Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Optex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napędy bram skrzydłowych 230V - Wykrywanie przeszkody.

07 Lip 2019 19:22 285 15
  • Poziom 11  
    Witam, zastanawiam się nad kupnem napędu do bramy skrzydłowej (2 skrzydła po 3m każde, waga jednego około 150kg) brama jest osadzona na słupkach klinkierowych (osadzenie zawiasu do brzegu słupka to 20cm).

    Wytypowałem 3 firmy Faac 414 LONG, Nice 3524, Beninca BILL 50.

    Wszystkie instrukcje dokładnie przeczytałem i do mojej bramy wszystkie napędy będą pasować. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, mianowicie

    Napęd Nice ma siłowniki na 24V, przez co posiada amperometryczny system wykrywania przeszkody. (Rozumiem że brama będzie się otwierać lub zamykać stanę w jej promieniu to dotknie mnie po czym centrala wykryje większy pobór prądu i rozłączy siłowniki.)

    A jak wygląda to w przypadku siłowników na 230V ? (Faac, Beninca) Niestety, ale nie znalazłem ani na stronach producentów ani w instrukcjach informacji jak to wygląda w przypadku tych siłowników. A jest to dla mnie dość istotna sprawa ponieważ mam na posesji psa i nie chciałbym, aby otwierana czy zamykana brama "przydusiła" go. (znalazłem tylko informacje że do faac-a można dokupić jakieś specjalne urządzenie zewnętrzne montowane do centrali).

    Pomijając to interesuje mnie po prostu w jaki sposób jest realizowane "wykrywanie przeszkody" w tych standardowych siłownikach (230V) bez dokupywania żadnych dodatkowych części.

    Pozdrawiam
  • specjalista -automatyka bramowa
    Są dwa podejścia - jedno podobne jak w siłownikach 24V ale z racji małych różnic poboru prądu między normalną pracy a po dotknięciu przeszkody ( taka specyfika klatkowych silników 230V) jest mniej selektywne niż w napędach 24V. Centralki takie z racji występowania 230V są zawiłe układowo. Taką centralkę ma np Nice - A400 (ale sam producent przyznaje że w razie kłopotów z nadwrażliwą amperometrykę w ogóle ją wyłączyć) albo krajowy DTM - centralka Varia B232 Soft.

    Drugie podejście - wmontowane konstrukcyjnie w siłowniki (Beninca, Nice) lub dokładane na zewnątrz siłowników (Faac - o takim pewnie słyszałeś) optyczne lub magnetyczne impulsatory (zwane też nieprecyzyjnie enkoderami). Centralka monitoruje częstotliwość impulsów i w momencie zmniejszenia ich częstotliwości (co oznacza większe obciążenie silnika czyli przeszkodę) reaguje.

    Beninca, którą bierzesz pod uwagę w ogóle nie ma opcji enkodera (chyba że użyjesz amperometeycznej centralki DTMu), Nice 3524 ma w standardzie amperometrykę, Do Faac 414 są "dokładki" (200 zł na stronę) - uwaga - inne do centralki 455D, inne do E045/145 albo także centralka DTM.
  • Poziom 33  
    Mam 15 lat bramę uchylną dwuskrzydłową z siłownikami 230 V Proteco. Mam też stale dwa psy.
    Te napędy są tak wolne, że psy musiałyby spać nawalone, żeby im ta brama zagroziła.
    A poważnie to w tych moich napędach są sprzęgła poślizgowe. Skrzydło ręką zatrzymasz. Ciągnie dość mocno, silnik pracuje. Docisnęło kiedyś stojący w bramie samochód i nie było śladu.
  • Poziom 11  
    jozgo napisał:
    Mam 15 lat bramę uchylną dwuskrzydłową z siłownikami 230 V Proteco. Mam też stale dwa psy.
    Te napędy są tak wolne, że psy musiałyby spać nawalone, żeby im ta brama zagroziła.
    A poważnie to w tych moich napędach są sprzęgła poślizgowe. Skrzydło ręką zatrzymasz. Ciągnie dość mocno, silnik pracuje. Docisnęło kiedyś stojący w bramie samochód i nie było śladu.


    Rozumiem, ale powiedz mi "skrzydło ręką zatrzymasz", ale silnik się wyłączy czy ciągnie cały czas aż nie minie ileś tam sekund aż nie "pomyśli" że jest w pozycji zamkniętej?

    Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    mp005 napisał:
    ciągnie cały czas aż nie minie ileś tam sekund aż nie "pomyśli" że jest w pozycji zamkniętej?

    Tak to jest. Silnik pracuje. sprzęgło ślizga. Trwa to przez czas ustawiony w sterowniku.
  • Poziom 11  
    jozgo napisał:
    mp005 napisał:
    ciągnie cały czas aż nie minie ileś tam sekund aż nie "pomyśli" że jest w pozycji zamkniętej?

    Tak to jest. Silnik pracuje. sprzęgło ślizga. Trwa to przez czas ustawiony w sterowniku.


    Teraz pytanie brzmi czy w siłownikach FAAC, albo Beninca też tak jest.

    Ponieważ nie ukrywam, że bardziej odpowiadały by mi bardziej te 2 firmy z powodu wyglądu siłowników. Mam czarną bramę kutą i siłowniki od Nice (kolor szary) średnio będą pasować wizualnie.

    Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    mp005 napisał:
    Teraz pytanie brzmi czy w siłownikach FAAC, albo Beninca też tak jest.

    Chyba tak. No bo co w zimie. Często nawet nieduży mokry śnieg blokuje.
    Bez takiego sprzęgła silnik napędu by się skopcił.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    jozgo napisał:
    A poważnie to w tych moich napędach są sprzęgła poślizgowe.

    Szczerze mówiąc - wątpię aby te siłowniki posiadały mechaniczne sprzęgła cierne.
    Napisz jaki masz model, bo w tych które znam (Aster, Leader, Ace) czegoś takiego nie ma...
    Piszesz
    mp005 napisał:
    Silnik pracuje. sprzęgło ślizga.

    A jak to sprawdzałeś? Obserwowałeś że wirnik się kręci gdy zatrzymasz bramę?
    Wg mnie centrala jest wyposażona w tzw. "sprzęgło elektryczne" czyli regulowaną siłę docisku i w momencie jak przytrzymujesz skrzydło siłowniki "buczą" ale nie pracują. Przy ustawionym minimum możesz skrzydło zatrzymać jednym palcem. Podobnie jest w Faac 414 i Benince BILL 50.
    jozgo napisał:
    Bez takiego sprzęgła silnik napędu by się skopcił.

    Te siłowniki są przystosowane do takiej pracy i dodatkowo posiadają wyłącznik termiczny.
  • Poziom 11  
    Czyli jeśli dobrze rozumiem skrzydło bramy zatrzyma się tylko i wyłącznie w przypadku gdy siła przeszkody będzie wyższa niż siłą ciągu siłownika. Wiadomo również że siłownik nie będzie mógł pracować w czasie normalnej pracy z najniższą mocą ponieważ lekki wiatr, czy lekki zalegający śnieg zimą i skrzydła będą się zatrzymywać. Jednocześnie zwiększając siłę siłowników będziemy musieli włożyć więcej siły, aby takie skrzydło w razie kolizji zatrzymać...
  • specjalista -automatyka bramowa
    Dokładnie tak. I siłownik nawet po zatrzymaniu na przeszkodzie będzie parł dalej na nią z siłą zależną od ustawienia mocy w centralce.
    Jeśli zależy ci na antyzgnieceniu a nie chcesz przemalowywać Nice :) to może spróbuj hybrydy centralki DTM Varia Soft i Faac 414, albo wręcz założyć cały zestaw DTM (ich siłowniki są prawie bliźniacze do 414 i też czarne)
  • Poziom 33  
    Marek J. napisał:
    Obserwowałeś że wirnik się kręci gdy zatrzymasz bramę?

    Tak. Na górze jest zaślepka. Po wyjęciu widac oś silnika z poprzecznym nacięciem.
  • Poziom 11  
    Rozumiem. W takim razie muszę dokładnie przeliczyć jeszcze raz koszty ile będzie kosztować jaka konfiguracja.

    Mam jeszcze tylko jedno poboczne pytanie czy jest możliwość zainstalowania na moich słupkach ( standardowy słupek klinkierowy na półtora cegły) siłowników faac 414 czy musi być long zgodnie z instrukcją zwykły 414 będzie zbyt mały do prawidłowego montażu.

    Brama ( 3m skrzydło, około 150kg) osadzona jest na standardowych zawiasach po środku slupka.

    Wymiary zgodnie z instrukcją faac 414 to B = 23cm D = 20 cm (w instrukcji D max może mieć 15 cm).

    Pytam ponieważ widziałem filmiki gdzie 414 jest zamontowana na szerokich słupkach tylko pytanie czy "gra jest warta świeczki", czy nie trzeba za bardzo rzeźbić i czy przy takich montażach siłownik nie są jakoś nadmiernie eksploatowane?

    Pozdrawiam
  • specjalista -automatyka bramowa
    Podałeś wymiary montażowe dla longa i chyba on będzie właściwszy. Zwykły będzie na styk, ale wystarczy lekkie przesuniecie mocowania albo wydłużenie wymiaru Z czyli długości wspornika słupkowego (np z powodu opierania się obudowy siłownika o krawędź słupka na zamknięciu) i przestanie wystarczać wysuwu. Za czasów zabójczych cen kupowało się standard zawsze i w razie zonka podpiłowywało słupek....

    Ideałem byłoby wypożyczenie, przymiarka i dopiero kupno (jeśli styknie) standardu. Long podpasuje bez problemu.
  • Poziom 11  
    Miałem jeszcze na oku BFT ATHOS A40, ale również niestety max. odstawienie od zawiasu bramy to 12cm... niestety dłuższych w rozsądnych pieniądzach - do 2 tys zł nie mogłem znaleźć.
    Napisałem jeszcze o wycenę bezpośrednio do producent DTM o wycenę modelu 600 z tą centralką VARIA.
    Jeśli się nie uda to myślę że zostanę przy Benince Bill 50 (znalazłem cały komplet za 1900zł).
    Faac 414 long (około 2200) , a hybrydy również więcej podliczając te wszystkie poboczne pierdołki (lampa ostrzegawcza, obudowa centralki, odbojnik, itp.)
  • Poziom 11  
    Prosze jeszcze tylko o pomoc w jednej kwestii, wybór padł na Benince Bill 50. Sprawdzę jak będzie się zachowywać bez żadnych zmian centralki, jeśli będzie mi to przeszkadzać to z czasem wymienię samą centralkę na DTM VARI.

    Pytanie mam o światło ostrzegawcze LED z wbudowana anteną, w instrukcji jest napisanie że wymagany kabel antenowy to RG58 czy mogę go zastąpić zwykłym kablem antenowym koncentrycznym (takim do odbioru TV) ??? Czy będzie zbyt duża oporność ?? RG 58 ma 50 (ohmów) a "zwykły" koncentryk 75
  • specjalista -automatyka bramowa
    Użycie koncentryka 75 ohm zamiast 50 nie będzie tragedią - zasięg będzie nieco mniejszy niż na dedykowanym 50 ohm ale i tak będzie lepiej niż z antenką z kabelka w samym napędzie lub z patentami typu podłączenie anteny zwykłym przewodem.
    PS. Są kable zintegrowane do CCTV - przewód koncentryczny połączony z dwoma żyłami zwykłego przewodu (normalnie tez zwykły jest do zasilania kamer ale z racji sporego przekroju można go użyć do lampki sygnalizacyjnej)