Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz

Osikam 19 Jul 2019 08:56 1602 52
  • #1
    Osikam
    Level 5  
    Witam fachowców.
    Mam taki mały problem z wieloczynnościówką do drewna.
    Oryginalnie w pilarce zamontowany był silnik jednofazowy o mocy 2,2kW jak na pilarkę to trochę za słaby i spalił się. Więc pomyślałem że zastosuję silnik trójfazowy. Miałem taki o mocy 4kW i właśnie go dopasowałem mechanicznie. Ale nie wiem jak poradzić sobie z podłączeniem do istniejącej instalacji. Zamieszczam schemat. I tu pytania. Czy można jakoś wpiąć w tą instalację ten silnik? Ale zachowując włącznik główny (F1) oraz przełącznik (SO) bo ten silnik to M2 i jakby się dało to przycisk (S1). Są to oryginalne przełączniki i ładnie opisane więc dlatego chciałbym je zachować. Tak myślałem o drugim styczniku bo wewnątrz jest miejsce. Ale czy można tym samym przyciskiem (S1) załączać raz jeden stycznik a raz drugi? Po elektronice wiem że te silniki jednofazowe mają hamulce elektroniczne. A może inne rozwiązania. Nie chciałbym prowadzić drugiej instalacji i włączników do tego siłowego silnika. Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz
    Proszę o podpowiedzi.
  • Helpful post
    #2
    bumble
    User under supervision
    Zasilanie główne jest 230V lub 2x 110V. Nie zasilisz silnika z tej instalacji. Silnik 3 fazowy wymaga trzech faz ty masz jedna.
  • Helpful post
    #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    bumble wrote:
    Zasilanie główne jest 230V lub 2x 110V.

    Z drobną przeróbką się da. Problem będzie z hamulcem DC.
  • #4
    bumble
    User under supervision
    Nie. No oczywiście ze się da. Pytanie o instalacje istniejąca było. Sterowanie by mogło zostać. Natomiast tutaj silniki załączane z przełącznika i chyba prawo lewo albo coś bo są po dwiema uzwojenia na schemacie. Pomijając zasilanie 3fazowe trzeba jeszcze dołożyć stycznik i zabezpieczenie sterowany z obecnego przełącznika.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zachować obecne sterowanie i wyłączniki tak. Kwestia wyłącznika zasilania na układ silnika M2. Albo dołożyć nowy albo wykorzystać istniejący. Puścić trzy fazy przez przełącznik bo N nie potrzebujemy tu rozłączać. Dołożyć stycznik z cewka na 230V i termik. Co to są te dwa uzwojenia na schemacie?
  • #5
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    bumble wrote:
    Natomiast tutaj silniki załączane z przełącznika i chyba prawo lewo albo coś bo są po dwiema uzwojenia na schemacie.

    Przełącznikiem wybierasz ile silników pracuje jednocześnie (podejrzewam głowice frezujące), a dwa uzwojenia, bo silniki jednofazowe. I mają wspólny kondensator rozruchowy/pracy.
  • #6
    bumble
    User under supervision
    No wiec pozostaje z silnika m2 zlacze zasiali 1,2 lub przełącznik 5,7 wziąć zasilanie cewki stycznika silnika 3f. Dorobić zasilanie 3 f tego silnika i po sprawie. Kwestia wyłącznika bo ma człon nad prądowy czy wystarczający ale chyba jak się rozłoży obciążenie na 3 fazy to będzie ok. Jednak gdyby kolega podał wartość prądu. Dziwi mnie ze silniki nie maja osobnych zabezpieczeń. Chyba ze taka funkcje pełni to w wylaczniku a silniki nie mogą pracować jednocześnie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Chyba najprościej dorobić osobne zasilanie.
  • #7
    czesiu
    Level 35  
    Dalej nie rozwiązany jest problem hamowania silnika.
    Chyba że w tej maszynie pominięcie hamowania akurat tego silnika nie jest groźne dla maszyny/obsługi.
    Może autor poda typ tego hamulca (B1 na schemacie)?
  • #8
    Osikam
    Level 5  
    Witam,
    dziękuję za tak liczne podpowiedzi.
    dla wyjaśnienia.
    M1 to silnik heblarki - grubościówki jest on jednofazowy i ma hamulec i jeśli to możliwe to chciałbym żeby tak zostało.
    M2 to silnik pilarki (który spalił się i zastąpiłem go silnikiem siłowym 4kW) on nie musi mieć hamulca.
    M3 to silnik frezarki jest jednofazowy i też ma hamulec i jak w pierwszym chciałbym żeby on został i działał.

    włącza się tylko jedną wybraną czynność (pracę) po skończeniu przyciskiem wyłącza się dany silnik (czynność) i włącza inną. Taka jest kolej rzeczy.
    chciałbym zasilić maszynę przewodem cztero lub pięciożyłowym do wyłącznika F1 z tego wyłącznika idzie przewód czterożyłowy do szafy sterowniczej w której są te inne pierdoły. Tak jak pisałem wcześniej chcę zachować F1; S0 i jeśli to możliwe S1.
    F1 bo to wyłącznik główny (sądzę że można bo ma trzy styki - 400v można podać) S0 bo to przełącznik oryginalny na tabliczce którego pakazano obrazowo co się włącza (rysunek wałeka heblarskiego ; drugie to rysunek piły trzeci to rysunek trzpienia frezowego (fajne to jest i dlatego chciałbym to zachować.
    Jeśli chcielibyście podpowiedzieć to dajcie jakieś schematy jak to zrobić.

    Pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:

    a dodam tylko że silniki wirują tylko w jedną stronę
    silnik strugarki w jedną zawsze, pilarka też może frezarka ale to mało prawdopodobne. może być tylko w jedną
  • #9
    bumble
    User under supervision
    Wszystko zostaje. Do wymiany będzie przewód między szafa a wylacznikiem na 5x. Dokładasz stycznik i zabezpieczenie silnika. Żadnych innych zmian jak bez hamulca.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Do wyłącznika tez przewód 5x. Czy maszyna jest zasilana po RCD? Roznicowce?
  • #10
    Osikam
    Level 5  
    Dodam jeszcze że termik jest w wyłączniku F1

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak po różnicówce

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jak odpalać ten dodany stycznik tym samym przyciskiem? Jest tam przycisk na schemacie S1 - start on już włącza stycznik istniejący i jak podepnę pod niego dodany stycznik to odpalą się dwa styczniki
  • #11
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Cewkę dodatkowego stycznika (230VAC) podłącz w miejsce uzwojenia pracy M2 (U1-U2) zachowasz funkcjonalność S0. Zasilanie do stycznika najlepiej przez dodatkowy wyłącznik silnikowy( zabezpieczenie dla silnika 4kW.) Zasilanie 3F+N+PE rozdzielasz na wejściu do szafki, 3F na wyłącznik silnikowy 3F, a 1F do oryginalnych zacisków. Jedyną wadą takiego rozwiązania jest napięcie sieci na wyłączniku silnikowym i dołożonym styczniku po wyłączeniu oryginalnym włącznikiem.
  • #12
    bumble
    User under supervision
    Nie. Stycznik kupujesz na 230V cewka i cewkę podpinasz w miejsce silnika tego m2. Będzie się wtedy załączał normalnie jak m2 tylko pośrednikiem będzie stycznik 3fazowy. Np zaciski 1 i 2 dla silnika m2. Pisałem o tym wcześniej.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jaki termik jest w F1?
  • #13
    Osikam
    Level 5  
    Dziękuję panie bumble.
    Termik jest do 15A nastawny.
    To dobry pomysł z tym zasileniem cewki stycznika z wyłącznika.
    Czy możesz mi jeszcze powiedzieć jak to wykonać. Tak krok po kroku, jak laikowi. Do maszyny przewód 5 żył, fazy podłączam do trzech zacisków. A N puszczam dalej i uziom na obudowę. Jak dalej w szafie.
  • #14
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    czesiu wrote:
    Dalej nie rozwiązany jest problem hamowania silnika.
    Taaaaa? Jest rozwiązany, bo pozostaje bez zmian :D
    Maszyna z definicji trójfazowa, na ,,chama" :cry: przerobiona na jednofazowa, przez dodanie kondensatorów do silników. Świadczy o tym choćby dwunapięciowość transformatora dla obwodów sterujących.
    Tabliczki znamionowe silników poproszę.
    Przeróbka to w zasadzie podłączenie L1,L2,L3 i PE. do wyłącznika głównego, rozłączenie mostka pomiędzy zaciskami termika i przełączenie transformatora na 400 VAC.

    @Osikam Szkoda, że Kolega nie zamieścił tabliczek znamionowych i zaciskowych silników. Może obyło by się bez wymiany silnika głównego.
  • #15
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Przeróbka to w zasadzie podłączenie L1,L2,L3 i PE

    A gdzie N? Tylko jeden silnik do wymiany, a nie trzy.
  • #17
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Osikam wrote:
    Oryginalnie w pilarce zamontowany był silnik jednofazowy o mocy 2,2kW

    Oryginalnie wszystkie identyczne.
  • #18
    bumble
    User under supervision
    Maszyna nie jest przerobiona na rządowego chama. Dokumentacja i opisy tez przerobiona. Silnik tylko jeden do wymiany bo uszkodzony. Może jak kolega się włącza do dyskusji wypadało by temat przeczytać a nie wyjeżdżać z wnioskami nie mającymi zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Nikt kondensatorów nie dokładał. Jak by tak było to prościej to zrobić na silnikach które tez trzeba bybylo zmieniać. Proszę zastanów się. Oczywiście ze N jest potrzebny do działania całej reszty. Tylko jeden silnik jest przerabiany.
    Osikam.
    Zasilanie wyłącznika przewód 5x. Od wyłącznika do szafy 5x. W 3 fazy przez wyłącznik i N mostkujesz w wyłączniku i dalej do szafy. Tutaj normalnie jasna faza i N zasilacz wszystko po staremu. Dokupujemy stycznik 3f 5kW na napięcie cewki 230V. Dobiegł podpinasz 3 fazy. Ze stycznika do zabezpieczenia termicznego silnika 3fazy i z zabezpieczenia do silnika 3 fazy i ochrona. Stycznik cewkę podłączasz do u1u2 silnika m2. W miejsce silnika. Reszta to rozruch i nie podłączasz. Termik do silnika kup 6-10A. Dla silnika 4kW prąd znamionowy to ok 8A i termik nastawiasz na 120% prądu znamionowego czyli 9,5A. Dla pewności podaj prąd silnika dla napięcia 400V.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Termik w wyłączniku jest za duży do którego kolwiek silnika. Ale i zasila cały klad. Może się okazać ze przy nowym silniku będzie wyzwalał ale tym się zajmiemy później. Może trzeba będzie podnieść nastawe jak się da.
  • #19
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    bumble wrote:
    Maszyna nie jest przerobiona na rządowego chama.

    Jest, jest. Producent zmodyfikował wersję trójfazową, na jednofazową co widać chociażby po F1.
  • #20
    bumble
    User under supervision
    No producent może tak. Może robi szafy „uniwersalne”. No ale jak to zrobił producent i taka wyszła z fabryki to czy to przeróbka? Ok. Mnie chodziło o przeróbkę ze ktoś w domu sobie pozmieniał. Nie zrozumieliśmy się. Przepraszam. Tak F1 jest 3f może nie ma 1f z termikiem. Pewnie mają dwie wersje.
  • #21
    Osikam
    Level 5  
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i pomoc.
    Nie zrobiłem zdjęć tabliczek znamionowych silników. A teraz są one w maszynie i byłby kłopotliwe zrobienia zdjęć. Zabudowane są. Ale z tego co pamiętam to były tylko na napięcie 230v-240v obroty coś koło 2900. A kondensatory były do każdego silnika. Jeden z nich (chyba ten od spalonego silnika pilarki) był walnięty. Wybrzuszony i coś jakby masa z niego wywaliła na zewnątrz. Ale teraz nie jest potrzebny bo do silnika siłowego nie potrzeba. Dwa pozostałe są w szafie i odpowiadają chyba za silnik strugarki a drugi za silnik frezarki.
    Jnstalacja jest chyba uniwersalna bo występują te maszynki z trzema silnikami siłowymi. Ja chciałem tylko wzmocnić silnik pilarki który i tak był spalony z 2,2kW na mocniejszy. A że miałem taki 4kW siłowy to użyłem bo jest o niebo lepszy. A chyba nie występują jednofazowe o tej mocy.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

    Najbardziej panu bumble - no mistrzostwo świata (chyba głowa jak monitor 22").

    Pozdrawiam
  • #22
    bumble
    User under supervision
    Dodam jeszcze, ze akurat omawiana wersja ma tez możliwość zasilania na 2x 110V czyli rynek np USA. Wtedy zamiast N użyta jest faza i stąd N jest przez wyłącznik w tej wersji.
  • #23
    Osikam
    Level 5  
    Witam panów.
    Niestety pupa blada (napisałbym dosadniej ale moderator).
    Zrobiłem jak podpowiadał pan bumble. Nowy przewód 5x L1;L2;L3 na włącznik; N - mostek i do szafy w szafie nowy stycznik 3f (L1; L2; L3 na stycznik, N - łączę z Lo poprzedniego zasilania jednofazowego ze stycznika z jednej fazy dwa przewody do starego stycznika. Próba silników jednofazowych (strugarka pracuje ładnie; coś nie tak z frezarką, ale bagatelizuję; może to ja podłączając wcześniej silnik jednofazowy pomyliłem przewody). Pozostawmy to na potem. Z wyłącznika z miejsca podłączenia silnika pilarki podaję zero i fazę na cewkę nowego stycznika. Zadowolony z tego że sobie poradziłem (japa uśmiechnięta) włączam. A tu tak silnikiem rzuca (dwie sekundy pracy), w rękę stycznik, cewka ciepła.
    Panowie mili co to może być????????????? Coś ja skopsałem??? Czy może hamulec oddziałowywał. Czy coś innego.
    Zrobiłem parę zdjęć to wrzucam. Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz

    Pierwsze zdjęcie to wyłącznik przed robotą a przedostatnie to gdy podłączyłem 3f.

    Proszę o pomysły i rady.
    Pozdrawiam
  • #24
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Osikam wrote:
    w rękę stycznik, cewka ciepła.

    Pokaż dane tego stycznika.
  • #25
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @Osikam Prosiłem Cię, że zanim coś doradzimy, o tabliczki znamionowe i zaciskowe silników. Dostaliśmy za to Spaghetti Bolonese, jak we włoskiej knajpie. :cry: Jednak wezwij ,,kumatego elektryka" bo przestawienie tej maszyny na trójfazową jest banalnie proste.
  • #26
    bumble
    User under supervision
    Napięcie cewki stycznika jakie?
  • #27
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @bumble Pewnie włączył ten stycznik przez kondensator rozruchowy. ,,Januszostwo" do ² :cry: Widziałem już niejedna maszynę nieudolnie przerabianą na inne napięcie pracy. Niemal co tydzień taka się tu trafia do poprawki, ze względu na masowy import z Chin i Europy, a siec tutaj...wiadomo jaka - amerykańska. :D
  • #28
    bumble
    User under supervision
    Zamiana silnika z 230V na 400V - Chcę zamienić silnik z jednofazowego na trójfaz

    Dodano po 3 [minuty]:

    Zobaczymy. Pisałem m2 zaciski 1 2 albo 5 7 wyłącznika. Może jeszcze być faza zamiast N i miedzyfazowe w tej plątaninie nawet mysz by nie wiedziała za co się wziąć.
  • #29
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    A przełączyłeś chociaż transformator obwodów sterujących na 400 VAC ? Usilnie nalegam na dane silników, bo widziałem osobiście silniki trójfazowe zasilane poprzez kondensator w fabrycznej chińskiej, jak ta konstrukcji. Rozsyłają to Chinole na cały świat, wiec upraszczają sobie robotę.
  • #30
    Osikam
    Level 5  
    Cewka stycznika 230v ACV

    Z wyłącznika wychodzą trzy przewody. Jeden fazowy i dwa zerowe. Próbowałem zmieniać te zerowe i też źle.

    Panie Krzysztofie K... po cholerę tabliczki znamionowe silników jak wyraźnie widać że sa na 230v Co z durnych tabliczek pan wyczyta. Jaki kondensator, napięcie, obroty Cos alfa i inne pierdoły.

    A opisałem to jak mogłem najlepiej. Może czegoś panowie fachmani nie zrozumieli, ale przecież schemat.

    Prawdopodobnie podłączyłem przez kondensator. A jak wybrać który to prawidłowy przewód do podłączenia cewki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wcześniej ten silnik podłączony był pod zaciski 5; 7; 15 to wybieram tylko z tych. I tak: 7 to fazowy.