Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Famarol F-105 - wymiana zespołu napędowego w kosiarce rotacyjnej

17 Lip 2019 12:45 573 14
  • Poziom 3  
    Wymontowałam cały zespół napędowy tak jak tutaj na zdjęciu. 


    Kupiłabym sobie całą tę część bo w starym mam połamane małe koło pasowe, rozsypane łożyska, wyrobione wpusty w wałku etc więc jakby te części wymieniał ze środka, to i tak by wyszło ze 20 zł mniej albo i tyle samo co za całość ze zdjęcia. No nieważne.

    Na tej części ze zdjęcia, która jest mi potrzebna brakuje zębatki stożkowej na końcu wałka napędu, to bym mogła  ze starej przełożyć, bo jest w dobrym stanie, ale nie wiem jak ją ściągnąć. Udało mi się wyjąć ze starego wałka ten bolczyk\wpust  co wchodzi we frez na wałku i w zębatce (na zdjęciu nowej części przyklejony taśmą to co ja nazywam tym wpustem) i myślałam, że zębatka zejdzie już wtedy łatwo. Próbowałam ściągaczem do łożysk, ale się diabelstwo nie poddaje. Trzeba siłą? Czy jest jakaś inna droga? Byłabym bardzo wdzięczna za pomoc. Nie mam czym kosić
    Famarol F-105 - wymiana zespołu napędowego w kosiarce rotacyjnej
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Jak to mawiają starzy ludzie - tam gdzie siła, prawa nie ma.
    Porządny ściągacz i siłą trzeba. To się pewnie zapiekło po latach, może i przegrzało na rozsypanych łożyskach i łatwo nie zejdzie. Dużo daje też mocne naciągnięcie ściągaczem i uderzenie młotkiem. W ostateczności podgrzewanie. Jeśli się nie uda, lub uszkodzi się zębatka, trzeba będzie kupić nową. Możesz odpowiednio wcześniej napsikać tam np. WD40 w nadziei, że wniknie w połączenie.
    Twój ściągacz do łożysk, podejrzewam, jest za delikatny.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Na tym zdjęciu widąć, że wpust jest możliwy do wyjęcie, tylko w tej pozycji, czyli bez założonej zębatki. W twojej wersji wyjęłaś wpust, a zębatka nie schodzi. Jeśli jest jakieś zabezpieczenie, to może tylko seger, ale to powinno być widoczne. Mam wrażenie, że trzeba użyć więcej siły-może większy ściągacz. Może też warto wcześniej użyć np. WD, lub naftę i ostukać młotkiem.
  • Poziom 3  
    Ok, to będę próbować. To teraz mam jeszcze tylko jedno małe pytanie, żeby nie zepsuć nowej części. Zębatkę wsunę na nowy wałek, zabezpieczona będzie wpustem (w katalogu kosiarki jest, że to się zwie wpust pryzmatyczny czy jakoś tak na zdjęciu nr 21) no i ten wpust będzie ją zabezpieczał, żeby się nie przekręcała na wałku, ale jak to wygląda z przesuwaniem jej po wałku? Co jest zabezpieczeniem? Poniżej jest schemat. Famarol F-105 - wymiana zespołu napędowego w kosiarce rotacyjnej Zębatka na krótkim wałku (tym moim) zazębi się z zębatką z dużego wałka, ale czy to się ma tak trzymać na słowo honoru i wystarczy przykręcić cały zespół napędowy i ona się przy pracy nie będzie zsuwać, przesuwać?? W sensie jak ją dopasować z drugą zębatką, żeby się tak trzymało i ładnie zazębiało? Próbuje sobie to zwizualizować zanim zamówię części ;)

    Dodano po 7 [minuty]:

    stanislaw1954 napisał:
    Na tym zdjęciu widąć, że wpust jest możliwy do wyjęcie, tylko w tej pozycji, czyli bez założonej zębatki. W twojej wersji wyjęłaś wpust, a zębatka nie schodzi. Jeśli jest jakieś zabezpieczenie, to może tylko seger, ale to powinno być widoczne. Mam wrażenie, że trzeba użyć więcej siły-może większy ściągacz. Może też warto wcześniej użyć np. WD, lub naftę i ostukać młotkiem.


    Wpust od zębatki wyjęłam jak stuknęłam młotkiem w wałek od strony koła pasowego. Cały wałek przesunął się (bez większego oporu w sumie) a wpust wysunął się w całości spod zębatki że z łatwością kombinerkami wyszedł. Tyle, że zębatka siedzi na miejscu i ani myśli zejść. Chciałam ją uratować, ale jak walnę młotkiem, albo chamsko siłą, to raczej będę musiała kupić nową, a jak mam kupić nową, to tej nie mam potrzeby zdejmować, bo i po co ;) Tylko że te stare części, tryby, klucze i wszystko to takie jakby solidniejsze. Nowymi strach pracować ;) przynajmniej budżetowymi. A kiedyś? Klucz to był klucz;) i rurka metrowa nie była mu straszna ;) Taka dygresja nie w temacie ;) Dzięki chłopaki za wszystkie uwagi ;) Aha- segera nie ma bo sprawdzałam.
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Weronika19 napisał:
    ona się przy pracy nie będzie zsuwać,
    Stożkowa na pewno nie.
    Weronika19 napisał:
    ładnie zazębiało

    Tu jest poważny Problem. Czy pod starą są podkładki dystansowe ? Czy są do kupienia? Pozdrawiam.

    Może pod korpusem były podkładki?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Zębatka nie zsunie się, bo - powinna dość ciasno wsunąć się na wałek +wpust, a dodatkowo opiera się na drugiej zębatce z którą współpracuje.
    Na schemacie jest dystans( poniżej nr.25), który ustala odległość między łożyskiem, a zębatką. Do tego momentu należy dobić -dosunąć zębatkę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jak masz zębatkę na "gołym" wałku to może trzeba udać się gdzieś na prasę, jak ściągacz nie daje rady.
  • Poziom 3  
    Z tymi dystansami to macie rację. Dzięki za zwrócenie uwagi. U mnie akurat ich nie ma, ale w katalogu są opisane jako podkładka regulacyjna, są różne trzy grubości i jest informacja, że stosować wg potrzeb. W sensie nie ma napisane ile ich tam powinno być.

    Porobię jeszcze fotki tego co mam i Wam pokażę ale chyba będzie tak jak mówicie.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Zębatka wejdzie ciasno na wałek (sama widzisz, że tej starej nie możesz ruszyć), a po drugie ta współpracująca nie pozwoli jej się zsunąć. Oczywiście od strony łożyska dystanse musisz dopasować przy montażu, zapewniając odpowiedni minimalny luz. To nie szwajcarski zegarek, żeby martwić się mikronami.
    Kupując nowy zestaw upewnij się, że jest tam odpowiednio smaru w łożyskach i ich oprawie. No i powinno trochę pochodzić w robocie.
  • Poziom 3  
    Złożyłam, kosiarka działa ale takie pytanie mam małe.... w trakcie pracy jak sprawdzałam to zarówno to małe koło pasowe i przystawka jak i duże koło pasowe są wyraźnie ciepłe. Nie gorące ale ciepłe. To jest problem czy tak może być? Nigdy wcześniej się nad tym nie zastanawiałam... nie wiem jak tam być powinno. W sensie nie wiem czy jasno się wyraziłam... ta cała przystawka co kupiłam i co wrzucałam zdjęcia, jest ciepła. Duże koło pasowe przy wałku też jest ciepłe. Pozdrawiam i dziękuje za pomoc
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Weronika19 napisał:
    Nie gorące ale ciepłe


    Żaden problem.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Koła pasowe grzeją się od tarcia boków pasków i to jest normalne.
  • Poziom 3  
    a obudowa tej przystawki? ta co są w niej dwa łożyska i wałek... piasta czy jakoś tak się to nazywa ;) bo też jest w temperaturze tych kół pasowych. Tutaj macie na fotce tę część którą nieudolnie opisuje i też wykazuje lekkie nagrzewanie podczas pracy. Famarol F-105 - wymiana zespołu napędowego w kosiarce rotacyjnej
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Przenoszenie ciepła przez wałek i łożyska. Normalne.
  • Poziom 20  
    Sprawdź naciąg pasków, czy nie mają uślizgu. Jednak jeśli łożyska są nasmarowane, to temperatura wynika z tarcia pasków, w końcu przenoszą trochę mocy.
    Możesz obserwować to, ale raczej wszystko jest w porządku. Pracować i się nie przejmować.
  • Poziom 18  
    Witam . Przyłączę sie do tematu bo bardzo pokrewne zagadnienia sa tu omawiane. Kosiarka famarol Z105/1 . Remontuję po ćwierć wieku swoją zieloną. Wymiana łożysk, talerzy górnych i bębnów itp itd. Mam problem z kołem zębatym nr 16 nie można go ściągnąć pomimo grzania palnikiem. Sciągając ściągaczem połamałem obudowę 2, seger 27 i pogiąłem ściągacz. Koło ruszyło może ze 2-3 mm troszke chowając sie w tryb. Famarol F-105 - wymiana zespołu napędowego w kosiarce rotacyjnej
    @Weronika19 Sprawdź u siebie stan tulejek od napinacza pasków i przegubu skrzyni przekładniowej(nr 12) i z drugiej strony . Jak za mocno wybite to paski nie są w lini prostej z rowkami kół pasowych ,nadmiernie ocierają o jedną stronę i bardziej się grzeją niż zwykle .