Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa belki na tasmach smd do akwarium

12 Lip 2019 00:26 195 15
  • Poziom 9  
    Planuje budowę belki akwariowej opartej na tasmach:
    SMD 8520 120diod na metrze 30W/m - tych beda 3m
    SMD 5630 FS 144diody na metrze 28W/m - tych beda 2m
    łącznie ok 146W w odcinkach po 1m

    całość będzie wyglądała mniej więcej tak:
    Budowa belki na tasmach smd do akwarium

    zasilacz jakim planuje to zasilić to: Zasilacz modułowy 200W 12V DC 16,5A który wygląda tak:
    Budowa belki na tasmach smd do akwarium

    teraz pytanie:
    jak to połączyć? czy wystarczy ze zepnę te taśmy do kupy + do +, - do - i wepnę w zasilacz?
    com = -
    +V = +
    tak?
    zasilacz z tego co mi się wydaje ma dwa kanały wiec SMD 8520 podłączył bym pod jeden kanał a SMD 5630 pod drugi - będzie to grało? czy zasilacz jest odpowiedni? może mieć większą moc? czy zastosować zasilacz 150W 12.5A?
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Zasilacz musi mieć zapas mocy, bo po prostu będzie się mocno grzał i w niedługim czasie poślesz go w zaświaty. Co do podpięcia to COM COM zdublowany i V+ V+ też zdublowany, więc możesz śmiało podpinać. Tak jak napisałeś Plusy razem i minusy razem i podpinasz pod zasilacz i cieszysz się podświetlaniem. Dobrze by było żeby te taśmy miały jakieś chłodzenie bo LED-y nie lubią gorąca. Do chłodzenia stosuje się listwy aluminiowe LED , po prostu wklejasz takie taśmy w listwy i listwy przykręcasz lub montujesz na specjalnych zatrzaskach, tak jak do mebli. W necie jest tego pełno. Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    tomtim123 napisał:
    Dobrze by było żeby te taśmy miały jakieś chłodzenie bo LED-y nie lubią gorąca.


    Wszystko bedzie zamkniete w profil alu 160mm lub 100mm tak ze odprowadzanie ciepla powinno byc ok - gdy bedzie za goraco doloze jeszcze jakies wentylatorki
  • Poziom 19  
    duke3 napisał:
    tomtim123 napisał:
    Dobrze by było żeby te taśmy miały jakieś chłodzenie bo LED-y nie lubią gorąca.


    Wszystko bedzie zamkniete w profil alu 160mm lub 100mm tak ze odprowadzanie ciepla powinno byc ok - gdy bedzie za goraco doloze jeszcze jakies wentylatorki

    O no to świetnie. Powodzenie w budowie i jak skończysz to pochwal się zdjęciami gotowego modułu. :-)
  • Poziom 9  
    tomtim123 napisał:
    O no to świetnie. Powodzenie w budowie i jak skończysz to pochwal się zdjęciami gotowego modułu.


    Dopiero jestem na etapie kompletowania akwarium :) tak ze troche mi to zajmie ale jak zrobie to sie pochwale :)
  • Poziom 13  
    A tak poza tematem, co to jest belka akwariowa? :)
  • Poziom 19  
    Yrecki napisał:
    A tak poza tematem, co to jest belka akwariowa? :)

    Belka LED do akwarium ? Poczytaj w necie tam jest mnóstwo informacji.
  • Poziom 27  
    duke3 napisał:

    Dopiero jestem na etapie kompletowania akwarium :) tak ze troche mi to zajmie ale jak zrobie to sie pochwale :)


    Jak wielkie bedzie to akwarium że potrzebujesz az tyle światła?
  • Poziom 9  
    willyvmm napisał:
    Jak wielkie bedzie to akwarium że potrzebujesz az tyle światła?

    120x40x50 - 240l

    swiatla tyle potrzeba bo beda w nim rosliny ktore sa "wymagajace" w swiastlo i co2 min:
    Limnophila aromatica
    Eustralis Stellata
    Hemianthus callitrichoides Cuba
    Limnophila aromatica
    Rotala macrandra
    Rotala wallichii
    Alternanthera sessilis rubra
    o tych sredniowymagajacych nie wspomne ale ogolnie musze miec lumenow (i tych realnych nie chinskich ktore podaja producenci tasm) :D

    w przyszlosci tak jeszcze bedzie dolozone swiatla ale na poczatek wystarczy

    dla przykladu w moim obecnym akwarium 80x35x40 112l mam obecnie ok 8tys lumenow...

    docelowo tak to ma wygladac (zdjecie z grupy akwarystycznej)
    Budowa belki na tasmach smd do akwarium
  • Poziom 31  
    Jak dasz same białe diody to może nie wyglądać to dobrze.
    U mnie po dołożeniu czerwonych jest znacząca poprawa.

    Zrobiło się coś jak świetlówka wybarwiająca.
  • Poziom 9  
    WędkarzStoLica napisał:
    Jak dasz same białe diody to może nie wyglądać to dobrze.
    U mnie po dołożeniu czerwonych jest znacząca poprawa.

    Zrobiło się coś jak świetlówka wybarwiająca.


    Dam tak jak napisalem w 1 poscie 2m FullSpectrum + 2m 6500-7000k - czyli powinno byc gitarka :)

    Wedlug mnie fajne tasmy bo az 144 diody na metrze (tak jak by dwie zwykle spiete w kupe) - przy czym kosztuja tylko 29zl/m
    Budowa belki na tasmach smd do akwarium
  • Poziom 31  
    W pierwszym (w żadnym) poście nic nt. nie ma :D dlatego zapytałem.
    Przepiękne akwarium na zdjęciu.
  • Poziom 40  
    Powiem tak - jaka cena tak jakość. Na bieda start to może to i takie listwy gotowe i to do niskiego akwarium się nadają. Oczywiście trzeba bardzo dobrze zabezpieczyć przez wilgocią. Nie wspomne że to świeci wszędzie i słabo.

    Jak coś to ja bym ci polecił zrobić na diodach power led na podstawkach pod 12V (3 diody na moduł). Wtedy każdy moduł jest niezależny, padnie dioda to pada tylko dany moduł.

    Poza tym przy power ledach można zamontować kolimatory i soczewki - więc świeci w jednym kierunku i jest power a nie bieda. Do tego White Full Spectrum ładujesz w dużej ilości - oczywiście wszystkie te rzeczy ściagasz z aliexpressa poza podstawkami które nie bardzo widziałęm tylko na allegro od tomislawusa ( kup bez rezystorów bo przy tych zasilaczach co podałeś możesz je obniżyć na 10,5V więc idealnie z lekkim nadmiarem będzie bezpiecznie dla diody).

    I taka belka na power ledach, kolimatorach i soczewkach ma sens.

    Do tego ostatnio zakupiłem (Też z chin ) tc 421 - czyli moduł do regulacji pwm oświetlenia (jest zmierzch,świt) na pare kanałów pasujący idealnie pod 12V zasilacz i moduły diód na 12V.
  • Poziom 9  
    enhanced napisał:
    Powiem tak - jaka cena tak jakość. Na bieda start to może to i takie listwy gotowe i to do niskiego akwarium się nadają. Oczywiście trzeba bardzo dobrze zabezpieczyć przez wilgocią. Nie wspomne że to świeci wszędzie i słabo.

    Jak coś to ja bym ci polecił zrobić na diodach power led na podstawkach pod 12V (3 diody na moduł). Wtedy każdy moduł jest niezależny, padnie dioda to pada tylko dany moduł.

    Poza tym przy power ledach można zamontować kolimatory i soczewki - więc świeci w jednym kierunku i jest power a nie bieda. Do tego White Full Spectrum ładujesz w dużej ilości - oczywiście wszystkie te rzeczy ściagasz z aliexpressa poza podstawkami które nie bardzo widziałęm tylko na allegro od tomislawusa ( kup bez rezystorów bo przy tych zasilaczach co podałeś możesz je obniżyć na 10,5V więc idealnie z lekkim nadmiarem będzie bezpiecznie dla diody).

    I taka belka na power ledach, kolimatorach i soczewkach ma sens.

    Do tego ostatnio zakupiłem (Też z chin ) tc 421 - czyli moduł do regulacji pwm oświetlenia (jest zmierzch,świt) na pare kanałów pasujący idealnie pod 12V zasilacz i moduły diód na 12V.


    dzieki za super rade ale niech pomysle - nie skorzystam a czemu? bo poprostu powerled jak za ta kase jest do du** juz bym wolal pozostac przy 4x54W w T5 ktory bije powerleda na glowe w takim akwarium lub zlozyc belke na diodach cree bo power led na dzien dzisiejszy to przezytek, w dodatku kupno dobrych diod graniczy z cudem zarowno w chinach jak i u polskich super sprzedawców typu tomislawus, w miare jeszcze te diody ma leleszek - Bridgelux Dual ale tak jak pisalem na dzien dzisiejszy to nieopłacalny przeżytek...

    poza tym nie rozumiem ludzi ze swiata "akwarystyki" ktorzy jak te barany z klapkami na oczach do obledu powtarzaja "tylko powerled" a nigdy w zyciu innego swiatla nie uzywali - sa tez inne swiatla jak np. tasmy smd ktore spusują sie rownie dobrze jak przereklamowane powerledy bo mimo swoich zalet oddawanie barw maja kiepskie, na rożnego rodzaju grupach akwarystycznych sa porownania zbiornikow ktore sa na T5 i na powerledzie i poza oszczednoscia pradu powerled zadnych zalet nie ma, a tezy ze tasmy smd nie doswietlaja dna itd. moze sprawdzaly sie z 5lat temu gdzie krolowaly smd5050...

    jeszcze kwestia firmowych belek - lud akwarystyczny powtarza belki chihiros SUPER, retrofity z aquaela SUPER, lampki leddy slim SUPER (mimo ze tez sa na paskach w dodatku starych SMD5050)

    tak ze dzieki za wyklad o powerledzie ale nie...
  • Poziom 40  
    Nie jestem żadnym akwarystą ale belki na SMD u mnie mają główny minus że swiecą wszędzie czyli tak jak power ledy ale do power ledów mogę i zakładam soczewki z kolimatorami i to daje dużą przewagę na SMD diodami.

    Fajnie że są WFS diody bo dawne fioletowo rózowe diody FS były kapitalnie tragiczne dla wyglądu.

    U mnie belka na epistarach działała ponad rok - ostatnimi czasy zakupiłem chińskie (bo nie będe przepłacać za to samo w PL) White FS i na samych WFS postawiłem oświetlenie.

    Nie mam doświadczenia bo to nawet nie sobie robiłem ale bratu który też lata temu miał akwarium.

    Ogólnie nie lubie jak mi się swieci wszędzie a nie tam gdzie powinno - wieć SMD trzeba zabudować, Pledy z kolimatorami już nie muszę.
  • Poziom 9  
    enhanced napisał:
    Ogólnie nie lubię jak mi się świeci wszędzie a nie tam gdzie powinno - więc SMD trzeba zabudować, Pledy z kolimatorami już nie muszę.


    Też nie jest to do końca prawdą bo powerled firmowy (White Full Spectrum 400-780nm Bridgelux Dual) ma:
    kąt świecenia całkowity 180 stopni,
    kąt świecenia efektywny 140 stopni,

    a taka taśma SMD, która chcę założyć ma 120 stopni.

    Teraz dolicz koszt soczewek do powerleda gdzie jedna soczewka to koszt ok 1.5 zł przy 100 diodach robi się z tego 150 zł czyli koszt belki na taśmach SMD a gdzie reszta :D tak, że jak dla mnie całkiem nieopłacalne światło - już bym wolał tych pasków nawalić raz więcej. :)