Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Walka z ET felgi, toczenie felgi zmiana et

18 Lip 2019 22:33 168 8
  • Poziom 12  
    Witam. Chciałbym do swojego auta założyć felgi o szer. 10cali ET20, ale wiem, że trzeba rolować nadkole i je wyciągać do tego robiąc lekki negatyw ( to akurat mi pasuje, ale naprawde lekki )

    Czytałem i do mojego auta "ideał" przy 10 calach to ET30, wtedy tylko zaklepujemy kant błotnika, lekki negatyw i pasuje. Tylko problem właśnie w tym, że największe ET jakie jest dostępne w moich wymarzonych felgach to et30

    Teraz pytanie do osób znających prawa fizyki itd :D
    Czy jeśli stoczę element felgi ( ten który się styka z piastą) o powiedzmy 3/4mm ( jeszcze musze sie dowiedzieć jak on wygląda od srodka i jakiej jest grubośći dokładnie)
    Tarczę hamulcową przy piaście o 1-2mm ( ori ma bodajże 8mm) no i piaste o te 1-2mm to powinno to wszystko wytrzymać ? ok. 1cm to jest ogromna różnica jeśli chodzi o spasowanie felg :)
    Autem nie jeżdże jakoś wyczynowo nie katuje go jeżdzę "normalnie" najcięższy bagaż jaki przez 3 lata wozilem ważył 30kg, do tego wiecej jak 2 osoby w aucie jest może raz na rok ( autko 4 osobowe ale bardzo ciasne) Więc jeśli chodzi o dodatkowe obciążenia to będą praktycznie zerowe, silnik też w seri 190km nic nie tuningowane

    Wiem, że dużo osób robi takie zabiegi i jeździ na tym i nic sie nie dzieje, ale chciałbym jeszcze usłyszeć opinie innych :)
    Osoby nie znające sie i twierdzące, że zmiana z oryginału już sie rozleci rozsypie.. prosiłbym o pominięcie tego tematu
  • Poziom 12  
    Tyle że mi trzeba zwiększyć ET a nie zmniejszyć, dystansami tego nie załatwie niestety
  • Poziom 30  
    arkosw napisał:
    Czytałem i do mojego auta "ideał" przy 10 calach to ET30, wtedy tylko zaklepujemy kant błotnika, lekki negatyw i pasuje. Tylko problem właśnie w tym, że największe ET jakie jest dostępne w moich wymarzonych felgach to et30

    arkosw napisał:
    Tyle że mi trzeba zwiększyć ET a nie zmniejszyć, dystansami tego nie załatwie niestety

    Chciałeś ET 20. Link dostałeś, abyś zrozumiał ET. ??????????????????
  • Poziom 27  
    arkosw napisał:
    Czytałem i do mojego auta "ideał" przy 10 calach to ET30, wtedy tylko zaklepujemy kant błotnika, lekki negatyw i pasuje. Tylko problem właśnie w tym, że największe ET jakie jest dostępne w moich wymarzonych felgach to et30
    Rozumiem, że skoro chcesz zmniejszyć odsadzenie jakie jest dostępne w wymarzonych felgach, to mają one nie ET 30mm, ale ET 20 mm. Bo przecież wartość dodatnia ET im jest większa liczbowo, tym mniejsze jest odsadzenie tej felgi. Skoro chcesz stoczyć (zebrać) powierzchnię przylegania felgi do piasty oraz zebrać piastę na tej powierzchni, to chcesz zmniejszyć odsadzenie z ET 20 na ET 30 mm.
    Jeżeli tak jest i felga ma ET 20 mm (bo może piszesz o ET ujemnym - wtedy to zmienia zupełnie zrozumienie twojego tekstu), to:
    - musisz sprawdzić ile ci zostanie materiału w feldze w gniazdach śrub/nakrętek mocujących felgę do piasty, czy nie zachodzi ryzyko, że tam pod łbem śruby lub pod nakrętką będzie cienizna,
    - tarczę jeżeli ma 8 mm grubości na powierzchni przylegania, to te 2 mm możesz liznąć, ale wpierw bym sprawdził, czy to konieczne, bo zacisk może mieć większy zapas luzu między nim i tą nietypową felgą; zakładam, że tarcza jest po zewnętrznej stronie piasty, są auta, że jest od strony przeciwnej. W dedykowanych do auta felgach luz jest mały, ale taki odmieniec może mieć duży luz między zaciskiem i felgą.
    - piastę liznąć 2 mm można, nie powinno to być krytyczne.

    Jeżeli razem uzyskasz 10 mm, to na pewno powstanie problem skrócenia szpilek (jeżeli masz szpilki), bo nakrętki byłyby zapewne nieprzelotowe i nie dałyby się dokręcić. Jeżeli są śruby, też może zajść potrzeba dania krótszych - trzeba by to sprawdzić.

    Odrębne pytanie jest takie, co się będzie działo od wewnętrznej strony koła w nadkolu, w momencie wjechania z nim w nadkole o te 10 mm (czyli o ile zmieni się tzw. backspacing)

    Podziwiam ludzi tak mocno wchodzących w temat i koszty, aby uzyskać wymarzony efekt. Zachowując techniczny rozsądek można to bezpiecznie uzyskać...
  • Poziom 12  
    Witam. Tak, źle napisalem, z et 20 trzebabyło mi zrobić 30 :)
    Ale zaryzykowałem kupiłem felgi, kupiłem rolkę do nadkoli i wyciągnąłem ten centymetr błotnik, szczerze to powiem, że nie wygląda to źle ( niżej załączam zdjęcie ) troszke jeszcze wystaje ale sam rant felgi. Mi się podoba, a czy nie strace dowodu to się okaże :D no i zawsze można zwiększyć kąt nachylenia kół (negatyw) na podkładce mimośrodowej na wahaczu, aktualnie jest na zero czyli bez negatywu ( delikatny i tak się zrobił, bo auto jest posadzone bardzo nisko :) )

    A dodam, że na zdj wygląda na ogromny negatyw ale zapewniam, że tak nie jest, akurat zderzak z tyłu w e36 jest tak zbudowany, że wystaje pół koła na dole ( nawet na 8J 225/45 et 35) i do tego auto stoi krzywo :!:

    Walka z ET felgi, toczenie felgi zmiana et67771044_9...6208_n.jpg Download (1.24 MB)
    Autko czeka na lakiernika będzie całe w nowym lakierze :oops:

    A co do toczenia elementów samochodu to też trzebaby bardzo uważać bo przy 10 calach szerokości miedzy karoseria a felgą w jednym miejscu jest dziura "na palec " czyli okolo 1-1,5cm
  • Poziom 27  
    Z ciekawości spytam - jaki rozmiar ma felga, bo nie podałeś średnicy, i jaką oponę tam dajesz?
    Lekki naciąg nie szkodzi prowadzeniu. Ostry naciąg jest najczęściej wymuszony szerokością felgi i negatywem zawieszenia - niskoprofilowa, szeroka opona fatalnie by leżała na jezdni z dużym negatywem. No i musi się zmieścić w nadkolu.
    Chodzi o to, aby nie przesadzić z naciągiem, bo wtedy to w zasadzie szpan, a nie jazda.
  • Poziom 12  
    Rozmiary felgi to 10J et20 średnica 17
    A co do naciągu lubie gdy są lekkie skosy ale bez przesady, nie chce się martwić o to że mi zjadą na zakręcie.. tym bardziej, że przeważnie jeżdżę z dziewczyną.. sam o siebie sie nie martwie ale o innych już tak :)

    Oponę jeszcze mam dylemat, albo 215/40 albo 225/35
  • Poziom 27  
    arkosw napisał:
    Oponę jeszcze mam dylemat, albo 215/40 albo 225/35

    To już będzie niezły naciąg, dla tej pierwszej opony max. szerokość felgi to 8,5", dla drugiej opony max. szerokość felgi to 9,0".
    Są tabele wydane przez producentów opon na jakich felgach powinna być montowana opona, aby prawidłowo pracowała.
    Najwęższa opona jaką znalazłem dla felgi 10Jx17" to opona 255/40R17 (felga 9,0" - 10,5"). Jeszcze można zaakceptować sympatyczny naciąg i dać 235/40R17 (wymagane 8,0" - 9,5"). Pytanie, czy taka opona zmieści się u ciebie w nadkolu...

    Może rzuć okiem na tabelę firmy GoodYear (świetny materiał), tam są podane wszystkie rozmiary opon występujących na rynku i szerokości felg dla każdej opony.
    https://wulkanizacja.krakow.pl/dobor-felg-do-opony/
    Zauważ, że szerokość opony nie zależy tylko od szerokości felgi, ale także od jej średnicy i profilu.

    Ja sam się spotkałem z faktem, że producent auta zastosował lekki naciąg - w stosunku do zaleceń producenta opon (Lupo GTI na felgach Star Lite 7,0Jx14"-opona 185/50R14).
    Czyli lekko można odjechać od normy, byle nie przesadzić...