Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Odczyt zużycia prądu przez TV w trybie standby przez licznik elektryczny

elektrimek 04 Lip 2019 16:28 1785 50
  • Pomocny post
    #31
    zbich70
    Moderator - Elektryka
    Może przed dalszą dyskusją uszanujmy zdanie Autora
    elektrimek napisał:
    W najbliższym czasie nie mam warunków do wyłączenia wszystkich odbiorników prądu i zrobienia pomiarów. Odezwę się po pomiarach.
    Zatem dopóki Autor nie będzie miał możliwość obserwacji licznika ZE i poinformowania nas o spostrzeżeniach, dalsza dyskusja teoretyczna jest bezcelowa.
    Poczekajmy, bo możliwe że Autor nie stwierdzi nadmiernego zużycia naliczanego przez licznik L1Fk - czyli nie będzie zwiększonych opłat z energię - czyli nie będzie przyczyn do zakładania i kontynuowania tematu.
  • IGE-XAO
  • Pomocny post
    #32
    Darom
    Specjalista elektryk
    Adamcyn napisał:
    Nie mogę się jednak połapać z danymi i opisami tabeli 1 i 2 załącznika 42.pdf
    A Wy?

    Trudno powiedzieć, można je przyjąc takimi jakimi są. To co widać (tabela 2) to znaczny wzrost błędu przy niższch wartościach prądu. Jest różnica przy 0,1Ib, oraz 0,09Ib i 0,08Ib. Szkoda, że nie ma pomiarów przy 0,02 Ib i mniejszych (jak u kolegi autora z telewizorem w Standby). Pewnie wtedy błędy byłyby olbrzymie i nie miało to sensu.

    To co mogę powiedzieć na podstawie tego wątku, to taka ludzka tendencja do przyjmowania odczytów (różnych urządzeń) jako prawdziwe, mimo, że zdrowy rozsądek i wiedza podpowiada, że jesteśmy poza zakresem dopuszczalnych błędów. Dotyczy to różnych urządzeń - może to być wskaźnik chwilowego zuzycia paliwa w samochodzie czy pomiar temperatury. Kiedyś kupiłem w Biedronce stację pogodową za niewielkie pieniądze. Pokazywała z dokładnością (a właściwie rozdzielczością) do 0,1stC. Ale błąd wynosił niekiedy nawet 4stC., co dla mnie było nie do przyjęcia (do 1stC rożnicy bym przeżył). Stacja szybko poleciała do utylizacji, niestety nie mogłem oddać, bo kupiłem przejazdem w Przasnyszu.

    pzdr
    -DAREK-
  • #33
    Adamcyn
    Poziom 35  
    Darom napisał:
    Szkoda, że nie ma pomiarów przy 0,02 Ib i mniejszych (jak u kolegi autora z telewizorem w Standby). Pewnie wtedy błędy byłyby olbrzymie i nie miało to sensu.

    Nawet sześciokrotnie zawyżone wskazania mogą wykazywać powszechnie stosowane liczniki energii elektrycznej, ponieważ nie są dostosowane do nowoczesnych urządzeń - do takich wniosków doszli holenderscy naukowcy.

    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/ar...nergie-elektryczna-liczniki,14,0,2304014.html
  • IGE-XAO
  • Pomocny post
    #34
    TvWidget
    Poziom 33  
    elektrimek napisał:
    Licznik na pewno ma stałą 10000 imp/kWh.

    Może ten licznik współpracuje z przekładnikiem prądowym ?
    W takiej sytuacji rzeczywista wartość stałej będzie odpowiednio mniejsza.
  • Pomocny post
    #35
    sanfran
    Poziom 38  
    To u mnie jest chyba nieco lepiej. Miałem takie ustrojstwo co się zakładało na kabel i pokazywało pobieraną moc. Według amperomierza cęgowego wskazywało dobrze. Moim zmartwieniem było to, że nigdy nie wskazywało poniżej 250W - przy włączonych normalnych odbiornikach (np internet) oraz tych na czuwaniu. Po wymianie licznika na smart (poprzedni był elektroniczny, ale bez funkcji smart) dostałem do niego takie gizmo do odczytu stanu, historii zużycia i chwilowego zużycia (elektryka - co 10 sekund, gaz co 30 min).
    Jakie było moje zdziwienie, kiedy to ustrojstwo zamiast 250W (jak na cęgowym) pokazywało 68W.
  • Pomocny post
    #36
    Jacek Rutkowski
    Poziom 26  
    elektrimek napisał:
    Czy licznik elektryczny zakładu energetycznego (mam nowoczesny, z radiowym odczytem) zarejestruje zużycie prądu na poziomie 0.5W czy też 25W?
    Moje wątpliwości biorą się z tego, że mierniki spełniające międzynarodową normę IEC 62301 kosztują ponad 1500 USD i logiczne by się zdawało, że nasze o wiele tańsze liczniki elektryczne nie spełniają tych norm i zawyżają odczyt do 25W.

    Podłącz poza TV jeszcze klasyczną żąrówkę 60-100W i sprawdź wtedy. Miernik nie powinien wtedy wskazywać głupot.
  • Pomocny post
    #38
    TvWidget
    Poziom 33  
    Jacek Rutkowski napisał:
    Podłącz poza TV jeszcze klasyczną żąrówkę 60-100W i sprawdź wtedy. Miernik nie powinien wtedy wskazywać głupot.

    Porada jest dobra. Trzeba zrobić test:
    1. Podłączyć klasyczną żarówkę i zmierzyć pobór jej mocy.
    2. Podłączyć TV oraz klasyczną żarówkę i zmierzyć łączny pobór mocy.
  • Pomocny post
    #39
    vodiczka
    Poziom 43  
    TvWidget napisał:
    Porada jest dobra
    Porada nie jest dobra bo mamy sprawdzić jaki pobór energii naliczy licznik w nocy gdy odbiornik tv jest "standby" a klasyczne żarówki wyłączone.
  • Pomocny post
    #40
    TvWidget
    Poziom 33  
    Czy mówmy o liczniku jaki zmontował ZE czy o EKM 30 ?
  • Pomocny post
    #41
    Darom
    Specjalista elektryk
    Witam
    Pomysł kolegi Rutkowskiego i TvWidget odnośnie pomiaru poboru TV na tle włączonej żarówki o stosunkowo niewielkiej mocy (ale na tyle dużej, aby licznik pracował w zakresie stosunkowo małych błedów) mi się podoba.

    Przynajmniej będzie mozna oszacować, czy TV pobiera energię z szybkością 0,5W czy znacznie więcej. Wzrost mocy o 0,5W na tle żarówki 60W może być niezauważalny (zależy od stabilności czasowej napięcia), ale już 5W jak najbardziej.

    vodiczka napisał:
    TvWidget napisał:
    Porada jest dobra
    Porada nie jest dobra bo mamy sprawdzić jaki pobór energii naliczy licznik w nocy gdy odbiornik tv jest "standby" a klasyczne żarówki wyłączone.
    To na pewno też, ale także z 1 postu wynika, że autor chciałby się dowiedzieć ile faktycznie pobiera TV.
    Odpowiedzieć, ile licznik ZE nalicza za odbiornik TV jest stosunkowo trudno. Przy tak małych mocach licznik pracuje z b. dużym błędem, a więc naliczona energia (za tv) będzie zależeć też od tego, co jeszcze w tym czasie było włączone.

    pzdr
    -DAREK-
  • Pomocny post
    #42
    tadkli9743
    Poziom 22  
    Witam

    Panowie zwróćcie uwagę, że podłączenie żarówki np. 60W w wraz z telewizorem nie do końca pozwoli na jednoznaczną ocenę.

    Obowiązujące normy przewidują odchylenia napięcia w sieci w okolicy ±10%. Napięcie minimalne może wynieść 207V lub 253V, a więc różnica pomiędzy skrajnymi napięciami to aż 46V.

    Jest to dość sporo i widać to w szczególności w żarówkach (przygasanie i rozjaśnianie) oraz pracy silników.

    W sprzętach RTV zazwyczaj tego nie widać, gdyż są tam przeważnie stosowane zasilacze impulsowe mające dość szeroki zakres napięcia wejściowego i zachowujące swoje parametry zasilające na tym samym poziomie.

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    #43
    vodiczka
    Poziom 43  
    Darom napisał:
    To na pewno też, ale także z 1 postu wynika, że autor chciałby się dowiedzieć ile faktycznie pobiera TV.
    Chciałby się dowiedzieć nie z czystej ciekawości a z konkretnego powodu:
    elektrimek napisał:
    Czy licznik elektryczny zakładu energetycznego (mam nowoczesny, z radiowym odczytem) zarejestruje zużycie prądu na poziomie 0.5W czy też 25W?

    Podobno przy impulsowym poborze prądu, błąd wskazań licznika może sięgać kilkuset procent.
    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/ar...energia-elektryczna-liczniki,1,0,2285057.html
    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/ar...nergie-elektryczna-liczniki,14,0,2304014.html

    Dodano po 13 [minuty]:

    tadkli9743 napisał:
    Obowiązujące normy przewidują odchylenia napięcia w sieci w okolicy ±10%. Napięcie minimalne może wynieść 207V lub 253V, a więc różnica pomiędzy skrajnymi napięciami to aż 46V.
    Zgodnie z normą, rzeczywista różnica w 99,9 % przypadków jest dużo mniejsza. Największa wystąpi w przypadku porównania napięć podczas wieczornego szczytu i nocnego dołka. U mnie nie przekracza 8V. Sprawdzałem kilkakrotnie w różnych porach roku.
  • Pomocny post
    #44
    Adamcyn
    Poziom 35  
    Darom napisał:
    Odpowiedzieć, ile licznik ZE nalicza za odbiornik TV jest stosunkowo trudno

    Z tego co widzę, to wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać liczniki energii elektrycznej, nie uwzględniają przebiegów odkształconych.

    Określają tylko "grzeczne" przebiegi od cos φ=0,5 do cos φ =1.

    https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2004-35-315,17080575.html

    Są nowsze akty prawne?
  • Pomocny post
    #45
    CYRUS2
    Poziom 38  
    witek17 napisał:
    Darom - dzisiaj nie mam ochoty na darcie kotów :D tak więc Ci daruję :D
    Autorowi tematu odpowiadam, bądź pewny swoich pomiarów, a możesz drzeć koty z producentem telewizora i na dodatek wygrać. Jeżeli twój miernik się nie sprawdza, zmień metodę.
    Darek ma racje.
  • Pomocny post
    #46
    pikarel
    Poziom 32  
    Pomiar mocy - deklarowanej jako 0,5 W - dający wynik 25 W, czyli 50 razy więcej
    - to nie błąd pomiaru EKM30, lecz faktyczne wskazanie.

    Tego typu watomierze mają duży błąd pomiaru małych mocy i praktycznie nie wskazują już poniżej 4-5 W mocy, każdą moc powyżej wskazują poprawnie, ale z błędem pomiaru dopuszczalnym dla takiego wskaźnika.
    Przecież takie urządzenia można używać tylko do pomiarów hobbystycznych, nigdy nie będą honorowane w rozliczeniach za energię elektryczną.

    Jeśli Twój TV pobiera 25 W - są włączone w nim jakieś funkcje, wymagające pracy procesora i innych układów wymaganych do tej funkcji np. strumieniowanie, funkcje czasowe (nagrywanie, wyłączanie z opóźnieniem).

    TV w trybie DeepStandBy pobiera 0,5 W i pełne załączenie trwa kilkanaście sekund, natomiast w trybie FakeStanBy TV pobiera dużo więcej mocy, 10-30 W zależnie od typu i producenta, ale włącza się prawie natychmiast - tylko kilka sekund.
    Trzeba o tym pamietać.
  • #47
    elektrimek
    Poziom 3  
    Pomiar zużycia prądu przez Lg OLED55C8PLA w trybie czuwania (standby)
    Dane producenta: pobór mocy w trybie czuwania 0,5 W
    Licznik Zakładu Energetycznego: typ L1Fk-T-ors-s4 10000 imp/kWh
    Przed pomiarem wyłączyłem z gniazdek wszystkie odbiorniki prądu i wszystkie bezpieczniki za wyjątkiem jednego bezpiecznika od gniazdek w pokoju, gdzie stoi telewizor.Napięcie w gniazdku wynosiło 236 V. Włożyłem wtyczkę telewizora do gniazdka i odczekałem 15 minut. W menu telewizora była wyłączona opcja "szybki start" powodująca większe zużycie prądu w trybie czuwania. Po tych przygotowaniach przystąpiłem do obserwacji licznika Zakładu Energetycznego zamontowanego do mojego mieszkania. Dodatkowo nagrywałem smartfonem, aby nie przegapić mignięcia diody licznika.
    Czas obserwacji - 50 min.
    pierwsze mignięcie diody - po 20 min. 06 sek.
    drugie mignięcie diody - po 47 min. 29 sek.
    Czas między mignięciami diody licznika wyniósł 27 min. 23 sek.
    Według moich wyliczeń Lg OLED55C8PLA w trybie czuwania pobiera około 0,22 W.
    Wnioski:
    1. Dane producenta tv Lg OLED55C8PLA o poborze mocy w trybie czuwania 0,5 W są prawdziwe, a nawet zawyżone.
    2. Licznik Zakładu Energetycznego typ L1Fk-T-ors-s4 10000 imp/kWh prawidłowo odczytuje pobór mocy przez Lg OLED55C8PLA w trybie czuwania.
    3. Miernik zużycia prądu EKM 30 nie radzi sobie z prawidłowym pomiarem poboru mocy w trybie czuwania( odczyt 25 W).
  • Pomocny post
    #49
    Darom
    Specjalista elektryk
    Witam
    Czyli wiemy, że tv pobiera raczej 0,5W a nie 25W. :-)
    Podziwiam kolegę elektrimek za zrealizowanie obserwacji i poświęcenie swojego cennego czasu. Ja jak mam czekać na jakiś błysk lampki, fiksując wzrok na jednym miejscu, to po 10 minutach mam już dosyć, a po dwudziestu na pewno bym miał już przewidzenia i nie wiedział bym czy już lampka mignęła czy jeszcze nie :-). Pewnie skończyło by się na tym, że szybko wziąłbym jakiś fotorezystor, tranzystor, buzer i zmontował na szybko (na pająku) układ przekładający błysk na dzwięk, dodatkowo kondensator, aby buzer brzęczał przynajmniej kilka sekund. Wtedy mógłbym zająć się czymś innym i rejestrować czas w którym zadziałała sygnalizacja.
    Adamcyn napisał:
    W uzupełnieniu Twoich cennych pomiarów warto by włączyć telewizor przez EKM 30.

    Pobór prądu powinienbyć wyższy o np. 1 W (tyle może pobierać ten miernik energii).
    Mnie z kolei bardziej niż pobór energii przez EKM-30, bardziej interesowałby mnie pobór energii czynnej przez samą instalację (tzn. bez wpiętej wtyczki odbiornika TV). Teoretycznie nie powinno być wskazania, ale nigdy nic nie wiadomo... ;-)

    pzdr
    -DAREK-
  • Pomocny post
    #50
    Adamcyn
    Poziom 35  
    elektrimek napisał:
    3. Miernik zużycia prądu EKM 30 nie radzi sobie z prawidłowym pomiarem poboru mocy w trybie czuwania( odczyt 25 W)

    Mógłbyś go podłączyć do innych urządzeń w trybie stand by?
    Mój miernik, również dolna półka, prawidłowo zmierzył TV w tym trybie.

    Drążę, bo nie można do końca wykluczyć, że licznik zakładu energetycznego zaniża pomiar tych szpilek prądowych.

    Odczyt zużycia prądu przez TV w trybie standby przez licznik elektryczny Odczyt zużycia prądu przez TV w trybie standby przez licznik elektryczny Odczyt zużycia prądu przez TV w trybie standby przez licznik elektryczny

    Adamcyn napisał:

    Mój tani miernik pokazał:
    prąd 31 mA
    wspólczynnik mocy (power factor) 0
    moc 0,8 W
    Na wyświetlaczu miernik pokazał wspólczynnik mocy 0, ale do pomiarów zastosował odpowiednią wartość tych "szpilek" prądowych, bo pomiar mocy 0,8 W jest realny.
  • #51
    elektrimek
    Poziom 3  
    Problem rozwiązany poprzez dokonanie pomiarów faktycznego poboru prądu przez TV OLED55C8PLA. Wszystko opisałem w poście nr 47. Dziękuję za cenne porady wszystkim forumowiczom.