Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ generujący 2 impulsy, jeden po podaniu zasilania, drugi po zaniku.

25 Cze 2019 09:08 207 10
  • Poziom 11  
    Witam,

    Pomożecie mi zaprojektować prosty układ na 12V, który wygeneruje na wyjściu impuls trwający ok 1s przy włączeniu i wyłączeniu zasilania? Na wyjściu ma być przekaźnik, który później wysteruje już docelowe urządzenie. Czy jakaś kombinacja układów NE555 czy jeszcze coś innego?

    Znalazłem tego typu rozwiązania tutaj na forum, ale generują impuls tylko po podaniu zasilania.

    Z góry dzięki :)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 38  
    Witam,
    moze rozszez czy uklad ma wykryc zanik jakigos napiecia czy wlasnego napiecia zasilania.
    Rozwiazan/podejsc do problemu jest kilka:
    1) wzmacniacz operacyjny lub komparator, w sumie 555 ma co trzeba.
    2) uklady cyfrowe CMOS, interesuje cie przerzutnik monostabilny, w TTL'kach to byli '121 i '123 nie pamietam odpowiednika w CMOS'ach.
    3) pare tranzystorow i elementow RC,
    w kazdym przypadku zakladam ze uklad generujacy impulsy ma wlasne stabilne zasilanie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Najlepiej by było gdyby układ wykrywał zanik swojego zasilania, wtedy musiałby być podtrzymany jakimś kondensatorem, żeby "zdążyć" załączyć jeszcze na 1s przekaźnik. Druga opcja jest też, ze układ ma działać w samochodzie, wiec może być zasilony na stałe, a reagować na pojawienia się zasilania po stacyjce.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 38  
    Witam,
    to musisz wybrac, ale podtrzymanie kondensatorem to nie takie proste, jaki przekaznik ma to zasilic ?
    A mozesz rozszezyc czemu ma wysylac te impulsy i co to ma robic? moze jest inne lepsze podejscie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    To od początku :)

    Układ miałby mi ryglować drzwi tylne w samochodzie, żeby nie dało się ich otworzyć od środka) (tzw blokada dla dzieci, coby nie powypadały z samochodu podczas jazdy). W aucie jest do tego przycisk, który po wciśnięciu rygluje zamki, a po kolejnym wciśnięciu odblokowuje. Nie jest to włącznik, tylko przycisk, dlatego potrzebuje 2 impulsów po pojawieniu się napięcia i jego zaniku.
    Mogę go zasilić po pierwszej pozycji stacyjki, a do ryglowania wykorzystać sygnał z 2 pozycji stacyjki, jeżeli tak jest prościej.
    Zasilać ma zwykły mały przekaźnik z cewką na 12V i stykami max 10A (np taki: http://automatyka.elstat.com.pl/galerie/p/przekaznik-srd-12vdc-sl_4869.jpg).
  • Poziom 26  
    Kondensator i zasilanie przekaźnika nie idą w parze. Musiałby mieć jakieś inne źródło zasilania. Chyba, że zamiast przekaźnika tranzystor.
  • Poziom 37  
    pagi napisał:
    Układ miałby mi ryglować drzwi tylne w samochodzie, żeby nie dało się ich otworzyć od środka) (tzw blokada dla dzieci, coby nie powypadały z samochodu podczas jazdy). W aucie jest do tego przycisk, który po wciśnięciu rygluje zamki, a po kolejnym wciśnięciu odblokowuje. Nie jest to włącznik, tylko przycisk, dlatego potrzebuje 2 impulsów po pojawieniu się napięcia i jego zaniku.
    Mogę go zasilić po pierwszej pozycji stacyjki, a do ryglowania wykorzystać sygnał z 2 pozycji stacyjki, jeżeli tak jest prościej.

    Moim zdaniem, w tej sytuacji, robienie jakichś kombinacji może być niebezpieczne.
    Postępując rzetelnie należałoby zaprojektować układ, który będzie jeszcze badał sygnały zwrotne z tych blokad i sprawdzał czy stan blokad jest taki jak trzeba. Potem ten układ należałoby poddać odpowiednio rygorystycznym testom i dopiero wówczas zamontować w aucie.
  • Poziom 38  
    Witam,
    zgadzam sie z przedmowca, bezpieczenstwo jest tu najwazniejsze.
    Zauwaz ze jezeli zastosujesz taki uklad to nie bedzie dzialac poprawnie ten przycisk, chyba ze bedzie on wyzwalal ten dodatkowy uklad ale to juz komplikuje instalacje a taka staje sie zrodlem problemow.
    A jak sie uklad bedzie zachowywal w sytuacjach niezefinjowanych np. wlaczenie zaplonu przy otwartych drzwiach czy rozladowaniu akumulatora?
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    To prawda, jednak od czegoś chciałbym wyjść. Styki przekaźnika równolegle z przyciskiem nie powinny zaszkodzić.
    Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to chce sterować, tylko możliwością blokowania otwierania drzwi tylnych od wewnątrz. Większość samochodów ma możliwość włączenia takiej blokady na stałe przestawiając mechanicznie zamek. Moj ma przycisk, którym teraz steruję tym ręcznie. Zastosowany układ nie powinien wpłynąć na możliwość sterowania ręcznego. Nie chce podawać żadnego napięcia na instalacje samochodu. Chcę jedynie równolegle z przyciskiem podłączyć styki zwierne przekaźnika - tak jakby drugi przycisk.

    Możecie pomóc mi z takim układem? Chciałbym spróbować. Na pewno gdyby okazało się ze nie działa tak jak bym tego oczekiwał to trudno. Chwila zabawy w elektronikę pójdzie na marne.
  • Poziom 26  
    Czyli masz dostępne na stałe zasilanie. To mocno upraszcza sprawę i nie trzeba już wielkich przekaźników. Oczekujesz gotowego schematu?

    Jesteś świadom, że gdy wciśniesz ten przełącznik to po wyłączeniu zapłonu i ponownym włączeniu układ da dokładnie odwrotne działanie od oczekiwanego? Łatwo to przywrócić wciskając jeszcze raz. Takich przyczyn może być więcej. Czy może jest jakaś kontrolka, podświetlenie symbolu/cokolwiek co pozwala stwierdzić czy właśnie się zamknął czy otworzył? Wtedy można obejść te problemy.
  • Poziom 11  
    Tak stałe zasilanie można wykorzystać jeśli uprości to sprawę.
    Jak można prosić o jakiś schemacik, który później można dostroić do swoich potrzeb to poproszę.
    Świadom jestem, ze tak może się stać. Obecnie taka sytuacja też może wystąpić gdy steruję tą blokadą ręcznie.
    W przycisku faktycznie jest dioda, jeśli da się ją wykorzystać to już w ogóle byłby wypas.