Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przerobienie silnika 3-fazowego na prądnicę.

Piotr562 16 Jul 2019 11:46 1083 21
  • #1
    Piotr562
    Level 6  
    Witam
    Zanim przejdę do sedna pytania, wiem że silnik może pracować jako prądnica przy odpowiednim przerobieniu go. Teraz pytanie czy silnik z tego linku ... też by mógł pracować jako prądnica? Jak trzeba by było go przerobić by coś takiego było możliwe. I jeszcze jedno, silnik bierze 5,5 kw i daje 1450rpm , na moją logikę gdy napędzę go silnikiem który będzie miał zbliżone obroty do tych 1450 to taki silnik przerobiony na prądnice da nam właśnie 5 kw energii. Na silnikach się nie znam dlatgo jeżeli to co napisałem się nie zgadza to prosiłbym o napisanie jaka przybliżona moc będzie takiej prądnicy.
  • #2
    jozgo
    Level 40  
    Przerobienie silnika 3-fazowego na prądnicę.
    Piotr562 wrote:
    gdy napędzę go silnikiem który będzie miał zbliżone obroty do tych 1450 to taki silnik przerobiony na prądnice da nam właśnie 5 kw energii

    Moc znamionową będzie miał jako prądnica przy poślizgu ujemnym. Jego obroty synchroniczne to 1500 obr/min.
    Praca prądnicowa jest przy obrotach wyższych od prędkości synchronicznej. Moc prądnicowa 5,5 kW będzie przy ok. 1550 obr/min.
  • #3
    kortyleski
    Level 43  
    Piotr562 wrote:
    na moją logikę gdy napędzę go silnikiem który będzie miał zbliżone obroty do tych 1450 to taki silnik przerobiony na prądnice da nam właśnie 5 kw energii

    Na logikę może tak być tylko silnik napędzający będzie musiał mieć z 7kW...
  • #4
    jozgo
    Level 40  
    kortyleski wrote:
    silnik napędzający będzie musiał mieć z 7kW.

    Moc tak ale obroty 1550. A niestety z tym będzie problem.
  • #5
    stasiekb100
    Level 26  
    Koła pasowe trzeba zastosować.
  • #6
    Piotr562
    Level 6  
    Ostatnio oglądałem taki film https://www.youtube.com/watch?v=COmX3JdlMBo i ten pan napędzał taki silnik wiertarką. a gdyby silnik napędzający miał 5kw to rozumiem że moc takiej prądnicy znacząco by spadła. Nie wiem ale gdzieś czytałem, że silnik jako prądnica dosyć szybko się psuje, ale nie wiem czy to nie są bzdurne informacje.
    jozgo wrote:
    Moc znamionową będzie miał jako prądnica przy poślizgu ujemnym. Jego obroty synchroniczne to 1500 obr/min.
    Praca prądnicowa jest przy obrotach wyższych od prędkości synchronicznej. Moc prądnicowa 5,5 kW będzie przy ok. 1550 obr/min.
    Czyli rozumiem że musiałbym napędzać ten silnik w odwrotną stronę niż obraca się docelowo przyjmując zastosowanie do którego został stworzony. gdybym dał do tej "prądnicy" silnik 2000rpm to byłby w zupełności wystarczający, a nawet nad to.
  • #7
    jozgo
    Level 40  
    Napędzanie prądnicy silnikiem elektrycznym ma sens jako np. przetwornica DC/AC czy odwrotnie - spawarka wirowa.
  • #8
    Piotr562
    Level 6  
    A gdybym zastosował silnik benzynowy np 7KM byłby wystarczający?
  • #9
    jozgo
    Level 40  
    Piotr562 wrote:
    A gdybym zastosował silnik benzynowy np 7KM byłby wystarczający?

    Problem, ale nie do pokonania, to regulacja - stabilizacji obrotów tego zestawu.
    Musi to pracować na prostej części charakterystyki M/n od Ns w górę do Mk.
  • #10
    Piotr562
    Level 6  
    https://allegro.pl/oferta/silnik-24v-200w-do-...3NEYyR9iKmQt2LSlJcP8WlT17YNyUeWhoCnHMQAvD_BwE

    Moderated By Madrik:

    [Proszę nie umieszczać linków szybkowygasających.
    Regulamin forum: 3.1.18]



    A gdyby taki silnik zastosował on ma powyżej 2000 rpm, chociaż tylko 200w. Ale przejdźmy może do głównego mojego problemu czy trzeba taki silnik jakoś przerobić by stał się prądnicą? Bo tak patrze że prądnica na 5 kw jest dosyć droga.

    A przy okazji przypomniało mi się jedno pytanie gdybym kupił prądnice 5 kw na 400v użył transformatora i obniżył napięcie na 230v to dalej miałbym 5kw czy mniej, a może więcej .
  • #11
    jozgo
    Level 40  
    Piotr562 wrote:
    napędzać ten silnik w odwrotną stronę niż obraca się docelowo

    Popatrz na wykres. Nie w odwrotną tylko w tę samą ale o szybciej niż 1500 obr/min.. Mn będzie przy 1550 obr/min.

    Dodano po 58 [sekundy]:

    Piotr562 wrote:
    czy trzeba taki silnik jakoś przerobić by stał się prądnicą?

    Nie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tylko, że pisałem o pracy na sieć tak jak np. MEW czyli małe elektrownie wodne.
  • #12
    Piotr562
    Level 6  
    Czyli na początku dobrze myślałem tylko się trochę pogubiłem.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Piotr562 wrote:
    A przy okazji przypomniało mi się jedno pytanie gdybym kupił prądnice 5 kw na 400v użył transformatora i obniżył napięcie na 230v to dalej miałbym 5kw czy mniej, a może więcej .
    To w takim razie jak tan pan z filmu napędził tą prądnice wiertarką to ile energii mniej-więcej osiągnął .
  • #13
    Pan.Kropa
    Level 28  
    Piotr562 wrote:
    To w takim razie jak tan pan z filmu napędził tą prądnice wiertarką to ile energii mniej-więcej osiągnął .
    Jeżeli już uzyskał jakąś energie to na pewno mniejszą od mocy jaką zużywa wiertarka.
  • #14
    jarek_lnx
    Level 43  
    Piotr562 wrote:
    To w takim razie jak tan pan z filmu napędził tą prądnice wiertarką to ile energii mniej-więcej osiągnął .
    Do napędu nieobciążonej prądnicy nie potrzeba wiele mocy, A jak już obciążył, to obciążenia miał niezbyt prądożerne więc i wymagana moc mechaniczna z wiertarki nie była duża.
  • #15
    Piotr562
    Level 6  
    jarek_lnx wrote:
    Piotr562 wrote:
    To w takim razie jak tan pan z filmu napędził tą prądnice wiertarką to ile energii mniej-więcej osiągnął .
    Do napędu nieobciążonej prądnicy nie potrzeba wiele mocy, A jak już obciążył, to obciążenia miał niezbyt prądożerne więc i wymagana moc mechaniczna z wiertarki nie była duża.

    Tak myślałem. Czyli rozumiem że prądnice są droższe bo łatwiej jest je napędzić najlepsza byłaby prądnica wolnoobrotowa do elektrowni wiatrowych . Wiadomo wiatr nie ma aż takiej siły by napędzić zwykłą prądnice do silników benzynowych. Niestety taka prądnica jest droga.... https://allegro.pl/oferta/pradnica-5-kw-750-o...edium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_firma_przemysł&ev_adgr=Przemysł+-+Maszyny+i+urządzenia+-+Automatyka+przemysłowa+-++Przemysł+energetyczny&gclid=Cj0KCQjwjrvpBRC0ARIsAFrFuV-c633_NS0LjoSAg4C4lXZAusW0PtoGCYgLnOAUc_qyg4OnwX36ym4aArKbEALw_wcB

    Moderated By Madrik:

    [Proszę nie umieszczać linków szybkowygasających.
    Regulamin forum: 3.1.18]


    Ale nie byłoby problemów z napędem.
  • #16
    jarek_lnx
    Level 43  
    Piotr562 wrote:
    Tak myślałem. Czyli rozumiem że prądnice są droższe bo łatwiej jest je napędzić
    Nie rób nadinterpretacji, napisałem że nieobciążona prądnica pobiera niewiele mocy (mechanicznej) w porównaniu do obciążonej (prądnicy asynchronicznej z silnika to też dotyczy) i dlatego da się to napędzić wiertarką, nie pytałeś o elektrownie wiatrową.
    Wyciąganie wniosków że cena zależy od "łatwości napędzenia" (czy mam to rozumieć jako straty bez obciążenia?) jest w ogóle od czapy.

    Piotr562 wrote:
    Wiadomo wiatr nie ma aż takiej siły by napędzić zwykłą prądnice do silników benzynowych.
    Jeśli dysponował byś wiatrakiem mogącym dostarczyć 5kW mocy mechanicznej to z pewnością starczyło by na alternator samochodowy (o przeciętnej mocy rzędu 1kW) oraz straty w nim samym i przekładni. Niestety uzyskiwanie dużej mocy z wiatru jest kosztowne (duże wymiary wiatraka) i wiatr rzadko ma optymalną prędkość, dlatego wszyscy starają się minimalizować straty, przy przetwarzaniu energii mechanicznej na elektryczną.

    Co do elektrowni wiatrowych i różnych prądnic na forum jest masa wątków na ten temat, amerykanki, prądnice z przerobionych silników, wklejanie magnesów na wirniku silnika itp. pisali to ludzie którzy zdobyli doświadczenie budując własne konstrukcje. Prądnica asynchroniczna jest kłopotliwa w użyciu z innych przyczyn niż sprawność przy małych mocach.

    Kiedy zadajesz banalne pytania związane z zasadą zachowania energii, każdy jako tako obeznany w nauce/technice może odpowiedzieć, kiedy okazuje się że właściwie chodziło ci o coś bardziej specyficznego i nie sprecyzowałeś o co pytasz kompetentnych osób może być znacznie mniej, tych co zrozumieją ułamek z tego.
  • #17
    Piotr562
    Level 6  
    jarek_lnx wrote:
    Piotr562 wrote:
    Tak myślałem. Czyli rozumiem że prądnice są droższe bo łatwiej jest je napędzić
    Nie rób nadinterpretacji, napisałem że nieobciążona prądnica pobiera niewiele mocy (mechanicznej) w porównaniu do obciążonej (prądnicy asynchronicznej z silnika to też dotyczy) i dlatego da się to napędzić wiertarką, nie pytałeś o elektrownie wiatrową.
    Wyciąganie wniosków że cena zależy od "łatwości napędzenia" (czy mam to rozumieć jako straty bez obciążenia?) jest w ogóle od czapy.

    Piotr562 wrote:
    Wiadomo wiatr nie ma aż takiej siły by napędzić zwykłą prądnice do silników benzynowych.
    Jeśli dysponował byś wiatrakiem mogącym dostarczyć 5kW mocy mechanicznej to z pewnością starczyło by na alternator samochodowy (o przeciętnej mocy rzędu 1kW) oraz straty w nim samym i przekładni. Niestety uzyskiwanie dużej mocy z wiatru jest kosztowne (duże wymiary wiatraka) i wiatr rzadko ma optymalną prędkość, dlatego wszyscy starają się minimalizować straty, przy przetwarzaniu energii mechanicznej na elektryczną.

    Co do elektrowni wiatrowych i różnych prądnic na forum jest masa wątków na ten temat, amerykanki, prądnice z przerobionych silników, wklejanie magnesów na wirniku silnika itp. pisali to ludzie którzy zdobyli doświadczenie budując własne konstrukcje. Prądnica asynchroniczna jest kłopotliwa w użyciu z innych przyczyn niż sprawność przy małych mocach.

    Kiedy zadajesz banalne pytania związane z zasadą zachowania energii, każdy jako tako obeznany w nauce/technice może odpowiedzieć, kiedy okazuje się że właściwie chodziło ci o coś bardziej specyficznego i nie sprecyzowałeś o co pytasz kompetentnych osób może być znacznie mniej, tych co zrozumieją ułamek z tego.


    Nie zrobiłem nadinterpretacji, tylko na swoją niekoniecznie poprawną logikę, że silnik i prądnica mają dwie różne nazwy bo obydwa urządzenia służą do czego innego, dlatego prądnica jest droższa ponieważ jest przystosowana do swojej pracy z odpowiednimi już przeróbkami. Z stąd też mi się wzięło że prądnica jest łatwiejsza w napędzeniu. To że łatwiej jest napędzić nieobciążona prądnice wiem bo posiadam agregat i gdy włączę kosiarkę słychać że silnik mocniej pracuje. Idea z prądnicą wolnoobrotową wzięła się stąd, że wiatrak a tym samym wiatr nie ma takiej siły żeby napędzić prądnice która pod obciążeniem wymaga dostarczenia 7kw mocy silnika. Więc łatwiej było by prądnice wolnoobrotową napędzić zwykłym silnikiem.

    Ale już rozumiem silnik 5kw i prądnica 5kw będzie tak samo ciężko napędzić pod obciążeniem. Mam 17 lat więc moja widza jeszcze nie jest tak głęboka, dlatego chce ją pogłębiać.
  • #18
    kortyleski
    Level 43  
    W wieku siedemnastu lat powinieneś już wiedzieć że ilość energii włożonej w dowolne urządzenie i ilość energii odebranej w idealnym układzie są takie same ale nigdy nie odbierzesz więcej niż włożysz. W układzie rzeczywistym dochodzą jeszcze straty.
  • #19
    Piotr562
    Level 6  
    Rzeczywiście, fizyka 1 raz w tygodniu i się zapomniało, w sumie mogłem na to wpaść, bo na logikę jak można dać mniej a odebrać wiecej. Straty akurat w wziąłem pod uwagę

    Jeszcze takie głupie pytanie, czy jest jakaś prądnica która byłoby łatwiej napędzić podczas obciążenia, czyli nie wymagałaby od silnika takiej mocy, (może bez szczotkowe o ile taki istnieją ) łatwiej byłoby napędzić. Albo silnik z dużymi obrotami zredukować do odpowiedniego poziomu przekładnią co by zwiększyło siłę silnika .
  • #20
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Jeszcze takie głupie pytanie, czy jest jakaś prądnica która byłoby łatwiej napędzić podczas obciążenia, czyli nie wymagałaby od silnika takiej mocy, (może bez szczotkowe o ile taki istnieją ) łatwiej byłoby napędzić. Albo silnik z dużymi obrotami zredukować do odpowiedniego poziomu przekładnią co by zwiększyło siłę silnika
    Nie zrozumiałeś, napisz lepiej co chcesz uzyskać.
  • #21
    Piotr562
    Level 6  
    Prądnica nawet na 2 kw npędzana silnikiem 12 lub 24v. Chodzi o to, że jeżdżę często pod namiot w okresie wakacyjnym na ryby na klika dni i chciałem zrobić sobie mini agregat by benzynowym nad wodą nie chałasować tak by zapażyć cherbaty z małego czajniczka, by naładować jakieś urządzenie. Agregat byłby załączany na chwilę bo prądu dużo mi nie potrzeba.
  • #22
    kortyleski
    Level 43  
    Zupełnie bez sensu, czym ten silnik 24 V zasilisz? Przecież prąd to 83A.