Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie

25 Cze 2019 20:08 591 45
  • Poziom 10  
    Witam!

    Niedawno zakupiłem kopię wzmacniacza ala Soldano SLO100 (w wersji 50 watowej). Kupiłem go jako uszkodzony z myślą o pogrzebaniu i może przywróceniu do życia.

    Tak więc wzmacniacz zbudowany jest na 2x EL34 w końcówce, 4x ECC83, oraz ECC81 (w kanale crunch?).

    No i przechodząc do sedna - końcówka jest w pełni sprawna, po wpięciu sygnały w wejście return pętli gra z poprawną głośnością, jednak wpinając normalnie w wejście przedwzmacniacza gra, ale strasznie cicho.

    Niestety nie jestem w stanie wrzucić dokładnego schematu, wzmacniacz jest wzorowany na SLO100 w wersji 50 wat, ale nie jest 1:1 zgodny z oryginałem już na pierwszy rzut oka, brak np. selekcji impedancji kolumny.

    Macie jakieś pomysły gdzie mogę szukać problemu? Poprawiłem już kilka zimnych lutów w środku, wymieniłem mostek prostowniczy, bo stary był już lekko skopcony.

    Będę bardzo wdzięczny za każdą poradę, jeśli macie pomysły, co może być przyczyną takiego problemu,

    Pozdrawiam!
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Witam,
    zrodel problemu moze byc wiele.
    Proponuje systematycznie poruszac sie od konca - jak wspomniales koncowka jest sprawna, wiec szukaj na ktorym stopniu sygnal sie pogorszy.
    Moze wstepnie do przegladu wszystkie przelaczniki i potencjometry, elektrolity w katodach jezeli sa.
    Pomierz napiecia anodowe poszczegolnych stopni, skoro mostek prostowniczy byl uszkodzony to moglo cos dalej sie uszkodzic i np. ktoras z sekcji ma zle zasilanie. Na koncu ktoras z lamp moze byc uszkodzona.
    Pozdrawiam
  • PCBway
  • Poziom 10  
    Dzięki, tak zrobię. Na katodach elektrolity powymieniałem, mimo, że były w całkiem niezłym stanie, jak się okazało po pomiarach. Właściwie w samym przedwzmacniaczu nie widzę żadnego problemu, więc zostaje mi chyba sprawdzić wejście sygnału z preampu na końcówkę, a potem tak jak mówisz - poszukać winy w przełącznikach i potencjometrach, szczególnie, że potki to jakieś wątpliwej jakości plastikowe telpody, więc chyba wymienię wszystkie na nowe (jakoś nie lubię, jak gałki chodzą kompletnie bez oporu...)
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Sprawdź też napięcia na siatkach tych ECC. Często kondensatory sprzęgające pomiędzy anodą lampy jednego stopnia, a siatką lampy stopnia następnego miewają upływność.
    Na siatce lampy jest wtedy napięcie dodatnie i lampa pracuje w nasyceniu. Jest zablokowana. Poznać to można też po zbyt wysokiej temperaturze lampy. Triody nie powinny parzyć. Powinny być gorące ale ni parzyć.

    Dodano po 19 [minuty]:

    No i najprostsze. Idąc od strony końcówki mocy dotykaj siatek kolejnych lamp śrubokretem. Im bliżej wejscia przydźwięk powinien byc coraz głośniejszy.
  • Poziom 15  
    jozgo napisał:

    Na siatce lampy jest wtedy napięcie dodatnie i lampa pracuje w nasyceniu. Jest zablokowana.

    Lampa jest zablokowana przy ujemnym napięciu siatki, czyli wtedy, gdy nie przewodzi ona prądu. A praca z prądem siatki nie zawsze oznacza stan nasycenia.
  • Poziom 37  
    Aeoline napisał:
    Lampa jest zablokowana przy ujemnym napięciu siatki, czyli wtedy, gdy nie przewodzi ona prądu. A praca z prądem siatki nie zawsze oznacza stan nasycenia.

    Zgadza się ale praca z prądem siatki to w 99% stan nienormalny i mocno niewskazany.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Aeoline napisał:
    A praca z prądem siatki nie zawsze oznacza stan nasycenia.

    No to przyłóż do siatki np. +35V, a i takie spotkałem, i jakie będzie miała wzmocnienie.
    discawery napisał:
    Na katodach elektrolity powymieniałem

    Jak widzę są rezystory katodowe. To można łatwo ocenić stan każdego stopnia przedwzmacniacza przez pomiar napięcia na katodzie.
    Nie mam schematu, ale przy oporności paruset omów w katodzie napięcie na niej powinno być ok. 1,5 - 2 V.
    Wcześniej sprawdź Ua i rezystancję siatka - masa. Jeżeli te są OK a napięcie na katodzie jest ok. 0V to lampa padła. Jeżeli napięcie wynosi np. 10V to zwykle kondensator sprzegający.
    .
  • Poziom 10  
    Dzięki wielkie za wszystkie porady, dzisiaj i jutro przysiądę nad wzmacniaczem i posprawdzam. Wczoraj sprawdzałem zgodność tej konstrukcji ze schematem slo100 i w stopniu przedwzmacniacza jest 100%, więc wrzucam ten schemat: Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
  • Warunkowo odblokowany
    Sprawdź czy w gniazdach FX send i return dobrze kontaktują styki rozwierne - przy złym styku sygnał z preampa na końcówkę jest osłabiony, a przy braku styku zupełnie brak sygnału. W tym celu sprawdź czy przy połączeniu kablem gniazd pętli wzmacniacz gra poprawnie
  • Poziom 10  
    thereminator, to była jedna z pierwszych rzeczy, które zrobiłem, niestety nic. Pomierzyłem napięcia na siatkach, na ECC83 - pierwsze 2 lampy (v1a, v1b, v2a, v2b) mam 0 volt, na kolejnych dwóch lampach wysoko dodatnie napięcie (180-200v).
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Na V3a OK ma być wysokie.
    To wtórnik z siatką połaczoną z anodą V3b.
    Ale na siatce V3b powinno być 0. Sprawdź kondensatory z anod V1a, V2b. 2 x 0,02 uF.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A ile jest na katodzie V3b?
  • Poziom 10  
    Na V3b faktycznie jest 0v, błąd w notatkach.

    Pomierzyłem katody:
    Dla 1 V1 - 1,35V,
    dla V2-1,78V,
    V3-1,43V
    V4-1,58V

    Jeszcze jeden ciekawy pomiar - na potencjometrze volume normal pomiędzy nóżkami masy a sygnałem z siatki mam zwarcie - to normalne? Co ciekawe po odlutowaniu przewodów od potencjometru i pomiaru na "wiszących przewodach" tego zwarcia nie ma, pojawia się dopiero po przylutowaniu do nóżek potencjometru. Tak powinno być?
  • Poziom 31  
    discawery napisał:
    Pomierzyłem katody:

    Trochę ich mało.
    V1a, V1b, V2a, V2b, V3a, V3b.
    V4ab działa to nie.
    Pomiary napięć na siatkach i katodach przy potencjometrach Volume na max.
  • Poziom 10  
    Faktycznie, pomieszałem, poplątałem, żeby teraz było dobrze, to wrzucam wszystkie dane z pomiaru sprzed chwili w jedno miejsce :

    V1A: siatka 0v, katoda 1,96v, anoda 245v

    V1B: siatka -300mV, katoda 1,37v, anoda 177v

    V2A: siatka 0v, katoda 4,05v, anoda 329v

    V2B siatka 0, katoda 1,77v, anoda 242v

    V3A siatka 192v, katoda 194v, anoda 360v

    V3B siatka -930mV, katoda 1,42v, anoda 188v

    V4A siatka 201v, katoda 207v, anoda 360v

    V4B siatka -670mV, katoda 1,29v anoda 202v

    To chyba najdokładniejsze pomiary, na jakie pozwala mi mój sprzęt, dzięki za pomoc!
  • Poziom 31  
    Na gorąco:
    1. Sprawdź pomiary dla V2a Jeżeli na katodzie 4,05 V to prąd Ik = 2,2 mA. Więc spadek napięcia na Ra byłby ok. 220 V. Na anodzie zostałoby ok. 124 V. Zmierzyłeś 329 V. Zasilanie B3 oszacowałem, że teraz ma 344V. (Schemat podaje 350 V)
    2. Sprawdź rezystor w katodzie V2b. Chyba błąd na schemacie. Podano 39kΩ. Pomierzone napięcia wskazują , że w katodzie jest 1,8 kΩ. I to by było logiczne.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Ważne: Pomiary na V1a i V2a zrób przy potencjometrach Volume ustawionych w prawo na max.

    Dodano po 48 [minuty]:

    Sprawdź rezystor 100 k w anodzie V2a czy nie ma zwarcia> Rzadki przypadek. Ale?
    I rezystor w katodzie.

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    discawery napisał:
    potencjometrze volume normal pomiędzy nóżkami masy a sygnałem z siatki mam zwarcie - to normalne?

    Przy potencjometrze na min. - tak.
    Przy ustawieniu na max powinno być ok. 500k. Wpływ ma ustawienie przełączników crunch/bright ale minimalne.
  • Poziom 10  
    Co do zwarcia w potencjometrze - pomiędzy wyprowadzeniem z cruch/bright jest ok, na środkowej nóżce potencjometru jest sygnał z siatki V1A, a na ostatniej masa, no i między masą a sygnałem z siatki mam permanentne zwarcie - ta masa jest wyprowadzona ze środkowego cokołu lampy do którego dolutowane są rezystor i kondensator katodowy V1B i rezystor katodowy V1A.

    Na V2B jest faktycznie 38k na katodzie (na V2A 1.8k równolegle z kondensatorem 1uF), tak jak na schemacie. Wymienić na 1.8k? Z tego co widzę, to pomiary dla V2A i V2B mam chyba zamienione miejscami, wszędzie "A" i "B" były na tych samych wyprowadzeniach cokołu, ale z tego co widzę, to na lampie 2 konstruktor zamienił te triody "miejscami" - czyli pomiary dla 2 lampy są na odwrót, za co najmocniej przepraszam:

    V2A siatka 0, katoda 1,77v, anoda 242v

    V2B: siatka 0v, katoda 4,05v, anoda 329v


    Jaka powinna być wartość kondensatora (elektrolitu?) na katodzie V4B? Na schemacie nie podano, u mnie jest 2.2uF.

    Pomiary prądów na lampie 2 zrobię później, teraz niezbyt mam możliwość... Chociaż jeśli podałem wartości napięć na odwrót, to pewnie nieaktualne? Chociaż nawet w tym przypadku na anodzie zostaje 120v za dużo...

    Wymienię "profilaktycznie" kondensatory 4x20nF i 2x1uF w przedwzmacniaczu, może coś poprawi.

    Przebić na rezystorach nie ma, pomierzyłem wszystkie w obwodzie przedwzmacniacza.

    Oczywiście pomiary, tak jak pisałeś były robione na potencjometrach volume rozkręconych na max.
  • Poziom 31  
    discawery napisał:
    Jaka powinna być wartość kondensatora (elektrolitu?) na katodzie V4B? Na schemacie nie podano, u mnie jest 2.2uF.

    Na schemacie pośrodku jest notatka. Piszą, że dodano w miejscu "a" 25 uF. czyli w katodzie.
  • Poziom 10  
    Racja, czyli wymieniam na 25uF. Zwarcie na potencjometrze wyeliminowałem zmianą przewodu, był ekranowany, pewnie się zlał ekran z syngałowym przy lutowaniu. Niestety nie pomogło, sygnał dalej nijaki.
  • Poziom 31  
    Zróbp róbę śrubokręta.
    Dotykaj śrubokrętem z palcem siatki kolejno V3b, V1a, V1b.
    Nstepnie kolejno V2b, V2a.
    Szukaj gdzie ginie sygnał. Gdzie nie występuje przydźwięk po dotknięciu siatki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Potencjometry na max

    Dodano po 2 [godziny] 18 [minuty]:

    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Tu jest lepszy schemat z podanymi napięciami. Twoje pomiary są z nimi zbieżne. Czyli rzecz nie jest w lampach czy punktach ich pracy, a w torze sygnału.
    Zastanawiał mnie ten 100k w katodzie V3a a z niego jest brany sygnał omijający FX. Taki ByPass. Czyli normalnie V4 jest ominięta. Sygnał wprost z katody V3A jest wielokrotnie większy (50X) niż z rezystora katodowego 2k2 na FX.
  • Poziom 10  
    Pomyślałem jeszcze, że to może problem z LDR'ami, na 3 "otwartych" oporność jest w granicach 350-500 ohm, a na jednym prawie 1.5k. Szczerze nie wiem, jakie wartości dla fotorezystorów są poprawne, więc proszę o pomoc w interpretacji. Ten o najwyższej oporności jest przy potencjometrze NORM MV.

    W torze, bezpośrednio przed EL34 mam jeszcze jedną duotriodę - ECC81, której w oryginalnym schemacie nie ma. Jutro pomierzę na niej napięcia i sprawdzę czy "żyje"



    Sygnały śrubokrętem posprawdzałem :

    V3B sygnał jest

    V1A jest, sporo cichszy niż na V3B

    V1B też jest, ale cichszy niż na V3B

    V2A i V2b - brak sygnału.

    Mierząc sygnały sprawdzałem czy na pewno będę dotykał tam gdzie trzeba, bo jednak kilkaset V to nic przyjemnego, na pomiarze napiecia na V3B pokazało mi teraz -3,75V.

    Jeszcze jedno - wzmacniacz na kanale clean zaczął się... Nie wiem jak to nazwać, wzbudzać, generować? Częstotliwość tego wzbudzenia zmienia się razem z ustawieniem gałki volume i gain.

    No i co do tego, że końcówka po wpięciu w gniazdo return działa... Raczej działała, raz działa normalnie, raz cicho, a raz wcale.
  • Poziom 31  
    No to po kolei:
    1. VTL5C1 bez prądu fotodiody 50 MΩ. Przy prądzie np. 10 mA - 500 Ω, 40 mA - 150 Ω. Nie wiem co rozumiesz przez "otwarte"?
    2. Czy ta ECC81 to V5 na "moim" schemacie? Jeżeli to nie ona, a nie znam układu, pomiary mi nic nie powiedzą.
    3. V2A i V2B - brak sygnału. Ta lampa ma działać kiedy VR1 jest OFF a VR2 ON. - OD Mode. - do sprawdzenia.
    4. Podając siatki lamp do próby śrubokrętem podałem te na których nie ma wysokiego napięcia.
    5. (-) 3,75 V na V3B znaczy, że stopień się wzbudza. Sprawdź R21, R 18 - w/g "mojego" schematu.
    Jeżeli to nie R 21 jest winny to układ zachowuje się tak jakby VR 1 i VR 2 były naraz ON. Czyli blokowały jeden a odcinały drugi kanał.
    6. Nie rozumiem ostatniej uwagi. Czy końcówka mocy zaczęła dziwaczyć? Może gniazdo FX Return?
  • Poziom 10  
    1. Otwarte - mam na myśli włączone (przełączone na konkretny LDR)

    2. Tak, jest w tym miejscu, z tym, że na schemacie to 12AX7 czyli ECC83, a u mnie ECC81

    3. Na przełączonym kanale na OD słychać sygnał po dotknięciu siatek, ale cały wzmacniacz się wzbudza i generuje, tak jak pisałem na koniec ostatniego posta

    5. R21 i R18 mają poprawną wartość. Jak najlepiej sprawdzić czy to wina VR1 i VR2? Odlutować wyprowadzenie jednego z tych LDR'ów?

    6. Tak końcówka obecnie też gra cicho


    Pomierzyłem opór na VR'ach

    VR1 i VR2 działają poprawnie, z oporów rzędu megaom opór spada do niewielkich wartości po przełączeniu kanału

    Natomiast na VR3 i VR4 jest inaczej, VR3 w stanie ciemnym ma tylko 2.1kohm, z prądem 400ohm, a VR4 działa jakby "na odwrót", bez prądu ma niższy opór (ok. 780ohm) niż z prądem (1,7k)

    Oraz z tego co widzę, u mnie są zastosowane typowe fotorezystory, a nie fotodiody

    Czyżby te 2 LDR'y były kopnięte?
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    A możemy zobaczyć zdjęcia tego wzmacniacza? Nic nie wiadomo o fizycznej jego postaci. Czy jest zrobiony na PCB, a jak tak to na jakim? Chodzi mi tu o projekt tego PCB. Jakiego typu zostały użyte LDRy?
  • Poziom 10  
    Oczywiście, wrzucam zdjęcia:

    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie


    LDR'y to te czarne puszki na zdjęciu 2, za pewne "customowe". Pozostałe dwa są od spodu płytki regulacji gain'u.

    Jak widać większość elementów jest na PCB, również własnoręcznie trawionych. Ogólnie wzmacniacz jest raczej dość wiekowy.
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Po pierwsze już na pierwszy rzut oka nie jest to żadna z mutacji PCB konstrukcji oryginalnej. Po drugie... zdjęcia sa bardzo słabej rozdzielczości... Jesli LDRy są hand-made to oczywiście może im coś dolegać.
  • Poziom 10  
    Tak jak pisałem, płytki trawione przez konstruktora, pewnie sam je projektował i trawił, aczkolwiek schematowo wzmacniacz się zgadza (poza filtrem w zasilaczu i brakiem przełącznika impedancji kolumn, oraz zastosowaniu ECC81 zamiast 83 przed wejściem końcówki mocy). Zdjęcia zrobiłem na szybko telefonem, jeśli jest potrzeba lepszej jakości, to wygrzebię potem aparat i zrobię porządne zdjęcia.

    Co do tych LDR'ów, to ciekawa historia, bo przy odłączeniu wzmacniacza od zasilania opór nieoświetlonych LDR'ów jest znacznie inny, niż nieoświetlonych w trybie standby, to normalne?
  • Pomocny post
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Ja na tę chwilę jeszcze się nie zorientowałem czy te ECC81 siedzi w inwerterze (najprawdopodobniej) czy preampie. Jest to najbardziej skrajna w linii lampa? Jesli tak to najprawdopodobniej jest to inwerter, ale taki inwerter powinien mieć 2 razy mniejsze rezystory anodowe aby chodził w poprawnym dla tej lampy zakresie. Jeśli siedzą tam 82k/100k to może warto dokupić ECC83.
  • Poziom 10  
    Jest to lampa bezpośrednio za preampem, a przed parą EL34. Faktycznie siedzi tam rezystor 82k i 100k, ale obecność tej lampy chyba nie jest źródłem problemu? Podobno wzmacniacz grał normalnie w takim setupie.
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Jesli jesteś pewny, że ta końcówka gra poprawnie to rzeczywiście ta lampa nie jest problemem. Zrób lepsze zdjęcie tym LDRom.
  • Poziom 10  
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie
    Wzmacniacz gitarowy typ SLO100 - Przedwzmacniacz nie działa poprawnie


    Jak jakość zdjęć dalej jest za słaba, to daj znać, zrobię później zdjęcia normalnym aparatem.

    Wszystkie 4 LDR'y, 2 pierwsze mocowane na płytce gain (na schemacie bodajże NORM MV i OD MV).

    Co do końcówki, to niestety działała przez chwilę, podlutowałem potem kilka zimnych lutów, oraz przewód od pętli send który był urwany i przestała działać...