Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Światło STOP do roweru elektrycznego

Tempel21 22 Jun 2019 14:46 1290 6
  • #1
    Tempel21
    Level 5  
    Witam, posiadam rower elektryczny, który w klamkach hamulcowych ma zamocowane kontaktrony wraz z magnesami. Obwód ten służy do odcinania silnika przy hamowaniu. Chciałbym ten sygnał użyć do załączania światła stopu. Zamieszczam rysunek poglądowy jak to wygląda. Kontaktron bez wciśniętego hamulca przewodzi, czyli jest zwarty i na zaciskach A i B jest 4,8V i rower jedzie. Po wciśnięciu hamulca na zaciskach A i B jest 0V i następuje odcięcie silnika. W jaki sposób mógłbym rozwiązać pobranie sygnału dla światła stopu? Na początku myślałem o transoptorze, włączyć go w obwód na zaciskach A i B równolegle do kontaktronu. Z tym, że nie wiem czy linia sygnałowa która idzie do procesora, uciągnie prąd diody transoptora, będzie też spadek napięcia na diodzie - ok 1.2V. Nie chciałbym również upalić wejścia procesora w kontrolerze. Prosiłbym o pomoc.
  • #2
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Najprościej to użyć ten obwód z kontraktonem do sterowania światłem stop, równolegle do światła stop należy umieścić przekaźnik, który będzie zwierał/rozwierał (w zależności co robi kontrakton po naciśnięciu hamulca) obwód sterownika silnika.
  • #3
    Tempel21
    Level 5  
    sanfran wrote:
    Najprościej to użyć ten obwód z kontraktonem do sterowania światłem stop, równolegle do światła stop należy umieścić przekaźnik, który będzie zwierał/rozwierał (w zależności co robi kontrakton po naciśnięciu hamulca) obwód sterownika silnika.


    Tylko ja nadal mam wątpliwości, ponieważ nie wydaje mi się, żeby wydajność prądowa tego obwodu była wystarczająca do zasilenia cewki przekaźnika, pomijając fakt pików o wysokim napięciu które się w cewce indukują. To może inaczej. Zamieszczam schemat z przykładowego kontrolera, a konkretnie jego wycinek z obwodem hamulcowym, wspomaganiem PAS (pedałowanie), oraz obwód manetki gazu. Może to bardziej rozjaśni, kontaktron zaznaczyłem czerwoną strzałką.
  • #4
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Nie o to mi chodzi. Oddzielasz kontraktony hamulcowe od obwodu kontrolera. Kontraktony będą sterowały tylko światłem hamowania. Rownolegle do tej lampy podpinasz cewkę przekaźnika (napięcie na lampie musi być wystarczające do wysterowania przekaźnika). Do styków przekaźnika podłączasz wyjście z kontrolera.
    Jak dalej nie będziesz wiedział o co mi chodzi to spróbuje wrzucić schemat.
  • #5
    gimak
    Level 40  
    Tempel21 wrote:
    Kontaktron bez wciśniętego hamulca przewodzi, czyli jest zwarty i na zaciskach A i B jest 4,8V i rower jedzie. Po wciśnięciu hamulca na zaciskach A i B jest 0V

    Chciałem zaznaczyć, że tu jest błąd. Przy zwartym kontaktronie między zaciskami A i B, może być napięcie tylko i wyłącznie 0 V, a przy otwartym kontaktronie może między zaciskami występować jakieś napięcie, w tym wypadku 4.8 V.
  • #6
    _jta_
    Electronics specialist
    E... chyba kontaktron może sterować i wyłączeniem silnika, i włączeniem świateł. Jeśli to jest ten włącznik pokazany czerwoną strzałką na schemacie w #3, to przy rozłączonym na górze powinno być około 3.6V, a przy załączonym 0V (zwarcie do masy). Jak to się ma do wciśnięcia hamulca?

    Rozumiem, że R54 nie ma, bo jakby był 2k, to na bazie Q26 nie byłoby wystarczającego napięcia, żeby mógł przewodzić. Można do kontaktronu podłączyć bazę dodatkowego tranzystora (do punktu SH), ale poprzez duży opornik, ze 100k, żeby nie spowodować znaczącego zmniejszenia prądu bazy Q26. Albo wręcz użyć komparatora (ale ma więcej nóżek, trochę niewygodnie montować), czy MOSFET-a (ale trzeba dobrać odpowiedniego, żeby ze 3V zapewniły jego włączenie).

    Przez 100k popłynie prąd ze 25uA, typowy tranzystor BC548B (beta=200) może go wzmocni do 5mA - to jeszcze trochę mało do światła stopu, i nie wiem, w którą stronę to ma działać, ale dodając jeszcze jeden tranzystor można już sterować wystarczającym prądem (50-60mA chyba wystarczy?).

    Nie masz szans uszkodzić procesora podłączając coś do kontaktronu - od tego jest Q26, żeby w razie czego sam "poległ", ale procesor ochronił.
  • #7
    Tempel21
    Level 5  
    _jta_ wrote:
    E... chyba kontaktron może sterować i wyłączeniem silnika, i włączeniem świateł. Jeśli to jest ten włącznik pokazany czerwoną strzałką na schemacie w #3, to przy rozłączonym na górze powinno być około 3.6V, a przy załączonym 0V (zwarcie do masy). Jak to się ma do wciśnięcia hamulca?

    Rozumiem, że R54 nie ma, bo jakby był 2k, to na bazie Q26 nie byłoby wystarczającego napięcia, żeby mógł przewodzić. Można do kontaktronu podłączyć bazę dodatkowego tranzystora (do punktu SH), ale poprzez duży opornik, ze 100k, żeby nie spowodować znaczącego zmniejszenia prądu bazy Q26. Albo wręcz użyć komparatora (ale ma więcej nóżek, trochę niewygodnie montować), czy MOSFET-a (ale trzeba dobrać odpowiedniego, żeby ze 3V zapewniły jego włączenie).

    Przez 100k popłynie prąd ze 25uA, typowy tranzystor BC548B (beta=200) może go wzmocni do 5mA - to jeszcze trochę mało do światła stopu, i nie wiem, w którą stronę to ma działać, ale dodając jeszcze jeden tranzystor można już sterować wystarczającym prądem (50-60mA chyba wystarczy?).

    Nie masz szans uszkodzić procesora podłączając coś do kontaktronu - od tego jest Q26, żeby w razie czego sam "poległ", ale procesor ochronił.


    Przy wciśniętym hamulcu jest potencjał masy czyli 0V (między stykami kontaktronu), przy niewciśniętym mam 4,8V. R54 jest, to tego rezystora Rbrake 10k nie ma, bo to jest modyfikacja na schemacie jakiegoś użytkownika na wypadek gdyby coś z kontaktronem się stało. Czyli oryginalnie R54 jest, a Rbrake 10k nie ma. Rozumiem, że chodzi Ci o coś takiego jak w zamieszczonym przeze mnie schemacie bo naskorbałem schemat. 50-60 mA wystarczy.