeba analizator widma? Na razie wymieniłem te kondensatory, resztę elementów wymienię za chwilę.

    Poza tym magnetofon nadal nie daje oznak że działa, nie reaguje na klawisze. Płyta magnetofonu sprawdzona (na oko ok). Paski wymienione Nie jestem pewien tylko podłączenia przewodów. Wie ktoś może która wtyczka w które gniazdo?

    Nie chcę porad typu serwis tylko chcę upewniając się na forum przywrócić ten sprzęt do życia.

    Dodano po 3 [godziny] 32 [minuty]:

    Doszedłem teraz po naklejkach na kablach (wcześniej nie dostrzegłem) że brakuje mi wtyczki XC 807. Przejrzałem płytki i nie mogę namierzyć skąd ten kabel idzie. Pomoże ktoś?
  • #4
    olaf x
    Level 33  
    XC807 to zasilanie układów stabilizacji i sterowania silników części magnetofonowej i jest pobrane bezpośrednio z głównych elektrolitów po transformatorze i prostowniku.
  • #5
    młody641
    Level 4  
    Czyli jak nawet kabla nie ma to można z mostka wziąć napięcie pod układ?

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    Podłączyłem magnetofon pod kondensator na mostku (tam gdzie wychodzi 15V). Mimo wszystko dalej brak oznak życia. Kontrolki nie świecą się, magnetofon nie działa. Klawisze (a raczej styczniki) sprawdzone omomierzem i są sprawne. Pod zasilaczem warsztatowym również nie odpala.

    Gdzie szukać przyczyny awarii?
  • Przewód Toplex
  • #6
    olaf x
    Level 33  
    Biegunowość prawidłowa?
    To jest rozbudowany uklad sterowania funkcjami silników. Niezbędne prawidłowe również podłączenie płytki z klawiszami, są trzy wiązki. Jak również pozostałe na płytce D8, do silników, autostopu,wyłącznika krańcowego sanek. Jesli wszystko jest ok to miernik w dłoń, trzeba znaleźć gdzie ginie napięcie.
  • #7
    młody641
    Level 4  
    Witam


    Mój condor niestety chyba jak na razie umarł, ponieważ po podłączeniu do gniazdka i wybraniu "radio" nie zaświeca się skala a głośniki wydają straszliwy stukot(ten objaw milknie po wciśnięciu klawisza który jest obok phones)- występuje to na wszystkich funkcjach. Obydwa wskaźniki świecą tylko jedną diodą. Poza kondensatorami (jak pisałem wyżej) znalazłem również trzy uszkodzone rezystory: R405; R455; R404. Mam pytanie, czy te uszkodzone rezytsory mogą dawać efekt, że condor nie działa poprawnie? Czy da się z tego coś jeszcze zrobić?

    Dodano po 59 [sekundy]:

    Przypomnę, że na początku jak do mnie to trafiło to działało radio, potem radio z przerwami stukanie z głośników a teraz już nic.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Nie chcę wyrzucać, dlatego pytam na forum co z tym robić. Jeszcze jedno zauważyłem, naciskając delikatnie przycisk record (mimo że magnetofon odłączony) mruga jeden ze wskaźników głosu

    Dodano po 55 [sekundy]:

    Mnie interesuje jak na razie czy te rezystory, które napisałem mogą powodować problem z pracą sprzętu? Mostek sprawdzony i na kondensatorach (mimo, że są to wiekowe oryginalne) jest 15V

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kondensatory elektrolityczne w zasilaczu (te cztery główne) mimo wszystko wymienić?
  • #8
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Nie, przepalone rezystory nijak nie wpływają na poprawną pracę sprzętu, producent je umieścił po to by się spaliły i myliły serwisantów :D
    Serio przeanalizuj co napisałeś i się zastanów czy to ma sens :P
    Poza tym wątpię by były te rezystory przepalone.

    Unitra Condor- głośniki niskotonowe (zamienniki), megnetofon
    Tu fragment z rezystorami.

    Schemat w dłoń i do dzieła, no oczywiście jakaś podstawowa wiedza z elektroniki by się przydała.

    Wymiana kondensatorów filtrujących nic ci nie da. Nie one są przyczyną.
  • #9
    młody641
    Level 4  
    Po prostu na początek pytam o to co widzę. Schemat mam i jeżeli to nie wpływa na stan sprzętu to w takim razie szukam wg. schematu dalej
  • #10
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Jak uszkodzenie elementów ma NIE WPŁYWAĆ na stan sprzętu?
    Jesteś pewien że są przepalone te rezystory?!
  • #11
    młody641
    Level 4  
    Z tymi rezystorami to pewien jestem, że coś jest nie tak, ponieważ wylutowałem je (a robię to delikatnie) i jeden z trzech po prostu się rozpadł. Po drugie dokonałem pomiarów i na każdym (poza tym co się rozleciał) omomierz nie wskazuje żadnej oporności (a sam przyrząd jest dobry- sprawdzone na innym rezystorze). Po trzecie albo przepalone albo skorodowane dość mocno, ponieważ są one pokryte brązowo- czarnym nalotem, a pod tym co się rozleciał w trackie wylutu była czarna plamka.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Fakt, może z tymi rezystorami poleciałem po całości (uczepiając się ich) ale wcześniej nie spojrzałem zbyt dokładnie na schemat. Poza tym osobiście twierdzę, że jeżeli element wygląda dość podejrzanie (a pomiary nic nie dają) to raczej należy chyba wymienić na nowy. Co do kondensatorów, też się ich uczepiłem, ponieważ słyszałem, iż wiekowe kondensatory mogą powodować jakieś problemy w sprzęcie, ale skoro wymiana na nowe jak napisał Pan nic nie da to wymieniać nie będę. W takich sprzętach stawiam zawsze na początek na to co może się już przez wiek sypać (jak luty, kondensatory itd) a pytam dlatego żeby się upewnić czy idę w dobrym kierunku

    Jak uda mi się dojść do przyczyny awarii to napiszę na forum w tym temacie.

    Pozdrawiam

    Dodano po 8 [minuty]:

    Poza tym, jak napisałem w którymś z tematów, nie chcę oddawać do serwisu/warsztatu, ponieważ nawet z tą podstawową wiedzą i drobną pomocą wolę zrobić samodzielnie (a przynajmniej podjąć próbę) i zdobyć kolejną wiedzę w temacie napraw.
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    młody641 wrote:
    jeżeli element wygląda dość podejrzanie (a pomiary nic nie dają) to raczej należy chyba wymienić na nowy.
    Gdybym chciał każdy "podejrzany" (bo źle wygląda z zewnątrz) element w każdym naprawianym sprzęcie chciał wymieniać już dawno poszedłbym z torbami... Podstawą zawsze są pomiary elementów i sprawdzenie napięć z serwisówką (schematem) przed nosem.
    Jeśli jesteś pewien, ze rezystory są spalone, to - owszem wymień je - ale zanim włączysz sprzęt ponownie zlokalizuj przyczynę uszkodzenia. Spalony rezystor w 99% wypadków jest tylko efektem uszkodzenia, a nie jego przyczyną.
    Dopiero jak jesteś w 100% pewny, ze elementy w danym układzie są sprawne - możesz podłączać napięcie i sprawdzać czy są prawidłowe (bo, możliwe, ze coś Ci umknęło). Najlepiej - jeśli chodzi o zasilacz - podłączać bez połączenia z resztą układów.
    Jeśli napięcia zasilacza są ok, możesz podłączać (o ile to możliwe) po kolei kolejne bloki sprawdzając czy wszystko jest ok.
    Rezystory które sprawdziłeś nijak nie wpływają na brak włączania się sprzętu - to jedynie elementy układu wskaźników a ich wartości uniemożliwiają uszkodzenie (przez nie) zasilacza.
    Czemu cały czas o zasilaczu piszę? Bo to od niego należałoby zacząć sprawdzanie. Piszesz, że wyjmowałeś tę płytkę i po jej ponownym montażu zaczął sprzęt działać nieprawidłowo - to powinno Cię zastanowić, bo zapewne coś podłączyłeś źle. Samo przerywanie, warczenie itp objawy wskazują na problemy z układem wzmacniacza - lub przedwzmacniacza, albo - zasilaniem właśnie.
    Kilka podstawowych wskazówek dostałeś - teraz czas na Twój ruch. Postępuj powoli i konsekwentnie analizując to co mierzysz i co widzisz, a na pewno znajdziesz przyczynę.

    P.S. Co to znaczy "odnowić klawisze" i czemu magnetofon nie działa?
  • #13
    młody641
    Level 4  
    Witam

    Co do bardzo dużego posta w tym temacie to tyle podpowiedzi mi wystarczy (i za to dziękuję), teraz rzeczywiście moja kolej bym zaczął prawdziwą diagnostykę (właśnie od zasilacza zacznę bo też jest elementem moich podejrzeń). Co do pytania o magnetofon, nie działał już od samego początku (od kiedy to dostałem). Brakowało przewodu od zasilania (po dorobieniu dalej nie działa). Pytanie o klawisze magnetofonu odpada ponieważ sprawdzałem i są w porządku.
  • #14
    młody641
    Level 4  
    Witam

    Zacząłem od mierzenia napięć i jest tak: na transformatorze za mostkiem jest 15V. Idąc dalej na wtyczce XC2017 (żółty i zielony) jest 15V, natomiast znalazłem że na złączu od tunera ginie napięcie (powinno być 9V a jest 1V). Po podłączeniu pod zewnętrzne 9V tuner wstaje
  • #16
    młody641
    Level 4  
    Ma ktoś może na forum zdjęcie albo skan pełnego (nie rozerwanego na części) schematu do tego odtwarzacza? Pytam bo te dostępne w internecie są rozerwane na strony i ciężko jak dla mnie dojść co do czego, a wydaje mi się że znalazłem fragment trasy 9V ale ze względu na fragmentowy schemat nie umiem tego odczytać. Jeżeli nie ma takiego dostępnego to trudno, jakoś sobie poradzę.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Mogą być również dla ułatwienia sprawy zdjęcia schematu montażowego z napięciami.
  • Helpful post
    #18
    olaf x
    Level 33  
    Ze złącza 207 zasilanie jest podane na płytke korekcji barwy na standartową stabilizację z tranzystorem VT21 i zenerem VD 21. Na emiterze tego tranzystora, czyli elektrolicie C24 powinno być 9,5V. Jesli nie ma ten stopień stabilizacji do sprawdzenia. Jeśli jest to zasilanie idzie na styki isostatu radio-inne wejście d8-d9. Może isostat nie łączy jak powinien i nie przekazuje napięcia przy położeniu "radio" , bo stąd już przez XC205 napięcie idzie na płytkę radiową.
  • #19
    młody641
    Level 4  
    Sprzęt jeżeli chodzi o samo granie wstał. Przyczyną był przepalony BD135. Po wymianie gra ale warczy i po włączeniu basu zaczyna burczeć i przerywać
  • #20
    olaf x
    Level 33  
    Tak jakby zasilacz nie dawał rady. Czemu ten tranzystor dał ciała? Jakieś zwarcie przy podłączaniu zrobiłeś pewnikiem. Dioda zenera o jego obwodzie sprawna i trzyma napięcie ? Sprawdź czy na sygnale podanym z zewnątrz przez gniazdo też tak się dzieje. Napięcia na zasilaczu ,płytce korekcji i końcówce mocy prawidłowe?
    Mnie do poniedziałku nie będzie, wesele z poprawinami, ale na pewno ktoś na forum będzie pod ręką :D
  • #21
    młody641
    Level 4  
    Witam

    Jak na razie pozostawiam temat wzmacniacza a przechodzę do tematu magnetofonu. Problemem nie działania było złe podłączenie przewodów. Po poprawnym połączeniu zaczęło działać (działa przewijanie, kontrolki świecą), natomiast nie działa silnik główny (Ten od dużego koła) i nie działa podnoszenie sanek. Zająłem się na razie sankami, silnik podnosi i opuszcza (pod zasilaczem regulowanym na "krótko"), natomiast pod płytką magnetofonu nic się nie dzieje. W torze zasilania silnika sanek głowicy znalazłem padnięty tranzystor BD135 i uszkodzoną diodę zenera (wg. schematu 10V). Mam pytanie, czy można dać diodę na 9,5V czy szukać raczej większej? W swoich wykopaliskach mam tranzystor BCAP 11.16, czy do tego układu wystarczy? (polaryzacja ta sama)

    Dodano po 12 [godziny] 31 [minuty]:

    Udało się na chwile uruchomić sanki magnetofonu (reakcja na klawisze była ok) ale chwilę później układ znów się rozsypał. Po pomiarach okazało się, że przebita nowa dioda zenera. Podejrzewam, że dioda mogła mieć małą moc i po prostu nie wytrzymała. Jutro wstawię nową diodę większej mocy i napiszę czy ruszyło
  • #22
    młody641
    Level 4  
    Witam

    Tak jak pisałem wcześniej wymieniłem diodę zenera na większą w układzie zasilania sanek i teraz kolejny problem. Po podłączeniu płytki z podłączonymi sankami silnik sanek cały czas pracuje (czasami przerwie po naciśnięciu stop ale za chwilę znów zaczyna pracować), Ponadto wysiadła część klawiatury (to znaczy działa stop, klawisz pod pomarańczową diodą oraz raz na jakiś czas klawisz prawego przewijania- kontrolki zapalają się po chwili gasną). Na kondensatorze od klawiatury jest 0V. Tranzystory oraz diody zenera na tej płycie sprawne.

    Podpowie ktoś co może być?
  • #23
    młody641
    Level 4  
    Dobra moi drodzy, sanki już nie wariują jak na razie, problem pozostał z klawiaturą (działa tylko klawisz ostatni- pomarańczowy i STOP. Klawisz przedostatni delikatnie po naciśnięciu zaczyna żarzyć po czym gaśnie. Na regulowanym zasilaczu przy naciskaniu klawiszy pobór prądu pokazuje się 0.02 po czym spada do zera. Osobiście podejrzewam któryś z tyrystorów, ale pytanie mam czy ktoś może wie tak naprawdę co steruje tą płytką z klawiszami w tym magnetofonie? Na kondensatorze na tej płycie jest 0V więc co robić dalej?