Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Drgania na kierownicy a stan opon

22 Cze 2019 23:58 288 12
  • Poziom 15  
    Czołem koledzy, mam do Was pytanie czy stan opon ma wpływ na drgania na kierownicy. Jakiś czas temu kupiłem auto, po przeglądzie okazało się że jest trochę rozjechana zbieżność, więc została ustawiona. Dodatkowo zrobiona zbieżność i ciśnienie oraz sprawdzone wszystkie luzy. Co się okazało autko zaczęło lekko ściągać, ale rozumiem że był to efekt 'rozjechanych' opon bez zbieżności. Ostatnio zauważyłem, że przy większych prędkościach>120 km/h pojawiają się drgania na kierownicy, raz mocniejsze a raz słabsze, zależą od tego po jakim asfalcie jadę, oraz czy to zakręt czy prosta (na zakręcie najczęściej się uspokaja). Opony miały być na ten sezon i do wyrzucenia ale czy to może świadczyć że ich czas dobiegł końca?
  • Poziom 32  
    Opony mogą (ale nie muszą) mieć wpływ na drgania kierownicy. Na pewno odczujesz na kole kierownicy takie objawy jeśli:
    - koła są źle wyważone,
    - opony są nierównomiernie wytarte (np. ostrym awaryjnym hamowaniem)
    - warstwa z bieżnikiem nie jest równa (to typowe dla opon bieżnikowanych, tzw. "nalewek")
    - doszło do uszkodzenia jednej z opon (np. jeśli wyskoczyła tzw. buła)
    - felga jest uszkodzona (skrzywiona, brzeg uszkodzony o krawężnik, itp.)
    Niezależnie od powyższych, zawsze warto sprawdzić także mocowanie kół i okresowo skontrolować dokręcenie śrub.
  • Poziom 1  
  • Poziom 22  
    Witaj

    Jeżeli dobrze była wykonana zbieżność to auto powinno jechać prosto na równej drodze.
    Ja ma auto z wspomaganiem kierownicy elektrycznym i jeżeli koła są minimalnie skręcone o czym nie wiem bo tego nie widać to auto delikatnie zjeżdża.
    Przy wspomaganiu hydraulicznym układ dąży do ustawienia zerowego.

    Przyczyną skręcania po ustawieniu zbieżności jak pisał przedmówca może być auto powypadkowe naciągane - prostowana podłoga.

    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Auto nie jest po wypadku, to akurat wiem, felga również nie wygląda na uszkodzoną zewnętrznie, wychodzi na to że muszę zrobić zbieżność raz jeszcze i wyważanie i zobaczyć czy coś da.

    A nie jest tak, że gdy auto porusza się bez zbieżności to opony wycierają się nierównomiernie i później gdy ustawisz zbieżność to bieżnik bierze inaczej i może ściągać. Jak pamiętam to na początku ściągało w lewo bardzo lekko, a po zmianie położenia kół i ustawieniu zbieżności zaczęło w prawo lekko.
  • Poziom 1  
  • Poziom 1  
  • Poziom 15  
    S..K napisał:
    Samą zbieżność to się w polonezach ustawiało w XX wieku. Do sprawdzenia/ustawienia cała geometria zawieszenia, tam wyjdzie czy buda pogięta czy nie.

    Co do bicia to stan ogumienia, felg, wyważenie. Przy hamowaniu nie pojawiają się wibracje na kierownicy ?


    Nie przy hamowaniu nie ma wibracji.

    Dodano po 7 [godziny] 19 [minuty]:

    Koledzy czy geometria + zbieżność wskazana jest na jedną czy dwie osi?
  • Poziom 25  
    m4xon napisał:
    Koledzy czy geometria + zbieżność wskazana jest na jedną czy dwie osi?

    Jakie auto ?
  • Poziom 15  
    MoniTOX napisał:
    m4xon napisał:
    Koledzy czy geometria + zbieżność wskazana jest na jedną czy dwie osi?

    Jakie auto ?


    Peugeot 5008
  • Poziom 1  
  • Poziom 15  
    S..K napisał:
    Do zmierzenia geometrii oczujnikowane są 4 koła, mierzone są kąty, geometryczna oś jazdy itp. W komputerze mechanik ma specyfikację producenta pojazdu i powie co jest do ustawiania na podstawie pomiaru.


    Ok, dzięki za info. Pytałem się że względu na to że przeglądając punkty w okolicy mają rozróżnienie na geometrię jednej osi lub dwóch jako oddzielne usługi.
  • Poziom 15  
    Dziękuję wszystkim za okazaną pomoc!