Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Rower elektryczny - przepala tranzystory

czesiu 23 Jul 2019 18:12 3351 33
Computer Controls
  • #31
    czesiu
    Level 36  
    Rower naznaczony jakąś klątwą. Jak już zaczął jeździć to coś w nim zaczęło przerywać, najpierw czasem potem coraz częściej, po kilku godzinach szukania okazało się że wlutowałem elektrolit C4 (schemat w poście #15) odwrotnie i się jakoś rozformował i blokował sygnał. Masakra.
    Grzał się dalej niemiłosiernie, nawet na żarówkach, ale wczoraj znalazłem przyczynę. Babka w sklepie zamiast dwóch zenerek 15V sprzedała mi 3,3V, a ja, skoro obie wziąłem takie same to głupi nawet nie spojrzałem na wartości jak lutowałem.
    Dziś wymienię zenerki i liczę że już będzie ok, zakładam że obniżone napięcie na bramce przez zenerkę było właśnie przyczyną grzania.

    Dodano po 10 [godziny] 21 [minuty]:

    No i nie poszło po mojej myśli. Kupiłem diody zenera 15V, tym razem sprawdziłem je jeszcze zasilaczem.
    Wstawiłem diodę zenera 15V przed stabilizator 7812 (szeregowo jak na schemacie w poście #15), drugą zenerkę 15V między G-S mosfeta (rezystor 4,7kΩ sobie darowałem). Biegunowość diod na 100% prawidłowa. Transile wyciąłem już wcześniej.

    Podłączyłem żarówki w miejsce silnika.
    Przekręcam stacyjkę - ok, nie świecą. Zaczynam kręcić korbą, dodaję gazu manetką - żarówki zapaliły się - ok. Przestałem kręcić a one już nie zgasły :(.
    Sprawdzam:
    zenerka przed stabilizatorem - przebita na zwarcie,
    mosfet - spalony,
    zenerka przy mosfecie - ok.

    Myślę sobie może poszło +36V na elektronikę. Odcinam mosfeta i diodę zenera któa była przy nim, podpinam led-a z rezystorem 10kΩ w miejsce G-S po mosfecie żeby wizualnie stwierdzić działanie reszty układu.
    Przed stabilizator w miejsce uszkodzonej zenerki wkładam rezystor 50Ω
    Sprawdzam stabilizator - sprawny, z 12V układ pobiera 18mA.
    Pedałuję, gaz - led się tylko słabo żarzy (napięcie w miejscu G-S jakieś 2,5V do masy), ale reaguje prawidłowo na manetkę. Sprawdzam czemu takie niskie napięcie, i wyszedł jeszcze przepalony tranzystor Q2 (2N5401, przerwa emiter-baza).

    Proszę o Wasze zdanie na temat co się mogło stać. Dodam że wcześniej (na nieszczęsnych zenerkach 3,3V) wszystko ładnie jeździło, tylko się grzało. A po wymianie zenerek na 15V nie wytrzymał tranzystor obciążenia żarówkami.

    Moja teoria: zenerka przed stabilizatorem (15V/0,4W) nie wytrzymała udaru prądowego przy załączeniu i ładowaniu się C9 (22uF) i dlatego się przebiła.
    Ale sprawdziłem że stabilizator radzi sobie też z +36V na wejściu, a układ pobiera ze stabilizatora 18mA prądu, więc nie powinno to być przyczyną dalszych problemów. Ponadto bezpośrednio po załączeniu stacyjki żarówki się nie zapaliły i mosfet jeszcze wtedy był sprawny.
    Podejrzewam, że do spalenia mogła przyczynić się dołożona za Waszą radą zenerka na zaciskach G-S mosfeta. Np. z jakiegoś powodu (impulsu prądu przy załączeniu mosfeta?) napięcie na źródle mosfeta (i tym samym na boczniku prądowym) przewyższyło napięcie na bramce i zenerka znalazła się w stanie przewodzenia przepalając Q2? Ale czy to by dobiło mosfeta?
  • Computer Controls
  • Helpful post
    #32
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    czesiu wrote:
    A po wymianie zenerek na 15V nie wytrzymał tranzystor obciążenia żarówkami.
    Obawiam się, że bez obejrzenia kształtu impulsu na bramce będzie się kończyło paleniem kolejnych tranzystorów.
    Nie chodzi tu o amplitudę, zwykle Ugs deklaruje się na ok. 20V. Nie ma więc potrzeby stosowania diody Zenera.
    Ważny jest kształt, a ściślej zbocza.
  • Computer Controls
  • #33
    czesiu
    Level 36  
    Witam po przerwie. Rower już chyba jeździ. Zenerkę którą wcześniej dołożyłem w szereg ze stabilizatorem usunąłem, bo przy mocniejszym obciążeniu i słabszej baterii przysiadało napięcie za stabilizatorem i szarpał silnik.

    No i gdy chciałem podładować aku okazało się, że ładowarka nie ładuje. załączam zdjęcia jak to wyglądało po rozklejeniu obudowy.
    Sama przetwornica działa, przepalony był bocznik R050 (jakby przeciążony), spaliły się od niego jeszcze 4 elementy smd (nie wiem co to za elementy).
    Po zastąpieniu pękniętego R050 kawałkiem drutu ładowarka wydaje napięcie (dioda z mrugającej czerwonej zaczyna świecić ciągłym czerwonym), myślę że jakoś tym naładuje akumulatory, ale na dłuższą metę chyba nie bedzie zbyt bezpieczna.
    Ciężko mi jest zrysować schemat, soldermaska zakrywa przebieg ścieżek.
    Może ktoś z Was dysponuje schematem podobnej ładowarki, opartej o dwa wzmacniacze LM358, żebym mógł się czymś podeprzeć? Rower z 2001 roku więc akumulatory są zapewne kwasowe (nie rozbierałem obudowy bo jest pozaklejana taśmą).
    Rower elektryczny - przepala tranzystory Rower elektryczny - przepala tranzystory Rower elektryczny - przepala tranzystory
  • #34
    czesiu
    Level 36  
    No dobra zamykam temat, rower jeździ a ładowarka jako tako ładuje po wymianie bocznika.