Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Punto II - błąd P0201 uszkodzony sterownik?

29 Cze 2019 14:05 1095 40
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich. Punto II FL 1.2 2005r. dwa dni po wymianie miski olejowej i oleju zaczął nierówno pracować, kopcić na szaro niebiesko przy czym czuć mocny zapach benzyny i zaczęła się ona tez przedostawać do oleju. Błędy P0201 wtrysk nr 1 , P0135 grzałka sondy przed katalizatorem skasowane wracają zaraz po odpaleniu. Po zmierzeniu rezystancji grzałki sondy lambda okazało się że jest do wymiany. Weszła nowa dedykowana Delphi i błąd lambda zniknął i został tylko P0201. Po odpięciu kostki z wtryskiwacza pierwszego przestaje kopcić i lepiej wkręca się na obroty. Świece zamieniane miejscami, kable WN i cewki również. Cały czas błąd tego samego wtrysku. Po zamianie kostek 1 i 2 wtrysku miejscami nadal pokazuje błąd P0201 co wskazywałoby na uszkodzenie w instalacji a nie jak wcześniej przypuszczałem lejący wtrysk. Rezystancja wszystkich wtryskiwaczy +/- 14-15 Ohm, napięcie na kostkach po włączeniu zapłonu przez kilka sekund 12v po chwili znika do 0v. Jedyne co udało mi się zauważyć to na włączonym zapłonie kable z kostki pierwszego wtryskiwacza mają miedzy sobą przebicie które znika po odpięciu złącza od sterownika wtrysku, na pozostałych kostkach sytuacja nie występuje. Wygląda więc na to że uszkodzony jest sterownik i robi on zwarcie, bo wydaje mi się że gdyby problem leżał w samych kablach to zwarcie byłoby nadal mimo odpięcia złącza od sterownika. Czy ktoś o większym doświadczeniu z elektroniką mógłby zweryfikować moje przypuszczenia? Z góry wielkie dzięki. Dodam jeszcze że Punciak ma instalację LPG II GEN i stąd moje pytanie czy za taki stan rzeczy może odpowiadać też emulator wtryskiwaczy i ewentualnie jak go sprawdzić?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 38  
    W jaki sposób doszedłeś do tego że mają "przebicie"?
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    El_Kamillo_ napisał:
    dwa dni po wymianie miski olejowej i oleju zaczął nierówno pracować, kopcić na szaro niebiesko przy czym czuć mocny zapach benzyny i zaczęła się ona tez przedostawać do oleju.
    Może i ja się nie znam na mechanice samochodowej dobrze ale jestem przekonany że żadna elektronika ani sterownik nie jest odpowiedzialny za dostawanie się benzyny do oleju w silniku.To są dwa odrębne układy i lepiej poszukaj dziury w tłoku. Podobnie wpływ miski olejowej na elektronikę, też temat dyskusyjny bo miska to raptem kawałek metalu na kilkunastu śrubami co służy do zbierania syfu z oleju. Akurat użytkuję takie samo auto i Twoje opisy mnie "powalają na pysk".
    Następne pytanie, czyli zamienianie miejscami kostek do zasilania wtrysków, to też ciekawa sprawa, cud, że to auto nadal działa.Na wale są chyba wykorbienia i korbowody? Każdy wtryskiwacz w multipoint jest włączany elektrycznie tylko w danym momencie w zależności od kąta wyprzedzenia zapłonu , zatem jak mu przepinasz kostki i chcesz aby cylindry pracowały w synchronizacji, to bardzo ciekawy z Ciebie mechanik. Może ja się nie znam za dobrze ale tak mnie kiedyś uczyli w szkole.



    Moderowany przez szymitsu21:

    Paliwo w oleju, to skutek lejącego wtrysku, tak jak ON przy dopalaniu DPF dostaje się do oleju. Nie spalone paliwo/ON przedostają się przez pierścienie do skrzyni korbowej, i jest to normalne zjawisko.
    Tak tylko wtrącam w temacie :)

  • Poziom 10  
    Novile napisał:
    Może i ja się nie znam na mechanice samochodowej dobrze ale jestem przekonany że żadna elektronika ani sterownik nie jest odpowiedzialny za dostawanie się benzyny do oleju w silniku.To są dwa odrębne układy i lepiej poszukaj dziury w tłoku. Podobnie wpływ miski olejowej na elektronikę, też temat dyskusyjny bo miska to raptem kawałek metalu na kilkunastu śrubami co służy do zbierania syfu z oleju. Akurat użytkuję takie samo auto i Twoje opisy mnie "powalają na pysk".
    Następne pytanie, czyli zamienianie miejscami kostek do zasilania wtrysków, to też ciekawa sprawa, cud, że to auto nadal działa.Na wale są chyba wykorbienia i korbowody? Każdy wtryskiwacz w multipoint jest włączany elektrycznie tylko w danym momencie w zależności od kąta wyprzedzenia zapłonu , zatem jak mu przepinasz kostki i chcesz aby cylindry pracowały w synchronizacji, to bardzo ciekawy z Ciebie mechanik. Może ja się nie znam za dobrze ale tak mnie kiedyś uczyli w szkole.


    Nie mówię ze wymiana oleju i misy miała bezpośredni wpływ na to co się dzieje teraz lecz opisałem tylko sytuację w miarę szczegółowo. Poza tym jak wiesz w tym samochodzie do zdjęcia miski olejowej trzeba odkręcać kolektor wydechowy, wtyki sond lambda itd
    Wiem że układ olejowy i paliwowy to dwie różne rzeczy ale co w przypadku gdy wtryskiwacz leje cały czas wg. mnie nadmiar benzyny może przedostawać się do oleju przez pierścienie. A co do tłoka to dziury w nim nie ma. Kompresja też sprawdzana i wszędzie książkowo.

    Dodano po 3 [minuty]:

    piotrekwoj1 napisał:
    W jaki sposób doszedłeś do tego że mają "przebicie"?


    Za pomocą multimetru sprawdziłem i oba kable wtyczki pierwszego wtryskiwacza mają przejście do minusa aku podczas gdy w pozostałych tylko jeden. Dodatkowo po zwarciu multimetrem pinów 1 i 2 we wtyczce też pokazuje przejście względem siebie
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Po tym co podajesz to wychodzi raczej na błędne mapowanie wtryskami. Wymontuj mapsensor i zmierz rezystancję termistora. Może sterownik jest ogłupiany , ostatnio temperatury zewnętrzne wariują. Jak będzie map szwankował to cuda się będą działy w tym silniku.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 10  
    Novile napisał:
    Po tym co podajesz to wychodzi raczej na błędne mapowanie wtryskami. Wymontuj mapsensor i zmierz rezystancję termistora. Może sterownik jest ogłupiany , ostatnio temperatury zewnętrzne wariują. Jak będzie map szwankował to cuda się będą działy w tym silniku.
    O widzisz o tym nie pomyślałem ale ma to sens. Sprawdzę i dam znać co i jak.
  • Poziom 10  
    Witam ponownie. Sprawdziłem i profilaktycznie przeczyscilem Map sensor jak również czujnik temperatury i wszystko w normie a kropek nadal leje benzyną jak wściekły.. Ktoś jeszcze ma jakieś pomysły?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Wypnij wtyczkę ze sterownika, i zmierz napięcie pomiędzy pin nr2 wtyczki wtryskiwacza a plusem akumulatora. Jeżeli będzie 0V wepnij wtyczkę do sterownika załącz zapłon ,ponownie zmierz napięcie, jak będzie 12v to oznacza że sterownik zamyka wtryskiwacz, a to świadczy o jego uszkodzeniu.
  • Poziom 10  
    waski821 napisał:
    Wypnij wtyczkę ze sterownika, i zmierz napięcie pomiędzy pin nr2 wtyczki wtryskiwacza a plusem akumulatora. Jeżeli będzie 0V wepnij wtyczkę do sterownika załącz zapłon ,ponownie zmierz napięcie, jak będzie 12v to oznacza że sterownik zamyka wtryskiwacz, a to świadczy o jego uszkodzeniu.
    Jest dokładnie tak jak mówisz.. Na odłączonym sterowniku 0v do plusa na aku na kostce pierwszego wtrysku a po podłączeniu i włączeniu zapłonu 12v. Na pozostałych kostkach odpowiednio 2- 10v 3-5v 4-10v. Czyli jednak uwalony sterownik?
  • Poziom 38  
    El_Kamillo_ napisał:
    waski821 napisał:
    Wypnij wtyczkę ze sterownika, i zmierz napięcie pomiędzy pin nr2 wtyczki wtryskiwacza a plusem akumulatora. Jeżeli będzie 0V wepnij wtyczkę do sterownika załącz zapłon ,ponownie zmierz napięcie, jak będzie 12v to oznacza że sterownik zamyka wtryskiwacz, a to świadczy o jego uszkodzeniu.
    Jest dokładnie tak jak mówisz.. Na odłączonym sterowniku 0v do plusa na aku na kostce pierwszego wtrysku a po podłączeniu i włączeniu zapłonu 12v. Na pozostałych kostkach odpowiednio 2- 10v 3-5v 4-10v. Czyli jednak uwalony sterownik?

    Cztery wtryski i cztery różne napięcia? Twoje pomiary nic nie wnoszą i zapewne są błędne lub ten Twój miernik nadaje się do śmieci. Weź żarówkę 10W i w każdej wtyczce od wtrysku na jednym pinie względem masy ma się zaświecić. Na drugim pinie będzie pojawiała się masa w takt taktowania wtrysków. To całe pomiary. Jeżeli masz diodę led to wpinaj pokolei w każdą wtyczkę od wtrysku i ma mrugać gdy auto jest odpalone. Gdy zgaszone ma się niepalić. Daj znać co ustalisz. Na 80% masz uwalony wtrysk.
  • Poziom 10  
    piotrekwoj1 napisał:
    El_Kamillo_ napisał:
    waski821 napisał:
    Wypnij wtyczkę ze sterownika, i zmierz napięcie pomiędzy pin nr2 wtyczki wtryskiwacza a plusem akumulatora. Jeżeli będzie 0V wepnij wtyczkę do sterownika załącz zapłon ,ponownie zmierz napięcie, jak będzie 12v to oznacza że sterownik zamyka wtryskiwacz, a to świadczy o jego uszkodzeniu.
    Jest dokładnie tak jak mówisz.. Na odłączonym sterowniku 0v do plusa na aku na kostce pierwszego wtrysku a po podłączeniu i włączeniu zapłonu 12v. Na pozostałych kostkach odpowiednio 2- 10v 3-5v 4-10v. Czyli jednak uwalony sterownik?

    Cztery wtryski i cztery różne napięcia? Twoje pomiary nic nie wnoszą i zapewne są błędne lub ten Twój miernik nadaje się do śmieci. Weź żarówkę 10W i w każdej wtyczce od wtrysku na jednym pinie względem masy ma się zaświecić. Na drugim pinie będzie pojawiała się masa w takt taktowania wtrysków. To całe pomiary. Jeżeli masz diodę led to wpinaj pokolei w każdą wtyczkę od wtrysku i ma mrugać gdy auto jest odpalone. Gdy zgaszone ma się niepalić. Daj znać co ustalisz. Na 80% masz uwalony wtrysk.
    Rozumiem że test żarówki na odpalonym silniku?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Nie tylko na zapłonie.
  • Poziom 10  
    piotrekwoj1 napisał:
    Nie tylko na zapłonie.
    Zrobiłem tak jak mówisz. Z tym że.. napisałes żeby sprawdzić po jednym pinie z każdej kostki względem masy. Zrobiłem tak i w żadnym przypadku żarówka nie zaświeciła natomiast gdy wziąłem względem plusa z akumulatora to na kostce pierwszego wtrysku zaświeciła się na obu pinach a w pozostałych tylko na jednym...
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Teraz zrób test z diodą lub zamiast diody weź żaróweczkę 1,2W.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Ale mącicie.Sprawa jest prosta plus po zapłonie na jednym pinie a sterowanie masą na drugim.Analogicznie każdy wtrysk. Sprawdzić żarówką od postojówek. Jak nie ogarnia to auto do mechaniora.
  • Poziom 10  
    mod22 napisał:
    Ale mącicie.Sprawa jest prosta plus po zapłonie na jednym pinie a sterowanie masą na drugim.Analogicznie każdy wtrysk. Sprawdzić żarówką od postojówek. Jak nie ogarnia to auto do mechaniora.
    No i tak wlasnie sprawdzałem na samym początku i kostka pierwszego wtryskiwacza na drugim pinie ma masę cały czas..

    Dodano po 1 [minuty]:

    piotrekwoj1 napisał:
    Teraz zrób test z diodą lub zamiast diody weź żaróweczkę 1,2W.
    Zrobiłem i sprawa wygląda tak że na pierwszym wtrysku świeci cały czas na pozostałych miga...
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    El_Kamillo_ napisał:
    mod22 napisał:
    Ale mącicie.Sprawa jest prosta plus po zapłonie na jednym pinie a sterowanie masą na drugim.Analogicznie każdy wtrysk. Sprawdzić żarówką od postojówek. Jak nie ogarnia to auto do mechaniora.
    No i tak wlasnie sprawdzałem na samym początku i kostka pierwszego wtryskiwacza na drugim pinie ma masę cały czas..

    Dodano po 1 [minuty]:

    piotrekwoj1 napisał:
    Teraz zrób test z diodą lub zamiast diody weź żaróweczkę 1,2W.
    Zrobiłem i sprawa wygląda tak że na pierwszym wtrysku świeci cały czas na pozostałych miga...

    To już masz odpowiedź uwalona końcówka mocy w sterowniku.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    No to albo zwarcie albo uwalony tranzystor w sterowniku. Ewentualnie uwalony emulator w komputerze lpg.
  • Poziom 10  
    piotrekwoj1 napisał:
    El_Kamillo_ napisał:
    mod22 napisał:
    Ale mącicie.Sprawa jest prosta plus po zapłonie na jednym pinie a sterowanie masą na drugim.Analogicznie każdy wtrysk. Sprawdzić żarówką od postojówek. Jak nie ogarnia to auto do mechaniora.
    No i tak wlasnie sprawdzałem na samym początku i kostka pierwszego wtryskiwacza na drugim pinie ma masę cały czas..

    Dodano po 1 [minuty]:

    piotrekwoj1 napisał:
    Teraz zrób test z diodą lub zamiast diody weź żaróweczkę 1,2W.
    Zrobiłem i sprawa wygląda tak że na pierwszym wtrysku świeci cały czas na pozostałych miga...

    To już masz odpowiedź uwalona końcówka mocy w sterowniku.
    Tak podejrzewałem ale wrzuciłem posta by się upewnić.. Chyba że jest jeszcze opcja że jest gdzieś zwarcie na przewodach albo w emulatorze wtryskow gdyż auto ma instalacje LPG tak jak pisałem ale nie używana od dłuższego czasu. Co sądzicie?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    mod22 napisał:
    Ewentualnie uwalony emulator w komputerze lpg.

    Ale pisał że po odpięciu sterownika silnika zwarcie znika.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    waski821 napisał:
    mod22 napisał:
    Ewentualnie uwalony emulator w komputerze lpg.

    Ale pisał że po odpięciu sterownika silnika zwarcie znika.

    W takim razie sterownik.
  • Poziom 10  
    mod22 napisał:
    waski821 napisał:
    mod22 napisał:
    Ewentualnie uwalony emulator w komputerze lpg.

    Ale pisał że po odpięciu sterownika silnika zwarcie znika.

    W takim razie sterownik.
    Spróbuję jeszcze wpiac się z ominięciem emulatora i wtedy odłącze wtyczkę sterownika żeby ostatecznie wykluczyć emulator
  • Poziom 10  
    Witam ponownie! Sterownik został wysłany do sprawdzenia i ewentualnej naprawy i wrócił z informacją że jest sprawny a mnie już kończą się pomysły co może się dziać. Czy za taki stan rzeczy może odpowiadać uszkodzony emulator wtrysków?
  • Poziom 38  
    Ciężko powiedzieć bo pisałeś że jak odpinasz od ECU to zwarcie znika. Ciężko jest pomóc online bez własnoręcznych pomiarów. Ja mam tak że dopóki sam sobie nie pomierzę to do czyiś pomiarów jestem sceptycznie nastawiony.
  • Poziom 10  
    piotrekwoj1 napisał:
    Ciężko powiedzieć bo pisałeś że jak odpinasz od ECU to zwarcie znika. Ciężko jest pomóc online bez własnoręcznych pomiarów. Ja mam tak że dopóki sam sobie nie pomierzę to do czyiś pomiarów jestem sceptycznie nastawiony.
    Zauważyłem jeszcze ze zwarcie zanika samo po jakiejś minucie od przekręcenia na zapłon bez odpinania wtyczki od ecu. Więc może to jakiś czujnik powoduje ciągłe otwarcie wtryskiwacza?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Jedyne co masz wpięte między ECU i wtryskiwacz to ten nieszczęsny emulator. Gazownicy lubują się w cięciu kabli, lutowaniu ich lutownicą do rynien i izolowaniu ich najtańszą dostępną taśmą izolacyjną, która po kilku latach zamienia się w proszek... zrób więc porządek z tym emulatorem.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Jeśli to instalacja Tartarini Tec 99 to padł emulator wtryskiwaczy. STANDARD w tym ,,wynalazku'' ;)
  • Poziom 10  
    tzok napisał:
    Jedyne co masz wpięte między ECU i wtryskiwacz to ten nieszczęsny emulator. Gazownicy lubują się w cięciu kabli, lutowaniu ich lutownicą do rynien i izolowaniu ich najtańszą dostępną taśmą izolacyjną, która po kilku latach zamienia się w proszek... zrób więc porządek z tym emulatorem.
    Ominąłem całkowicie emulator i nadal nic. Był wpięty na wtyczkach pomiędzy wtryskiwacze a ecu.

    ToJestNick napisał:
    Jeśli to instalacja Tartarini Tec 99 to padł emulator wtryskiwaczy. STANDARD w tym ,,wynalazku'' ;)
    To nie ta instalacja poza tym j/w emulator ominięty i bez efektów
  • Poziom 38  
    El_Kamillo_ napisał:
    Więc może to jakiś czujnik powoduje ciągłe otwarcie wtryskiwacza?

    Nie ma takiej opcji.
    Jedyne co zostało to podmiana ECU.
  • Poziom 28  
    W takim razie jak po odpięciu wtyczki z
    ECU zawarcie znika to 100% ECU. Nie ma innej opcji.