Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jcb 4cx - Nie działa tryb 2ws

gruszon18 19 Jul 2019 10:22 3507 11
  • #1
    gruszon18
    Level 11  
    No tak jak w temacie... Nie działa tryb 2ws, działa krab i 4ws. Tryb 2ws działa jak maszyna jest zimna albo gdy ciągle przełączam między trybami. Czasem zrobi się tak że jak nie przełącze, i np pracuje tylnią łyżka to 2ws przestaje działać i maszyna traci zbieżność. To. Świadczy zapewne o tym że któryś siłownik przepuszcza wewnątrz, ale raczej to nie jest konkretną winą bo często jest tak że mimo że koła stoją równo, talerzyki są idealnie nad czujnikami to jednak maszyna nie blokuje osi.. Wzywany był już serwis, wymienili przedni czujnik, myślałem że już jest po problemie ale to był okres że maszyna zwyczajnie mniej pracowała ewentualnie 4ws był włączony na krótko. Serwis zgarnął 900 zł za wymianę czujnika ( w tym cena czujnika), i osobiście uważam że zdarli że głowa mała. Dlatego uznałem że muszę problem pokonać sam.. Na mój chłopski rozum problemem jest sterownik skoro działa dwa tryby a trzeci nie. Chociaż z drugiej strony podobno jest jakaś cewka odpowiedzialna za skręt.. Prosiłbym o pomoc w rozwiązaniu problemu
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • #3
    gruszon18
    Level 11  
    No według mnie przełącznik jest ok, bo rano możesz i milion razy przełączać tryby skrętu i nic się nie dzieje. Siłowniki skrętu wyjąć i zmienić uszczelniacze to maksymalnie dniowka dla mnie także, zrobię to mimo wszystko choćby dlatego że maszyna jest wiekowa, bo to rocznik 2002 wersja 4cx super i swoje ma juz za sobą.. Jednak mimo wszystko uważam że problem bardziej tkwi właśnie w elektronice. Bo np nawet teraz pisząc to, jestem w pracy. Rano blokada osi działała. Pojechałem na robotę, zacząłem pracować tylnia łyżka mimo że zablokowałem oś, rozblokowalem aby się przestawić i juz się nie chciała zablokować. Olałem temat, pracowałem dalej i przełącznik był w pozycji 2ws i nagle się os sama zablokowała. Zjechalem 30 minut temu na bazę, i skrecajac na plac włączyłem tryb 4ws, ale już oś na 2ws się zablokować nie chciała mimo że maszyna nie zostawia "dwóch śladów" a talerzyki są naprzeciwko czujników...
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    gruszon18
    Level 11  
    One znajdowały by się gdzieś niedaleko tylniego rozdzielacza, prawda ? One będą podobne do tych od tych na skrzyni ?
  • Helpful post
    #6
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #7
    Jarekjcb
    Level 8  
    cały zawór to koszt kilku tyś zl, jedna cewka ok 700,

    jeśli dobrze rozumiem działa tryb 4ws i krab,postaram się wyjaśnić jak najprościej, blok z elektrozaworami działa w następujący sposób:

    lewy elektrozawór( 2 cewki) na bloku ( lewa strona siedząc na fotelu operatora) jest od załączanie krab i aws

    prawy elektrozawór na bloku( 2 cewki), przednia cewka jest od 2ws(obieg przednich kół) a tylna od 4ws/krab(obieg tylnych kół)

    przy wybranym trybie 2ws jest zasilona przednia cewka na prawym el zaworze

    przy wybranym trybie 4ws lub krab są zasilone 2 cewki, pierwsza to tylna cewka na prawym elektrozaworze która otwiera obieg dla tylnych kół a druga to jedna z cewek na lewym el zaworze w zależności od wybranego trybu 4ws lub krab

    w trybie 2ws jest zasilona jedna cewka a w trybie 4ws(aws) lub krab 2 cewki

    przy wybranym trybie 2 ws i wybraniu na przełączniku tryby 4ws lub krab, prąd na cewki zostanie podany dopiero po otrzymaniu sygnału z czujnika indukcyjnego z przedniej osi

    przy wybranym trybie 4ws lub krab i wybraniu na przełączniku trybu 2ws prąd na cewkę zostanie podany dopiero po otrzymaniu sygnału z tylnej osi.

    sprawdź jaki czujnik masz zamontowany NO czy NC (normally open normally closed)

    Tobie nie działa zmiana na przednia oś z tryby 4ws/ krab, czyli niema napięcia na prawym el zaworze na przedniej cewce

    włącz maszynę kręć kołami sprawdź napięcie na przewodach sygnałowych 819 i 820 przy przełączniku powinno być 12v w momencie gdy koła sa wyprostowane, czyli kiedy czujnik trafi na otwór w belce drążka poprzecznego. kiedy trochę skręcisz zasilanie spadnie do 0. dlatego ważne jest to jakie masz czujniki zamontowane, NO czy NC

    sprawdź przednia cewkę na prawym elektrozaworze jeśli ma zasilanie 12v a mimo to przód się nie załącza to musisz rozebrać ten zawór i sprawdzić suwak.

    musisz uważać rozbierając elektrozawory i suwaki

    elektrozawór lewy i prawy różni się jednym popychaczem który jest inny w prawej przedniej cewce ze względu na trochę inne działanie zaworu gdzie suwak nie jest przesuwany z skrajnego lewego do skrajnego prawego położenia tylko jest blokowany trochę wcześniej ( cewka 2ws) suwaki też są inne.otwory mocujące elektrozawór do bloku nie są symetryczne( pasuje tylko w jednym miejscu)

    oczywiście sprawdź tez zasilanie czujników indukcyjnych 12v. przed sprawdzeniem sygnału

    przekaźniki oczywiście też,

    moduł jest za wajchą od recznego albo pod obudowa obok pedałów

    ewentualnie możesz po wybraniu trybu 2ws podac zasilanie z przewodu zasilajacego tylną zbliżeniowkę czyli 109B na przewód sygnałowy 820 przy przełączniku najlepiej, wtedy powinieneś mieć 12v na przewodach zasilajacych 825A i 825B, 825B dochodzi do cewki od załączania tylko przedniej osi skrętnej.

    jeśli chcesz sprawdzić moduł
    przewody zasilające wychodzace z przełącznika wchodzace do modułu
    to 821,822,823
    wychodzace z modułu 845,824,825,826
    Pozdro
  • #8
    gruszon18
    Level 11  
    No wszystko ładnie mi odpisałeś, dziękuję Ci za to i zdecydowanie to najbardziej pomocna odpowiedź jaką dotychczas otrzymałem w sprawie tego problemu. Ale nasuwa mi się mimo wszystko pytanie, czemu to się dzieje mimo wszystko dopiero gdy maszyna się rozgrzeje? Wydaje mi się że części elektroniczne nie powinny odczuwać wpływu temperatury oleju, tym bardziej przewody czy etc nie powinny się również przegrzac skoro blokada jest sterowana jedynie impulsem tak naprawdę..

    U mnie moduł sterowania jest właśnie pod osłona deski rozdzielczej, tuż przy hamulcu ręcznym. Ale z tego co zauważyłem nie jest on rozbieralny więc z nim raczej nie zrobię nic.

    Zdecydowanie pójdę śladem tych zaworów. Bardzo możliwe że to ich wina, być może cewka jakimś cudem się zawiesza, przecież ta maszyna pracuje w błocie bardzo często praktycznie po same osie. Ewentualnie chciałbym sprawdzić jeszcze tylni czujnik położenia bo podobno on również może być winny .. Jednak nie bardzo wiem jak mógłbym to zrobić. Dodatkowo wydaje mi się że powinienem sprawdzić sprawność i cewki zaworu i samego czujnika położenia zarówno gdy blokada osi działa, i po rozgrzaniu gdy blokada osi mi znika
  • #9
    Jarekjcb
    Level 8  
    blokada osi nie ma nic do skrętów, powoduje tylko załączenie elektrozaworu sprzegła w skrzyni biegów tam gdzie jest przykręcany przedni wał pędny,co powoduje napęd na 4 koła (4wd lub AWD)

    sprawdz rezystancję cewki powinno być 5,4 ohma +- 5%

    możesz ewentualnie zamienić cewki miejscami na prawym elektrozaworze( od strony prawego koła) ale to nic nie zmieni jeśli trzpień na którym siedzi cewka jest zastany,

    reszte masz opisana powyżej

    jeszcze dodam, w trzpieniu na którym jest przykręcona cewka jest popychacz który po włączeniu cewki musi się wysunąć, musi chodzić bardzo lekko.

    nie zamieniaj tez zaworów na bloku tzn nie zamieniaj miejscami lewego z prawym bo maja zupełnie inna zasadę działania
  • #10
    gruszon18
    Level 11  
    Miałem wczoraj przestoj z powodu deszczu więc wziąłem się trochę za maszynę. Z tymi zaworami wyszło trochę inaczej bo są w pozycji leżącej Jcb 4cx - Nie działa tryb 2ws więc tak naprawdę nie wiem który zawór jest od czego. Póki co nie biorę się za ich wyjmowanie bo mam robotę więc nie zamierzam unieruchomic maszyny. I w sumie to nie wiem nawet jak to wymontowac. Może ktoś mi bliżej naswietlić demontaż? Będzie mi o wiele prościej bo nie chciałbym rozkręcić czegoś niepotrzebnie i narobić sobie więcej kłopotów. Dodatkowo nie wiem czy wcześniej przed rozbieraniem zaworów czy nie zrobić regeneracji siłowników skrętu... Bo gdy mi się zawiesza właśnie tryb 2ws często koparka zaczyna robić dwa ślady. Raz mocniej, raz lżej raz na prawo raz na lewo. Podpowiedzcie coś jeszcze Panowie bo naprawdę uciążliwa jest dla mnie jazda po drogach publicznych w trybie 4ws
  • #11
    Jarekjcb
    Level 8  
    Demontaż polega na odkręceniu tych czterech plastikowych nakrętek, później zdejmujesz cewkę o ile zejdzie łatwo bo często za spuchniete, później odkrecasz trzpień, wyciągasz suwak, tam pomiędzy cewkami masz cztery otwory na imbus chyba 3mm, trzeba dobrzy wyczyścić malutkim srubokretem najpierw.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Demontaż polega na odkręceniu tych czterech plastikowych nakrętek, później zdejmujesz cewkę o ile zejdzie łatwo bo często za spuchniete, później odkrecasz trzpień, wyciągasz suwak, tam pomiędzy cewkami masz cztery otwory na imbus chyba 3mm, trzeba dobrzy wyczyścić malutkim srubokretem najpierw.

    Wyżej masz opisane jeden zawór przód/tył drugi krab/4ws

    Sposób rozszyfrowanie która to które też wyżej.....
  • #12
    gruszon18
    Level 11  
    Także tak. Rozebralem. I złożyłem. Cewki działały, te palce chodziły bez problemów. Złożyłem tak jak było i problem znikł. Maszyna jeździ całe dnie i nie ma kłopotu. Możliwe że był problem ze stykiem albo coś ale tego nawet najstarsi górale wiedzieć nie będa. Nie wiem czy jest sens zamykać temat czy nie. Póki co dziala