Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obniżone napięcie w części obwodu - próba diagnostyki

darek.d 12 Jul 2019 15:08 222 2
    darek.d
    Level 2  
    Dzień dobry,
    na wstępie - nie jestem elektrykiem i nie mam ambicji robienia wszystkiego sam, ale mieszkam w miesiącu o utrudnionym dostępie do fachowców, musiałem więc sam ogarnąć podstawy. Wiem, że przedstawiony problem wymaga elektryka, jednak jest piątek, a fachowiec pojawi się najwcześniej w środę, mam prośbę o ocenę zagrożenia.
    OPIS - dom z lat '70, instalacja jednofazowa TNC z tego okresu, że wszystkimi "atrakcjami" tamtych czasów.
    SYMPTOMY - żarówka w łazience (LED) zaczęła migać, podejrzewałem uszkodzenie żarówki, okazało się jednak, że nie działają również gniazdka łazienkowe. Pomiar wykazał napięcie obniżone do 210V, czyli teoretycznie bez dramatu, ale nawet kontrolka z żarówki nie świeci. Zakładam, że optymistyczne wskazanie wynika z charakteru pracy multimetra.
    CO ZROBIŁEM - demontaż gniazdek i włącznika światła. Multimetr na przewodach doprowadzających również wskazuje 210V. Na tym samym obwodzie jest jeszcze kilka gniazdek i żarówek, wszystkie działają normalnie. Stąd założenie, że jest przerwa na odcinku łazienka - puszka.
    PIERWSZE WAŻNE PYTANIE - czy to założenie jest słuszne?
    DRUGIE WAŻNIEJSZE PYTANIE - czy po odpięciu wszelkich odbiorników łazienkowych mogę ten obwód zostawić włączony, czy dla bezpieczeństwa powinienem go rozłączyć do czasu naprawy?
    PS. To, co zobaczyłem po demontażu gniazdek to osobna historia i szczerze jestem przerażony, złe mostkowanie to najmniejszy grzech. Mam zdjęcia dla ciekawych i chyba musze się oswoić z myślą o przejściu na trzy fazy.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
    stanislaw1954